iltasyazilim
FD Üye
Masa tenisi oyun kuralları özet olarak
21 MASA
211 Oyun alanı olarak tanımlanan masanın üstteki yüzeyi 274 m uzunluğunda, 1525 m genişliğinde ve yerden yüksekliği 76 cm olan bir dikdörtgen şeklinde olacaktır
212 Masa yüzeyinin ast kenarları oyun alanına dahil değildir
213 Oyun alanının yüzeyi 30 cm yüksekten bırakılan nizami bir topu her yerinde 23 cm zıplatan herhangi bir malzemeden olabilir
214 Oyun alanının yüzeyi her yerinde koyu renkli ve mat olmalıdır Oyun alanının 1525 m lik en ve 274 m lik yükseklik kenarlarında 2 cm genişliğinde beyaz çizgi olmalıdır
215 Oyun alanı düşey bir net kadar enlemesine iki eşdeğer parçaya bölünecektir Bu net tek parça olarak oyun alanı genişliğini en ince ayrıntısına kadar kaplayacaktır
216 Çift maçları için oyun alanı diklemesine bütün ortadan 3 mm genişliğinde beyaz bir çizgi ile iki eşit parçaya bölünecektir Bu beyaz çizgi her iki oyun alanında sağ bölümün bir parçası olarak kabul edilecektir
22 NET DÜZENEĞİ
221 Net düzeneği bir net, ayarları, masaya bağlama mekanizması ve takviye direklerinden oluşacaktır
222 Net her iki ucundan bir ip ile 1525 cm yüksekliğindeki yardım direklerine asılacaktır Takviye direklerinin dış limitleri tabi çizginin 1525 cm dışarıda olmalıdır
223 Netin üstteki kısmı, bütün net her tarafında, oyun yüzeyinden 1525 cm yüksekte olacaktır
224 Netin daha alçak kenarları, tüm net baştan başa, oyun alanına olabildiğince yakın olacaktır Netin ast kenarları da yardım direklerine olabildiğince yakın olacaktır
23 TOP
231 Top çapı 40 mm ve küre şeklinde olacaktır
232 Topun ağırlığı 27 gm olacaktır
233 Top sellüloid ya da aynı plastik malzemeden mat beyaz ya da portakal renkli olacaktır
24 RAKET
241 Raket herhangi bir şekilde, boyda ya da ağırlıkta olabilir ama topa temas eden yüzeyi düz ve esnemeyecek şekilde olacaktır
242 Raket kalınlığının en az % 85 i tabii ağaçtan olacaktır Tahta katmanlar arasına desteklemek amacıyla konabilecek olan fiber tabanlı karbon fiber, sırça fiber veya sıkıştırılmış kağıt gibi malzemelerin kalınlığı 035 mm den veya raket kalınlığının %75 uğundan daha fazla olmayacaktır (hangisi daha küçükse)
243 Raketin topla temas eden yüzeyi yapışkan dahil kalınlığı 2 mm yi geçmeyen süngersiz tırtıl lastik ile, ya da tırtılları içeride veya haricen olan ve yapışık dahil toplam kalınlığı 4 mm yi geçmeyen sandviç lastikle astarlı olacaktır
2431 Süngersiz tırtıl lastik, tırtılları yüzeyini uyumlu olarak kaplayan ve tırtıl yoğunluğu cm karede 10 ile 50 aralarında olabilen tabii veya sentetik tek tabakadan oluşan bir lastiktir
2432 Sandviç lastik tek katlı gözenekli lastik ve bunun üzerinde tek katlı olağan tırtıl lastikten oluşur Tırtıl lastiğin kalınlığı 2 mm den artı olamaz
244 Raket tahtası sınırlarına değin, dışına taşmamak kaydı ile, kaplama malzemesi ile buruşuk olacaktır Raket sapına yakın olan ve parmak konabilen kısımlar astarlı olmayabilir veya öbür malzeme ile kaplı olabilir
245 Raket tahtası, raket tahtasının içindeki herhangi bir katman, kaplama malzemesinin herhangi bir katmanı ya da zamk, raket alanı her tarafında yeniden aynı ve eşdeğer yükseklikte olacaktır
246 Kaplama malzemesinin yüzeyi raketin bir tarafında koyu kırmızı diğer tarafında siyah ve mat renkli olacaktır Raketin bir tarafında kaplama malzemesi kullanılmıyorsa, o yüzey de renk kuralına uyacaktır
