Mevlana'nın felsefesi
imagesmevlananinfelsefesinedir5ad29b7d34b3f
Mevlana tam bir vahdeti vucud (Varlık birliği) savunucusudur Ona gore, her varlık Hak'kın bir ayrı tecellisidir ve yaradılmışlara uygulanan her eylem aslında Yaratan'a uygulanıyor demektir Onun icin, soyut bir Allah sevgisi yerine, somut bir sevgi, yani Hak'kı halkta ve halkı Hak'ta sevmek gerekir
Mevlana, İslam dinini, şiir, sanat, raks, muzik yoluyla en ince yorumlayan kişidir Bu yorum, İslam ve İslam dışı butun insanlık tarafından benimsenmiş, esin kaynağı olmuştur İngiliz doğubilimcisi AJ Arberry, Mevlana'yı dunyanın en buyuk ozanıolarak nitelerken, Goethe onun etkisinde kalmış, Rembrandt tablosunu yapmış, Muhammed İkbal felsefesini onun duşunceleri ustune kurmuş, İngiliz doğubilimcisi Nicholson 30 yıl calışarak Mesnevi yi İngilizceye cevirmiş ve yapıtın Batı dunyasından tanınmasını sağlamıştır Mevlana yuzyıllardır etkisini, canlılığını yitirmeyen bir buyuk ozan ve duşunce adamı niteliğini korumaktadır Kişi, inanc ve duşunce ozgurluğune olağanustu bir değer vermesi, butun insanları (suclusucsuz, mecusiputperest, karasarı, efendikole) saygıya ve sevgiye cağırması onun en buyuk ozelliğidir
Mevlana bicimci değildi, her turlu kısıtlamanın karşısındaydı Edep, vefa, sabır, eğitim gibi ahlak kavramlarının gercek anlamını aramayı ve insanlara bunu oğretmeyi iş edinmişti Ona gore, asıl konu insandı Din, felsefe, ahlak, insanı daha mutlu etme yolunda gelişen araclardı Bu araclara takılıp kalmak, gelişmeyi ve gelişme hızını kesecek yanlış davranışlardı Doğru olan, gerceğe giden yolu bulmaktı ve bu yol, aşktan gecerdi: Sonsuz bir sevgi Bu sevgi hoşgoru ve vefa kavramlarıyla desteklenecek, beslenecekti
Mevlana icin, sozunu ettiği bu aşk anlatılmaz, yaşanır; yaşayarak oğrenilirdi Bu nedenle, bir gun kendisine aşk nedir efendimdiye soran bir oğrencisine Ben ol da bilyanıtını verdi
Mevlana'nın ilkelerinden ve İslam inancına getirdiği yorumdan Mevlevi tarikatı doğdu ama Mevlana bir tarikat kurucusu değildir Mevlevilik onun olumunden sonra oğlu Sultan Veled ile halifesi Husamettin Celebi'nin birlikte hazırladıkları bir orgutlenmeye gore kurulmuştur
imagesmevlananinfelsefesinedir5ad29b7d34b3f
Mevlana tam bir vahdeti vucud (Varlık birliği) savunucusudur Ona gore, her varlık Hak'kın bir ayrı tecellisidir ve yaradılmışlara uygulanan her eylem aslında Yaratan'a uygulanıyor demektir Onun icin, soyut bir Allah sevgisi yerine, somut bir sevgi, yani Hak'kı halkta ve halkı Hak'ta sevmek gerekir
Mevlana, İslam dinini, şiir, sanat, raks, muzik yoluyla en ince yorumlayan kişidir Bu yorum, İslam ve İslam dışı butun insanlık tarafından benimsenmiş, esin kaynağı olmuştur İngiliz doğubilimcisi AJ Arberry, Mevlana'yı dunyanın en buyuk ozanıolarak nitelerken, Goethe onun etkisinde kalmış, Rembrandt tablosunu yapmış, Muhammed İkbal felsefesini onun duşunceleri ustune kurmuş, İngiliz doğubilimcisi Nicholson 30 yıl calışarak Mesnevi yi İngilizceye cevirmiş ve yapıtın Batı dunyasından tanınmasını sağlamıştır Mevlana yuzyıllardır etkisini, canlılığını yitirmeyen bir buyuk ozan ve duşunce adamı niteliğini korumaktadır Kişi, inanc ve duşunce ozgurluğune olağanustu bir değer vermesi, butun insanları (suclusucsuz, mecusiputperest, karasarı, efendikole) saygıya ve sevgiye cağırması onun en buyuk ozelliğidir
Mevlana bicimci değildi, her turlu kısıtlamanın karşısındaydı Edep, vefa, sabır, eğitim gibi ahlak kavramlarının gercek anlamını aramayı ve insanlara bunu oğretmeyi iş edinmişti Ona gore, asıl konu insandı Din, felsefe, ahlak, insanı daha mutlu etme yolunda gelişen araclardı Bu araclara takılıp kalmak, gelişmeyi ve gelişme hızını kesecek yanlış davranışlardı Doğru olan, gerceğe giden yolu bulmaktı ve bu yol, aşktan gecerdi: Sonsuz bir sevgi Bu sevgi hoşgoru ve vefa kavramlarıyla desteklenecek, beslenecekti
Mevlana icin, sozunu ettiği bu aşk anlatılmaz, yaşanır; yaşayarak oğrenilirdi Bu nedenle, bir gun kendisine aşk nedir efendimdiye soran bir oğrencisine Ben ol da bilyanıtını verdi
Mevlana'nın ilkelerinden ve İslam inancına getirdiği yorumdan Mevlevi tarikatı doğdu ama Mevlana bir tarikat kurucusu değildir Mevlevilik onun olumunden sonra oğlu Sultan Veled ile halifesi Husamettin Celebi'nin birlikte hazırladıkları bir orgutlenmeye gore kurulmuştur