Forumda yenilikler devam etmektedir , çalışmalara devam ettiğimiz kısa süre içerisinde güzel bir görünüme sahip olduk daha iyisi için lütfen çalışmaların bitmesini bekleyiniz. Tıkla ve Git
x

Lafza-i Celal (Allah) Zikri, Gizli Zikir, Kalp Zikri

Lafza-i Celal (Allah) Zikri, Gizli Zikir, Kalp Zikri

iltasyazilim

FD Üye
Katılım
Ara 25, 2016
Mesajlar
0
Etkileşim
17
Puan
38
Yaş
36
F-D Coin
58
Diğer bütün isimler, Allah (cc) isminin adeta sıfatı durumundadırlar Allah (cc) lafzı, bütün güzel isimlerin anlamını kendisinde toplamıştır Bir insan Allah (cc) demeye başladığında ayrıca Allah’ın (cc) bütün güzel isimlerini de zikrediyor sayılır Bundan dolayı tarikatların hemen hepsi zikirde Allah (cc) kelimesini temel almışlardır Bu nedenle zikirlerin en güzeli “Allah lafzı ile yapılır

İslam bilginlerin çoğuna göre Allah (cc) kelimesi herhangi bir kökten türememiştir Her ne kadar bazı İslam bilginleri Allah (cc) lafzının çeşitli kelime köklerinden türediğini iddia etse de yaygın kanaat bunun kök halinde bulunan bir kelime olduğudur

İmamı Rabbani Hazretleri (ks), Allah (cc) lafzının Arapça elif, şeddeli lam ve he seslerinden oluştuğunu belirtmektedir Kelimenin kökünün bir zamir olan ve “O anlamına gelen “He (hüve) olduğunu söylemektedir Baştaki elif ve şeddeli lamın ise nekre (belirsiz) olan isimleri marife (belirli) yapan takılar olduğunu ifade etmektedir Belirli yapıda olan bir zamirin başına belirsiz isimleri belirli yapan böyle iki tane ekin gelmesinin bir işlevi olduğunu iddia etmektedir: Ona göre bunlarla Allah (cc) kelimesinin ifade ettiği anlamın bilinemeyeceği, kavranamayacağı, anlaşılamayacağı vurgulanmak istenmektedir Allah’ın zatını Allah’tan başka kimse bilemez

Allah (cc) kelimesinin lafız (harf, ses) yönü hadistir, yani ezeli olmayıp sonradan ortaya çıkmıştır Ama Allah (cc) kelimesinin anlamı ezeli ve ebedi olan Allah’a (cc) aittir Bu kelimenin zikrinden de amaçlanan şey ezeli ve ebedi olan Allah’ın (cc) rızasıdır Allah (cc) bu büyük isminin zikrine rızasını saklamıştır İnsan Allah’ın (cc) bu güzel ismini zikrederken Allah’ın (cc) zatını zikretmiş olur Çünkü sadece Allah (cc) güzel ismi yüce Allah’ın (cc) zatına işaret etmektedir Allah’ın (cc) diğer güzel isimlerini zikirle ancak sıfatlarını tanıyabiliriz Sıfat tecellisine ulaşabiliriz Allah (cc) lafzını zikir ise en büyük tanımayı, zat tecellisini sağlar Tasavvufta en ileri makamlar ancak zat tecellisi ile mümkün olur

Türkçe’deki “tanrı sözcüğü, Arapça’da “ilah anlamına gelir Tanrı, Allah (cc) özel ismin yerini tam olarak tutamaz Çünkü Kuranı Kerim’de Allah (cc) zatını bu isimle adlandırmıştır Özel isimler bilindiği üzere yabancı bir dile çevrilemezler

İslamiyet’ten önce Araplar putlarına ve insanlara Allah (cc) ismini takmazlardı Allah (cc), o zaman da sadece O’na has bir isimdi

Kuranı Kerim’de Allah (cc) Kendi zatını en çok “Allah (cc) kelimesi ile anmıştır Bu kelime kutsal kitabımızda 2697 yerde geçmektedir

Allah lafzı gizli olarak da açık olarak da zikredilebilir Ama Nakşibendiyye tarikatında bu kelime sadece gizli olarak zikredilir

Gizli zikir, açık (cehri) zikre göre üstündür Nasıl bir insan dudakları kıpırdayarak veya sesli olarak birkaç sayfa kitap okuduktan sonra yorulursa açık zikir sahipleri de böyledir Zikirleri o kadar uzun sürmez Bir de zikirden sonra yorgunluk duyarlar Oysa gizli zikir hem uzun sürer hem de yorgunluk vermez Bir insan gizli zikirle tüm saatlerini geçirse de bir yorgunluk duymaz Çünkü bu zikir sırasında dil ve ağız içerisindeki organlar hareket etmedikleri için insan yorulmaz Yine benzetmemize devam edelim: Gözleri ile kitap okuyanlar daha verimli bir okuma gerçekleştirirler Okuduklarını daha iyi anlarlar Çünkü göz ile zihin arasına başka bir organ veya konu ile ilgisiz düşünceler girmez Zihin dağılmadığı ve okuma süratinde işlediği için okudukları üzerinde dikkatini daha çok teksif eder Aynen bunun gibi gizli zikir açık zikre göre daha bir etkilidir Zira zikirde aslolan şey daha güzel gerçekleşir Lafzai Celal yani Allah kelimesini zikirde amaç bunun sesini ruhunda ve letaiflerinde duymaktır Bu zikir ne kadar hızlı ve süratli çekilirse o kadar da verimli olur Yavaş çekildiğinde istenen neticelere ulaşılmaz

