nicebayan
FD Üye
- Katılım
- Ara 24, 2016
- Mesajlar
- 94,678
- Etkileşim
- 2
- Puan
- 38
- Yaş
- 36
- Web sitesi
- nicebayan.com
- F-D Coin
- 90
Louis Althusser kim,Louis Althusser felsefesi,Louis Althusser biyografisi,Louis Althusser hayatı,Louis Althusser eserleri,Louis Althusser düşünceleri
Louis Althusser Kimdir?
Louis Pierre Althusser (16 Ekim 1918 23 Ekim 1990) Marksist düşünür
Cezayir ’de doğdu ve ileride felsefe profesörü olacağı École Normale Supérieure ’de okudu Fransız Komünist Partisi ’nin önde gelen akademik sözcülerindendi ve argümanları sosyalist projenin ideolojik kuruluşuna dönük dağıtılmış karşıt iddialara birer yanıttı Bunlar keza Marksist toplum bilimi ve ekonomiyi etkilemeye başlayan deneyciliğinampirizmin etkisini hem de Avrupa Komünist Partileri'nde bölünmeye niçin olmaya başlayan hümanist ve demokratik sosyalist yönelimlere dönük çoğalan ilgiyi içeriyordu Althusser ’in, diğer Fransız Yapısalcılık okullarıyla ilişkisi kolay bir ilgi olmamasına ve Yapısalcılık düşüncesine ciddi eleştiriler getirmesine rağmen, başlıca Yapısalcı Marksist bir düşünür olarak kabul edilmiştir
Althusser'in Felsefesi
Althusser ’in erken dönem çalışmaları, Karl Marks ’ın Kapital ’ini Althusser ve öğrencilerinin yoğun bir felsefi yeniden okumalarını bir araya getiren etkileyici Kapital ’i Okumak isimli çalışmayı içerir Kitap “politik ekonominin eleştirisi olarak Marksist teorinin felsefi durumunu ve bunun nesnesini yansıtır Bu çalışmanın İngilizce çevirisi sadece Althusser ve Étienne Balibar ’ın yazılarını içerirken, esas Fransızca kitapta Jacques Ranciere , Pierre Macherey ve diğerlerinin ilave makaleleri de bulunmaktadır Proje, Marksizm zarfında, Althusser ’in fazla yakın ilişki içinde olduğu Jacques Lacan kadar üstlenilen Freud ’a modern psikoanalitik dönüş çalışması ile epeyce benzerdir (Althusser ’in Lacan ile bireysel ve mesleki ilişkisi fazla karmaşıktı; ikili ara sıra çok yakın arkadaş ve dost bazen düşmandılar) Ara Sıra kendisi, argümanlarını çelişkiyi kanına girmek için bilerek abartsa da, Althusser ’in bir fazla teorik pozisyonu Marksist felsefede epeyce etkili olmuştur Althusser Genç Marx Hakkında adlı eserinde bilim felsefecisi Gaston Bachelard ’dan aldığı bir terimi Genç Marks ’ın “Hegel ve Feuerbach etkisindeki yazıları ile daha sonraki Marksist yazıları arasındaki “epistemolojik kopuşu ortaya ayarlamak için kullanmıştır Marksizm ve Insancılık adlı eseri, bir burjuva ideolojisi olan hümanizmin yansımaları olarak sıkça Marksistler kadar öne sürülen “insan potansiyeli ve “insan doğası gibi düşüncelerin yanlışlığını ortaya koyan Marksist teorinin dinç bir hümanizm karşıtı tezini ortaya koydu Çelişki ve ÜstBelirlenme adındaki çalışmasında, politik durumlarda çoklu nedenselliğin daha kompleks bir modelinin “çelişki düşüncesinin yerini alması için psikanalizden üst belirlenme düşüncesini ödünç almıştır ( Antonio Gramsci ’nin hegemonya düşüncesi ile oldukça yakın bir düşüncedir) Althusser daha fazla bir ideoloji teorisyeni olarak bilinir, en çok tanınan eseri İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları: Bir Soruşturmaya Dönük Notlar ’dır Alıştırma benzer zaman da Antonio Gramsci ’nin hegemonya teorisine dayanarak ideolojinin kapsamını oluşturur Hegemonyanın