LPG hakkında bilgi
LPG nedir
LPG'nin ozellikleri
LPG
REGULATOR
Gorevi :
1 Yuksek basıncta gelen LPG'nin atmosferik basınca donuşmesini sağlar
2 Sıvı halindeki LPG'yi, motor suyunun sıcaklığından faydalanarak gaz haline donuşturmek
3 Motorun ihtiyacına gore gaz akışını sağlamak
4 Motorun devrine gore gaz ayarı yapmak
Ozellikleri :
Govde ve kapak tamamen composit aluminyum malzemeden yapılmıştır
Su ısıtma odası, gaz odasından sugaz muhafaza koşulu sağlanarak ayrılmıştır
Diyafram, contalar, yaylar, ECER 67 01 standartlarına gore LPG kullanımına uygun materyalden yapılmıştır
Test basıncı 675 bardır
1 Kademe cıkışında gaz akımının tamamen kapatılması bir elektrovalf ile yapılır
Rolanti hattı ve ayarı ayrıdır
Regulatorun elektronik ve vakumlu olarak iki tipi vardır
Elektronik tipinde regulatorden karburatore giden hat kontak ile birlikte calışır Gaz hattı acık olsa bile elektrovalf ile gazın motora akışı kesilir
Pnomatik tiplerde yani vakumlu regulatorlerde alt basınctan yararlanılır Sadece motor calıştığında(manifoltta vakum oluştuğunda) regulator devreye girer
Montajı :
Karburatore en yakın noktaya ve araca dikey olarak monte edilmelidirLPG tankından bakır boru aracılığı ile gaz valfine gelen LPG, valften gectikten sonra PVC kaplı bakır boru aracılığı ile başına havşa acılarak veya yuzuk gecirilerek regulatorun girişine bir rekor ilemonte edilir
Regulatorde buharlaşan gazın mikser aralıcığı ile motora gonderilmesi icin ustu metal kaplı orgulu hortum kullanılmaktadır Regulatorun sıcak motor suyunu alan giriş ve cıkışına basınca dayanıklı su hortumları kelepceler vasıtası ile monte edilir Bu sıcak su sayesinde likit olan LPG, regulator icinde bulunan bir elektromanyetik valf aracılığı ile motora gaz olarak gonderilir
Valf 12 Voltluk elektrik ile calışır Bir kablo aracılığı ile secici anahtardan komut alır Regulatorun yağ, curuf ve yabancı partikulleri tutan haznesi mevcuttur Gaz valfinden likit halde gelen LPG, regulatorde gaz haline donuşurken, ozgul ağırlık farkı nedeniyle gaz haline donuşemeyen yağ ve partikuller curuf haznesinde toplanır Bu haznede birikenler 1500020000 Kmde bir tahliye tıpasından boşaltılmalıdır
Diyafram LPG kalitesine gore 50000100000 km'de değiştirilmelidir
MULTIVALF
Gorevi:
LPG tankı uzerine bağlanmaktadır,
Tanka gaz dolum işlevi yapar,
Dolum limitini ayarlar,
Tankdaki yakıt seviyesini gosterir,
LPG' yi motora gonderir,
27 bar basıncta acan basınc emniyet valfi ile tankın icerisindeki aşırı basıncı tahliye eder,
Herhangi bir nedenden dolayı, motora giden borular delinirse aşırı akış valfi gaz cıkışını keserek emniyeti sağlar,
Doldurma: Yakıt alma sırasında, yakıt pompasından gelen LPG multivalften gecer multivalfler, uzun bir dolum suresini onlemek icin, LPG'nin gecişine fazla direnc gostermeyecek şekilde dizayn edilmiştir
Dolum Limiti: Mevcut standartlar ve guvenlik nedenleriyle depo maksimum miktar deponun toplam kapasitesinin %80'idir Kalan % 20 lik bolum LPG buharıyla doldurulur, boylece sıcaklıktaki bir artışla beraber icindeki sıvının butun hacmi doldurulmadan genleşebilmesine imkan sağlanır Depoda gaz halindeki LPG icin kucukte olsa bir boş hacim bırakılmıştır basıncın tehlikeli seviyelere yukselmesi olasılığı yoktur Dolma işlemini doğru noktada kesebilmek icin, multivalf, bu şamandıraya bağlı olan ve maksimum seviyeye ulaşıldığında LPG akışını kesen bir cihazla donatılmıştır
Seviye Olcer: İki mıknatıs sayesinde depodaki LPG seviyesini olcmek mumkundur; bunlardan biri tankın icinde olup, şamandıraya bağlı cihazlarla birleşiktir; ikncisi ise deponun dışında olup gostergeye bağlıdır Kadran dorde ayrılmıştır ve bir bolmede rezerv icin mevcuttur Deponun konumu yuzunden okumanın zor olacağı ya da muşterinin arzu ettiği durumlarda multivalf uygunelektronik donuşturuculere bağlanabilir Bu donuşturuculer, gerekli elektronik devrelere bağlanır ve yakıt seviyesini surucuye uyarı ışıkları veya başka analog ve dijital sistemler aracılığıyla gosterirler