Bazı sofiler Lafzai Celal zikrini ben yavaş çektiğimde daha çok zevk alıyorum, derler Hâlbuki kendi kendilerini kandırıyorlardır Zevk aldıkları şey, Lafzai Celal zikri değil daldıkları düşüncelerdir Lafzai Celali çekerken Allah'ın zatını zikretmenin bilinci ile hareket ederek bundan başka hiçbir şey düşünmemeli, sadece tespihin sesi ile içeriden yükselen Allah sesini kalple, ruhla, letaiflerle duymaya, dinlemeye çalışmalıdır Bundan başka her yüz tespihten sonra da kendi duyacağı bir alçak sesle söyle demelidir: ‘İlahi ente maksudi ve rızake matlubi (Allahım Sen maksadımsın, isteğim de Senin rızandır)’

Sofiler zamanla Lafzai Celal zikrini çekerken dinlemeyi öğrenmekle kalmaz bundan sonsuz bir zevk de duyarlar Yaşadıkları çeşitli haller de bu zevkin küçük hediyeleri olur
Bazı sofiler kitaplardan okudukları birtakım halleri yaşamak isterler Allah (cc) rızasını pek gözetmezler O zaman kalp rotadan çıkabilir Öyle durumlarda hemen ‘İlahi ente maksudi ve rızake matlubi (Allahım Sen maksadımsın, isteğim de Senin rızandır)’ demelidirler, kalplerini rotaya sokup nefislerine gereken dersi vermelidirler Bu yolda hal değil Allah’ın (cc) rızası önemlidir Allah’ın rızası da ancak ahrette bilinir Hal sahibi olmak Allah’ın rızasına ermek demek değildir Allah (cc) hal ile de mekir (hile) yapabilir Kişi tek ölçü olarak Allah’ın (cc) kitabını ve peygamberin (sas) sünnetini görmelidir Bunlara değer vermelidir Bunların yanında hallere hiçbir kıymet vermemelidir

Zikir ve vird bir takım dünyevi ve uhrevi maksatları gerçekleştirmek veya sevap kazanmak için değil Allah (cc) rızasını tahsil için yapılır Zaten O’nun rızası kazanıldığı zaman insanın sevaba da ihtiyacı yoktur

Sofi yaşadığı her hali şeyhine veya vekiline mutlaka söylemelidir Yoksa vebal altına girer Dahası nefsin ve şeytanın hilelerine kapılabilir Zira hallerin bir kısmı şeytani bir kısmı da Rahmani’dir Bunları sofinin kendi başına birbirinden ayırması imkânsızdır Onun için bu yola yani zikir yoluna girenlerin mutlaka bir şeyhe ihtiyaçları vardır Bu manada şöyle bir kelamı kibar pek şöhret kazanmıştır: ‘Şeyhi olmayanın şeyhi şeytandır’ Yalnız zikir yoluna girmeyen Müslümanlar için bu söz varit değildir Onları bu sözle itham etmek doğru değildir
Kalp saniyede halden hale girer Değişkendir Onu bir noktada tutmak zordur Hele zikir sırasında bu daha çok olur Nefis ve şeytan vesveseleri ile kalbi bulandırırlar, zikri dünyevi bir amaç haline dönüştürebilirler O yüzden Nakşibendîler, Lafzai Celal zikrini her tespih devredişinde (100 adetten sonra) ‘İlahi ente maksudi ve rızake matlubi (Allahım Sen maksadımsın, isteğim de Senin rızandır)’ demektedirler Böylece sapmış, sapacak, dönek, renkten renge giren, girecek olan kalbe rotasını gösterirler Kalp bu rotadan saptı mı zikir yarar değil insana zarar vermeye başlar
Bu zikri yeni alan sofiler önce gizli zikirden haz almazlar Sıkılırlar Kıymetini de hiç bilmezler Gafletle çekerler Böyle de olsa zikri hiçbir zaman bırakmamalıdırlar Bu çeşit zikrin de yararı vardır Hiç çekmemekten iyidir Biraz sabırla ve gayretle hareket ederlerse ileriki zamanlarda tespihin sesi ile birlikte içlerinden yükselen Allah sesini dinlemeye başlarlar İşte bu zikirde tek amaç da budur Tabii bu dinleme olayı da ruh kulağı ile olmalıdır Yani bu zikirde ruhun ağzı ile söylenen sözü ruhun kulağı ile dinlemek temel amaçtır Başka şeyler düşünmek doğru değildir Bunlar tefekkür grubuna girse de doğru değildir Zira gizli zikrin faziletini yok ederler Yalnız Allah’ın (cc) zatının huzurunda olduğu bilinciyle hareket etmelidir Tespihin kalp üzerinde tutulmasının amacı da budur Yani bu sesi, Allah kelimesini kalbe duyurmak amacı ile böyle yapılır Bir süre sonra, tabii bu bazılarında olur bazılarında olmaz, kalbin üzerinin oynadığı, kalp gibi attığı görülür Bu somut bir harekettir Elbiseyi de oynatacak kadar güçlü olabilir Buna veledi kalp denir

Veledi kalp (Kalbin çocuğu), zikrin neticesi olarak kalp gibi atar durur

Sofi letaif zikrine geçtiğinde bu sefer tespihleri letaif noktaları üzerinde tutar Oralarda belli sayıdaki zikri yapar Burada da amaç Allah lafzını ruhun organları olarak değerlendirebileceğimiz letaiflerin duymasını ve bu zikre iştirak etmesini sağlamaktır Bunun sonucu olarak sultani zikre ulaşılır

Sultani zikir, bütün bedenin zikre geçmesidir Her hücre adeta titreşimdeki cep telefonu gibidir, akıl almaz bir hızla zikre geçer İnsana büyük bir hoşluk verir Sofi bu aşamaya ulaştığında zikirden büyük bir zevk alır Artık vücudu maddenin yapı taşından ta galaksiler kadar her şeyin zikir halinde olduğu bu âleme intibak etmiş olur O da evren korosuna kendince katılır

