Mescidi Nebevi’de kırk vakit namaz neden kılınır
Mescidi Nebevi’de kırk vakit namaz kılmanın hukmu nedir?
Hac ve umre ziyareti icin Medinei Munevvere’de kalınan sure icinde beş vakit namazın Mescidi Nebevi’de kılınmasına ozen gosterilir Hz Peygamber, Mescidi Nebevi’de kılınacak bir namazın, Mescidi Haram haric diğer mescidlerde kılınan bin namaza denk geldiğini bildirmiştir (Buhari, Fazlu’ssalat, 1) Halk arasında Medine’de sekiz gun kalıp kırk vakit namaz kılmanın gerekli olduğu kanaati yaygın hale gelmiştir Bu kanaatin dayanağı, sıhhati tartışmalı olmakla birlikte, Hz Peygamber (sas)’den rivayet edilen şu hadistir: “Kim benim şu mescidimde, bir tek vakti gecirmeksizin kırk vakit namaz kılarsa, kendisi icin cehennemden berat ve azaptan kurtuluş yazılır O kişi nifaktan da uzak olur (İbn Hanbel, elMusned, XX, 40; Taberani, elMu‘cemu’levsat, II, 22) Hadis alimleri, gerek senet gerekse metin acısından bu rivayetin sıhhatinin tartışmalı olduğunu ifade etmişlerdir (Bkz Elbani, edDa‘ife, I, 540; Rufai, elEhadis, s 435436) Fıkıh eserlerinde de hacı adaylarının Mescidi Nebevi’de kırk vakit namazı ihmal etmemeleriyle ilgili vurgulu hukumler yer almamıştır Bu bağlamda kırk vakit namaz konusuyla ilgili şu hadisin metin itibarıyla daha sahih olduğu bilinmektedir: “Kim ilk tekbire yetişmek kaydıyla kırk gun cemaatle namaz kılarsa o kimse icin iki şeyden beraat gercekleşir: Cehennem ateşinden ve nifaktan (Tirmizi, Salat, 66) Buna gore Medine’de kalış zamanı yeterli olan kişilerin, sayı hesabı yapmaksızın Hz Peygamber (sas)’in mescidinde, onun Ravza’sının yanında cemaatle namaz kılmaya devam etmeleri yerinde bir davranış olacaktır Fakat organizasyon acısından daha kısa surelerde kalmak zorunluluğu doğarsa, bu da anlayışla karşılanmalı ve kırk vakit kılamamanın bir eksiklik olacağı zannedilmemelidir Zira Mescidi Nebevi’de kırk vakit namaz kılmak, haccın ne farzı ne vacibi ne de sunnetidir Dolayısıyla haccın tamamlanmasının bu namazlara bağlanmaması gerekir
Mescidi Nebevi’de kırk vakit namaz kılmanın hukmu nedir?
Hac ve umre ziyareti icin Medinei Munevvere’de kalınan sure icinde beş vakit namazın Mescidi Nebevi’de kılınmasına ozen gosterilir Hz Peygamber, Mescidi Nebevi’de kılınacak bir namazın, Mescidi Haram haric diğer mescidlerde kılınan bin namaza denk geldiğini bildirmiştir (Buhari, Fazlu’ssalat, 1) Halk arasında Medine’de sekiz gun kalıp kırk vakit namaz kılmanın gerekli olduğu kanaati yaygın hale gelmiştir Bu kanaatin dayanağı, sıhhati tartışmalı olmakla birlikte, Hz Peygamber (sas)’den rivayet edilen şu hadistir: “Kim benim şu mescidimde, bir tek vakti gecirmeksizin kırk vakit namaz kılarsa, kendisi icin cehennemden berat ve azaptan kurtuluş yazılır O kişi nifaktan da uzak olur (İbn Hanbel, elMusned, XX, 40; Taberani, elMu‘cemu’levsat, II, 22) Hadis alimleri, gerek senet gerekse metin acısından bu rivayetin sıhhatinin tartışmalı olduğunu ifade etmişlerdir (Bkz Elbani, edDa‘ife, I, 540; Rufai, elEhadis, s 435436) Fıkıh eserlerinde de hacı adaylarının Mescidi Nebevi’de kırk vakit namazı ihmal etmemeleriyle ilgili vurgulu hukumler yer almamıştır Bu bağlamda kırk vakit namaz konusuyla ilgili şu hadisin metin itibarıyla daha sahih olduğu bilinmektedir: “Kim ilk tekbire yetişmek kaydıyla kırk gun cemaatle namaz kılarsa o kimse icin iki şeyden beraat gercekleşir: Cehennem ateşinden ve nifaktan (Tirmizi, Salat, 66) Buna gore Medine’de kalış zamanı yeterli olan kişilerin, sayı hesabı yapmaksızın Hz Peygamber (sas)’in mescidinde, onun Ravza’sının yanında cemaatle namaz kılmaya devam etmeleri yerinde bir davranış olacaktır Fakat organizasyon acısından daha kısa surelerde kalmak zorunluluğu doğarsa, bu da anlayışla karşılanmalı ve kırk vakit kılamamanın bir eksiklik olacağı zannedilmemelidir Zira Mescidi Nebevi’de kırk vakit namaz kılmak, haccın ne farzı ne vacibi ne de sunnetidir Dolayısıyla haccın tamamlanmasının bu namazlara bağlanmaması gerekir