iltasyazilim
FD Üye
Alıntı:
Sorunun Detayı
Şemsi Tebrizi'nin ''Musikinin ritminde bir sır saklıdır Eğer onu ifşa etseydim dünya alt üst olurdu'' ve Mevlana'nın ''Müzik Allah'ın lisanıdır'' sözünü nasıl anlamalıyız?
Ehli tasavvufun bu gibi konularda sarf ettikleri sözler, İslam şeriatının naslara dayalı hükümlerinin ilmî bir yorumundan ziyade, şahsi, ruhânî zevklere dayalı metafizik bir yorum özelliğini gösterir
Bu sebeple, İslam dinine göre bir şeyin helal veya haram olduğunu öğrenmek için, fıkıh âlimlerinin fetvalarına bakmak gerekir
Şemsi Tebrizî’nin ilgili sözleri, kendi gönül dünyasında hissettiği ve tevhit inancı noktasında algıladığı; yani her şeyin Allah’ı tesbih ettiği gerçeğinden hareketle musikî ritimlerinin ortaya koyduğu nağmeler ile kâinatın ******aları arasındaki bağlantıya, aynı melodiyi seslendirdiğine dikkat çekmek istemiş olabilir İmam Gazali de ses ile ruh arasında kuvvetli bir bağlantının olduğunu ifade eder
Bu açıdan, musikinin ritimleri ile tesbihte bulunan kâinatın tesbih ritimlerinin birlikte yansıdığı bir ruh ve gönül aynasında istiğrak haletine yol açacak şekilde bir harmoni meydana getirecektir
İşte Şemsi Tebrizi, böyle bir haleti ruhiyede hissettiklerini seslendirmiştir
Mevlana’nın “Müzik Allah'ın lisanıdır sözü mecaz bir ifadedir Her şey Allah’ın birer sözüdür Ya kudret sıfatından gelen mücessem, maddî bir sözüdür Yani onun kudreti tarafından yaratılmış bir yaratma lisanının ürünüdür, ya da vahiy yoluyla kelam sıfatından gelen semavi kitaplar gibi hakiki sözleridir yahut da ilham gibi manevî sözlerdir
Müzik de söylenenler doğruysa Mevlana’nın hoş gördüğü bir söz olup, metafizik boyutta metafor bir tesir icra etmektedir Sonuç olarak “her şey Allah’ı tesbih etmektedir mealindeki ayetin gösterdiği doğrultuda konuya bakıldığında, her şey bir nevi ilahî musikiyle hemhaldir demektir
İşte bütün bu maddimanevi müzikal melodiler, Allah’ın kudret ve kelam sıfatlarından geldiği için, Mevlana, mecaz olarak “Müzik Allah'ın lisanıdır demiş olabilir
Yalnız şunu da vurgulayalım ki, Mevlana’nın ney çalıp çalmadığı, musikiye hoş bakıp bakmadığı konusunda araştırmacılar arasında farklı görüşler vardır
En başta da dediğimiz gibi, haramhelal konusunun uzmanları, Kur’an ve Sünneti esas alarak içtihat yapmış olan İslam hukukufıkıh alimleridir Bu bilgileri, Şatahatleri ve istiğrak haletleri çok olan ehli tasavvuftan değil, asfiya makamındaki dört mezhep imamları başta olmak üzere müçtehit alimlerden öğrenmek gerekir
Selam ve dua ile
Sorularla İslamiyet
Sorunun Detayı
Şemsi Tebrizi'nin ''Musikinin ritminde bir sır saklıdır Eğer onu ifşa etseydim dünya alt üst olurdu'' ve Mevlana'nın ''Müzik Allah'ın lisanıdır'' sözünü nasıl anlamalıyız?
Ehli tasavvufun bu gibi konularda sarf ettikleri sözler, İslam şeriatının naslara dayalı hükümlerinin ilmî bir yorumundan ziyade, şahsi, ruhânî zevklere dayalı metafizik bir yorum özelliğini gösterir
Bu sebeple, İslam dinine göre bir şeyin helal veya haram olduğunu öğrenmek için, fıkıh âlimlerinin fetvalarına bakmak gerekir
Şemsi Tebrizî’nin ilgili sözleri, kendi gönül dünyasında hissettiği ve tevhit inancı noktasında algıladığı; yani her şeyin Allah’ı tesbih ettiği gerçeğinden hareketle musikî ritimlerinin ortaya koyduğu nağmeler ile kâinatın ******aları arasındaki bağlantıya, aynı melodiyi seslendirdiğine dikkat çekmek istemiş olabilir İmam Gazali de ses ile ruh arasında kuvvetli bir bağlantının olduğunu ifade eder
Bu açıdan, musikinin ritimleri ile tesbihte bulunan kâinatın tesbih ritimlerinin birlikte yansıdığı bir ruh ve gönül aynasında istiğrak haletine yol açacak şekilde bir harmoni meydana getirecektir
İşte Şemsi Tebrizi, böyle bir haleti ruhiyede hissettiklerini seslendirmiştir
Mevlana’nın “Müzik Allah'ın lisanıdır sözü mecaz bir ifadedir Her şey Allah’ın birer sözüdür Ya kudret sıfatından gelen mücessem, maddî bir sözüdür Yani onun kudreti tarafından yaratılmış bir yaratma lisanının ürünüdür, ya da vahiy yoluyla kelam sıfatından gelen semavi kitaplar gibi hakiki sözleridir yahut da ilham gibi manevî sözlerdir
Müzik de söylenenler doğruysa Mevlana’nın hoş gördüğü bir söz olup, metafizik boyutta metafor bir tesir icra etmektedir Sonuç olarak “her şey Allah’ı tesbih etmektedir mealindeki ayetin gösterdiği doğrultuda konuya bakıldığında, her şey bir nevi ilahî musikiyle hemhaldir demektir
İşte bütün bu maddimanevi müzikal melodiler, Allah’ın kudret ve kelam sıfatlarından geldiği için, Mevlana, mecaz olarak “Müzik Allah'ın lisanıdır demiş olabilir
Yalnız şunu da vurgulayalım ki, Mevlana’nın ney çalıp çalmadığı, musikiye hoş bakıp bakmadığı konusunda araştırmacılar arasında farklı görüşler vardır
En başta da dediğimiz gibi, haramhelal konusunun uzmanları, Kur’an ve Sünneti esas alarak içtihat yapmış olan İslam hukukufıkıh alimleridir Bu bilgileri, Şatahatleri ve istiğrak haletleri çok olan ehli tasavvuftan değil, asfiya makamındaki dört mezhep imamları başta olmak üzere müçtehit alimlerden öğrenmek gerekir
Selam ve dua ile
Sorularla İslamiyet