iltasyazilim
FD Üye
Mekruh ne demektir, hükmü nedir,
Dinimizde mekruh çeşitleri
Mekruh; yapılması dinen doğru bulunmayan, terk edilmesi istenen, yapılmaması yapılmasından daha yerinde olan davranışlardır
Hanefi mezhebine tarafından mekruh; tahrimen mekruh ve tenzihen mekruh olmak üzere iki kısma ayrılır
Tahrimen mekruh; harama yakın olan mekruhtur Vacip olan bir şeyi terketmek gibi Tahrimen mekruh olan bir şeyi işlememek sevaptır, işleyenin ise azaba uğrama ihtimali vardır
Tenzihen mekruh; helâle yakın olan mekruhtur Namazın sünnet ve adabını terk etmek gibi Tenzihen mekruh olan bir şeyi terkedene sevap, yapana da azab yoktur, kınama vardır
Şafii mezhebine tarafından, mekruh tek çeşittir Şer'in terkedilmesini emin ve bağlayıcı olmadan istediği şeydir Bunu terkeden medhedilir, sevap alır, yapan da zemmedilmez, cezalandırılmaz
Bu kısa açıklamadan daha sonra mekruh ile ilgili genel bilgiler şunlardır:
Mekruh, Şâriin yapılmamasını kesin ve bağlayıcı olmayan bir tarzda istediği fiil anlamında usûli fıkıh terimidir
Sözlükte çirkin bulmak, fena görmek, istememek; meşakkat, can sıkıntısı, zorlukgibi anlamlara gelen kerh (kûrh, kerahet, kerâhiyyet) kökünden türeyen mekruh kelimesi içerisinde zorluk ve bezginlik bulunan, hoşa gitmeyen, çirkin ve kötü görülen şeydemektir Kerhve kürhün aynı mânaya geldiğini söyleyenlerin yanı sıra, bunlar arasında farklılığın bulunduğunu bildiren dilciler de vardır
Kerh, insanın dıştan gelen zorlama sonucunda katlanmak zorunda kaldığı meşakkati, kürh ise kendi iradesiyle katlandığı hoş olmayan bir durumu ifade eder Bu da tabiatı itibariyle hoşlanmadığı ve zihin yoksa dinin hükmü açısından tasvip etmediği hususlar almak üzere iki türlüdür Dolayısıyla bir kimsenin aynı şey için, Bunu istiyorum, lakin kerih görüyorumdediğinde, Mizaç olarak onu istiyorum, fakat aklî veya şerî bakımdan güzel görmüyorumanlamını veya bunun aksini kastetmesi mümkündür
Aynı kökten türeyen kerih çirkin görülmüş, hoşa gitmeyen şey, ikrah da bir kimseyi istemediği ve hoşlanmadığı bir fiili yapmaya basmakanlamına gelir
Usûli fıkıh terimi olarak mekruh genel olarak şâriin yapılmamasını belirlenmiş ve bağlayıcı olmayan bir tarzda istediği fiilbiçiminde tasvir edilir Hem fürûi fıkıh kitaplarında bir takım haram, mekruh ve helâl fiillerin ele alındığı bölümlere kitâbü'lkerâhiyye ve'listihsânadı verilir
Kur'ânı Kerîm'de ve hadislerde kerh kökünden türemiş kelimelerin sözlük anlamlarında sık sık kullanıldığı görülmektedir Mekruh ise yalnızca, *
Dinimizde mekruh çeşitleri
Mekruh; yapılması dinen doğru bulunmayan, terk edilmesi istenen, yapılmaması yapılmasından daha yerinde olan davranışlardır
Hanefi mezhebine tarafından mekruh; tahrimen mekruh ve tenzihen mekruh olmak üzere iki kısma ayrılır
Tahrimen mekruh; harama yakın olan mekruhtur Vacip olan bir şeyi terketmek gibi Tahrimen mekruh olan bir şeyi işlememek sevaptır, işleyenin ise azaba uğrama ihtimali vardır
Tenzihen mekruh; helâle yakın olan mekruhtur Namazın sünnet ve adabını terk etmek gibi Tenzihen mekruh olan bir şeyi terkedene sevap, yapana da azab yoktur, kınama vardır
Şafii mezhebine tarafından, mekruh tek çeşittir Şer'in terkedilmesini emin ve bağlayıcı olmadan istediği şeydir Bunu terkeden medhedilir, sevap alır, yapan da zemmedilmez, cezalandırılmaz
Bu kısa açıklamadan daha sonra mekruh ile ilgili genel bilgiler şunlardır:
Mekruh, Şâriin yapılmamasını kesin ve bağlayıcı olmayan bir tarzda istediği fiil anlamında usûli fıkıh terimidir
Sözlükte çirkin bulmak, fena görmek, istememek; meşakkat, can sıkıntısı, zorlukgibi anlamlara gelen kerh (kûrh, kerahet, kerâhiyyet) kökünden türeyen mekruh kelimesi içerisinde zorluk ve bezginlik bulunan, hoşa gitmeyen, çirkin ve kötü görülen şeydemektir Kerhve kürhün aynı mânaya geldiğini söyleyenlerin yanı sıra, bunlar arasında farklılığın bulunduğunu bildiren dilciler de vardır
Kerh, insanın dıştan gelen zorlama sonucunda katlanmak zorunda kaldığı meşakkati, kürh ise kendi iradesiyle katlandığı hoş olmayan bir durumu ifade eder Bu da tabiatı itibariyle hoşlanmadığı ve zihin yoksa dinin hükmü açısından tasvip etmediği hususlar almak üzere iki türlüdür Dolayısıyla bir kimsenin aynı şey için, Bunu istiyorum, lakin kerih görüyorumdediğinde, Mizaç olarak onu istiyorum, fakat aklî veya şerî bakımdan güzel görmüyorumanlamını veya bunun aksini kastetmesi mümkündür
Aynı kökten türeyen kerih çirkin görülmüş, hoşa gitmeyen şey, ikrah da bir kimseyi istemediği ve hoşlanmadığı bir fiili yapmaya basmakanlamına gelir
Usûli fıkıh terimi olarak mekruh genel olarak şâriin yapılmamasını belirlenmiş ve bağlayıcı olmayan bir tarzda istediği fiilbiçiminde tasvir edilir Hem fürûi fıkıh kitaplarında bir takım haram, mekruh ve helâl fiillerin ele alındığı bölümlere kitâbü'lkerâhiyye ve'listihsânadı verilir
Kur'ânı Kerîm'de ve hadislerde kerh kökünden türemiş kelimelerin sözlük anlamlarında sık sık kullanıldığı görülmektedir Mekruh ise yalnızca, *