247 Aşınma ya da kaza sonucu oluşabilecek fazla az renk ve yüzey düzensizliklerine, yüzeyin özelliklerini farkedilir şekilde değiştirmediği sürece izin verilebilir
248 Maç başında ve raket değiştirilmesi gerektiği durumlarda oyuncu raketini rakibine ve hakeme gösterecek ve incelemelerine izin verecektir
25 TANIMLAR
251 Ralli topun oyunda kaldığı süredir
252 Top, oyuncunun avucunda değişmez dururken servis için havaya atılmadan önceki anda let veya sayıya karar verilinceye kadar oyundadır
253 Let sonucu rakam olmayan bir rallidir
254 Sayı sonucu sanılan bir rallidir
255 Raket eli raketi tutan eldir
256 Bağımsızlık el raketi tutmayan eldir
257 Bir oyuncu topa elinde tuttuğu raket ile veya raket elinin bilekten altında kısmıyla dokunursa vuruş yapmış sayılır
258 Karşı Taraf topa vurduktan sonradan top aleyhinde oyuncunun alanına değmeden ya da top oyun alanının sırık noktası dışına çıkmadan önce, karşısında oyuncunun giydiği veya taşıdığı herhangi bir şey topa dokunursa, bu oyuncu topu engellemiş sayılır
259 Servis atan rallide topa ilk vuran oyuncudur
2510 Karşılayıcı rallide topa ikinci olarak vuran oyuncudur
2511 Hakem maçı kontrol eden görevlidir
2512 Asistan hakem, hakeme belirtilen konularda yardım eden görevlidir
2513 Bir oyuncunun giyimi ve taşıdığı şeyler ralliye başlarken top dışarıya üzerinde yer alan herşeyi kapsar
2514 Top net düzeneğinin masa dışındaki projeksiyonunun üstünden, altından ya da dışından geçerse, netin üzerinden veya dışından geçmiş olarak kabul edilecektir
2515 Sırık noktası her iki yönde masanın uzantısı devam ediyor olarak kabul edilir
26 İYİ BİR SERVİS
261 Servis başlangıcında top, servis atacak olan oyuncunun hür elinin açık olan avuç içinde, masa seviyesinin üzerinde ve sırık noktasının gerisinde olacak şekilde, değişmez olarak duracaktır
262 Servis atacak oyuncu topa falso vermeden topu tepede olan ya da dike yakın şekilde avuç içinden yukarıya içten asgari 16 cm yükselecek ve düşecek şekilde atacaktır Top büyüme ve düşme süresinde vuruş yapılıncaya değin hiç bir şeye değmeyecektir
263 Top düşerken servis atan oyuncu topa önce kendi sahasına, sonradan da net düzeneğinin üzerinden geçip karşısında sahaya değecek şekilde vuracaktır Çiftlerde top sırasıyla atan ve tedarik eden sahasının sağ sözde tarafına değecektir
264 Top ve raket, topun servis için elde sabit duruşundan havaya atılıp raketle vuruluncaya kadar geçen zaman baştan başa oyun alanı seviyesinin üzerinde olacaktır
265 Topa vurulduğu anda top servis atanın saha uç noktasından geride olacaktır fakat servis atanın kolu dıştan, başı, bacağı veya vücudundan masaya en uzakta olanından daha geride olmayacaktır
266 Hakemin ya da asistan hakemin görebileceği ve uygunluğuna karar verebileceği şekilde servis atmak oyuncunun sorumluluğundadır
2661 Eğer hakemin bir servisin uygunluğu konusunda şüphesi varsa ve hem kendisi hem de tezgâhtar hakem uygunluğundan belli değillerse, servis atanı ilk seferde sayı kaybettirmeden uyarabilirler
2662 Maçta sonra aynı oyuncu geçerliliği güvenilmez olan bir servisi aynı veya diğer sebeple atarsa, kararsızlık durumundan oyuncu faydalandırılmayacak ve karşılayan oyuncuya rakam verilecektir