sonuç olarak ayrıntılarıyla politik güçler kadar oluşturulduğu yerde, ideoloji Freud ’un ve Jacques Lacan ’ın sırasıyla bilinçsiz ve aynafazlı düşüncelerini kullanır ve bizim kendinin anlamlı bir içeriğe sahip olarak ulaşmamıza izin verdiği inşa ve sistemleri tanımlar Althusser için bu yapılar, keza bastırmanın ayrıca de kaçınılmazlığın temsilcileridir – ideolojiden ve onun nesnesi olmaktan kaçmak imkansızdır İdeoloji ve bilim ya da felsefe arasındaki fark epistemolojik kopuş ile bir seferde ve her şey için sağlanamaz: bu “kopuş kronolojik olarak sağlanan bir durum değil işleyiştir Nihai bir başarı yerine ideolojiye karşı kesintisiz bir mücadele laf konusudur: İdeolojinin tarihi yoktur
Üretimin nihai koşulu üretim koşullarının baştan üretilmesidir Bu yeniden imal, üretim güçlerinin tekrar üretimi (iş gücü) ve var olan her tarafta imal ilişkilerinin bitmiş üretimi ile olur Üretim ilişkilerinin bitmiş üretilmesi Devletin İdeolojik Aygıtları ile olmaktadır
Althusser ’e göre toplum ekonomik, siyasal ve ideolojik pratiklerden oluşmaktadır Burada pratiği Althusser, belirli insan emeği ile etkilenmiş, muhakkak imal araçları kullanarak, emin bir ürünün irtibat süreci olarak tanımlar
Althusser ’e kadar kapitalizm üretken bir sistem olarak imal koşullarını her yerde üretir Her Tarafta imal işgücünün düzenin kurallarına uymasının sürdürülmesidir Iş gücünün üretilmesi aileyi, ustalığın ve tekniklerin öğrenilmesi öğretim ve eğitim sistemini gerektirir
Devlet toplumsal üretimin toplumun tümünün rızasıyla yapılmasını uzun dönemde sermayenin ve idareci sınıf bloğunun hegemonyasını sürdürmesini güvence altına bölge yapıdır Üretimin yapıldığı aygıtlar, devlet göre örgütlenmiş olsun olmasın Devletin İdeolojik Aygıtlarıdır (DIA)
Bazı Seçme Eserleri
Türkçedeki Mevcut Eserleri
Montesquieu Siyaset ve Tarih İthaki Yayınları
Marx İçin İthaki Yayınları İthaki Yayınları
Her Yerde Üretim Üzerine İthaki Yayınları
Sanat Üzerine Yazılar 1 Felsefi ve Siyasi Yazılar İthaki Yayınları
Lenin ve Felsefe İthaki Yayınları
John Lewis'e Yanıt İthaki Yayınları
Güncel Müdahaleler İthaki Yayınları
Felsefe ve Bilimadamlarının Kendiliğinden Felsefesi (1967) İthaki Yayınları
İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları İthaki Yayınları
Tutsaklık Güncesi Can Yayınları
Özeleştiri Ögeleri Belge Yayınları
Gelecek Uzun Sürer Can Yayınları
Makyavel'in Yalnızlığı ve Başka Metinler Althusser'in Mirası Epos Yayınları
Kapital'i Okumak Doküman Yayınları
İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları Iletişim Yayınları
Yayımlanan Eserleri
Montesqieu, politika ve tarih (Montesquieu, la politique et l'histoire), PUF, 1959
Marx İçin (Pour Marx), Maspero, « Kuram » dizisi, 1965
Kapital'i okumak (Lire Le Capital), (Etienne Balibar, Roger Establet, Pierre Macherey ve Jacques Rancière'le birlikte), Maspero « Hipotez » dizisi, 2 cilt, 1965
Lenin ve Felsefe (Lénine et la philosophie), Maspero « Varsayım » dizisi, 1969
John Lewis'e yanıt (Réponse à John Lewis), Maspero « Kuram » dizisi, 1973
Felsefe ve bilim adamlarının kendiliğinden felsefesi, Philosophie et philosophie spontanée des savants (1967), Maspero « Hipotez » dizisi, 1974
Özeleştirinin temelleri (Éléments d'autocritique), Hachette « Analiz » dizisi, 1974
