in ozellikleri nelerdir
Cinlerin ozellikleri nelerdir
ve cinler hakkında bilgi
in ozellikleri nelerdir?
le ilgili bilgiyi biz, Hz Peygamberin (sallallahu aleyhi ve sellem) hadislerinde gormekteyiz Bir hadisi şerifte Cinlerin ve şeytanların ateşten, Hz Ademin topraktancamurdan, meleklerin ise nurdan yaratıldığı (Muslim, Zuhd, 10) bildirilir
* gunah işlemezler
, ofke, kin, gazap, kıskanma ve haset gibi negatif duygulardan uzak olup, beşere ait diğer his ve meyillerden korunmuşlardır Dolayısıyla onlar icin, isyan ve başkaldırma gibi herhangi bir gunah soz konusu değildir
* Yemez icmezler, evlenmezler
İnsanların sahip oldukları yemek, icmek, erkeklik, dişilik, evlenmek gibi fiil ve ozelliklerden uzak (Saffat, 3749) ruhani birer varlık olan meleklerin, makamları sabittir ve onlar icin bir ucret alma da soz konusu değildir
* Son derece hızlı hareket edebilirler
, kendilerine has latif ve nurani bir yapıya sahip olmaları sebebiyle son derece suratli, kuvvetli ve mukemmel varlıklardır Kuranda onların bu ozelliklerini ifade adına şoyle buyrulur: ve ruh, O(nun arşı)na miktarı (dunya senesi ile) elli bin yıl olan bir gunde yukselip cıkarlar (Mearic, 704)
* Ceşitli şekillere girebilirler
, Allahın emir ve izni ile ceşitli şekillere girebilen varlıklardır Onlar peygamberler tarafından hem asli, hem de başka şekilleriyle gorulmuşlerdir Mesela, Cebrail (aleyhisselam) Hz Meryeme bir insan şeklinde gorunmuştur (Meryem, 191617) Hz İbrahime bir oğul mujdesiyle gelen melekler de, insan şeklinde gorunmuşlerdir Ayrıca Cibril hadisi olarak bilinen, iman, İslam ve ihsan kavramlarının tanımlarının yapıldığı rivayette de belirtildiği gibi, Cebrail sahabiler tarafından insan şeklinde gorulmuştur (Muslim, İman 37)
Cinlerin ozellikleri nelerdir?
Cinler, hava, elektrik, ışık ve koku gibi vucudu gorunmeyen, fakat varlığı hissedilebilen latif ve rUhani varlıklardır Hazreti Adem (as) yaratılmazdan once yeryuzunun hakimi ve sakini cinlerdi Yeryuzunu imar etmeye onlar vazifeli idiler Yeryuzunun halifesi onlardı Hazreti Adem (as) ile birlikte dunyada insanlık boy gostermeye başladıktan sonra hilafet makamı insanlara gecti
Cinler, insanlar gibi akıl, şuur ve irade sahibidirler Yaptıklarından sorumludurlar İyileri olduğu gibi, kotuleri de vardır Kafirleri ve şerlileri bulunduğu gibi, Muslumanları ve hayırlıları da vardır İnsanlar gibi iyilik ve kotuluk yapmaya kabiliyetleri vardır Doğarlar, buyurler, evlenirler, coğalırlar, yaşlanırlar ve olurler Peygamberlerin bir coğu cinlerle goruşmuş ve cinlere de peygamberlik yapmışlardır Kuranda bir cok ayet insanlarla birlikte cinleri de hitap kapsamına alır Kuran cinlerin de kitabı, Hazreti Muhammed (asm) cinlerin de peygamberidir