LPG Emme İşlemi: Deponun dibine doğru donuk bir emme borusu sayesinde multivalf sıvı LPG cekilmesini sağlar Her durumda multivalf motorun ihtiyac duyacağı maksimum sıvı değerlerinin girişine, aşırı yuk kaybına neden olmadan, olanak sağlayacak geciş bolumlerine sahiptir
Kesme: Multivalfin uzerinde emme ve doldurma borularını bloke etmeye yarayan iki vana vardır Bunlar genel olarak acık konumdadır; ancak bakım işlemi sırasında ya da kaza vb durumda kapatılabilir Multivalfe erişim guc olduğundan, emme borusunu kolayca kapatabilmek icin multıvalf uzerine elektrovalf monte edilmiştir
Aşırı akış: Multivalfin icinde ve LPG emme borusu uzerine yerleştirilen aşırı akış valfi1 bar basınc farkında akışı durdurur
Montajı :
Multivalf tank uzerine monte edilir Gazın seviyesini gosterebilmek icin bir şamandırası, birde gazın emilmesi icin gaz emme borusu bulunmaktadır
Multivalf montajında en onemli husus, yatay konuma paralel olmasıdır
MULTİVALF MUHAFAZA KAPAĞI VE HAVALANDIRMA BORUSU
Gorevi oluşabilecek gaz kacaklarının havalandırma boruları sayesinde arac icerisinden tahliye edilmesini sağlar Multivalf kapağı sızdırmaz şeffaf plastikten imal edilmiştir Tabanında mufun uzerine oturması icin bir delik mevcuttur Buraya sızdırmazlık icin oring konmaktadır Muhafaza kutusundan iki adet cıkış olup, bu cıkışlar vent borularıyla arac dışına irtibatlaşmıştır Bir kacak durumunda arac bagajının havalandırması sağlanmaktadır
DIŞARIDAN DOLDURMA NOKTASI
Dunya standartlarında imal edilmiş cok ceşitli dolum ağızları vardırTurkiye'de ve dunyada en yaygın olarak kullanılan tipe uygun olarak uretilmiştir Ozel pirinc alaşımından yapılmaktadır Gaz dolum borusunun icinde kalan gazın ,05 bar basınca kadar sızmaması icin bir bilye ve oring ile donatılmıştır Tamponamonte edilmelidir
yukarı
BENZİN VALFİ
Benzin otomatiği ve karburator arasına konan, benzin akışını sağlayan veya kesen bir parcadır Elektrovalf ile donatılmıştır
Benzin valfine gelen elektrik devrelerinden biri (+), diğer şase (notr) olarak bağlanır
Montajı :
Bu valf benzin pompası ile karburator arasına yerleştirilir Bu valfin yalnızca karburatorlu araclarda kullanıldığı unutulmamalıdır Bu valfin uzerinde manuel bir kol vardır Bu kol,elektrik sisteminde herhangi bir arıza durumunda cevrildiğinde, sistemi devre dışı bırakarak, otomatikten karburatore benzin akışını serbest bırakır Buda herhangi bir sistem arızasında aracın yolda kalmasını onlemiş olur
Şofor mahallindeki yakıt secici anahtar benzin pozisyonunda ve motor calışıyor iken bu valf acık olup diğer konumda kapalıdır
yukarı
LPG VALFİ
Bakır bir boru ile birbiri ile irtibatlandırılmış LPG tankı ve buharlaştırıcı arasında bulunan elektromanyetik kumandalı bir valftir
Motor calışmadığı veya benzin ile calıştığında LPG akışını kesmektedir
Secici anahtardan motorun LPG ile calışması istendiğinde benzin valfini kapat komutundan sonra regulatore (buharlaştırıcıya) LPG gonderenelektronik bir alettir
LPG icinde olabilecek her turlu partikulleri tutmak icin ozel bir filtresi bulunur
Valfin govdesi basınca dayanıklı pirinc, filtresi seluloz malzeme ve ozel kaucuktan imal edilmiştir
Gazvalfi regulatore en yakın noktadan aracın govdesine monte edilir Aracın motor bolumune dik bir pozisyonda monte edilmelidir
Filtre omru maksimum 50000 km' dir
Secici anahtardan gelen elektrik kablosu LPG valfinin artı ucuna, LPG valfinde bulunan () uc da şase (notr)' ye bağlanır