Belli sayıdaki zikre virt denir Virt şeyhten veya vekilinden alınır Şeyhin veya vekilinin izni olmaksızın kendi başına ne artırılır ne de azaltılır Ama virtten amaç, sürekli zikre geçmektir Sürekli zikir için sofi ne şeyhten ne de vekilinden izin almak mecburiyetinde değildir Sürekli zikir her halde, her durumda, her zamanda, her mekânda sayıya vurmadan Allah’ı zikretmektir Bu sırada Allah lafzı da başka zikirler de çekilebilir Ama sürekli zikri yapan kişiler virdi kesinlikle ihmal etmemelidirler Vird her saniye zikir halinde olsak da yapılması gereken bir ev ödevi gibidir Sofiler genellikle virtle sürekli zikri birbirine karıştırırlar, büyük bir taassupla bunun virdi kendi kendine artırmak anlamına geldiğini, bu nedenle doğru olmadığını düşünürler Hâlbuki sürekli zikir Allah’ın emridir Allahın emri ve peygamberin sünneti olan hususlarda şeyhten veya vekilinden izin almaya gerek yoktur “Ey iman edenler, Allah’ı çok zikredin (Ahzab suresi, ayet 41) Maalesef bu durum pek çok sofi için bir handikap olur İleri hallere bir türlü geçemezler Zira yalnız virt ile yetinen, sürekli zikre geçmeyen sofi pek yol alamaz Olduğu yerde sayar durur


Sürekli zikir için vakit ayırmaya gerek yoktur İnsan işine giderken, işini yaparken de yapabilir Bunun için küçük bir el tespihini yanımızdan eksik etmemek gerekir Tespih insana daima zikri hatırlatır İnsan tespih elinde iken daima zikretme gereği duyar Her boş vakti bu zikirle değerlendiren sofi ileri halleri yaşamaya başlar

Zikir çekerken telebbüsü rabıtaya (şeyhin kılığına girme, vücuduna şeyhi ikame etme) önem verilmesi gerektiğini de hatırlatalım Ayrıca her işin başında ve sonunda rabıtalı olmak çok yararlıdır

Nakşibendiyye tarikatından olan sofilerden bazıları bizim yolumuzda zikir gizli yapılır diyerek Allah lafzı dışındaki zikirleri de ya gizli çekerler ya da hiç çekmezler Hâlbuki gizli zikir sadece Allah lafzı için geçerlidir Diğer zikirlerdeki gizlilik derecesi ise kişinin kendi duyabileceği ses ayarındadır

Lafzai Celal zikrinde amaç ruhu tüm letaifleri ile Allah’a ulaştırmaktır Yani bu zikir ruhu güçlendirir En önemlisi de ruhun manevi organları durumunda olan letaiflerin (kalp, ruh, sır, hafi, ahfa) zikirle tasfiye edilip yani günah kirlerinden arındırılıp güçlenip enerjilerini alarak Allah’tan gelen bir cezbe ile asıl yerleri olan emir âlemine (Allah indindeki yerlerine) ulaşmalarını sağlamaktır Letaiflerin her biri kendi asıl memleketleri olan emir âlemine ulaşınca farklı bir renkteki nurla vücut âleminde görünür Sofi gözlerini yumup zikre daldığında bu nurları farklı renkte algılar (kırmızı, sarı, beyaz, yeşil, siyah …) Nurlar yavaş yavaş kendilerini belli ederler Zikir arttığında hepsi iç içe girerek değişik tonları da doğurur Akıl almaz bir hızla helezonik olarak dönmeye, bazıları azalmaya, bazıları çoğalmaya başlarlar Çok hoş bir renk cümbüşü olurlar Hayranlıkla seyredilir Sonunda tek bir renk hâkim olur

Sofi bunlardan sonra bazen renksiz halde bulunan gerçek nuru da görebilir

Lafzai Celal zikrinin amacı ruhu tasfiye edip güçlendirerek letaiflerle birlikte Allah’a (cc) ulaştırmaktı Kelimei tevhit ve nefy ü ispat zikrinin amacı ise nefsin belini kırmaktır Nefsi zayıflatmaktır Onun için letaif derslerinden sonra onlar gelir Nefis, kelimei tevhit ve nefy ü ispat kazmalarıyla deşilmedikçe ruh ve letaifler emir âlemine yükselemezler Kelimei tevhit ve nefy ü ispat zikrini çekerken vahdaniyet murakabesinde olmak bu zikrin daha feyizli ve bereketli geçmesini sağlar

Bunlardan sonra murakabe dersleri başlar

Murakabe dersleri ise amaca kilitlenmek gibidir Murakabe derslerinde nefis adeta yağ gibi erimeye başlar Daha önce rabıta ve zikirle Allah’a doğru yürüyen ruh, murakabe derslerinde adeta koşar
Murakabe dersleri Allah’ın erRakîbu (gözetleyen) güzel ismine dayanır

Allah (cc) canlı ve cansız varlıkları yarattıktan sonra bir kenara çekilmemiştir O her yarattığı varlığı kendisine özgü olan sonsuz güç ve kudretiyle gözetlemektedir İnsanın sınırsız ihtiyaçları için çeşitli çare yollarını yaratan O’dur Ta doğumundan itibaren insanı annesinden ve babasından daha sıkı bir biçimde gözetlemiştir Bu nedenle anne ve babasını kendisine bakması için gerekli içgüdüsel donanımla O yaratmıştır Yeryüzü canlı ve cansız varlıkları ile onun yaşamsal ihtiyaçları için gerekli bütün şeyleri karşılamakta yada bir hizmetçi gibi iş görmektedir

Allah (cc) erRakîb (cc) güzel ismiyle bütün varlıklar üzerinde onları sürekli bir biçimde gözetlemektedir Hiçbir kimse bir saniye de olsa bu denetlemeden uzak olamaz Allah (cc) kulun kalbinin derinliklerinde bulunan duyguların yanında bilincinde ve bilinçaltında bulunan bütün düşüncelerini de her an kontrol etmektedir, hiç kimse bu gözetlemenin ötesine geçememektedir

