nicebayan
FD Üye
- Katılım
- Ara 24, 2016
- Mesajlar
- 94,678
- Etkileşim
- 2
- Puan
- 38
- Yaş
- 36
- Web sitesi
- nicebayan.com
- F-D Coin
- 90
Miguel Servet hakkında bilgi
Miguel Mal Varlığı hayat hikayesi
Miguel Servet (29 Eylül 1511 – 27 Ekim 1553), (Michael Servetus ya da, ana hali olan İspanyolca Serveto) teolog, doktor ve hümanisttir Çoğu bilim dalı ile ilgilenmiştir bunlar: astronomi ve meteoroloji; coğrafya, hukuk, İncil üstüne incelemeler, matematik, vücut yapısı ve hekimliktir Tarihte çalıştığı bu konulardan, bilhassa hekimlik ve teoloji konusunda bilinmektedir
Erken yaşamı ve eğitimi
Miguel Servet Villanueva de Sijena, Huesca, İspanya'da 1511'de (muhtemelen 29 Eylül'de) doğmuştur ama belli bir tescil yoktur Bazı kaynaklar Mal Varlığı'in 1509'da doğduğu iddialarından nedeniyle daha erken tarihler vermektedir Baba kadar ataları Aragonya Pireneleri'nde yer alan Serveto isimli mezradan gelmektedirler, ailenin soyismi de buradan gelmektedir Anne tarafı ise Monzón bölgesinden gelen Yahudi dininden dönme bir soydan gelmektedir 1524'de, yakındaki Sijena kraliyet manastırında noter olan babası Antonio Mal Varlığı (öteki ismiyle Revés, anagramı) genç Miguel'i yüksekokula göndermiştir, büyük ihtimalle Lérida'da yer alan Zaragoza Üniversitesi Servet'in iki erkek kardeşi vardır, bir parça başına babası gibi noter olmuştur ve diğeri Katolik rahibi olmuştur Mal Varlığı diller konusunda yetenekliydi, Latince, Yunanca ve İbranice eğitimi görmüştür Onbeş yaşında, Miguel Juan de Quintana isimli bir Fransiskan frerinin hizmetine girmiştir, ve Kitabı Mukaddes'in tümünü vaktinde bulunan el yazmalarından ana dillerinde okumuştur daha sonra 1526'da Toulouse Üniversitesi'ne hukuk eğitimi almak için gitmiştir Orada Protestan öğrencilerle kuytu toplantılar yapması ve aktiviteler düzenlemesi konusunda kesin olmayan durumuna düşmüştür
1529'da Servet, o tarihlerde imparatorluk maiyetinde V Charles'ın günah çıkartan papazı olan Quintana ile Almanya ve İtalya'ya gitmiştir Ekim 1530'da Basel'da Johannes Oecolampadius'u ziyaret etmiştir, orada yaklaşık on ay kalmıştır ve olasılıkla hataları yer alan yerel matbaada onu desteklemiştir Bu tarihlerde çoktan inançlarını yaymaya başlamıştı Mayıs 1531'de Strazburg'da Martin Bucer ve Fabricius Capito ile tanışmıştır İki ay sonra Temmuz'da, De trinitatis erroribus (Teslisin Hataları Üzerine) kitabını yayımlamıştır Sonraki sene Dialogorum de Trinitate (Telhis Üstüne Diyaloglar) (1532) ve De Iustitia Regni Christi (İsa'nın Devrinin Adaleti) kitaplarını yayımlamıştır
Mal Varlığı teslisin Kitabı Mukaddes'in öğretilerindeki gibi olmadığı ve (Yunan) felsefecilerin aldatıcı öğretilerinden oluştuğunu düşünmektedir Yazmış olduğu bu kitaplarında bu fikrini anlatan bir teoloji kurmuştur Kendisini eski kilise pederlerinin sade ve güvenilir gospellerine dönüşte bir yol gösterici olarak görmüştür Kısmen teslisçi dogmanın çıkartılmasıyla Hristiyanlığın Museviliğe ve Müslümanlığa daha çekici geleceğini ummuştur