LPG nedir
LPG'nin ozellikleri
LPG
REGULATOR
Gorevi :
1 Yuksek basıncta gelen LPG'nin atmosferik basınca donuşmesini sağlar
2 Sıvı halindeki LPG'yi, motor suyunun sıcaklığından faydalanarak gaz haline donuşturmek
3 Motorun ihtiyacına gore gaz akışını sağlamak
4 Motorun devrine gore gaz ayarı yapmak
Ozellikleri :
Govde ve kapak tamamen composit aluminyum malzemeden yapılmıştır
Su ısıtma odası, gaz odasından sugaz muhafaza koşulu sağlanarak ayrılmıştır
Diyafram, contalar, yaylar, ECER 67 01 standartlarına gore LPG kullanımına uygun materyalden yapılmıştır
Test basıncı 675 bardır
1 Kademe cıkışında gaz akımının tamamen kapatılması bir elektrovalf ile yapılır
Rolanti hattı ve ayarı ayrıdır
Regulatorun elektronik ve vakumlu olarak iki tipi vardır
Elektronik tipinde regulatorden karburatore giden hat kontak ile birlikte calışır Gaz hattı acık olsa bile elektrovalf ile gazın motora akışı kesilir
Pnomatik tiplerde yani vakumlu regulatorlerde alt basınctan yararlanılır Sadece motor calıştığında(manifoltta vakum oluştuğunda) regulator devreye girer
Montajı :
Karburatore en yakın noktaya ve araca dikey olarak monte edilmelidirLPG tankından bakır boru aracılığı ile gaz valfine gelen LPG, valften gectikten sonra PVC kaplı bakır boru aracılığı ile başına havşa acılarak veya yuzuk gecirilerek regulatorun girişine bir rekor ilemonte edilir
Regulatorde buharlaşan gazın mikser aralıcığı ile motora gonderilmesi icin ustu metal kaplı orgulu hortum kullanılmaktadır Regulatorun sıcak motor suyunu alan giriş ve cıkışına basınca dayanıklı su hortumları kelepceler vasıtası ile monte edilir Bu sıcak su sayesinde likit olan LPG, regulator icinde bulunan bir elektromanyetik valf aracılığı ile motora gaz olarak gonderilir
Valf 12 Voltluk elektrik ile calışır Bir kablo aracılığı ile secici anahtardan komut alır Regulatorun yağ, curuf ve yabancı partikulleri tutan haznesi mevcuttur Gaz valfinden likit halde gelen LPG, regulatorde gaz haline donuşurken, ozgul ağırlık farkı nedeniyle gaz haline donuşemeyen yağ ve partikuller curuf haznesinde toplanır Bu haznede birikenler 1500020000 Kmde bir tahliye tıpasından boşaltılmalıdır
Diyafram LPG kalitesine gore 50000100000 km'de değiştirilmelidir
MULTIVALF
Gorevi:
LPG tankı uzerine bağlanmaktadır,
Tanka gaz dolum işlevi yapar,
Dolum limitini ayarlar,
Tankdaki yakıt seviyesini gosterir,
LPG' yi motora gonderir,
27 bar basıncta acan basınc emniyet valfi ile tankın icerisindeki aşırı basıncı tahliye eder,
Herhangi bir nedenden dolayı, motora giden borular delinirse aşırı akış valfi gaz cıkışını keserek emniyeti sağlar,
Doldurma: Yakıt alma sırasında, yakıt pompasından gelen LPG multivalften gecer multivalfler, uzun bir dolum suresini onlemek icin, LPG'nin gecişine fazla direnc gostermeyecek şekilde dizayn edilmiştir
Dolum Limiti: Mevcut standartlar ve guvenlik nedenleriyle depo maksimum miktar deponun toplam kapasitesinin %80'idir Kalan % 20 lik bolum LPG buharıyla doldurulur, boylece sıcaklıktaki bir artışla beraber icindeki sıvının butun hacmi doldurulmadan genleşebilmesine imkan sağlanır Depoda gaz halindeki LPG icin kucukte olsa bir boş hacim bırakılmıştır basıncın tehlikeli seviyelere yukselmesi olasılığı yoktur Dolma işlemini doğru noktada kesebilmek icin, multivalf, bu şamandıraya bağlı olan ve maksimum seviyeye ulaşıldığında LPG akışını kesen bir cihazla donatılmıştır
Seviye Olcer: İki mıknatıs sayesinde depodaki LPG seviyesini olcmek mumkundur; bunlardan biri tankın icinde olup, şamandıraya bağlı cihazlarla birleşiktir; ikncisi ise deponun dışında olup gostergeye bağlıdır Kadran dorde ayrılmıştır ve bir bolmede rezerv icin mevcuttur Deponun konumu yuzunden okumanın zor olacağı ya da muşterinin arzu ettiği durumlarda multivalf uygunelektronik donuşturuculere bağlanabilir Bu donuşturuculer, gerekli elektronik devrelere bağlanır ve yakıt seviyesini surucuye uyarı ışıkları veya başka analog ve dijital sistemler aracılığıyla gosterirler