Konumlar (Positions), Éditions Sociales, 1976
XXII Kongre (XXII'e Congrès), Maspero « Hipotez » dizisi, 1977
Komünist parti'de daha artı süremeyecek olan (Ce qui ne peut plus durer dans le parti communiste), Maspero « Hipotez dizisi », 1978
Gelecek uzun sürer (L'avenir dure longtemps), Stock IMEC, 1992
Tutsaklık Güncesi (Journal de captivité, Stalag #4 19401945), Stock IMEC, 1992
Psikanaliz üzerine yazılar Freud ve Lacan (Écrits sur la psychanalyse Freud et Lacan), Stock IMEC, 1993
Felsefe üzerine (Sur la philosophie), Gallimard « Sonsuz » dizisi, 1994
Felsefe ve marksizm: Fernanda Navarro'yla söyleşiler (Philosophie et marxisme : entretiens avec Fernanda Navarro (19841987)
Felsefenin dönüşümü: Grenada Konferansı (La Transformation de la philosophie : conférence de Grenade) (1976)
Felsefi ve politik yazılar 1 (Écrits philosophiques et politiques 1), derleyen: François Matheron, Stock IMEC, 1994
İyi duygular enternasyonali (L'internationale des bons sentiments) (1946)
Hegel'e dönüş (Le retour à Hegel) (1950)
Evlilik müstehcenliği hakkında (Sur l'obscénité conjugale) (1951)
Sınırları içinde Marx (Marx dans ses limites) (1978)
Tekrar üretim üzerine (Sur la reproduction), PUF, « Aktüel Marx Tartışmaları» dizisi, 1995
Felsefi ve politik yazılar 2 (Écrits philosophiques et politiques 2), derleyen: François Matheron, Stock Imec, 1997
Machiavelli ve biz (Machiavel et nous) (19721986)
Feurbach üzerine (Sur Feuerbach) (1967)
Lévi Strauss üzerine (Sur Lévi Strauss) (1966)
Brecht ve Marx üzerine (Sur Brecht et Marx) (1968)
Cremonini, soyutun ressamı, (Cremoni, peintre de l'abstrait) (1977)
Lam (1977)
Machiavelli'nin yalnızlığı (Solitude de Machiavel), Yves Sintomer'nin sunuşuyla, PUF « Aktüel Marx Tartışmaları» dizisi, 1998
netten alıntı *
Louis Althusser Kimdir?
Louis Pierre Althusser (16 Ekim 1918 23 Ekim 1990) Marksist düşünür
Cezayir ’de doğdu ve ileride felsefe profesörü olacağı École Normale Supérieure ’de okudu Fransız Komünist Partisi ’nin önde gelen akademik sözcülerindendi ve argümanları sosyalist projenin ideolojik kuruluşuna dönük dağıtılmış karşıt iddialara birer yanıttı Bunlar keza Marksist toplum bilimi ve ekonomiyi etkilemeye başlayan deneyciliğinampirizmin etkisini hem de Avrupa Komünist Partileri'nde bölünmeye niçin olmaya başlayan hümanist ve demokratik sosyalist yönelimlere dönük çoğalan ilgiyi içeriyordu Althusser ’in, diğer Fransız Yapısalcılık okullarıyla ilişkisi kolay bir ilgi olmamasına ve Yapısalcılık düşüncesine ciddi eleştiriler getirmesine rağmen, başlıca Yapısalcı Marksist bir düşünür olarak kabul edilmiştir
Althusser'in Felsefesi
Althusser ’in erken dönem çalışmaları, Karl Marks ’ın Kapital ’ini Althusser ve öğrencilerinin yoğun bir felsefi yeniden okumalarını bir araya getiren etkileyici Kapital ’i Okumak isimli çalışmayı içerir Kitap “politik ekonominin eleştirisi olarak Marksist teorinin felsefi durumunu ve bunun nesnesini yansıtır Bu çalışmanın İngilizce çevirisi sadece Althusser ve Étienne Balibar ’ın yazılarını içerirken, esas Fransızca kitapta Jacques Ranciere , Pierre Macherey ve diğerlerinin ilave makaleleri de bulunmaktadır Proje, Marksizm zarfında, Althusser ’in fazla yakın ilişki içinde olduğu Jacques Lacan kadar üstlenilen Freud ’a