Forumda yenilikler devam etmektedir , çalışmalara devam ettiğimiz kısa süre içerisinde güzel bir görünüme sahip olduk daha iyisi için lütfen çalışmaların bitmesini bekleyiniz. Tıkla ve Git
x

Lucius Annaeus Seneca Kimdir?

Lucius Annaeus Seneca Kimdir?
0
189

nicebayan

FD Üye
Katılım
Ara 24, 2016
Mesajlar
94,678
Etkileşim
2
Puan
38
Yaş
37
Web sitesi
nicebayan.com
F-D Coin
95
Lucius Annaeus Seneca Biyografisi
Lucius Annaeus Seneca Hayatı
Lucius Annaeus Seneca Kim
Lucius Annaeus Seneca Hakkında Bilgi

panya'nın Cordoba (Kortoba) kentinde doğdu, Roma'da öldü

Marcus Annaeus Seneca adlı zengin bir kişinin oğluydu Gençliğinde Roma'ya gitgide artarak dönemin meşhur düşünürleri olarak aşina, Stoacı Attalus, Pythagorasçı Fabianus ve Sotio'dan felsefe ve retorik okudu Bir süre avukat olarak çalıştı, Quaestor oldu, senato üyeliğine seçildi, derin bilgisi, etkin konuşmaları sebebiyle büyük ün sağladı Claudius'un karısı Messalina'nın kıskançlığını üzerine çekince 41'de Korsika'ya sürüldü 49'da Agrippa'nın yoluyla sürgünden Roma'ya dönerek Neron'u eğitmekle görevlendirildi Neron imparator olunca Seneca'yı da 57'de konsül seçti Seneca 62'de saraydan ayrılarak içine kapalı bir hayat sürmeye başladı Neron, onu kendisine karşı bakımlı isyan düzenleyenlerle işbirliği içinde olmakla suçladı, kendi kendini öldürmesini buyurdu Seneca bu buyruğa uyarak damarlarını kesti ve kanının akışına baka baka öldü

Şiir, tiyatro, mektup türünde değişik yapıtlar ortaya koyan Seneca, felsefe tarihinde, Roma Stoası veya Yeni Stoa denen öğretinin üç kurucusundan ilki olarak değerlendirilir Ondan sonradan Epiktetos ve Marcus Aurelius gibi filozofların geliştirdikleri bu öğreti insanın bir istenç varlığı olduğu görüşüne dayanır Seneca'nın esas özelliği, düşüncelerinin us ilkelerine ve istence dayanmasına rağmen, yer yer derin duygusallıkla kaynaşmasıdır Bu tutumundan nedeniyle da kimi felsefe tarihçileri, onu kendi kendisiyle çelişki içinde bulunmakla suçlamıştır Seneca için insanın başlıca davranış ilkesi istençtir, ama insanın bir de duygu yanı vardır, onu da istencin ışığında görmek gerekir

Doğa olaylarının açıklanışında Aristoteles'in geliştirdiği ve az çok gözleme dayanan yöntemi benimseyen Seneca bir takım kuytu güçlerin varlığına da inanır Ona tarafından doğa olaylarının nedenleri doğaldır, ama bunların birer bulguolabileceği de gözden uzakta tutulmamalıdır Bu da tüm doğal nedenlerin Tanrı'dan kaynaklanması sonucudur AncakTanrı'ya bağlanan nedenler tikel değil tümeldir Sözgelişi kuşa uçma, balığa yüzme yeteneği veren Tanrı'dır Fakat kuşun kanadını çırpması, balığın yüzgeçlerini oynatması gibi tikel olgular kutsal varlıkla ilgili değildir Çünkü Tanrı bütün evreni, tüm varlık türlerini kapsayan evrensel bir doğa yasasıdır, her nesne, her oluş bu yasaya dayanır Tanrı'yla ilgili tüm kişisel işlemler, bu doğa yasası gereği bir yazgıya bağlıdır İnsanın dine bağlılığını kullanmak için kurbankeserek kan dökmesi gereksizdir Dine bağlılığın temeli kan dökmek yok sevgidir Bu sevgi doğaya egemen olan kutsal yasayı kavramayı, bütün olayların peşinde tanrısal erkin bulunduğunu görmeyi sağlar