Sofi murakabeden her zaman hissesini almalıdır Yeni, eski tüm sofiler akıllarına geldikçe telebbüsü rabıta ile murakabe haline girmeleri onlara büyük yararlar sağlar

ErRakîb güzel isim ile kula düşen ilk görev, her yaptığı işin, söylediği sözün Allah (cc) tarafından gözetlendiğinin ve bilindiğinin bilincinde olmaktır Buna murakabe dendiğini belirttik Murakabeye zikirle ve rabıtayla ulaşılabilir Murakabe insanı olgunlaştırıp Allah’a (cc) yaklaştırır Namazdaki huzur hali de bir çeşit murakabedir Pek çok tarikat, müridi eğitmek, velilik yolunda yetiştirmek için murakabe dersleri vermiştir Müridin her an Allah (cc) tarafından gözetlendiği bilincini taşıması onun manevi dünyasında önemli bir dereceye ulaştığının göstergesidir

Allah hepimize her daim zikrini, murakabesini ve bunların tabii sonucu rızasını nasip eylesin Amin


Muhsin İyi







3 Hafta önce #2
muhsin iyi
Yeni Üye


Allah Zikri (Lafzai Celal Zikri), Gizli Zikir, Kalp Zikri (2)
Allah Zikri (Lafzai Celal Zikri), Gizli Zikir, Kalp Zikri (2)
Lafzai Celal zikrinin gizli olarak çekilmesinde karşılaşı*** en büyük problem, bu zikri çeken kişinin gizli zikir sırasında bu zikri çekemediğini veya şeytanların ve nefsin müdahalesi ile başka şeyleri zikrettiğini sanmasıdır Bu durumda kişi zikirden lezzet duyamadığı gibi boşu boşuna zikir çektiği duygusuna da kapılabilir

Öncelikle şunu belirtelim ki, gizli zikir çok faziletli ve kazançlı olduğu için şeytanlar bu konuda çok vesvese verirler Sofiyle haddinden fazla uğraşırlar Bunlara aldanmamak gerekir Hele bir de buna ilaveten Lafzai Celal zikri, bizzat Allah’ın (cc) zatını zikir olduğu için, ayrıca bunun üstünde daha faziletli bir kelime olmadığından, şeytanların hücumları kat kat artmaktadır

Yukarıdaki gibi bir probleme sahip olan kişilerin, yani gizli zikir sırasında bu zikri çekemediğini veya şeytanların ve nefsin müdahalesi ile başka şeyleri zikrettiğini sanan kişilerin, önce bu zikre şeytanların ne kadar düşman olduklarını bilmeleri gerekir Ayrıca bu zikri çeken kişilerin kafalarına şeytanların olmadık düşünceleri vesvese yolu ile attıklarını, bu yüzden zikir sırasında gönüllerini huzursuzlukla, hoşnutsuz duygularla doldurduklarını da unutmamalıdırlar

Lafzai Celal zikrinde Allah’ın rızası gizlidir Şeytanlar bunu çok iyi bildiklerinden bu zikre adeta savaş açarlar

Şu kesindir ki, kişinin gizli zikir sırasında bu zikri çekemediğini veya şeytanların ve nefsin müdahalesi ile başka şeyleri zikrettiğini sanması, şeytanların vesveseleri ile olan bir haldir Bu hale zerre kadar değer verilmemelidir; yani bu hal sebebiyle gizli zikirden vazgeçmemek, onu ihmal etmemek gerekir Böyle bir konuda sıkıntısı olan kişiler, aşağıda önerdiğimiz bir yolla Lafzai Celal zikrini çekerlerse problemlerini kolaylıkla aşabildikleri gibi gizli zikirden büyük bir zevk de alacaklardır Ayrıca Allah’ın (cc) izniyle bu zikri en faziletli bir şekilde çeken kişiler grubuna yükseleceklerdir:

Lafzai Celal zikri sırasında önemli olan şey, içeriden Allah kelimesini ‘sesle söylemek’ değildir Sesi ölçü olarak gördüğümüzde çekilen tespihin hızına yetişmemiz imkânsızdır İlk yazımızda da belirttiğimiz gibi gizli zikirde tespih elimizden geldiğince hızlı çekilir, döndürülür Daha doğrusu tespihi ne kadar hızlı çekersek zikrimiz o kadar faziletli ve bereketli geçer, amacına da ulaşır Temel ölçümüz, tespihin çekilişteki sesinin ‘Allah’ diye zikrettiğini kabul etmektir Bunun yanında içimizin de (kalbimizin veya tespihi tutan elimizin üzerinde bulunduğu letaif noktasının) bu tespih çekiliş sesi ile birlikte ‘Allah’ kelimesini zikrettiğini düşünmektir, kabul etmektir Kısacası tespihin çekiliş sesi ile içimizin bir uyum, ritim halinde Allah’ı zikrettiğini düşünmemiz, kabul etmemiz gerekir

Tespihin çekiliş sesi ile içimizin bir uyum ve ritim halinde Allah’ı zikrettiğini düşünmemiz büyük bir konsantrasyonu gerektirir Onun için gözler kapatılır Bütün dikkat tespihe ve tespihin üzerinde olduğu manevi organ üzerine teksif edilir Hiçbir şey düşünülmez Sadece Allah’ın (cc) zatının huzurunda olduğu duygusu korunmaya çalışılır