Servet Tanrı'nın alameti olan ve öbür ilahi bir kişi olmayan ilahi Logos'un, Tanrı'nın ruhunun Bakir Meryem'in rahmine geldiği süre bir insanda, İsa, birleştiğini iddia etmiştir Sadece hamile kalma anından sonradan, Oğul doğrusu üretilmişti Bundan dolayı, Oğul ezeli ve ölümsüz değildi, ama yalnızca oluştuğu Logos'tan ibaretti böylece, Mal Varlığı daima İsa'nın ezeli ve sonsuz Tanrı'nın Oğluolduğunu reddetmiştir, fakat basitçe ezeli ve sonsuz Tanrı'nın Oğluolarak tanımlamıştır Bu teoleoji, her ne kadar iyice benzersiz olsa bile, sıklıkla eski Hristiyanlık dalaletleri olan Adoptionizm, Sabellianizm veya Modalizm ile karşılaştırılmıştır Katolikler ve Protestanlar ve aynı gruplardan gelen şiddetli baskılar nedeniyle, Servet ikinci kitabındaki, Dialogues, bu ifadesini değiştirerek Logos'u İsa'nın bitişiği yapmıştır Bu onu İznik konsülüöncesi görüşe özdeş hale getirmiştir, lakin hâlâ dalaleti sebebiyle suçlanmaktadır çünkü teslis dogmasını ve üç ilahi kişinin bir Tanrı'da birleşmesini ısrarla reddetmektedir
Michel de Villeneuve (Villanuevalu Miguelanlamında) takma adını, bu çalışmaları sebebiyle Kilise'den gaddarlık görmemek için aldı 1533'de Paris'te Calvi Koleji'nde çalıştı Bir aradan sonradan, 1536'da Paris'e hekimlik konusunda kastetmek için dönmüştür Paris'te öğretmenleri arasında Sylvius, Fernel ve Guinter bulunmaktadır Öğretmenleri Miguel'i Vesalius ile birlekte teşrih konusunda en yetenekli yardımcıları olarak tanımlamışlardır
Kariyeri
Hekimlik konusundaki çalışmalarının arkasından hekimlik konusunda tatbik yapmaya başlamıştır Vienne başpiskoposu Palmier'in bireysel doktoru olmuştur ve hem Dauphiné vali vekili Guy de Maugiron'un da doktorluğu yapmıştır Lyon yakınlarında onbeş yıl baştan başa hekimlik yaparken, bir taraftan da Batlamyus'un Coğrafyası ile ilgili iki egzersiz yayımlamıştır Mal Varlığı Batlamyus ile ilgili ilk basımını ve kendi Kitabı Mukaddes basımını koruyucusu Hugues de la Porte'ye ithaf etmiştir, ve Batlamyus'un Coğrafyası'nın ikinci basımını diğer koruyucusu Başpiskopos Palmier'e ithaf etmiştir Lyon'da iken Symphorien Champier isimli bir insancıl doktor Mal Varlığı'in koruyucusuydu ve Servet'in burada farmakolojik cihazlar ile ilgili yazdıkları Champier'i Leonard Fuchs'a karşısında gözetmek içindi