Felsefenin mantık, etik ve fizik olmak üzere üçe ayrılması gereğini savunan Seneca, çoğunlukla yaşamı kuramsal görüşlere değil yönlendirici bir yönteme bağlar Mantığı da usa dayalı bir felsefe olarak niteler Ona göre filozofun görevi insanları geliştirmek, düşkünlükten, sıkıntıdan kurtarmak için eğitmektir Seneca'ya göre tin, kimi bilgelerin sandıkları gibi tinsel ve soyut bir varlık değil çok ince öğelerden belirlenmiş bir nesnedir

Vefat bir yoksulluk yok, başka nitelikler taşıyan bir yaşama dönüştür, ölümsüzlüğe kavuşmaktır Çünkü insanda kutsal bir töz vardır, ölen onun görüntüsüdür böylece insan, yaşama ara veren, başka bir varlık ortamına geçiş olan vefat karşısında sarsılmamalıdır Gövdenin dağılması tinin sonsuz kaynağına dönerek yaşamını sürdürmesini sağlar

Seneca'ya tarafından, etik soyut bir data dalı yok yaşamın içindedir, insan davranışlarının, eylemlerinin kaynağıdır Kişiye nasıl davranacağını, ne gibi bir usul benimseyeceğini belirten doğadır, böylece ahlaklı yaşamak doğayı izlemektir (naturam sequi) Bunu da ancak erdemle donatılmış bilge kişi başarabilir Çünkü bilgenin erdemi, bağımsızlık istencidir Toplum yaşamı da akıllıca bir anlayış, erdeme kadar düzenlenmelidir *
 

Similar threads

Roma Felsefesi Ne Aramak Eski Romalıların düşünsel yaşamı İlkin bir alba kolonisiyken sonra özgürlüğe kavuşan ve tüm dünyayı özgürlükten yoksun bırakarak birincil çağın en büyük imparatorluğunu kuran Roma, kılgın (pratik) amaçlar güden insanların yaşadığı bir ülkeydi Bundan ötürüdür ama...
Cevaplar
0
Görüntüleme
90
Stoacılık Ne Aramak Antikçağ Yunan felsefesinin kamutanrıcı (Panteist N) ve özdekçi doğa öğretisi Stoacılığın kurucusu Kıbrıslı Zenon ’dur (İÖ 336264) Ama stoacılık yüzyıllar ve kuşaklar her tarafında tamamlanmış ve gelişmiş bir öğretidir Eski stoa Zenon, Kleantes (İÖ 331233) ve Krisippos...
Cevaplar
0
Görüntüleme
97
Roma Felsefesi Ne Demek Eski Romalıların duşunsel yaşamı İlkin bir alba kolonisiyken sonradan ozgurluğe kavuşan ve butun dunyayı ozgurlukten yoksun bırakarak ilk cağın en buyuk imparatorluğunu kuran Roma, kılgın (pratik) amaclar guden insanların yaşadığı bir ulkeydi Bundan oturudur ki...
Cevaplar
0
Görüntüleme
155
Stoacılık Ne Demek Antikcağ Yunan felsefesinin kamutanrıcı (Panteist N) ve ozdekci doğa oğretisi Stoacılığın kurucusu Kıbrıslı Zenon ’dur (İO 336264) Ancak stoacılık yuzyıllar ve kuşaklar boyunca işlenmiş ve gelişmiş bir oğretidir Eski stoa Zenon, Kleantes (İO 331233) ve Krisippos ’un (İO...
Cevaplar
0
Görüntüleme
102
Lukretius hakkında bilgi Lukretius yaşam öyküsü MÖ 9451 yılları arasında yaşamış olan Romalı düşünür Altı kitaptan oluşan Doğa Üstüne adlı eseri yazmış olan Lukretius, 1 hiçten hiçbir şeyin çıkmayacağı ve 2 hiçbir şeyin ortadan kaldırılamayacağı ilkeleriyle birlikte, fiziksel cismin ve...
Cevaplar
0
Görüntüleme
161
858,500Konular
982,396Mesajlar
32,982Kullanıcılar
yeumedısaSon üye
Üst Alt