Bu öyle bir ayardır ki, önceleri bu konuda bazı sıkıntıların yaşanması pek tabiidir Zira sofi her tespih çekişte kendisini içten de ‘Allah’ diye bir sesi söyletmek zorunda hisseder Hâlbuki tespihin devredişi çok hızlıdır Her tespihte ‘Allah’ diye bir sesi söylemek imkânsızdır Daha doğrusu böyle içten yükselen bir ses vardır ama bu sesten ziyade kalbinden veya tespihin üzerinde olduğu letaif noktasından gelen bir ‘uyumdur, ritim’dir Bir iç monolog (iç konuşma) değildir Bu uyum ve ritim Allah lafzını söylüyormuş diye kabul edilir Daha doğrusu hiçbir kuşkuya kapılmadan içten yükselen böyle bir uyum ve ritimle çekilen tespihin sesinin birlikte ‘Allah’ diye zikre koyulduğu düşünülür Yani tespih taneleri çekilirken onunla beraber içimizden yeknesak bir tempo ile ruhumuzdan yükselen sese benzer bir yapıda ama daha hızlı olan bir uyum ve ritim söz konusudur Burada en açık olan şey, daha doğrusu olması gerekli olan şey, bizim tespih çekerken böyle bir uyum ve ritimle Lafzai Celali de zikrettiğimize inanmamızdır


İşte Lafzai Celal zikri vücut tarafından özümsendiğinde değişik organlarda bu sözünü ettiğimiz uyum ve ritim bizzat sezilmeye ve duyumsanmaya da başlar Yani organlar tıpkı titreşimdeki cep telefonu gibi akıl almaz bir hızla, yani farkına varı*** bir uyum ve ritimle zikre geçerler Buna sultani zikir dendiğini belirtmiştik Bu durum için elimizde tespih olmasına da gerek yoktur Zikir yapmadığımız halde gün boyunca bu sultani zikir bazı organlarda açıkça hissedilir İşte böyle güzel bir hal yaşayan sofi fırsatı ganimet bilmelidir Boş zamanlarında veya bir işle meşgulken dilini damağına yapıştırarak kendince bu çeşitli organlarında varlığını açıkça hissettiği sultani zikre bilinçle iştirak etmelidir Çünkü zikir bilinçli olarak çekilmedikçe amaca ulaştırmaz Bu sultani zikir yardımıyla yapı*** gizli zikir, tespihle yapı*** zikirden kat kat daha hızlıdır Hem de çok faziletlidir Çünkü bu sırada kişinin vücudu tüm hücreleri ile birlikte çok hızlı bir tempo ile Allah’ı zikretmektedir Bunun için çok şey yapmaya gerek yoktur Dil damağa yapıştırıldıktan sonra tüm vücudun Allah’ı zikrettiğini düşünmek, bu düşünce ile içinde oluşan uyuma, ritme kendini bırakmak yeterlidir

Sultani zikre ulaşmamış kişiler de bu yolla, yani dilini damağına yapıştırarak zikrederlerse kısa zamanda büyük kazançlar elde ederler Ama bu onlara çok zor gelecektir Bu yol ilk zamanlarda pek kullanışlı değildir Onun için böylelerine herhalukarda elde bir tespihi (küçük de olabilir) düşürmeden zikretmek daha yararlıdır

İmamı Rabbani Hazretleri (ks) peygamberimizin (sas) risaletten önce dili damağa yapıştırmak suretiyle gizli zikir yaptığını belirtmektedir Nitekim peygamberimiz (sas) Mekke’den Medine’ye hicret sırasında saklanmak amacıyla sığındıkları Sevr mağarasında Hz Ebubekir’e (ra) de bu zikri talim eylemişlerdir

İnsan dışındaki bütün canlı ve cansız varlıklar, yaratılışları istikametinde kendi dilleri ile zikir halindedirler Mikro âlemde maddenin en küçük parçası atomun çekirdeği etrafındaki elektronlar sınırsız bir hızla dönerek bu zikir halini gerçekleştirirken; makro âlemde dünya gerek kendi ekseni gerekse güneşin etrafında yaptığı dönüşlerle ayrı ayrı zikirlerde bulunur Güneş sisteminin belli bir yörüngede Vega yıldızına doğru akışı da başka bir zikir halidir Bitkiler ve hayvanlar da zikirden asla gafil değillerdir Yalnız bu dünyada imtihana tabi tutulmakta olduğu için insanların büyük bir kısmı zikirden uzak bir hayat yaşamaktadır: “Yedi kat gök, dünya ve onların içinde olan herkes Allah’ı tespih eder Hatta hiçbir şey yoktur ki O’na hamd ile O’nu tespih etmesin Lakin siz onların bu tespihlerini anlayamazsınız Muhakkak O kullarına karşı Halîm ve Gafûr’dur ( İsrâ suresi, 44)

Şiir sanatında sevdiğim bir kavram vardır: İmge İmge hayalden farklı bir kelimedir Hayal yaşadığınız şeyleri veya gelecekte yaşayacağınız şeyleri kafamızda canlandırmamızdır İmge ise hayali tıpkı modern ressamlarda olduğu gibi değiştirmedir Hayali gerçek hayatın kanunlarının ve alışılmışın dışında, bambaşka bir kompozisyonla yeniden kurmadır Picasso’nun resimlerinde başın yanında kolların bitivermesi gibi

Sultani zikir büyük bir devlettir Böyle bir devlete eren sofinin bundan çok iyi yararlanması, bunu çok iyi değerlendirmesi gerekir Özellikle uyurken başını yastığa koyduğunda yukarıda söylediğimiz egzersizi daha da genişletebilir Kendisini mezarda çürümüş, tamamen toprak olmuş kabul ederek (böylece fenafillâhın egzersizleri olan murakabei vahidiyyeti de yapmış olur) her zerresinin zikre geçtiğini düşünür Atomun çekirdeği etrafında elektronların sonsuz bir hızla zikrettiğini hayal eder Mezarındaki toprakla birlikte bütün dünya cansız maddeleriyle beraber zikirdedir Onların her bir atomu tıpkı sofinin elindeki tespih gibidir Çekirdekler, tespih daneleri hükmünde olan elektronlarını çevresinde sonsuz bir hızla döndürmektedirler Hatta bu imgeye atomun yapısına benzeyen gezegenlerin ve yıldızların kozmik hareketlerini de katar Böylece Allah’ın (cc) zatı huzurunda bütün evrenin cansız varlıklarının koro halinde zikre koyulmuş olduğunu imgeler Artık vücudu veya toprağı, maddenin en küçük yapı taşından ta galaksilere kadar her şeyin zikir halinde olduğu bu âleme intibak etmiş olur O da evren korosuna kendince katılır Bu muhteşem tabloya sofinin tamamen toprak olmuş bedeni de bir ritim ve uyumla renk verir

