mevlananın ilim hakkında sozleri
mevlanın ilim sozleri
imagesmevlananinilimileilgilisozleri5ad9af8c9b7ef
İlim ilim bilmektir ilim kendin bilmektir;
Sen kendini bilmezsin ya nice okumaktır
Okumaktan mana ne kişi Hakk'ı bilmektir ;
Cun okudun bilmezsin ha bir kuru ekmektir
Vecizi ifadelerinin sahibi Yunus Emre ve diğer mutasavvıflarla aynı duşunceleri taşır Onun icin bilgi gaye değil insanı Hakk'a gorunen vasıtadır Bu gorevi ustlenmeyen ilim; insanın yakinini arttırmaz aksine şuphe ile surcmesine sebep olur İnsanı yucelten batın ilimleridir:
Deryaya ait hikmet seraba zan ve şuphedir Dini hikmet ise gokleri bile kıskandırır
( Mesnevi II3233)
Nefsini bilen Rabbini bilirhukmunce ; asıl olan insanın nereden gelip nereye gideceğini idrak etmesidir
Alim de nice binlerce ilim bilir ama o zalim kendi nefsini bilmez
Her cevherin hususiyetini bilir de kendi cevherini bilmede eşek kesilir
Seckin ilmiyle caiz olanı caiz olmayanı bilir ama ; kendisi cehlinde bunağın ta kendisidir bunu bilmez
Gerci caizi caiz olmayanı bildin ama nefsin acaba hangi vech uzere (nefsin caiz mi değil mi ?)
Her meta'nın kıymetini bilirsin de kendi kıymetinin bilmezsen ahmaksın
Uğurlu uğursuz yıldızları biliyorsun ama kendi uğurluluğunu veya uğursuzluğunu biliyor musun ?
Butun ilimlerin aslı canı bu Mahşerde ne olacağını duşun
Gerci dinin usullerini bildin ama guzel olanı kendi aslını da araştırıp bilmendir
Onun aslına eriştin ama asıl usul ; kendi aslını bilmektir (Mesnevi III266068)
Mevlana; insanı aslına ulaştırmayan yaratıcısına itaati oğretmeyen ilmi zahmet ve yorgunluk olarak niteler (Ariflerin Menkıbeleri II83) İlim ; sahibine yar olandır bar (yuk) değil der Gonuldeki ilimi sahibine dost ; zahirdekileri ise yuk olarak soyler Boyle zahiri ilim sahipleri Kendilerine Tevrat yukletilen eşekler(Cum'a 625) gibidir (Mesnevi I 355254)
mevlanın ilim sozleri
imagesmevlananinilimileilgilisozleri5ad9af8c9b7ef
İlim ilim bilmektir ilim kendin bilmektir;
Sen kendini bilmezsin ya nice okumaktır
Okumaktan mana ne kişi Hakk'ı bilmektir ;
Cun okudun bilmezsin ha bir kuru ekmektir
Vecizi ifadelerinin sahibi Yunus Emre ve diğer mutasavvıflarla aynı duşunceleri taşır Onun icin bilgi gaye değil insanı Hakk'a gorunen vasıtadır Bu gorevi ustlenmeyen ilim; insanın yakinini arttırmaz aksine şuphe ile surcmesine sebep olur İnsanı yucelten batın ilimleridir:
Deryaya ait hikmet seraba zan ve şuphedir Dini hikmet ise gokleri bile kıskandırır
( Mesnevi II3233)
Nefsini bilen Rabbini bilirhukmunce ; asıl olan insanın nereden gelip nereye gideceğini idrak etmesidir
Alim de nice binlerce ilim bilir ama o zalim kendi nefsini bilmez
Her cevherin hususiyetini bilir de kendi cevherini bilmede eşek kesilir
Seckin ilmiyle caiz olanı caiz olmayanı bilir ama ; kendisi cehlinde bunağın ta kendisidir bunu bilmez
Gerci caizi caiz olmayanı bildin ama nefsin acaba hangi vech uzere (nefsin caiz mi değil mi ?)
Her meta'nın kıymetini bilirsin de kendi kıymetinin bilmezsen ahmaksın
Uğurlu uğursuz yıldızları biliyorsun ama kendi uğurluluğunu veya uğursuzluğunu biliyor musun ?
Butun ilimlerin aslı canı bu Mahşerde ne olacağını duşun
Gerci dinin usullerini bildin ama guzel olanı kendi aslını da araştırıp bilmendir
Onun aslına eriştin ama asıl usul ; kendi aslını bilmektir (Mesnevi III266068)
Mevlana; insanı aslına ulaştırmayan yaratıcısına itaati oğretmeyen ilmi zahmet ve yorgunluk olarak niteler (Ariflerin Menkıbeleri II83) İlim ; sahibine yar olandır bar (yuk) değil der Gonuldeki ilimi sahibine dost ; zahirdekileri ise yuk olarak soyler Boyle zahiri ilim sahipleri Kendilerine Tevrat yukletilen eşekler(Cum'a 625) gibidir (Mesnevi I 355254)