2663 İyi bir servisin gereklerini yerine getirmede açık bir ihlal söz konusu olduğunda ilk ve daha sonraki servislerde uyarı yapılmadan tedarik eden oyuncuya sayı verilecektir
267 Bir oyuncunun fiziksel sakatlıktan dolayı iyi servis şartlarını yerine getirememesi durumunda, hakem maçtan önce bilgilendirilirse bu kuralı o oyuncu için azıcık esnetebilecektir
27 İYİ BİR KARŞILAMA
271 Servisten ya da muhalif vuruşundan gelen topa vurulunca net düzeneğinin üzerinden veya dışından fileye değerek veya değmeden geçip rakip sahaya değmesidir
28 VURUŞ SIRASI
281 Teklerde, önce servis atan geçerli bir servis atacak, karşılayan ise geçerli bir vuruş yapacaktır Bundan daha sonra sırasıyla her iki oyuncu geçerli vuruşlar yapacaklardır
282 Çiftlerde, önce servis atan geçerli bir servis atacaktır, sonra tedarik eden geçerli bir vuruş yapacaktır Servis atanın ortağı geçerli bir vuruş yapacak, sonra da servis karşılayanın ortağı geçerli bir vuruş yapacaktır Bundan daha sonra oyuncular bu sırada geçerli vuruşlar yapacaklardır
29 LET
291 Aşağıdaki durumlarda ralli let olur :
2911 Servis sırasında geçerli bir servis fileye dokunursa veya servis karşılayan ya da partneri kadar engellenirse;
2912 Tedarik Eden oyuncu veya oyuncular hazır değilken servis atılırsa ve onlar da servisi karşılamaya teşebbüs etmezlerse;
2913 Oyuncuların kontrolü dıştan harici bir rahatsızlık oluşmasından dolayı geçerli servis atamama veya karşılayamama durumunda;
2914 Oyun hakem veya tardımcı hakem göre durdurulmuşsa;
292 Oyun aşağıdaki durumlarda durdurulabilir :
2921 Servis atma, karşılama sıraları veya saha değişimi hatalarını düzeltmek için;
2922 Uzun süren maçlarda hızlandırılmış sistemi devreye sokmak için;
2923 Oyuncuyu ihtar etmek veya cezalandırmak için;
2924 Oyun şartlarında ralliyi etkileyecek şekilde hastalık oluştuğu zaman
210 SAYI
2101 Rallide bir let olmazsa oyunculardan birisi aşağıdaki şartlarda rakam alacaktır :
21011 Rakibi geçerli bir servis atamazsa;
21012 Rakibi geçerli karşılama yapamazsa;
21013 Geçerli servis veya karşılama yapıldıktan sonra karşı taraf vurmadan önce net düzeneği dışarıya diğer bir şeye değerse;
21014 Muhalif vuruş yaptıktan daha sonra oyun alanına değmeden uç noktalarının dışına çıkarsa;
21015 Muhalif topu engellerse;
21016 Muhalif topa peş peşe iki kere vurursa;
21017 Karşı Taraf topa 243, 244 veya 245 de belirtilen şartlara uymayan yüzeyi olan bir raket ile vurursa;
21018 Karşı Taraf ya da rakibin giydiği veya taşıdığı herhangi bir şey oyun alanını yerinden oynatırsa;
21019 Muhalif veya rakibin giydiği veya taşıdığı herhangi bir şey file düzeneğine dokunursa;
210110 Rakibin bağımsızlık eli oyun alanına dokunursa;
210111 Çiftlerde rakip birincil servis atan ve tedarik eden ile başlayan sırayı bozacak şekilde vuruş yaparsa;
210112 Hızlandırılmış sistemin gerektirdiği durumlarda (2152)
211 SET
2111 Seti her iki oyuncunun 10 sayı alması haricinde başlangıçta 11 sayı alan oyuncu kazanır Her iki oyuncu 10 sayı alırsa seti, peş peşe 2 rakam alıp rakibinin 2 rakam önüne geçen oyuncu kazanır
212 MAÇ
2121 Maç herhangi bir tekil sayılı set üzerinden yapılır
2122 Maç esnasında oyun set aralarında oyuncuların alabileceği 2 dakikayı geçmeyecek ara haricen kesintiye uğramadan devam eder *