Cansız varlıklarda rızık, geçim endişesi olmadığı için onlar her daim zikirdedirler Zikirden hiç gafil kalmazlar En küçük yapı taşları, sözünü ettiğimiz tarzda yüce Allah’ı zikrederler Çünkü iradeleri tamamen Allah’a (cc) bağlıdır Allah ise şanını en mükemmel şekilde zikrettirendir Sonra sırasıyla bitkiler ve hayvanlar gelir Bitkiler tevekküllerinden yerlerinden ayrılmazlar Hayvanlara göre zikre daha bir tutkundurlar Çünkü iradeleri hayvanlara göre daha bir azdır, daha bir Allah’a bağlıdır Hayvanlar zikirde insanlardan öndedirler İnsan kadar bir iradeye malik olmadıkları için yüce Allah onlara zikir nimetini daha çok tattırmaktadır İnsanların bazılarına zikir hiç nasip olmaz

Şeytanlar hiçbir zaman bizden uzak değillerdir İleri manevi hallerde varlıkları da görülebilir Onlar duman halinde tüm bedeni, organları sararlar Letaiflerde nurların görülmesinde olumsuz etkilerde bulunabilirler Sultani zikirle birlikte yapacağımız daimi zikirler onların bellerini de kıracaktır

Tasavvuf ve tarikat yolunun bazı temel esasları vardır Bunlara uymadıkça zikir devleti pek ele geçmez Geçse de zikirden lezzet alma nimeti pek bulunmaz Bunlardan ikisine çok dikkat etmek gerekir: Birincisi nefsi her şeyden, herkesten küçük görmedir Bu sayede başkalarından gelen kötülükler hoşnutlukla karşı***ır Nefse her kötülük az bile görülür Bu da zikirde bu yoldan gelebilecek nefsani ve şeytani vesveselerin önünü tıkar Zira başka zaman değil de tam ibadet sırasında nefis ve şeytanlar vesveseleri ile bu damarı çok kullanarak ibadetteki huzuru ve ihlâsı zedelerler İkincisi dünyayı kalpten çıkarmadır Dünya herkese başka türlü hitap eder Çünkü herkes başka bir nimetine tutkundur Ama para bu farklılıkları genellikle biraraya getirir, birarada toplar Onun için zekât ve sadaka vermeye azami derecede dikkat etmek gerekir Bu yolun, yani Nakşibendiyye tarikatının başında bulunan Hz Ebubekir’in (ra) gerektiğinde her şeyini İslam dini için fedadan kaçınmaması boşuna değildir Zekât ve sadaka verme gönlün dünyaya düşkün olmasını önler Gönlü Allah’a bağlar

Bu iki noktaya dikkat eden kişide Allah’ın izni ile zikir çekme aşk haline gelebilir Özellikle gizli zikirde karşılaşı*** büyük problem, yani bu zikri çeken kişinin gizli zikir sırasında bu zikri çekemediğini veya şeytanların ve nefsin müdahalesi ile başka şeyleri zikrettiğini sanması sorunu Allah’ın izni ile bu sayede çözüme kavuşur İnsanların çoğu başkalarıyla kavgalarını ve dünyayı (parayı) Allah’la aralarına perde koydukları için Allah’ı gönül huzuruyla zikredemezler Allah’ı zikretmek isteseler bile bu böyle bir durumda onlara nasip olmaz

‘Lafzai Celal zikrinde’ kişi canlı veya toprak olmuş bedenini ve evrendeki cansız maddelerin atomlarını zikir halinde canlandırırken ‘Kelimei tevhit zikrinde’ ise insanın kendi bedenini, tüm evreni Allah’ın zatı karşısında yok etmesi amaçlanır Ölüm insan için bunu sağlar, kıyamet de tüm evrenin yok oluşunu gerçekleştirecektir İnsan ölünce tüm bedeni toprak olacaktır, kıyamet kopunca da tüm evren yıkılacak, maddenin en küçük parçası olan atomlar bile dağılıp aslı olan yokluğa dönüşecektir Baki kalan sadece yüce Allah’ın zatı olacaktır İşte Kelimei tevhit zikri çekilirken bu esasa çok dikkat etmek gerekir Zikir sırasında Allah (cc) dışında her şeyi yok bilmek gerekir Onların faniliklerini göz önüne getirmek bu açıdan yararlıdır Yine kendimizi mezarda çürümüş, tamamen toprak olmuş gördükten sonra evrenin büyük bir patlama ile yokluğa karıştığı imgesini gözümüzün önünde canlandırabiliriz Bu hayalden sonra Allah’ın zatının ezeli ve ebedi olduğunu, baki kaldığını düşünmek gerekir ‘Yeryüzünde olan her şey fanidir, ancak celal ve ikram sahibi olan Rabbinin zatı bakidir (Rahman suresi, 2627)’