Cinlerle goruşmek mumkundur Hayırlı işlerde cinlerin goruşlerinden, bilgilerinden ve guclerinden faydalanılabilir Şerli ve faydasız işler icin ise cinlerle goruşmek sakıncalıdır, zararlıdır ve caiz değildir Cinleri faydalı işlerde kullanmak ve guclerinden faydalanmak mumkun iken, insanoğlunun cinleri kısmet bağlama, kısmet acma, karıkocanın arasını acma, sihir ve buyu yapma, kehanette bulunma gibi zararlı, faydasız ve boş işlerde kullanmaya yeltenmesi cinler adına can sıkıcı, insanlık adına ise yuz kızartıcı gunahlardandır Boyle faydasız işlerde kullanılmaktan hoşlanmayan cinler, bir boşluğunu bulduğunda kendisini boş yere zevklerine boyun eğmeye zorlayan insana zarar verebilir Yoksa cinlerin; Allaha inanan, Allaha sığınan, ibadet yapan, başı her dara girdiğinde yalnız Allahtan medet isteyen ve etrafına zarar vermeyen maneviyatı guclu insanlara yaklaşması ve zarar vermesi soz konusu olmaz Cinlere zarar vermek gunahtır Nitekim cinlerin bazen uysal ve zehirsiz ev yılanı sUretinde gozukebilmekte olduğuna işaret eden Allah ResUlu (asm) bunların yılan zannedilerek oldurulmesini yasaklamıştır1 Cinler gaybı bilmezler
İnsanın yeryuzunun halifesi olduğunu, yani hukmunun ve emrinin her şeye gectiğini, butun her şeyin insanın emrine boyun eğdirildiğini ilan eden Kuran, Hazreti Suleymanın (as) cinleri, kotu cinleri ve asi şeytanları Allahın izniyle emri altına aldığını beyan eder2 Kuran şoyle buyurur: Cinlerden bir ifrit: Sen daha makamından ayrılmadan ben onu sana getiririm dedi Hem buna gucum yeter Hem de guvenilir bir kimseyim Hicbir zarar vermeksizin onu sana getiririm Semavi kitapların hakikatlerini bilen bir alim ise, Sen daha gozunu acıp kapamadan ben onu sana getiririm dedi Suleyman Belkısın tahtını yanında hazır gorunce, Bu Rabbimin bir lutfudur dedi3
Ustad Bediuzzaman Said Nursi Hazretleri, bu ayetten hareketle Hazreti Suleymanın (as) cinleri, şeytanları ve kotu ruhları etkisi altına aldığını, şerlerini men edip faydalı işlerde calıştırdığını nazara vererek; yeryuzunun insanlardan sonra şuur sahibi en muhim sakinlerinin cinler olduğunu, cinlerin insana hizmetkar olabileceğini, cinlerle temas etmenin mumkun olduğunu, şeytanların da duşmanlığı bırakmaya mecbur edilerek, ister istemez insanlığa hizmet ettirilebileceğini beyan eder Said Nursi, kulluk vazifesini unutmaması şartıyla insanlığın; gerek teknik olarak ses, goruntu ve madde nakliyle, gerekse cinleri, ifritleri ve asi şeytanları emrine boyun eğdirmek sUretiyle yeryuzunun her tarafının her yerden gorulduğu ve her koşesinden butun seslerin işitildiği bir bahceye cevirmesinin mumkun olduğunu; boylece Hazreti Suleymanın (as) ilmine ve irfanına varis olduğunu gosterebileceğini kaydeder
Bediuzzaman, bu ayetlerle Cenabı Hakkın, remiz uslUbuyla insanlığa: Ey insan! Bana itaat eden bir kuluma cinleri, şeytanları ve şerlilerini boyun eğdiriyorum Siz de Benim emrime kulak verirseniz, cok varlıklar, hatta cinler ve şeytanlar dahi sizlere boyun eğebilirler, emrinize girebilirler tarzında hitap ettiğini kaydeder ve insanlığın maddi manevi meraklarından doğan ispritizma ve cinlerle haberleşme gibi olayların en nihayet sınırını bu ayetlerin cizdiğini beyan eder
Said Nursi, zamanımızdaki gibi kendisine oluler namını veren cinlere, şeytanlara ve kotu ruhlara maskara ve oyuncak olmanın insanlığın hilafet sıfatına yakışmadığını; Kuranın ise kendisine kulak verildiğinde, onları hem insanların emri altına almanın, hem de şerlerinden emin olmanın yollarını gosterdiğini belirtir 4
