İstanbul Büyükşehir Belediyesi Etraf ve Güç Komitesi ile Tarım, Orman, Hayvancılık ve Su Eserleri Kurulu, İstanbul’un su muhtaçlığını karşılaması için yapılan lakin gövdesindeki çatlaklar nedeniyle bir türlü faaliyete geçmeyen Melen Barajı’na ait çalışmalarını tamamladı.
AKP’lilerin çoğunlukta olduğu komitelerin hazırladığı ortak raporda, Melen Baraj gövdesinde oluşan çatlaklar nedeniyle rezervuarda su tutulmasına başlanamadığı itiraf edildi. Bir rehabilitasyon projesi geliştirildiği vurgulanan raporda yaklaşık 3 yıl içinde barajın rehabilitasyonunun tamamlanmasının öngörüldüğü söz edildi.
Melen Projesi’nin tarihçesiyle başlayan iki kurulun ortak raporunda barajın inşaatına 28 Aralık 2012’de başlandığı anımsatıldı. Barajın çökme riskinin bulunmadığı belirtilen raporda barajdaki bütün açılmaların baraj derzlerinde olduğunun altı çizildi. 2020 prestijiyle baraj müteahhitlerine ödenen bedelin ise 910 milyon tl olduğu açıklandı. İmamoğlu, İBB Meclisi’nin Aralık 2019 toplantısında Melen’deki çatlakları göstermişti.
‘İHALE YAPILDI’
Raporun son kısmında Melen Barajı’nın son durumuna ait şu bilgiler verildi:
“Melen Barajı gövdesinde oluşan çatlaklar nedeniyle rezervuarda su tutulmasına başlanamamıştır. Bu nedenle DSİ Genel Müdürlüğü bir rehabilitasyon projesi geliştirmiştir. Bu proje baraj mansabında oluşturulacak kil, kaya ve betondan oluşan kompozit bir yapı ile barajı destekleyecektir. Proje tamamlanmış ve üretim ihalesi 2020 yılı içerisinde gerçekleştirilmiştir. İhale sonucunu içeren kararın açıklanması beklenmektedir. Yaklaşık 3 yıl içerisinde barajın rehabilitasyonunun tamamlanması öngörülmektedir.”
‘MÜHENDİSLİK KUSURLARI İRDELENMELİ’
Kurulun CHP’li ve YETERLİ Partili üyeleri ortak rapora şerh koydu. Üyeler şerhinde baraj yerinde kabul edilebilir sonların çok ötesinde oturmaların yaşandığı vurgulandı. Ayrıyeten Melen Barajı için evvel daha toleranslı bir baraj tipi olan “kaya dolgu”nun gündeme alındığı belirtilerek “Daha sonra, nedeni bilinmeyen bir kararla ‘Silindirle Sıkıştırılmış Beton (RCC)’ baraj tipi belirlenmiştir. Bu karardan sonra RCC baraj tipinin taşıma gücü kâfi olmayan bir yerde inşa edilmesinin neden olacağı oturmalara karşı taban güzelleştirmesi yapılmaya çalışılmıştır” denildi.
28 Şubat 2020’de yapılan baraj gövdesini güçlendirme ihalesinin geçmişte yapılan mühendislik yanılgısının bir delili olduğu belirtilen şerhte “Melen Barajı üzere İstanbul için hayati değerde olan bir su kaynağının gecikmesine ve ek maliyetlerin ortaya çıkmasına yol açan mühendislik kusurları, kurumlarımızı kötülemek ya da yıpratmak için değil daha güzele ulaşmak için irdelenmelidir.” diye kaydedildi.
Hazal Ocak/Cumhuriyet