Lafzai Celalin hızlı çekilmesi gerektiğini belirtmiştik Kelimei tevhit zikrini de hızlı çekmek çok yararlıdır Çünkü bu şekilde çekmek kişiye büyük bir coşku verir Coşku da aşkı doğurur Bir zikir aşkla çekildi mi kişiyi Allah’ın izni ile ileri makamlara ve hallere ulaştırır Tespihi hızla çekme dolayısıyla ‘lailahe’ tespihin bir tanesine, ‘illallah’ diğerine denk düşebilir Ama yine de bu iş kişiden kişiye değişebilir Aslında tespih böyle bir anda sayıyı belirleyen bir alet değil, coşku sağlayan bir unsur olur Elbette Nakşibendiyye tarikatında Kelimei tevhit zikri kalple çekilmez Kişinin kendi duyacağı bir ses ayarıyla zikredilir Virtte doğal olarak sayıyı korumak hâkim olduğu için zikirde tespih taneleri o kadar hızlı çekilemez Ama sayısız zikirde coşkuyu artırmak için eldeki tespihi dediğimiz veya dilediğimiz tarzda kullanabiliriz Zikrin o zaman tadına doyum olmaz

İnsanın tek başına yalnız havas bilgileri ile (Allah’ın şu güzel ismini şu kadar çekersen şu faziletlere sahip olacaksın tarzında bilgiler…) zikre yönelmesi beraberinde büyük itikadi yanlışlıklar ve sapmalar da getirebilecektir Zikir ehil birisinin, mürşidi kâmilin rehberliğinde çekilmedikçe insana yarar kadar zarar da verebilir Tabii bu sözünü ettiğimiz şey, Lazai Celal (Allah), kelimei tevhit gibi zikirleri çokça çekme ile ilgilidir İnsan kararında oldukça, mürşidi kâmilsiz, kendisi de yalnız başına zikir edinebilir Bir takım haller yaşadığında bir mürşidi kâmile danışabilir, başvurabilir Esmai Hüsna zikri de mürşidi kâmile başvurmadan kişinin kendi isteğiyle çekilebilir Ama yine de Esmai Hüsnada da ihtiyatlı olmak lazımdır En azından tasavvuf ve tarikat kültürünü hazmetmek gerekir Tasavvuf ve tarikat kültürünün de temelini her an tövbe ve istiğfar halinde olma, nefisle mücadele etme, onu her daim küçük görme ve Allah rızasını amaç olarak kabul etme oluşturur Çünkü şeytanlar hiçbir fırsatı kaçırmaz Kılavuzsuz yola çıkanları çeşitli tehlikeler bekleyebilir Örneğin yaptığı zikirle dualarının kabul edildiğini gören birisi istidraca düşebilir Benliği güçlenip kendisinde olmayan çeşitli büyüklükler görebilir, kibire ve ucuba kapılabilir Çünkü zikrin neticesi birtakım haller yaşanmaya başlayacaktır Bunların bazısı Rahmani bazısı da şeytanidir Bunları insanın yalnız başına birbirinden ayırması imkânsızdır Birbirlerine çok benzerler Farkına varmadan şeytanın oyuncağı olabilir Bunlar da insanı ebedi helake, pişmanlığa götürmeye yeter Ayrıca vesveseye de düşebilir Hele içinde bulunduğumuz çağda insanlar gerekli dini ve itikadi bilgilerden bile yoksunken onların ellerine verilecek böyle bir havas bilgisi Allah’ın (cc) güzel isimlerinin gereği ve amacı dışında zikredilmesine yol açacaktır Onun için zikir yoluna gireceklerin bir mürşidi kâmilin himayesine girmesi en doğru yoldur Nefis tezkiye olmadıkça zikir, özellikle Esmai Hüsna zikri ona yarardan ziyade zarar verecektir Çünkü böyle bir kişi Allah’ın güzel isimlerine hep nefis hesabıyla bakacaktır Bu da onu manevi olarak zarara sokacaktır Hâlbuki Esmai Hüsna zikrini çekmenin temel amacı Allah’ı övüp yüceltme veya O’nun güzel ahlakıyla ahlaklanmadır O’nun rızası dışında her şey nefis hesabınadır Allah’ın rızası dışında kendisine bir hedef çizen ve bu konuda Esmai Hüsnadan umut bekleyen kişi ise yoldan çıkmıştır Nefis ve şeytanlar onu aldatmıştır Allah (cc) bu durumlara düşmekten bizleri korusun Âmin Evet, şu ayeti kerime bu kişilere hitap etmektedir: “En güzel isimler Allah’ındır O halde O’na en güzel isimlerle dua edin O’nun isimleri hakkında eğri yola gidenleri bırakın Onlar yapmakta olduklarının cezasına çarptırılacaklardır (Araf suresi, ayet 180)

Rabıta ve zikrin feyziyle kısa zamanda kalp ve letaif noktaları açılarak ilahi (kırmızı, sarı, beyaz, yeşil, siyah, bunların karışımı değişik tonlardaki renkli) nurlar görülebilir

Biz ilk zamanlarımızda bu nurlara karşı çok meraklı idik Tabii varlıklarını kitaplardan okurduk Acaba gerçekten görebilecek miyiz, diye kendi kendimize söylenip dururduk Bizden önce bu yola girenlere, ileri derecede zikir çekenlere bu ilahi nurları görüp görmediklerini sorardık Onlar nedense konuşmak istemezler, Nakşibendiyye yolunda her şey gizlidir, sırlar söylenmez, kabilinden cevaplar verirlerdi Dedikleri doğruydu Bir insanın durduk yerde hallerini etrafa anlatması edebe aykırıdır Tasavvuf ve tarikat yolu ise baştan sona edeptir Bir de o kişinin gurura, ucuba düşmesine neden olabilir Bu da telafisi mümkün olmayan büyük zararlar getirebilir Ayrıca nazar tehlikesi de bunun cabasıdır Allah her birimizi bu afatlardan korusun Âmin Kuranı Kerim’de yüce Allah, pek çok yerde ‘böbürlenenleri’ ve ‘övünenleri’ sevmediğini beyan buyurmuşlardır (Hadid suresi 23, Lokman suresi 18, Nisa suresi 36, Kasas suresi 76, vb) Tasavvuf ve tarikat yolu nefsi ezmek ve hiç etmek sanatıdır Kişi bu yolda kendisinde çok az da olsa bir varlık gördüğü zaman anında manevi ilerlemesi durur, çeşitli sıkıntılar yaşamaya başlayabilir Bu büyük tehlikelere karşın Allah’a sığınarak ve sadatlardan manevi himmet dileyerek insanların bu konulardaki meraklarını gidermek, onlara tavsiyelerimizin daha etkili olması için, ayrıca onları rabıta ve zikre teşvik etmek gayesiyle yaşadığımız tecrübelerden birazcık da olsa kısaca bahsetmek istiyoruz:

Gerçekten sultani zikirde tüm vücudun veya bazı organların hücreleri titreşimdeki cep telefonu misali akıl almaz bir hızla zikretmektedir

Gerçekten kalp ve letaifler açıldığında bu noktalardan, daha doğrusu göğüsten, ibadetler sırasında (namaz ve zikir gibi) çok büyük hazlar alındığı gibi gözler kapalı olduğunda değişik renklerdeki nurlar da görülmektedir

Gerçekten değişik renkteki nurlar görüldükten epey bir zaman sonra saydam bir nur halesi, daha doğrusu nur kalesi insanı kuşatmaktadır Bu insanı şeytanlara karşı korumaktadır

Böyle nimetleri kullarına bahşeden Rabbimize kelimeleri adedince şükürler, hamd u senalar olsun

Sofiler rabıta ve zikirlerine dikkat ederlerse kısa zamanda bu söylediğimiz halleri yaşayacaklardır Tabii tasavvuf ve tarikat yolunda bu halleri yaşamak önemli değildir Bu konuda vesveselere düşmemek de gerekiyor Çünkü insan bunlarla da imtihan edilebilir İnsan bir ömürde bu halleri yaşamasa bile Allah’ın (cc) rızasına erebilir Önemli olan da budur Bu tür halleri yaşayan kişilerin de Allah’ın rızasına erdiğini düşünmek doğru değildir Son nefeste imansız gitme tehlikesi peygamberler dışında herkes için geçerlidir İmamı Rabbani Hazretlerinin (ks) de dediği gibi Allah (cc) ahrette bizleri yaşadığımız manevi hallerden sorguya çekmeyecektir Önemli olan Allah’ın emir ve yasaklarını (şeriatı) yerine getirip Allah’ın rızasına ermedir Rabıta ve zikirde amaç, Allah rızasıdır Hal elde etmek değildir Böyle bir isteğin kalpte olması bile bir fitnedir İmtihan konusudur Allah’ın rızası ile araya giren aşılmaz bir perdedir Allah hepimizi bu tür afatlardan korusun Âmin

Özellikle rabıta sırasında insan nefsini çok ezmeli, kendini toprak misali yok bilip sadatlardan gelecek feyze ve nura talip olmalıdır Aslında bu bütün ibadetlerde, hatta yaşamın her anında böyle olmalıdır Onları rabıtada görmek istemek gibi bir duygu her şeyden önce bir edepsizliktir Böylelerinin rabıtanın nuru ve feyzinden de bir nasipleri olmaz

Allah fazl u ikramıyla bizlere son nefese kadar zikrini ve mürşidi kâmile yapı*** rabıtayı sevdirsin ve bizlere her daim rızasını nasip eylesin Âmin
Muhsin İyi

 

Similar threads

Diğer bütün isimler, Allah (cc) isminin adeta sıfatı durumundadırlar Allah (cc) lafzı, bütün güzel isimlerin anlamını kendisinde toplamıştır Bir insan Allah (cc) demeye başladığında ayrıca Allah’ın (cc) bütün güzel isimlerini de zikrediyor sayılır Bundan dolayı tarikatların hemen hepsi zikirde...
Cevaplar
0
Görüntüleme
136
Zikir, Zikrin Önemi Nedense pek çok kişi tefekkürün zikirden üstün oluşunu düşünerek Allah’ı (cc) zikretmeyi küçük bir ibadet olarak değerlendirmektedir Bazı dini bütün insanların zikre karşı olmaları, Kuranı Kerim’deki ve hadisi şeriflerdeki zikir kelimelerini tevil etmeye çalışmaları...
Cevaplar
0
Görüntüleme
143
Zikir ile İlgili Sıkça Sorulan Sorular, Sorunlar, Problemler Zikir bir mürşide intisap etmeden, kendi başına alınıp veya edinilip çekilebilir mi? Evet, zikir bir mürşide intisap etmeden, kendi başına alınıp veya edinilip çekilebilir Bunun dini bir mahzuru yoktur İnsanlar hadisi şeriflerden...
Cevaplar
0
Görüntüleme
106
Zikirde Amaç (Gaye, Hedef, Niyet) Nedir? Bir hocanın kitabında şunu okudum Düşüncesini eleştirdiğim, hatta karşı olduğum için değil de pek çok taraftarı, seveni olduğu ve onları da manevi olarak yaralamamak için hocanın adını vermek istemiyorum: ‘Allah Allah… diye zikirde gaye, tefekkürdür...
Cevaplar
0
Görüntüleme
114
Zikirde Amaç (Gaye, Hedef, Niyet) Nedir? Bir hocanın kitabında şunu okudum Düşüncesini eleştirdiğim, hatta karşı olduğum için değil de pek çok taraftarı, seveni olduğu ve onları da manevi olarak yaralamamak için hocanın adını vermek istemiyorum: ‘Allah Allah… diye zikirde gaye, tefekkürdür...
Cevaplar
0
Görüntüleme
71
858,461Konular
981,117Mesajlar
29,532Kullanıcılar
Üst Alt