iltasyazilim
FD Üye
Korku hayatımıza istikamet veren, türümüzün devamlılığını karşılayan temel duygulardan biridir*Kimi süre insana kuvvet ve yiğitlik kazandıran bu duygu kimi süre da kişiyi güçsüz ve zayıf kılabilir Korkular bazen deneyimleyerek ara sıra de kalıtımsal servet misali aktarılarak kazanılabilir
Matematik, jurnal hayatımızın bir parçası haline gelmiş bir bilimdir Haberdar olsak da olmasak da hepimiz yaşamımızın her hemencecik matematiğe başvururuz Markete gidip alışveriş yaparken, otobüse binerken hatta hava durumunu varsayım ederken deha her zaman matematiğin içindeyizdir Peki, ama matematikle bu değin iç içeyken ona karşısında duyduğumuz bu korkunun temelindeki nedenler nelerdir?
Herhangi bir insanı çevirip matematik hakkında ne düşündüğünü sorduğunuzda genellikle alacağınız cevap bellidir Matematik korkutucu, anlaşılması baskı, şaşkınlık içinde işlemlerin yapıldığı baskı bir derstir Bu fikirlerin oluşmasında çevrenin, ailenin, öğretmenin vb etmenlerin söz konusu olduğu görülebilir Matematiğin görünmeyen yönünün ağır basması özellikle fiziki işlemler döneminde olan ilköğretim çağı çocuklarında matematik korkusuna yol açmaktadır Bu noktada öğretmen kavramları somutlaştırma yoluna gitmediğinde çocukta daha daha sonra değiştirilmesi çok baskı olan matematik korkusunun temelleri atılmaktadırBu durumlarda öğrenci öğrenim yaşamı her tarafında matematikten uzakta durmakta,birincil deneyimin etkisiyle yola devam ederek kendisini matematikten uzaktan tutmaktadır
Öğretmenin sınıf ortamındaki tutumu da korkuyu tetikleyici bir etken olarak göze çarpmaktadır Öğrenciler sorulara yanıt verdiğinde öğretmenin cevabın yanlış olması dolayısıyla öğrenciyi azarlaması, öğrenciye kızması, arkadaşlarının öğrenciye gülmesi veya onunla dalga geçmesi gibi nedenlerden dolayı da öğrenci matematiğe karşı korku ve olumsuz davranış kazanabilmektedir
Sınavlarda meydana çıkan matematik sorularının müfredatın üstünde olması da öğrencilerde büyük bir korkuya neden olmaktadır Öğrenci bu sınavlarda başarılı olamadıkça matematiğe ilişkin yaygın kanı onun zihninde de pekişmekte matematik çocukların gözünde gitgide daha da gelişen aşılmaz bir sorun halini almaktadır
Bu korkunun yenilmesi için matematiksel kavramların somutlaştırılması yoluna gidilmeli, eğitim oyunlarla iç içe bir şekilde yürütülmeli, sınavlarda başarısız olmanın dünyanın sonuymuş gibi yansıtılmasından vazgeçilmelidir Aileler için bilgilendirici programlar hazırlanmalı ve ailelerin öğrencileri desteklemeleri sağlanmalıdır
Kaynakça:
Matematik ve Dehşet – Aziz Nesin
Matematik, jurnal hayatımızın bir parçası haline gelmiş bir bilimdir Haberdar olsak da olmasak da hepimiz yaşamımızın her hemencecik matematiğe başvururuz Markete gidip alışveriş yaparken, otobüse binerken hatta hava durumunu varsayım ederken deha her zaman matematiğin içindeyizdir Peki, ama matematikle bu değin iç içeyken ona karşısında duyduğumuz bu korkunun temelindeki nedenler nelerdir?
Herhangi bir insanı çevirip matematik hakkında ne düşündüğünü sorduğunuzda genellikle alacağınız cevap bellidir Matematik korkutucu, anlaşılması baskı, şaşkınlık içinde işlemlerin yapıldığı baskı bir derstir Bu fikirlerin oluşmasında çevrenin, ailenin, öğretmenin vb etmenlerin söz konusu olduğu görülebilir Matematiğin görünmeyen yönünün ağır basması özellikle fiziki işlemler döneminde olan ilköğretim çağı çocuklarında matematik korkusuna yol açmaktadır Bu noktada öğretmen kavramları somutlaştırma yoluna gitmediğinde çocukta daha daha sonra değiştirilmesi çok baskı olan matematik korkusunun temelleri atılmaktadırBu durumlarda öğrenci öğrenim yaşamı her tarafında matematikten uzakta durmakta,birincil deneyimin etkisiyle yola devam ederek kendisini matematikten uzaktan tutmaktadır
Öğretmenin sınıf ortamındaki tutumu da korkuyu tetikleyici bir etken olarak göze çarpmaktadır Öğrenciler sorulara yanıt verdiğinde öğretmenin cevabın yanlış olması dolayısıyla öğrenciyi azarlaması, öğrenciye kızması, arkadaşlarının öğrenciye gülmesi veya onunla dalga geçmesi gibi nedenlerden dolayı da öğrenci matematiğe karşı korku ve olumsuz davranış kazanabilmektedir
Sınavlarda meydana çıkan matematik sorularının müfredatın üstünde olması da öğrencilerde büyük bir korkuya neden olmaktadır Öğrenci bu sınavlarda başarılı olamadıkça matematiğe ilişkin yaygın kanı onun zihninde de pekişmekte matematik çocukların gözünde gitgide daha da gelişen aşılmaz bir sorun halini almaktadır
Bu korkunun yenilmesi için matematiksel kavramların somutlaştırılması yoluna gidilmeli, eğitim oyunlarla iç içe bir şekilde yürütülmeli, sınavlarda başarısız olmanın dünyanın sonuymuş gibi yansıtılmasından vazgeçilmelidir Aileler için bilgilendirici programlar hazırlanmalı ve ailelerin öğrencileri desteklemeleri sağlanmalıdır
Kaynakça:
Matematik ve Dehşet – Aziz Nesin
Türkiye'nin en güncel forumlardan olan forumdas.com.tr'de forumda aktif ve katkısı olabilecek kişilerden gönüllü katkıda sağlayabilecek kişiler aranmaktadır.