Ne var ki beşeriyet hemen her faydalı ilmi zararda, kendi pis menfaatinde, cok ozel aşağılık meraklarında ve sefil zevklerinde kullandığı gibi; cinlere de maalesef hep şer ve faydasız işlerini gordurmek icin ilgi duymuştur Yemeğini pişiren ateşi, kin ve adavette kullanarak nice ocaklar sonduren insan; cinlerle haberleşme gibi, ispritizma gibi ilimleri de aynı savurganlık ve sefaletle hep birbirinin ayağına tuzak kurmak, hile oyunları geliştirmek ve fitne ve fesat cıkarmak işlerinde kullanmıştır
Oysa ayette de belirtildiği gibi, Allah Teala dilemeden hic kimse, hic kimseye zarar ve ziyan verecek durumda değildir Her şey Allahın izniyle, emriyle, dileğiyle ve kudretiyle vaki olmaktadır Sihirbazların, buyuculerin, muskacıların ve cincilerin hicbir oluşumda, hicbir işte, hicbir hadisede Cenabı Hakkın dileği dışında ne doğrudan, ne de dolaylı olarak hicbir katkıları ve etkileri yoktur Olduğu da gorulmemiştir
Kotu niyetli ve şerir insanların ve mahlUkların şerlerinden korunmak icin; Peygamber Efendimize (asm) yapılan bir sihir teşebbusu uzerine nazil olmuş bulunan Kul eUzu bi RabbilFelak ve Nas sUrelerini okuyarak Cenabı Hakka sığınmak İnşallah kafi olur
Dipnotlar:
1 Buhari, 91360
2 Bakınız: Sad SUresi, 3838; Enbiya, SUresi, 2182
3 Neml SUresi, 2739, 40
4 Sozler, s 233, 234
Cinlerin ozellikleri nelerdir
ve cinler hakkında bilgi
in ozellikleri nelerdir?
le ilgili bilgiyi biz, Hz Peygamberin (sallallahu aleyhi ve sellem) hadislerinde gormekteyiz Bir hadisi şerifte Cinlerin ve şeytanların ateşten, Hz Ademin topraktancamurdan, meleklerin ise nurdan yaratıldığı (Muslim, Zuhd, 10) bildirilir
* gunah işlemezler
, ofke, kin, gazap, kıskanma ve haset gibi negatif duygulardan uzak olup, beşere ait diğer his ve meyillerden korunmuşlardır Dolayısıyla onlar icin, isyan ve başkaldırma gibi herhangi bir gunah soz konusu değildir
* Yemez icmezler, evlenmezler
İnsanların sahip oldukları yemek, icmek, erkeklik, dişilik, evlenmek gibi fiil ve ozelliklerden uzak (Saffat, 3749) ruhani birer varlık olan meleklerin, makamları sabittir ve onlar icin bir ucret alma da soz konusu değildir
* Son derece hızlı hareket edebilirler
, kendilerine has latif ve nurani bir yapıya sahip olmaları sebebiyle son derece suratli, kuvvetli ve mukemmel varlıklardır Kuranda onların bu ozelliklerini ifade adına şoyle buyrulur: ve ruh, O(nun arşı)na miktarı (dunya senesi ile) elli bin yıl olan bir gunde yukselip cıkarlar (Mearic, 704)
* Ceşitli şekillere girebilirler
, Allahın emir ve izni ile ceşitli şekillere girebilen varlıklardır Onlar peygamberler tarafından hem asli, hem de başka şekilleriyle gorulmuşlerdir Mesela, Cebrail (aleyhisselam) Hz Meryeme bir insan şeklinde gorunmuştur (Meryem, 191617) Hz İbrahime bir oğul mujdesiyle gelen melekler de, insan şeklinde gorunmuşlerdir Ayrıca Cibril hadisi olarak bilinen, iman, İslam ve ihsan kavramlarının tanımlarının yapıldığı rivayette de belirtildiği gibi, Cebrail sahabiler tarafından insan şeklinde gorulmuştur (Muslim, İman 37)
Cinlerin ozellikleri nelerdir?