21 MASA
211 Oyun alanı olarak tanımlanan masanın üstteki yüzeyi 274 m uzunluğunda, 1525 m genişliğinde ve yerden yüksekliği 76 cm olan bir dikdörtgen şeklinde olacaktır
212 Masa yüzeyinin ast kenarları oyun alanına dahil değildir
213 Oyun alanının yüzeyi 30 cm yüksekten bırakılan nizami bir topu her yerinde 23 cm zıplatan herhangi bir malzemeden olabilir
214 Oyun alanının yüzeyi her yerinde koyu renkli ve mat olmalıdır Oyun alanının 1525 m lik en ve 274 m lik yükseklik kenarlarında 2 cm genişliğinde beyaz çizgi olmalıdır
215 Oyun alanı düşey bir net kadar enlemesine iki eşdeğer parçaya bölünecektir Bu net tek parça olarak oyun alanı genişliğini en ince ayrıntısına kadar kaplayacaktır
216 Çift maçları için oyun alanı diklemesine bütün ortadan 3 mm genişliğinde beyaz bir çizgi ile iki eşit parçaya bölünecektir Bu beyaz çizgi her iki oyun alanında sağ bölümün bir parçası olarak kabul edilecektir
22 NET DÜZENEĞİ
221 Net düzeneği bir net, ayarları, masaya bağlama mekanizması ve takviye direklerinden oluşacaktır
222 Net her iki ucundan bir ip ile 1525 cm yüksekliğindeki yardım direklerine asılacaktır Takviye direklerinin dış limitleri tabi çizginin 1525 cm dışarıda olmalıdır
223 Netin üstteki kısmı, bütün net her tarafında, oyun yüzeyinden 1525 cm yüksekte olacaktır
224 Netin daha alçak kenarları, tüm net baştan başa, oyun alanına olabildiğince yakın olacaktır Netin ast kenarları da yardım direklerine olabildiğince yakın olacaktır
23 TOP
231 Top çapı 40 mm ve küre şeklinde olacaktır
232 Topun ağırlığı 27 gm olacaktır
233 Top sellüloid ya da aynı plastik malzemeden mat beyaz ya da portakal renkli olacaktır
24 RAKET
241 Raket herhangi bir şekilde, boyda ya da ağırlıkta olabilir ama topa temas eden yüzeyi düz ve esnemeyecek şekilde olacaktır
242 Raket kalınlığının en az % 85 i tabii ağaçtan olacaktır Tahta katmanlar arasına desteklemek amacıyla konabilecek olan fiber tabanlı karbon fiber, sırça fiber veya sıkıştırılmış kağıt gibi malzemelerin kalınlığı 035 mm den veya raket kalınlığının %75 uğundan daha fazla olmayacaktır (hangisi daha küçükse)
243 Raketin topla temas eden yüzeyi yapışkan dahil kalınlığı 2 mm yi geçmeyen süngersiz tırtıl lastik ile, ya da tırtılları içeride veya haricen olan ve yapışık dahil toplam kalınlığı 4 mm yi geçmeyen sandviç lastikle astarlı olacaktır
2431 Süngersiz tırtıl lastik, tırtılları yüzeyini uyumlu olarak kaplayan ve tırtıl yoğunluğu cm karede 10 ile 50 aralarında olabilen tabii veya sentetik tek tabakadan oluşan bir lastiktir
2432 Sandviç lastik tek katlı gözenekli lastik ve bunun üzerinde tek katlı olağan tırtıl lastikten oluşur Tırtıl lastiğin kalınlığı 2 mm den artı olamaz
244 Raket tahtası sınırlarına değin, dışına taşmamak kaydı ile, kaplama malzemesi ile buruşuk olacaktır Raket sapına yakın olan ve parmak konabilen kısımlar astarlı olmayabilir veya öbür malzeme ile kaplı olabilir
245 Raket tahtası, raket tahtasının içindeki herhangi bir katman, kaplama malzemesinin herhangi bir katmanı ya da zamk, raket alanı her tarafında yeniden aynı ve eşdeğer yükseklikte olacaktır
246 Kaplama malzemesinin yüzeyi raketin bir tarafında koyu kırmızı diğer tarafında siyah ve mat renkli olacaktır Raketin bir tarafında kaplama malzemesi kullanılmıyorsa, o yüzey de renk kuralına uyacaktır