modern psikoanalitik dönüş çalışması ile epeyce benzerdir (Althusser ’in Lacan ile bireysel ve mesleki ilişkisi fazla karmaşıktı; ikili ara sıra çok yakın arkadaş ve dost bazen düşmandılar) Ara Sıra kendisi, argümanlarını çelişkiyi kanına girmek için bilerek abartsa da, Althusser ’in bir fazla teorik pozisyonu Marksist felsefede epeyce etkili olmuştur Althusser Genç Marx Hakkında adlı eserinde bilim felsefecisi Gaston Bachelard ’dan aldığı bir terimi Genç Marks ’ın “Hegel ve Feuerbach etkisindeki yazıları ile daha sonraki Marksist yazıları arasındaki “epistemolojik kopuşu ortaya ayarlamak için kullanmıştır Marksizm ve Insancılık adlı eseri, bir burjuva ideolojisi olan hümanizmin yansımaları olarak sıkça Marksistler kadar öne sürülen “insan potansiyeli ve “insan doğası gibi düşüncelerin yanlışlığını ortaya koyan Marksist teorinin dinç bir hümanizm karşıtı tezini ortaya koydu Çelişki ve ÜstBelirlenme adındaki çalışmasında, politik durumlarda çoklu nedenselliğin daha kompleks bir modelinin “çelişki düşüncesinin yerini alması için psikanalizden üst belirlenme düşüncesini ödünç almıştır ( Antonio Gramsci ’nin hegemonya düşüncesi ile oldukça yakın bir düşüncedir) Althusser daha fazla bir ideoloji teorisyeni olarak bilinir, en çok tanınan eseri İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları: Bir Soruşturmaya Dönük Notlar ’dır Alıştırma benzer zaman da Antonio Gramsci ’nin hegemonya teorisine dayanarak ideolojinin kapsamını oluşturur Hegemonyanın sonuç olarak ayrıntılarıyla politik güçler kadar oluşturulduğu yerde, ideoloji Freud ’un ve Jacques Lacan ’ın sırasıyla bilinçsiz ve aynafazlı düşüncelerini kullanır ve bizim kendinin anlamlı bir içeriğe sahip olarak ulaşmamıza izin verdiği inşa ve sistemleri tanımlar Althusser için bu yapılar, keza bastırmanın ayrıca de kaçınılmazlığın temsilcileridir – ideolojiden ve onun nesnesi olmaktan kaçmak imkansızdır İdeoloji ve bilim ya da felsefe arasındaki fark epistemolojik kopuş ile bir seferde ve her şey için sağlanamaz: bu “kopuş kronolojik olarak sağlanan bir durum değil işleyiştir Nihai bir başarı yerine ideolojiye karşı kesintisiz bir mücadele laf konusudur: İdeolojinin tarihi yoktur
Üretimin nihai koşulu üretim koşullarının baştan üretilmesidir Bu yeniden imal, üretim güçlerinin tekrar üretimi (iş gücü) ve var olan her tarafta imal ilişkilerinin bitmiş üretimi ile olur Üretim ilişkilerinin bitmiş üretilmesi Devletin İdeolojik Aygıtları ile olmaktadır
Althusser ’e göre toplum ekonomik, siyasal ve ideolojik pratiklerden oluşmaktadır Burada pratiği Althusser, belirli insan emeği ile etkilenmiş, muhakkak imal araçları kullanarak, emin bir ürünün irtibat süreci olarak tanımlar
Althusser ’e kadar kapitalizm üretken bir sistem olarak imal koşullarını her yerde üretir Her Tarafta imal işgücünün düzenin kurallarına uymasının sürdürülmesidir Iş gücünün üretilmesi aileyi, ustalığın ve tekniklerin öğrenilmesi öğretim ve eğitim sistemini gerektirir
Devlet toplumsal üretimin toplumun tümünün rızasıyla yapılmasını uzun dönemde sermayenin ve idareci sınıf bloğunun hegemonyasını sürdürmesini güvence altına bölge yapıdır Üretimin yapıldığı aygıtlar, devlet göre örgütlenmiş olsun olmasın Devletin İdeolojik Aygıtlarıdır (DIA)
Bazı Seçme Eserleri
