Meal Okurken Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar
Cunku Kuran, anlaşıldığında, yaşandığında, uygulandığında gayesine ulaşır Yoksa kapalı kapaklar, suslu bezler, cantalar icinde mahkum olarak, ozgurluğune kavuşup hidayet olma ozelliğini kazanacağı gunu hasretle bekler
Arapca bilmeyen birisinin Kuran ile muhataplığı doğal olarak mealler ile olacaktır İşte muhatabın meali algılama ve ilahi kelam ile iletişim kurması icin kendisine engel olacak olan on yargılardan zihnini arındırması gerekir
Kuran meali okumaya karar veren bir insanın nicin Kuran meali okumak istediğinin de cevabını vermesi gerekir Meal okumak istemesinin amacı nedir? Cunku bu okuma sonunda elde edeceği şey bu amaca uygun olacaktır Meali, sevap kazanmak veya başkalarının ruhunu şad etmek icin mi okumak istemektedir? Ancak boyle bir okuma onu Kuranın anlam dunyasına sokmaz Bazı ifade ve sahneler dikkatini cekse de zihin dunyasına fazla bir şey katmaz Dediğimiz gibi onemli olan ruhen, zihnen Kuranın muhatabı olmaktır Ancak muhatap olduğunda kendisi icin okuduğunda ilahi kelam ona acılır
Kuran bugun bir kitap olarak elimizde olsa da, Onun bildik kitaplardan cok farklı olduğunun, konuların bildik kitaplardaki yontemlerden cok farklı yontemlerle ele alındığının da bilinmesi gerekir En azından o kitaplardaki, giriş, gelişme ve sonuc bolumleri Kuran icin soz konusu değildir Kurandaki 114 sure ayrı bir kitap olarak ele alınabilir Kuranın bir butun olarak kendi ic butunluğu bulunsa da surelerin de kendine ozgu bir ic butunluklerinin olduğu unutulmamalıdır
Bu acıklamalardan sonra okuyucu Meali okumaya nasıl ve nereden başlayalım diye sorabilir Bizim kanaatimiz, Kuranın 23 yıllık bir zaman diliminde nazil olması nedeniyle onu okumanın da buna uygun olması gerekir Yani mevcut nuzul sıralarından birisine gore okunabileceği gibi, bu durumu az cok yansıttığı icin Nas, Felak, İhlas suresinden Fatiha suresine doğru da okunabilir
Okuyanın Kuran metni icerisinde muhataplarının Muşrikler, Yahudi ve Hristiyanlar ve Muslumanlar olduğunu bilmesinin onu anlamasına buyuk katkıları olacaktır
Butun bunlardan sonra okuduğu metin mutercimin hazırladığı bir meal olsa da, hazırlanan metin Allahın kelamıdır Bu nedenle onu dikkatle, ozenle ve duşune duşune okumak gerekir Okurken acele etmemeli, bu konuda sabır en onemli yardımcımız olmalıdır Sabır bizi peşin hukumlulukten ve acele yargılardan korur Kuran mealini tekrar tekrar okuduğumuzda bircok yanlış anlayışımızın zaman icerisinde duzelmiş olduğuna şahit oluruz
Son soz olarak şu da eklenebilir: Kuran teorik tartışmalar kitabı değildir Gunluk sıkıntı ve ihtilaflarımıza onu alet etmememiz, yani Kuranı, kendi duşuncelerimizi veya yaptıklarımızı meşrulaştırıcı bir arac olarak gormememiz gerekir
kaynak:iskenderpaşa
Cunku Kuran, anlaşıldığında, yaşandığında, uygulandığında gayesine ulaşır Yoksa kapalı kapaklar, suslu bezler, cantalar icinde mahkum olarak, ozgurluğune kavuşup hidayet olma ozelliğini kazanacağı gunu hasretle bekler
Arapca bilmeyen birisinin Kuran ile muhataplığı doğal olarak mealler ile olacaktır İşte muhatabın meali algılama ve ilahi kelam ile iletişim kurması icin kendisine engel olacak olan on yargılardan zihnini arındırması gerekir
Kuran meali okumaya karar veren bir insanın nicin Kuran meali okumak istediğinin de cevabını vermesi gerekir Meal okumak istemesinin amacı nedir? Cunku bu okuma sonunda elde edeceği şey bu amaca uygun olacaktır Meali, sevap kazanmak veya başkalarının ruhunu şad etmek icin mi okumak istemektedir? Ancak boyle bir okuma onu Kuranın anlam dunyasına sokmaz Bazı ifade ve sahneler dikkatini cekse de zihin dunyasına fazla bir şey katmaz Dediğimiz gibi onemli olan ruhen, zihnen Kuranın muhatabı olmaktır Ancak muhatap olduğunda kendisi icin okuduğunda ilahi kelam ona acılır
Kuran bugun bir kitap olarak elimizde olsa da, Onun bildik kitaplardan cok farklı olduğunun, konuların bildik kitaplardaki yontemlerden cok farklı yontemlerle ele alındığının da bilinmesi gerekir En azından o kitaplardaki, giriş, gelişme ve sonuc bolumleri Kuran icin soz konusu değildir Kurandaki 114 sure ayrı bir kitap olarak ele alınabilir Kuranın bir butun olarak kendi ic butunluğu bulunsa da surelerin de kendine ozgu bir ic butunluklerinin olduğu unutulmamalıdır
Bu acıklamalardan sonra okuyucu Meali okumaya nasıl ve nereden başlayalım diye sorabilir Bizim kanaatimiz, Kuranın 23 yıllık bir zaman diliminde nazil olması nedeniyle onu okumanın da buna uygun olması gerekir Yani mevcut nuzul sıralarından birisine gore okunabileceği gibi, bu durumu az cok yansıttığı icin Nas, Felak, İhlas suresinden Fatiha suresine doğru da okunabilir
Okuyanın Kuran metni icerisinde muhataplarının Muşrikler, Yahudi ve Hristiyanlar ve Muslumanlar olduğunu bilmesinin onu anlamasına buyuk katkıları olacaktır
Butun bunlardan sonra okuduğu metin mutercimin hazırladığı bir meal olsa da, hazırlanan metin Allahın kelamıdır Bu nedenle onu dikkatle, ozenle ve duşune duşune okumak gerekir Okurken acele etmemeli, bu konuda sabır en onemli yardımcımız olmalıdır Sabır bizi peşin hukumlulukten ve acele yargılardan korur Kuran mealini tekrar tekrar okuduğumuzda bircok yanlış anlayışımızın zaman icerisinde duzelmiş olduğuna şahit oluruz
Son soz olarak şu da eklenebilir: Kuran teorik tartışmalar kitabı değildir Gunluk sıkıntı ve ihtilaflarımıza onu alet etmememiz, yani Kuranı, kendi duşuncelerimizi veya yaptıklarımızı meşrulaştırıcı bir arac olarak gormememiz gerekir
kaynak:iskenderpaşa