Maraş işi maraş işi bindallı maraş işi desenleri bindallı nasıl işlenir elde nasıl yapılır modelleri 1548805701 1548805701 marasisi5c50e64983570marasisi5c50e64983570 http:img50imageshackusimg509555kemerlm6zb5 1548805701 1548805701 marasisi5c50e64a114edmarasisi5c50e64a114ed http:img408imageshackusimg4086243kemer1nk3 Bu orjinal el yapımı sırmanın tarihi Selçuklulara kadar uzanır Maraş şehri ve çevresinde hüküm süren Dulkadiroğlu Emine Hatun ve Sıtki Hatun Prenses Osmanlı sarayına gelin giderken çeyizlerinde Maraş'ın sırma işinden yapılan çeyizleri ( Yatak örtüsü, Bohçalar, seccadeler, şaseler, sabahlıklar, Kuran kapları, Bindalli model, nikah ve nişan kıyafetleri ) kullanmışlardır Maraş işi tek yüzlü bir işlemedir Desenin altı özel olarak hazırlanan karton ile kabartılıp yedi kat sırma desen üzerinden atlatılarak kenarlarda içlik ile müşterek tutturulur Benzer işlem yanyana uygulanarak işlenir İşleme tekniği araç ve gereçleri diğer işlemelerden farklıdır Bu işleme Maraş ilimizde yapıldığı için MARAŞ İŞİadını almıştır Maraş'ta ırk arasında SIRMA İŞİolarak adlandırılır Araştırmalara ve Maraş'ta bu işi yapan ustaların verdikleri bilgiye takriben Maraş işi XVI Yüzyılda ülkemize Arap yarımadasından geçmiştir O tarihten beri yerleşmiş, benimsenmiş ve geliştirilerek bünyemize uydurulmuş, milli işimiz haline getirilmiştir Bugün Maraş'ta bu işlemeyi sanat haline getiren 45 usta vardır Bu ustaların yaptığı işlemeler şaheserdir Mesleklerini oğullarına öğreterek devam ettireceklerini söylemektedirler Maraş işi ilk zamanlarda Çukurova beylerinin binici ekip ve başlıklarına gümüş sırmalarla işlenirdi Daha sonraları Maraş'ta, Antep ve Kilis'te erkeklerin kullandıkları fesleri süslemiştir XVIII Yüzyılda silah kılıflarında, palaskalarda kemer ve erkek yeleklerinde görülür Zamanla millet tarafından öğrenilmiş ve varlıklı ailelerin kızlarına çeyizler hazırlanmıştır Örneğin yatak örtüsü, sedir örtüsü, seccade, bohça ve gelinlik Folklor ekibi kıyafetlerinde kullanılarak zamanımıza kadar gelmiştir Son yıllarda, milli işimiz olarak benimsediğimiz Maraş işini daha fazla geliştirip yaymak üzere Milli Eğitim Bakanlığı kadar seminerler düzenlenmektedir Maraş Kız Enstitüsünde, Ankara ve İstanbul olgunlaşma enstitülerinde özel olarak kurulan atölyelerde çalışmalar sürdürülmektedir Maraş işinde sırası ile aşağıdaki işlemler uygulanır Bu işlemler birbirini tamamlayıcısı olduğu için sıralarını değiştirmemek yerinde olur Maraş işinde desen kağıdı hazırlama Maraş işinde graf kağıdı hazırlama Maraş işinde desen teyelleme Maraş işinde deseni oyma Maraş işinde deseni kumaşa yapıştırma araş işinde kumaşı işlemeye hazırlama Maraş işinde hazırlanan kumaşın tezgaha sıkıştırma id Sim ya da sırma ile Maraş işi yapma Maraş işini gri mukavvadan temizleme Kabartma kartonu hazırlama Maraş işinin pesent iğnesini yapma Maraş işinin verev pesent iğnesini yapma Maraş işinin hasır iğnesini yapma 111213 numaralı işlemler desene uygun bir şekilde düz iğnesi ile beraber ya da başlı başına işlenir Maraş işi san ve gümüş rengi sırma, sim ile işlendiği gibi motiflerin tamamı veya bir kısmı koton ve ipliklerle de işlenir İşlenen motifi zenginleştirmek için gerektiğinde boncuk pul stras değişik taş ve toplar kullandır Uygulandığı Yerler: Gelin elbiseleri, hırka, sabahlık, tuvalet, fantezi elbiseler, süsleyici eşyalar, kemer, iğne, yüzük, gözlük ve tarak şaseleri, ayakkabı, terlik Kullanılan Kumaşlar: Sire saten, kadife, organza, şifon, dağıtılmış ipek kumaşlardır İnce kumaşlar üzerine işlenirken altı organza ya da çizgili kumaşlarla duble edilir Kullanılan İplikler: Altın ve gümüş sırma, sim, ipekli, keten ve pamuklu ipliklerdir Sırmaları desen kenarlarında diretmek üzere çamaşır ipeği kullanılır Çamaşır ipeği işlenecek kumaşın renginde olmalıdır Çamaşır ipeği iki kat yapılarak mumlanır Temiz bir bezle fazla mumlan silinerek kullandır Desen İçin Faydalanılan Kaynaklar: Dağıtılmış model ve mecmualar, üretilmiş örnekler, geometrik şekiller, beyaz iş desenleridir Maraş İşi Yapılırken Dikkat Edilecek Teknik Esaslar: İpliğin tek veya çift kat olarak mumlanması Desenin sert bir kurşun kalemle çizilmesi Sırmayı tutturmada çamaşır ipeği kullanılması Tutturma ipliğinin işleme sırasında dibinden tutulup çekilmesi Desen möhlüke ile oyulurken oyma işlemine desenin ortasından başlanmasıkaymaması içinkeserken rahatlıkla görülebilir olması için desenin kendinize doğru bakması Möhlükenin tahta kısmının sağ avuçla iyice kavranması, sağ elin dikkat çekici parmağının keskinin ucu de birlikte kartona değdirilmesi Möhlükenin ucunun kağıda batırılıp çıkarılarak ve itderek kesme işleminin yapılması Keskinin ucu kaymıyorsa kuru sabun sürülmesi Kartonları keski de keserken altına iki kat gri mukavva ya da tahta konulması Keskinin ara ara biley taşı ile bileylenmesi Bizle iğnenin karşılaştırılması Biz de iğnenin sağ elde birlikte tutulması Deseni beyaz kartona yapıştıran çirişin sulu olması San kartonun altına sürülecek çirişin koyu olması Sırmanın dolaşmaması için büyük mandardan minik makaralara çıkrık de sarılması İşleme yapılırken sırmaların emrindeki yana gelmesi ve yerine oturması