http:bilgilihocamcominternaldatasmahlepagacinedirkullanimalanlarinelerdir5c36097108eb1alt 300 2501925 ’te İsviçre ’nin Fribourg şehrinde doğdu fakat ailesi kısa bir süre sonra Basel ’e taşındı Ailesinin tek çocuğu olan Tinguely, yalnızlık içinde pastoral çevresini keşfetti 1940 yılında on beş yaşındayken vitrinini çırak olarak tasarlamaya başladı Ertesi sene, 1945 ’e değin kaldığı Kunstgewerbeschule ’de (El Sanatları Okulu) çalışmalarına başladı Tinguely ilk olarak Kurt Schwitters ve Marcel Duchamp gibi sanatçılar tarafından etkilendi Özellikle de, Dada hareketinden Sanat dünyasında ve toplumda uzun zamandır varolan toplumsal yapılara ve formalitelere karşısında ayaklanma etme eğiliminden etkilendi Tingday, Dada eserlerinde belirtilmiş tipte birleştirilmiş buluntu objeleriyle, yeni kişiselleştirilmiş estetiği yaratarak, Paul Klee gibi sanatçıların Bauhaus Tasarım Okulu ’nda geliştirdiği yeni vurguyu oluşturduhttp:bilgilihocamcominternaldatasmahlepagacinedirkullanimalanlarinelerdir5c3609714ecc6alt 300 2171951 yılında, İsviçreli artist ve heykeltıraş Eva Aeppli ile evlenerek kariyerini ilerletme niyetinde olan Tinguely, Paris ’e taşındı Ilk kişisel sergisini 1954 ’te Galerie Arnaux ’da gerçekleştirerek büyük başarılar elde etti Bu zaman zarfında, son teknoloji grupları civarda düzenlenen bir dizi sergiye katıldı Bundan kısa bir süre sonra da Almanya ’da Otto Piene kadar kurulan ZERO olarak aşina bir grupla çalışmaya başladı Minimalizm düşüncesini estetik olarak tercih etti ZERO sanatçıları kendilerini İkinci Dünya Savaşı olaylarından uzak tutmaya ve çağdaş toplum üstüne kurulu sanatlarıyla ilgili bir bağlam bulmaya çalıştılar Pierre Restany ve Yves Klein ’ın oluşturduğu bir grup olan Nouveaux Realisme, Christo, Raymond Haines, Martial Raysse ve Niki de Saint Phalle gibi diğer çağdaş sanatçıların eserlerini içeriyorduhttp:bilgilihocamcominternaldatasmahlepagacinedirkullanimalanlarinelerdir5c3609718cad9alt 225 225Tinguely, kendi kendine çalışarak, kendi yıkıcı unsurlarını çalışmalarına dahil etmeye başladı ve bunu bir nesil performans sanatı haline getirdi Bunun bir örneği, 1959 yılında Paris Bienali ’nde ortaya meydana çıkan görünmeyen resimlerden oluşan bir makineydi Özerk işlevselliklerine dayanarak, bu makineler “Metamatik olarak biliniyordu Tinguely ’nin hedefi, sanayileşmiş toplumda yaratıcılığın ve insanın ifadesiyle ilgili gerginliği yansıtmaktı Eleştirmenler ve modern soyut dışavurumcuları bu eserleri sardunmatik olarak değerlendirdi Motorlu yarışlara olan tutkusundan etkilenen Tinguely, çalışmalarına yüksek risk ve öngörülemezlik fikrini dahil etmeye başladı 1960 ’da Çağdaş Sanat Müzesi ’nde prömiyer olan New York ’a ev sahipliği, bu ilginin en kayda değer örneğidir Bu, Dünyanın Sonu (1962) ve La Vittoria için Eğitim gibi öteki kendi kendini imha eden çalışmaların sahnesini oluşturdu(1970) Rastlantısal olarak yer alan objelerden, garip biçimde yapılandırılmış mekanizmalardan ve kakofon ses efektlerinden oluşmuş olsalar da, eserlerini bir mizah ve ironi duygusu sergiledi Usta, her bir parçayı yaşayan, nefes alan bir varlık olarak fark etti – kendi anlaşmasını konuşan ve hareket ettiren Tinguely, izleyicilerin, kitlesel üretime ve toplumun daha büyük sanayileşmesine dair karanlık yorumlarını maskelemek için kullandığı açık espri ve oynak öğeler göre eğlendirilebileceğini bilmekten gurur duyduhttp:bilgilihocamcominternaldatasmahlepagacinedirkullanimalanlarinelerdir5c360971cd9b1alt 300 387Tinguely, isyankar ruhuna uygun bir şekilde, İsviçre ’nin Basel kentinde