Cinler, hava, elektrik, ışık ve koku gibi vucudu gorunmeyen, fakat varlığı hissedilebilen latif ve rUhani varlıklardır Hazreti Adem (as) yaratılmazdan once yeryuzunun hakimi ve sakini cinlerdi Yeryuzunu imar etmeye onlar vazifeli idiler Yeryuzunun halifesi onlardı Hazreti Adem (as) ile birlikte dunyada insanlık boy gostermeye başladıktan sonra hilafet makamı insanlara gecti
Cinler, insanlar gibi akıl, şuur ve irade sahibidirler Yaptıklarından sorumludurlar İyileri olduğu gibi, kotuleri de vardır Kafirleri ve şerlileri bulunduğu gibi, Muslumanları ve hayırlıları da vardır İnsanlar gibi iyilik ve kotuluk yapmaya kabiliyetleri vardır Doğarlar, buyurler, evlenirler, coğalırlar, yaşlanırlar ve olurler Peygamberlerin bir coğu cinlerle goruşmuş ve cinlere de peygamberlik yapmışlardır Kuranda bir cok ayet insanlarla birlikte cinleri de hitap kapsamına alır Kuran cinlerin de kitabı, Hazreti Muhammed (asm) cinlerin de peygamberidir
Cinlerle goruşmek mumkundur Hayırlı işlerde cinlerin goruşlerinden, bilgilerinden ve guclerinden faydalanılabilir Şerli ve faydasız işler icin ise cinlerle goruşmek sakıncalıdır, zararlıdır ve caiz değildir Cinleri faydalı işlerde kullanmak ve guclerinden faydalanmak mumkun iken, insanoğlunun cinleri kısmet bağlama, kısmet acma, karıkocanın arasını acma, sihir ve buyu yapma, kehanette bulunma gibi zararlı, faydasız ve boş işlerde kullanmaya yeltenmesi cinler adına can sıkıcı, insanlık adına ise yuz kızartıcı gunahlardandır Boyle faydasız işlerde kullanılmaktan hoşlanmayan cinler, bir boşluğunu bulduğunda kendisini boş yere zevklerine boyun eğmeye zorlayan insana zarar verebilir Yoksa cinlerin; Allaha inanan, Allaha sığınan, ibadet yapan, başı her dara girdiğinde yalnız Allahtan medet isteyen ve etrafına zarar vermeyen maneviyatı guclu insanlara yaklaşması ve zarar vermesi soz konusu olmaz Cinlere zarar vermek gunahtır Nitekim cinlerin bazen uysal ve zehirsiz ev yılanı sUretinde gozukebilmekte olduğuna işaret eden Allah ResUlu (asm) bunların yılan zannedilerek oldurulmesini yasaklamıştır1 Cinler gaybı bilmezler
İnsanın yeryuzunun halifesi olduğunu, yani hukmunun ve emrinin her şeye gectiğini, butun her şeyin insanın emrine boyun eğdirildiğini ilan eden Kuran, Hazreti Suleymanın (as) cinleri, kotu cinleri ve asi şeytanları Allahın izniyle emri altına aldığını beyan eder2 Kuran şoyle buyurur: Cinlerden bir ifrit: Sen daha makamından ayrılmadan ben onu sana getiririm dedi Hem buna gucum yeter Hem de guvenilir bir kimseyim Hicbir zarar vermeksizin onu sana getiririm Semavi kitapların hakikatlerini bilen bir alim ise, Sen daha gozunu acıp kapamadan ben onu sana getiririm dedi Suleyman Belkısın tahtını yanında hazır gorunce, Bu Rabbimin bir lutfudur dedi3