247 Aşınma ya da kaza sonucu oluşabilecek fazla az renk ve yüzey düzensizliklerine, yüzeyin özelliklerini farkedilir şekilde değiştirmediği sürece izin verilebilir
248 Maç başında ve raket değiştirilmesi gerektiği durumlarda oyuncu raketini rakibine ve hakeme gösterecek ve incelemelerine izin verecektir
25 TANIMLAR
251 Ralli topun oyunda kaldığı süredir
252 Top, oyuncunun avucunda değişmez dururken servis için havaya atılmadan önceki anda let veya sayıya karar verilinceye kadar oyundadır
253 Let sonucu rakam olmayan bir rallidir
254 Sayı sonucu sanılan bir rallidir
255 Raket eli raketi tutan eldir
256 Bağımsızlık el raketi tutmayan eldir
257 Bir oyuncu topa elinde tuttuğu raket ile veya raket elinin bilekten altında kısmıyla dokunursa vuruş yapmış sayılır
258 Karşı Taraf topa vurduktan sonradan top aleyhinde oyuncunun alanına değmeden ya da top oyun alanının sırık noktası dışına çıkmadan önce, karşısında oyuncunun giydiği veya taşıdığı herhangi bir şey topa dokunursa, bu oyuncu topu engellemiş sayılır
259 Servis atan rallide topa ilk vuran oyuncudur
2510 Karşılayıcı rallide topa ikinci olarak vuran oyuncudur
2511 Hakem maçı kontrol eden görevlidir
2512 Asistan hakem, hakeme belirtilen konularda yardım eden görevlidir
2513 Bir oyuncunun giyimi ve taşıdığı şeyler ralliye başlarken top dışarıya üzerinde yer alan herşeyi kapsar
2514 Top net düzeneğinin masa dışındaki projeksiyonunun üstünden, altından ya da dışından geçerse, netin üzerinden veya dışından geçmiş olarak kabul edilecektir
2515 Sırık noktası her iki yönde masanın uzantısı devam ediyor olarak kabul edilir
26 İYİ BİR SERVİS
261 Servis başlangıcında top, servis atacak olan oyuncunun hür elinin açık olan avuç içinde, masa seviyesinin üzerinde ve sırık noktasının gerisinde olacak şekilde, değişmez olarak duracaktır
262 Servis atacak oyuncu topa falso vermeden topu tepede olan ya da dike yakın şekilde avuç içinden yukarıya içten asgari 16 cm yükselecek ve düşecek şekilde atacaktır Top büyüme ve düşme süresinde vuruş yapılıncaya değin hiç bir şeye değmeyecektir
263 Top düşerken servis atan oyuncu topa önce kendi sahasına, sonradan da net düzeneğinin üzerinden geçip karşısında sahaya değecek şekilde vuracaktır Çiftlerde top sırasıyla atan ve tedarik eden sahasının sağ sözde tarafına değecektir
264 Top ve raket, topun servis için elde sabit duruşundan havaya atılıp raketle vuruluncaya kadar geçen zaman baştan başa oyun alanı seviyesinin üzerinde olacaktır
265 Topa vurulduğu anda top servis atanın saha uç noktasından geride olacaktır fakat servis atanın kolu dıştan, başı, bacağı veya vücudundan masaya en uzakta olanından daha geride olmayacaktır
266 Hakemin ya da asistan hakemin görebileceği ve uygunluğuna karar verebileceği şekilde servis atmak oyuncunun sorumluluğundadır
2661 Eğer hakemin bir servisin uygunluğu konusunda şüphesi varsa ve hem kendisi hem de tezgâhtar hakem uygunluğundan belli değillerse, servis atanı ilk seferde sayı kaybettirmeden uyarabilirler
2662 Maçta sonra aynı oyuncu geçerliliği güvenilmez olan bir servisi aynı veya diğer sebeple atarsa, kararsızlık durumundan oyuncu faydalandırılmayacak ve karşılayan oyuncuya rakam verilecektir
