iltasyazilim
FD Üye
Makinecilik Ne demektir? Makinecilik ile ilgili Data
Evrensel düzende bedensel yasaların temelliliği anlayışı Evrensel düzende fizik yasalarının temelliği anlayışı, Antik Çağ'ın Leukippos Demokritos kaynağından yola çıkıp en yetkin biçimine Descartes öğretisinde kavuşmuştur Bu yüzden Dekartçılığa bir açıdan, Dirimselcilik karşıtı olarak Makinecilik de denir Descartes doğayı fizik yasalarıyla işleyen bir uyum olarak görüyordu
Cansızlar ve canlılar bu fizik yasalarıyla deviniyorlardı Devim, basınç ve çarpmadan meydana gelen ve yer değiştirten bir olguydu Her şey yer kaplıyor ve yer değiştiriyordu Bu mekanik düzende ne tesadüf, ne de olağanüstü etkiler vardı Canlılar da bedensel varlıklardı, aramak fakat özdeğin yasalarına, benzeşen deyişle fizik yasalarına bağlıydılar
Dirimselcilerin ileri sürdükleri gibi canlı ergenlikte bir yaşam gücü düşlemek, temelsiz bir varsayımdı Doğa, bitki, hayvan ve insan aynı mekanik yasalarla işliyorlardı Ruh, bütün bunların içinde sadece insanda vardı fakat o da insanın maddesel yanı olan bedeni etkileyemez ve devindiremezdi İnsanın zihin ve iradesiyle yaptığı hareketler, beden hareketleri değil, ruh hareketleriydi Kan dolaşımı, beslenme soluma vb gibi ceset hareketleri, cansızlarda ve insandan diğer canlılarda olduğu gibi aynı mekanik yasalara alt mekanik hareketlerdi
Descartes'ın bu maddeci ikiciliğiyle öncelikle, tüm ortaçağa dominant olan Aristotelesçiliğe karşısında çıkılıyordu Çünkü, skolastik felsefede tamamen güçlenen Aristoteles anlayışına kadar bedeni devingen ruhtu'Descartes, bu ikiciliğiyle, ruh ve bedeni birbirinden kesinkes ayırmış; bir yanıyla maddeciliği geliştirirken öteki yanıyla ruhçuluğu geliştirmiştir Descartes'ın ve Dekartçılığın ilerici yanma karşısında gerici yanı, büyük yanılgılar taşır Her şeyden Önce makine insan tasarımı, insan kavramının bozulmasına dayanmaktadır İnsanın makineye benzer hareketleri de vardır, fakat insan hiç bir vakit bu hareketleriyle insan değildir
İnsan, katiyen mekanik hareket yasalarıyla davranmaz ve yaşamaz Kaldı oysa mekanik yasalar bedensel makinelerin dışında var yer alan ve incelenen yasalardır, metal makinelerin bile dışarıda olan bu yasalar nasıl fiziki makinelere indirgenebilir ve hele nasıl fiziki insanın iç yasaları olarak ele alınabilir? Descartes'ın ve Dekartçılığın bu makineciliği, makineler bilimi anlamındaki modern makinecilik anlayışıyla karıştırılmamalıdır Benzer kavramın bu iki bambaşka anlamı aralarında hiç bir ilişki yoktur *
Evrensel düzende bedensel yasaların temelliliği anlayışı Evrensel düzende fizik yasalarının temelliği anlayışı, Antik Çağ'ın Leukippos Demokritos kaynağından yola çıkıp en yetkin biçimine Descartes öğretisinde kavuşmuştur Bu yüzden Dekartçılığa bir açıdan, Dirimselcilik karşıtı olarak Makinecilik de denir Descartes doğayı fizik yasalarıyla işleyen bir uyum olarak görüyordu
Cansızlar ve canlılar bu fizik yasalarıyla deviniyorlardı Devim, basınç ve çarpmadan meydana gelen ve yer değiştirten bir olguydu Her şey yer kaplıyor ve yer değiştiriyordu Bu mekanik düzende ne tesadüf, ne de olağanüstü etkiler vardı Canlılar da bedensel varlıklardı, aramak fakat özdeğin yasalarına, benzeşen deyişle fizik yasalarına bağlıydılar
Dirimselcilerin ileri sürdükleri gibi canlı ergenlikte bir yaşam gücü düşlemek, temelsiz bir varsayımdı Doğa, bitki, hayvan ve insan aynı mekanik yasalarla işliyorlardı Ruh, bütün bunların içinde sadece insanda vardı fakat o da insanın maddesel yanı olan bedeni etkileyemez ve devindiremezdi İnsanın zihin ve iradesiyle yaptığı hareketler, beden hareketleri değil, ruh hareketleriydi Kan dolaşımı, beslenme soluma vb gibi ceset hareketleri, cansızlarda ve insandan diğer canlılarda olduğu gibi aynı mekanik yasalara alt mekanik hareketlerdi
Descartes'ın bu maddeci ikiciliğiyle öncelikle, tüm ortaçağa dominant olan Aristotelesçiliğe karşısında çıkılıyordu Çünkü, skolastik felsefede tamamen güçlenen Aristoteles anlayışına kadar bedeni devingen ruhtu'Descartes, bu ikiciliğiyle, ruh ve bedeni birbirinden kesinkes ayırmış; bir yanıyla maddeciliği geliştirirken öteki yanıyla ruhçuluğu geliştirmiştir Descartes'ın ve Dekartçılığın ilerici yanma karşısında gerici yanı, büyük yanılgılar taşır Her şeyden Önce makine insan tasarımı, insan kavramının bozulmasına dayanmaktadır İnsanın makineye benzer hareketleri de vardır, fakat insan hiç bir vakit bu hareketleriyle insan değildir
İnsan, katiyen mekanik hareket yasalarıyla davranmaz ve yaşamaz Kaldı oysa mekanik yasalar bedensel makinelerin dışında var yer alan ve incelenen yasalardır, metal makinelerin bile dışarıda olan bu yasalar nasıl fiziki makinelere indirgenebilir ve hele nasıl fiziki insanın iç yasaları olarak ele alınabilir? Descartes'ın ve Dekartçılığın bu makineciliği, makineler bilimi anlamındaki modern makinecilik anlayışıyla karıştırılmamalıdır Benzer kavramın bu iki bambaşka anlamı aralarında hiç bir ilişki yoktur *