teknolojiuzmani
FD Üye
Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Lideri Sinan Öncel, alınan sıkı tedbirler sayesinde koronavirüs salgınının olumsuz tesirlerini şu ana kadar çok az hissettiklerini ve birinci iki ayda markalı ihracatın arttığını belirterek, "Ancak salgının denetim altına alınamaması durumunda hala Türk markalarının lehine olan durum aksine dönebilir. Ham unsur tedarikinde ve mamul eser sevkiyatında düşüncelerle karşı karşıya kalabiliriz." dedi.
BMD tarafından düzenlenen Markalı İhracat Tepesi 2020'nin açılışında konuşan Öncel, dernek çatısı altındaki markaların 125 ülkede yaklaşık 5 bin mağazası bulunduğunu bildirdi.
İHRACATTA ARTIŞ YAŞANDI
Faaliyet gösterdikleri ülkelerde Türkiye iktisadının "özel kuvvetleri" üzere çalıştıklarını belirten Öncel, yurt dışında faaliyet gösteren markaların her yıl Türkiye'ye milyarlarca dolar döviz kazandırdığını söyledi.
Alınan sıkı tedbirler sayesinde dünya genelinde artarak devam eden yeni tip koronavirüs salgınının olumsuz tesirlerini bugüne kadar çok az hissettiklerini tabir eden Öncel, yılın birinci iki ayında besin ve hazır giysi başta olmak üzere markalı ihracatta artış yaşandığını kaydetti.
Öncel, global iktisatta büyük bir belirsizliğe neden olan salgının yakın gelecekte denetim altına alınamama riskinin kendilerini endişelendirdiğini lisana getirerek, şöyle devam etti:
"Salgının denetim altına alınamaması durumunda hala Türk markalarının lehine olan durum bilakis dönebilir. Ham unsur tedarikinde ve mamul eser sevkiyatında ıstıraplarla karşı karşıya kalabiliriz. Öte yandan, global ekonomilerdeki belirsizlikle birlikte talep daralmasının da markalarımıza olumsuz yansımaları olabileceğini söyleyebilirim. Son 4 yılda kesimimiz çok önemli problemler karşısında başarılı imtihanlar verdi. Ben bu sorunu da en kısa vakitte atlatmayı umut ediyor ve diliyorum."
Öncel, İtalya başta olmak üzere Avrupa ülkelerinde de süratle yayılan salgın nedeniyle global iktisattaki belirsizlik ve daralma riskinin Türkiye'ye de yansıyabileceğini söyledi.
"TURİZM DARALIRSA MARKALARIMIZIN CİROLARI OLUMSUZ ETKİLENİR"
BMD Lideri Öncel, markaların cirosunda yabancı harcamalarının değerli bir hissesi bulunduğunu vurgulayarak, Bankalararası Kart Merkezi (BKM) datalarına nazaran 2019'da Türkiye'de yabancı kartlarla 82 milyar liralık alışveriş yapıldığını bildirdi. Türkiye'de toplam kartlı harcamaların yaklaşık yüzde 10'unu yabancıların gerçekleştirdiğini aktaran Öncel, şunları kaydetti:
"Antalya, Bodrum, Marmaris üzere birtakım turizm merkezlerimizde mağaza cirolarının yarıdan fazlasını yabancı harcamaları oluşturuyor. Turizm faaliyetlerinin daralması ve ülkemizi ziyaret eden yabancı sayısının azalması durumunda cirolarda da kayıp yaşamak durumunda kalabiliriz. Özetle, koronavirüs salgını yakın gelecekte önlenemezse artık doping tesiri yaptığı markalarımızı ileride yatağa düşürebilir."