2663 İyi bir servisin gereklerini yerine getirmede açık bir ihlal söz konusu olduğunda ilk ve daha sonraki servislerde uyarı yapılmadan tedarik eden oyuncuya sayı verilecektir
267 Bir oyuncunun fiziksel sakatlıktan dolayı iyi servis şartlarını yerine getirememesi durumunda, hakem maçtan önce bilgilendirilirse bu kuralı o oyuncu için azıcık esnetebilecektir
27 İYİ BİR KARŞILAMA
271 Servisten ya da muhalif vuruşundan gelen topa vurulunca net düzeneğinin üzerinden veya dışından fileye değerek veya değmeden geçip rakip sahaya değmesidir
28 VURUŞ SIRASI
281 Teklerde, önce servis atan geçerli bir servis atacak, karşılayan ise geçerli bir vuruş yapacaktır Bundan daha sonra sırasıyla her iki oyuncu geçerli vuruşlar yapacaklardır
282 Çiftlerde, önce servis atan geçerli bir servis atacaktır, sonra tedarik eden geçerli bir vuruş yapacaktır Servis atanın ortağı geçerli bir vuruş yapacak, sonra da servis karşılayanın ortağı geçerli bir vuruş yapacaktır Bundan daha sonra oyuncular bu sırada geçerli vuruşlar yapacaklardır
29 LET
291 Aşağıdaki durumlarda ralli let olur :
2911 Servis sırasında geçerli bir servis fileye dokunursa veya servis karşılayan ya da partneri kadar engellenirse;
2912 Tedarik Eden oyuncu veya oyuncular hazır değilken servis atılırsa ve onlar da servisi karşılamaya teşebbüs etmezlerse;
2913 Oyuncuların kontrolü dıştan harici bir rahatsızlık oluşmasından dolayı geçerli servis atamama veya karşılayamama durumunda;
2914 Oyun hakem veya tardımcı hakem göre durdurulmuşsa;
292 Oyun aşağıdaki durumlarda durdurulabilir :
2921 Servis atma, karşılama sıraları veya saha değişimi hatalarını düzeltmek için;
2922 Uzun süren maçlarda hızlandırılmış sistemi devreye sokmak için;
2923 Oyuncuyu ihtar etmek veya cezalandırmak için;
2924 Oyun şartlarında ralliyi etkileyecek şekilde hastalık oluştuğu zaman
210 SAYI
2101 Rallide bir let olmazsa oyunculardan birisi aşağıdaki şartlarda rakam alacaktır :
21011 Rakibi geçerli bir servis atamazsa;
21012 Rakibi geçerli karşılama yapamazsa;
21013 Geçerli servis veya karşılama yapıldıktan sonra karşı taraf vurmadan önce net düzeneği dışarıya diğer bir şeye değerse;
21014 Muhalif vuruş yaptıktan daha sonra oyun alanına değmeden uç noktalarının dışına çıkarsa;
21015 Muhalif topu engellerse;
21016 Muhalif topa peş peşe iki kere vurursa;
21017 Karşı Taraf topa 243, 244 veya 245 de belirtilen şartlara uymayan yüzeyi olan bir raket ile vurursa;
21018 Karşı Taraf ya da rakibin giydiği veya taşıdığı herhangi bir şey oyun alanını yerinden oynatırsa;
21019 Muhalif veya rakibin giydiği veya taşıdığı herhangi bir şey file düzeneğine dokunursa;
210110 Rakibin bağımsızlık eli oyun alanına dokunursa;
210111 Çiftlerde rakip birincil servis atan ve tedarik eden ile başlayan sırayı bozacak şekilde vuruş yaparsa;
210112 Hızlandırılmış sistemin gerektirdiği durumlarda (2152)
211 SET
2111 Seti her iki oyuncunun 10 sayı alması haricinde başlangıçta 11 sayı alan oyuncu kazanır Her iki oyuncu 10 sayı alırsa seti, peş peşe 2 rakam alıp rakibinin 2 rakam önüne geçen oyuncu kazanır
212 MAÇ
2121 Maç herhangi bir tekil sayılı set üzerinden yapılır
2122 Maç esnasında oyun set aralarında oyuncuların alabileceği 2 dakikayı geçmeyecek ara haricen kesintiye uğramadan devam eder *