düzenlenen en büyük takvim “Fasnacht karnavalı için devlete ait olmayan becerikli kurul olarak görev yapan sanatçılardan oluşan bir kolektif Kuttlebutzer ’e katıldı Bu karşıtlık karşıtı olarak aşina sanatkâr komitesi, festivallerin marifetli yönünü takviye etmek için kendi üzerlerine düşeni aldı Tinguely ’nin katılımı, başlangıçta 1974 ’te adeta yirmi yıl sürdü Kişiliğinin zekâsı ve cazibesi onun yapıtında tezahür etti Onun cömert komisyonlara ve patronaj fırsatlarına yol açan hane halkı ve sosyalitlerle kayda değer ilişkiler kurmasına asistan oldu Bunun kalıcı bir örneği, Kuzey Carolina ’nın Charlotte kentindeki Bechtler Modern Sanat Müzesi ’nde sergilenen geniş bir sanat koleksiyonuyla varlıklı bir İsviçreli aile olan Bechtler ailesi ile olan dostluğuydu sonradan eserlerinde ortaya çıkarılan eşyaların birçoğu, bir dizi geyik boynuzu da dahil almak üzere, orijinal olarak Bechtler evinde sergilendihttp:bilgilihocamcominternaldatasmahlepagacinedirkullanimalanlarinelerdir5c36097224c56alt 171 263Tinguely sanat çevresinden olan Niki de Saint Phalle ile tanıştı O sırada ikisi de farklı insanlarla evlenmişti Kendileriyle ilgili sosyal arkadaki planda farklılıklar arasındaki kayda değer ayrım boşluğuna karşın, işçi sınıfı bir arkadaki plandan ve Fransız aristokrat bir aileden geliyordu Arkadaşlıkları gelişti ve evliliğe yol açtı Çağın diğer ressam çiftleriyle karşılaştırılabilir, her birinin, işbirliği yaptıkları vesilelerle ortaya çıkan dinç bir bireysellik duygusal vardı Bu gibi bir zamanda usta çiftlerin çoğu arasında erkek etken işbirlikleri oldukça farklıydı Diego Rivera ve Frida Kahlo, Christo ve JeanneClaude, Jackson Pollock ve Lee Krasner Modern sanatın “Bonnie ve Clydei olarak bilinir Sanat yaratma konusundaki müşterek çıkarlarına dayanan ilişkilerinin temeli, yıllar her tarafında birlikte birçok işbirlikçi esere ilham kaynağı oldu Çift, Paris ’teki Stravinsky Çeşmesi ve Le Paradis Fantastique gibi anıtsal heykel enstalasyonları üzerinde çalıştı Stockholm ’de, işbirliği yapmadıkları vakit, iki sanatkâr kendi eserlerinin üretimi ve kurulumu ile birbirlerine tezgâhtar oldularhttp:bilgilihocamcominternaldatasmahlepagacinedirkullanimalanlarinelerdir5c3609726744calt 300 169Tinguely, İsviçre ’ye geri döndü, Saint Phalle ise Fransa ’da kaldı Müşterek bir proje üzerinde çalışırken Fransa ’daki evinde bir araya gelirlerdi Bu dönemde, 1991 ’de ölümüne kadar, yok edici eserler ve büyük millet projeleri üretmeye devam etti Tinguely, Milano Katedrali ’nin dıştan devasa bir fallus yapı etti O ve karısı kendi kariyerleri her tarafında birbirlerini desteklediler Jean Tinguely ’nin çalışması, 1960 ’larda ortaya meydana çıkan Yeni Gerçekçiliğin hareketinin bir parçasıydı Yeni dünya düzeninin alternatif bir ifadesini arıyordu Hayatı bitlerden parçalara ayırmaya ve sanatı yeni bir önemle aşılamak için yeni şekillerde birleştirmeye yöneldi Figüratif sanat ve soyutlamanın karşıtlığı içinde durdu ve Fluxus hareketini yeni, yenilikçi ve durmadan enerjili yollarla bir dizi medyayı sentezlemek için kaydetti Tinguely, 1991 yılında Bern İsviçre ’de hayatını kaybetti En önemli eserleri:http:bilgilihocamcominternaldatasmahlepagacinedirkullanimalanlarinelerdir5c360972a1353alt 300 226Tripodlu Metamekanik Heykel, Matematik, New York ’a Homage, Santana Baskule, Stravinsky Çeşmesi, Cascade, Le Cyclop, Buzdolabı Duchamp, Suzuki Hiroşima, Radyo Heykelleri, Mautz, Madam Lacasse ’nin Ayakkabısı, Baluba, Santana, Ola Ki
Kaynakça: http:wwwtheartstoryorg sizlere bilgilihocamcom farkıyla sunulmuştur