Türkçedeki Mevcut Eserleri
Montesquieu Siyaset ve Tarih İthaki Yayınları
Marx İçin İthaki Yayınları İthaki Yayınları
Her Yerde Üretim Üzerine İthaki Yayınları
Sanat Üzerine Yazılar 1 Felsefi ve Siyasi Yazılar İthaki Yayınları
Lenin ve Felsefe İthaki Yayınları
John Lewis'e Yanıt İthaki Yayınları
Güncel Müdahaleler İthaki Yayınları
Felsefe ve Bilimadamlarının Kendiliğinden Felsefesi (1967) İthaki Yayınları
İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları İthaki Yayınları
Tutsaklık Güncesi Can Yayınları
Özeleştiri Ögeleri Belge Yayınları
Gelecek Uzun Sürer Can Yayınları
Makyavel'in Yalnızlığı ve Başka Metinler Althusser'in Mirası Epos Yayınları
Kapital'i Okumak Doküman Yayınları
İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları Iletişim Yayınları
Yayımlanan Eserleri
Montesqieu, politika ve tarih (Montesquieu, la politique et l'histoire), PUF, 1959
Marx İçin (Pour Marx), Maspero, « Kuram » dizisi, 1965
Kapital'i okumak (Lire Le Capital), (Etienne Balibar, Roger Establet, Pierre Macherey ve Jacques Rancière'le birlikte), Maspero « Hipotez » dizisi, 2 cilt, 1965
Lenin ve Felsefe (Lénine et la philosophie), Maspero « Varsayım » dizisi, 1969
John Lewis'e yanıt (Réponse à John Lewis), Maspero « Kuram » dizisi, 1973
Felsefe ve bilim adamlarının kendiliğinden felsefesi, Philosophie et philosophie spontanée des savants (1967), Maspero « Hipotez » dizisi, 1974
Özeleştirinin temelleri (Éléments d'autocritique), Hachette « Analiz » dizisi, 1974
Konumlar (Positions), Éditions Sociales, 1976
XXII Kongre (XXII'e Congrès), Maspero « Hipotez » dizisi, 1977
Komünist parti'de daha artı süremeyecek olan (Ce qui ne peut plus durer dans le parti communiste), Maspero « Hipotez dizisi », 1978
Gelecek uzun sürer (L'avenir dure longtemps), Stock IMEC, 1992
Tutsaklık Güncesi (Journal de captivité, Stalag #4 19401945), Stock IMEC, 1992
Psikanaliz üzerine yazılar Freud ve Lacan (Écrits sur la psychanalyse Freud et Lacan), Stock IMEC, 1993
Felsefe üzerine (Sur la philosophie), Gallimard « Sonsuz » dizisi, 1994
Felsefe ve marksizm: Fernanda Navarro'yla söyleşiler (Philosophie et marxisme : entretiens avec Fernanda Navarro (19841987)
Felsefenin dönüşümü: Grenada Konferansı (La Transformation de la philosophie : conférence de Grenade) (1976)
Felsefi ve politik yazılar 1 (Écrits philosophiques et politiques 1), derleyen: François Matheron, Stock IMEC, 1994
İyi duygular enternasyonali (L'internationale des bons sentiments) (1946)
Hegel'e dönüş (Le retour à Hegel) (1950)
Evlilik müstehcenliği hakkında (Sur l'obscénité conjugale) (1951)
Sınırları içinde Marx (Marx dans ses limites) (1978)
Tekrar üretim üzerine (Sur la reproduction), PUF, « Aktüel Marx Tartışmaları» dizisi, 1995
Felsefi ve politik yazılar 2 (Écrits philosophiques et politiques 2), derleyen: François Matheron, Stock Imec, 1997
Machiavelli ve biz (Machiavel et nous) (19721986)
Feurbach üzerine (Sur Feuerbach) (1967)
Lévi Strauss üzerine (Sur Lévi Strauss) (1966)
Brecht ve Marx üzerine (Sur Brecht et Marx) (1968)
Cremonini, soyutun ressamı, (Cremoni, peintre de l'abstrait) (1977)
Lam (1977)
Machiavelli'nin yalnızlığı (Solitude de Machiavel), Yves Sintomer'nin sunuşuyla, PUF « Aktüel Marx Tartışmaları» dizisi, 1998
netten alıntı *