Ustad Bediuzzaman Said Nursi Hazretleri, bu ayetten hareketle Hazreti Suleymanın (as) cinleri, şeytanları ve kotu ruhları etkisi altına aldığını, şerlerini men edip faydalı işlerde calıştırdığını nazara vererek; yeryuzunun insanlardan sonra şuur sahibi en muhim sakinlerinin cinler olduğunu, cinlerin insana hizmetkar olabileceğini, cinlerle temas etmenin mumkun olduğunu, şeytanların da duşmanlığı bırakmaya mecbur edilerek, ister istemez insanlığa hizmet ettirilebileceğini beyan eder Said Nursi, kulluk vazifesini unutmaması şartıyla insanlığın; gerek teknik olarak ses, goruntu ve madde nakliyle, gerekse cinleri, ifritleri ve asi şeytanları emrine boyun eğdirmek sUretiyle yeryuzunun her tarafının her yerden gorulduğu ve her koşesinden butun seslerin işitildiği bir bahceye cevirmesinin mumkun olduğunu; boylece Hazreti Suleymanın (as) ilmine ve irfanına varis olduğunu gosterebileceğini kaydeder
Bediuzzaman, bu ayetlerle Cenabı Hakkın, remiz uslUbuyla insanlığa: Ey insan! Bana itaat eden bir kuluma cinleri, şeytanları ve şerlilerini boyun eğdiriyorum Siz de Benim emrime kulak verirseniz, cok varlıklar, hatta cinler ve şeytanlar dahi sizlere boyun eğebilirler, emrinize girebilirler tarzında hitap ettiğini kaydeder ve insanlığın maddi manevi meraklarından doğan ispritizma ve cinlerle haberleşme gibi olayların en nihayet sınırını bu ayetlerin cizdiğini beyan eder
Said Nursi, zamanımızdaki gibi kendisine oluler namını veren cinlere, şeytanlara ve kotu ruhlara maskara ve oyuncak olmanın insanlığın hilafet sıfatına yakışmadığını; Kuranın ise kendisine kulak verildiğinde, onları hem insanların emri altına almanın, hem de şerlerinden emin olmanın yollarını gosterdiğini belirtir 4
Ne var ki beşeriyet hemen her faydalı ilmi zararda, kendi pis menfaatinde, cok ozel aşağılık meraklarında ve sefil zevklerinde kullandığı gibi; cinlere de maalesef hep şer ve faydasız işlerini gordurmek icin ilgi duymuştur Yemeğini pişiren ateşi, kin ve adavette kullanarak nice ocaklar sonduren insan; cinlerle haberleşme gibi, ispritizma gibi ilimleri de aynı savurganlık ve sefaletle hep birbirinin ayağına tuzak kurmak, hile oyunları geliştirmek ve fitne ve fesat cıkarmak işlerinde kullanmıştır
Oysa ayette de belirtildiği gibi, Allah Teala dilemeden hic kimse, hic kimseye zarar ve ziyan verecek durumda değildir Her şey Allahın izniyle, emriyle, dileğiyle ve kudretiyle vaki olmaktadır Sihirbazların, buyuculerin, muskacıların ve cincilerin hicbir oluşumda, hicbir işte, hicbir hadisede Cenabı Hakkın dileği dışında ne doğrudan, ne de dolaylı olarak hicbir katkıları ve etkileri yoktur Olduğu da gorulmemiştir
Kotu niyetli ve şerir insanların ve mahlUkların şerlerinden korunmak icin; Peygamber Efendimize (asm) yapılan bir sihir teşebbusu uzerine nazil olmuş bulunan Kul eUzu bi RabbilFelak ve Nas sUrelerini okuyarak Cenabı Hakka sığınmak İnşallah kafi olur
Dipnotlar:
1 Buhari, 91360
2 Bakınız: Sad SUresi, 3838; Enbiya, SUresi, 2182
3 Neml SUresi, 2739, 40
4 Sozler, s 233, 234