iltasyazilim
FD Üye
Mescidi Nebevi ’de kırk zaman namaz niçin kılınır
Mescidi Nebevi ’de kırk zaman namaz kılmanın hükmü nedir?
Hac ve umre ziyareti için Medinei Münevvere ’de kalınan süre içinde beş zaman namazın Mescidi Nebevî ’de kılınmasına itina gösterilir Hz Peygamber, Mescidi Nebevî ’de kılınacak bir namazın, Mescidi Haram hariç öteki mescidlerde kılınan bin namaza denk geldiğini bildirmiştir (Buhârî, Fazlü ’ssalât, 1) Halk Müziği aralarında Medine ’de sekiz gün kalıp kırk zaman namaz kılmanın gerekli olduğu kanaati yaygın hâle gelmiştir Bu kanaatin dayanağı, sıhhati anlaşmazlığa neden olan olmakla birlikte, Hz Peygamber (sas) ’den söylenti edilen şu hadistir: “Kim benim şu mescidimde, bir tek vakti geçirmeksizin kırk zaman namaz kılarsa, kendisi için cehennemden patent ve azaptan kurtuluş yazılır O birey nifaktan da uzaktan olur (İbn Hanbel, elMüsned, XX, 40; Taberânî, elMu‘cemü ’levsat, II, 22) Hadis âlimleri, gerek bağ gerekse metin açısından bu rivayetin sıhhatinin anlaşmazlığa neden olan olduğunu açıklama etmişlerdir (Bkz Elbânî, edDa‘îfe, I, 540; Rufâî, elEhâdîs, s 435436) Fıkıh eserlerinde de hacı adaylarının Mescidi Nebevî ’de kırk vakit namazı ihmal etmemeleriyle ilgili vurgulu hükümler yer almamıştır Bu bağlamda kırk süre namaz konusuyla ilgili şu hadisin metin itibarıyla daha sahih olduğu bilinmektedir: “Kim ilk tekbire yetişmek kaydıyla kırk gün cemaatle namaz kılarsa o kimse için iki şeyden beraat gerçekleşir: Cehennem ateşinden ve nifaktan (Tirmizî, Salât, 66) Buna kadar Medine ’de kalış zamanı yeterli olan şahısların, rakam hesabı yapmaksızın Hz Peygamber (sas) ’in mescidinde, onun Ravza ’sının yanına cemaatle namaz kılmaya devam etmeleri yerinde bir davranış olacaktır Lakin organizasyon açısından daha kısa sürelerde kalmak zorunluluğu doğarsa, bu da hoşgörüyle karşılanmalı ve kırk süre kılamamanın bir eksiklik olacağı zannedilmemelidir Zira Mescidi Nebevî ’de kırk süre namaz kılmak, haccın ne farzı ne vacibi ne de sünnetidir Dolayısıyla haccın tamamlanmasının bu namazlara bağlanmaması gerekir *
Mescidi Nebevi ’de kırk zaman namaz kılmanın hükmü nedir?
Hac ve umre ziyareti için Medinei Münevvere ’de kalınan süre içinde beş zaman namazın Mescidi Nebevî ’de kılınmasına itina gösterilir Hz Peygamber, Mescidi Nebevî ’de kılınacak bir namazın, Mescidi Haram hariç öteki mescidlerde kılınan bin namaza denk geldiğini bildirmiştir (Buhârî, Fazlü ’ssalât, 1) Halk Müziği aralarında Medine ’de sekiz gün kalıp kırk zaman namaz kılmanın gerekli olduğu kanaati yaygın hâle gelmiştir Bu kanaatin dayanağı, sıhhati anlaşmazlığa neden olan olmakla birlikte, Hz Peygamber (sas) ’den söylenti edilen şu hadistir: “Kim benim şu mescidimde, bir tek vakti geçirmeksizin kırk zaman namaz kılarsa, kendisi için cehennemden patent ve azaptan kurtuluş yazılır O birey nifaktan da uzaktan olur (İbn Hanbel, elMüsned, XX, 40; Taberânî, elMu‘cemü ’levsat, II, 22) Hadis âlimleri, gerek bağ gerekse metin açısından bu rivayetin sıhhatinin anlaşmazlığa neden olan olduğunu açıklama etmişlerdir (Bkz Elbânî, edDa‘îfe, I, 540; Rufâî, elEhâdîs, s 435436) Fıkıh eserlerinde de hacı adaylarının Mescidi Nebevî ’de kırk vakit namazı ihmal etmemeleriyle ilgili vurgulu hükümler yer almamıştır Bu bağlamda kırk süre namaz konusuyla ilgili şu hadisin metin itibarıyla daha sahih olduğu bilinmektedir: “Kim ilk tekbire yetişmek kaydıyla kırk gün cemaatle namaz kılarsa o kimse için iki şeyden beraat gerçekleşir: Cehennem ateşinden ve nifaktan (Tirmizî, Salât, 66) Buna kadar Medine ’de kalış zamanı yeterli olan şahısların, rakam hesabı yapmaksızın Hz Peygamber (sas) ’in mescidinde, onun Ravza ’sının yanına cemaatle namaz kılmaya devam etmeleri yerinde bir davranış olacaktır Lakin organizasyon açısından daha kısa sürelerde kalmak zorunluluğu doğarsa, bu da hoşgörüyle karşılanmalı ve kırk süre kılamamanın bir eksiklik olacağı zannedilmemelidir Zira Mescidi Nebevî ’de kırk süre namaz kılmak, haccın ne farzı ne vacibi ne de sünnetidir Dolayısıyla haccın tamamlanmasının bu namazlara bağlanmaması gerekir *