LPG Emme İşlemi: Deponun dibine doğru donuk bir emme borusu sayesinde multivalf sıvı LPG cekilmesini sağlar Her durumda multivalf motorun ihtiyac duyacağı maksimum sıvı değerlerinin girişine, aşırı yuk kaybına neden olmadan, olanak sağlayacak geciş bolumlerine sahiptir
Kesme: Multivalfin uzerinde emme ve doldurma borularını bloke etmeye yarayan iki vana vardır Bunlar genel olarak acık konumdadır; ancak bakım işlemi sırasında ya da kaza vb durumda kapatılabilir Multivalfe erişim guc olduğundan, emme borusunu kolayca kapatabilmek icin multıvalf uzerine elektrovalf monte edilmiştir
Aşırı akış: Multivalfin icinde ve LPG emme borusu uzerine yerleştirilen aşırı akış valfi1 bar basınc farkında akışı durdurur
Montajı :
Multivalf tank uzerine monte edilir Gazın seviyesini gosterebilmek icin bir şamandırası, birde gazın emilmesi icin gaz emme borusu bulunmaktadır
Multivalf montajında en onemli husus, yatay konuma paralel olmasıdır
MULTİVALF MUHAFAZA KAPAĞI VE HAVALANDIRMA BORUSU
Gorevi oluşabilecek gaz kacaklarının havalandırma boruları sayesinde arac icerisinden tahliye edilmesini sağlar Multivalf kapağı sızdırmaz şeffaf plastikten imal edilmiştir Tabanında mufun uzerine oturması icin bir delik mevcuttur Buraya sızdırmazlık icin oring konmaktadır Muhafaza kutusundan iki adet cıkış olup, bu cıkışlar vent borularıyla arac dışına irtibatlaşmıştır Bir kacak durumunda arac bagajının havalandırması sağlanmaktadır
DIŞARIDAN DOLDURMA NOKTASI
Dunya standartlarında imal edilmiş cok ceşitli dolum ağızları vardırTurkiye'de ve dunyada en yaygın olarak kullanılan tipe uygun olarak uretilmiştir Ozel pirinc alaşımından yapılmaktadır Gaz dolum borusunun icinde kalan gazın ,05 bar basınca kadar sızmaması icin bir bilye ve oring ile donatılmıştır Tamponamonte edilmelidir
yukarı
BENZİN VALFİ
Benzin otomatiği ve karburator arasına konan, benzin akışını sağlayan veya kesen bir parcadır Elektrovalf ile donatılmıştır
Benzin valfine gelen elektrik devrelerinden biri (+), diğer şase (notr) olarak bağlanır
Montajı :
Bu valf benzin pompası ile karburator arasına yerleştirilir Bu valfin yalnızca karburatorlu araclarda kullanıldığı unutulmamalıdır Bu valfin uzerinde manuel bir kol vardır Bu kol,elektrik sisteminde herhangi bir arıza durumunda cevrildiğinde, sistemi devre dışı bırakarak, otomatikten karburatore benzin akışını serbest bırakır Buda herhangi bir sistem arızasında aracın yolda kalmasını onlemiş olur
Şofor mahallindeki yakıt secici anahtar benzin pozisyonunda ve motor calışıyor iken bu valf acık olup diğer konumda kapalıdır
yukarı
LPG VALFİ
Bakır bir boru ile birbiri ile irtibatlandırılmış LPG tankı ve buharlaştırıcı arasında bulunan elektromanyetik kumandalı bir valftir
Motor calışmadığı veya benzin ile calıştığında LPG akışını kesmektedir
Secici anahtardan motorun LPG ile calışması istendiğinde benzin valfini kapat komutundan sonra regulatore (buharlaştırıcıya) LPG gonderenelektronik bir alettir
LPG icinde olabilecek her turlu partikulleri tutmak icin ozel bir filtresi bulunur
Valfin govdesi basınca dayanıklı pirinc, filtresi seluloz malzeme ve ozel kaucuktan imal edilmiştir
Gazvalfi regulatore en yakın noktadan aracın govdesine monte edilir Aracın motor bolumune dik bir pozisyonda monte edilmelidir
Filtre omru maksimum 50000 km' dir
Secici anahtardan gelen elektrik kablosu LPG valfinin artı ucuna, LPG valfinde bulunan () uc da şase (notr)' ye bağlanır