Düzeltmen olarak çalışırken, bir taraftan da hekimlik ve farmakoloji ile ilgili birkaç kitap yayımlamıştır 1553'de antitrinitaryan görüşlerle ilgili Christianismi Restitutio isimli dini bir kitap yayımlamıştır Yıllar önce bir kopyasını John Calvin'e, ikisi aralarında yazışma açılmak için yollamıştır Bu yazışmalarda Mal Varlığı Michel de Villeneuvetakma adını kullanmıştır Calvin Servet'e, Senden ne dehşet ediyorum ne de seni küçümsüyorum; ne de sana eziyet etmek istiyorum; fakat senin sağlam bir öğretiyi büyük küstahlıkla aşağıladığını gözlemlediğim için, bir demir kadar sert olacağımbiçiminde cevap vermiştir Zamanla mektuplaşmaları Calvin sonlandırana kadar daha falza hararetlenmiştir 1 Calvin arkadaşı William Farel'e 13 Şubat 1546'da yazarken şu şekilde açıklama etmiştir: si venerit, modo valeat mea autoritas, vivum exire nunquam patiar(Olur Ya buraya gelirse, olur ya benim otoritemin bir anlamı varsa, onun canlı ayrılmasına katiyen müsade vermeyeceğim)
Hapsedilmesi ve idamı
16 Şubat 1553'de Servet Vienne'de iken, Cenevre'de yaşayan zengin bir tüccar ve Calvin'in çok iyi arkadaşı olan Guillaume Trie kadar, Lyon'da yaşamış Antoine Arneys isimli kuzenine yollanan mektupta kâfir olarak suçlanmıştır 2 Fransız Engizisyonu adına Matthieu Ory, Servetus ve Christianismi Restitutio kitabının yayımcısı Arnollet sorgulanmışlardır lakin bütün suçları inkâr ederek delil yetersizliğinden hür bırakılmışlardır Ory Antoine Arneys'den Guillaume Trie'ye daha artı kanıt belirtmesi için yazmasını istemiştir
26 Mart 1553'de Mal Varlığı'ten Calvin'e dışarı giden kitap ve mektuplar Guillaume Trie kadar Lyon'a yollanmıştır
4 Nisan 1553'de Mal Varlığı Roma Katolik yetkilileri tarafından tutuklanmıştır ve Vienne'de hapsedilmiştir 7 Nisan 1553'de hapisten kaçmıştır 17 Haziran 1553'de Fransız Engizisyonu tarafından dalalet suçundan mahkûm edilmiştir Mahkumiyeti Jehan Calvin kadar gönderilen 17 mektup ve Cenevre'deki vaiz tamamen gerçekleşmiştir ve kitapları ile birlikte yakılmaya mahkûm edilmiştir Heykeli ve kitapları yokluğunda yakılmıştır
İtalya'ya kaçma niyetinde olan Mal Varlığı, Calvin ve reformcularının suçlandığı Cenevre'de durmuştur 13 Ağustos 1553'de Cenevre'de Calvin kadar yürütülen bir vaaza katılmıştır Ayinin hemen ardından tanınmış ve yakalanmıştır 3 ve her yerde hapsedilmiş ve tüm malına el koyulmuştur
Calvin o tarihlerde Cenevre'de zayıflayan gücünü korumak için mücadele veriyordu Calvin'in hassas sağlığı ve devlete olan faydalılığı Servet'e kişisel olarak karşısında olduğunu kesin etmiyordu 4 Hem Calvin'in rakipleri Servet'i Cenevre Reformcuları'nın teokratik hükümetine karşı saldırmak için bahane olarak kullanmışlardır Servet'in davasının kışkırtıcısı olmak, Calvin için bir değişiklik şeref sorunu haline gelmiştir Mal Varlığı'in mahkûmiyeti için elindeki tüm gücünü kullanmıştı(5) Oysa Nicholas de la Fontaine Servet'in davasında ve yapılan suçlamalarda daha etkin rol oynamıştır
Miguel Mal Varlığı duruşmasında Nontrinitarianizmi dağıtmak ve vaizliğini yerine getirmek ve paedobaptizmkarşıtı (yeni doğan vaftizi) olmakla suçlanmıştır 6 Miguel Servet paedobaptizmi, Şeytanın icadı, bütün Hristiyanlığın yıkımı için şeytanca yalan söylemeolarak tanımlamıştır 7 Nedeni ne olursa olsun, öfke veya kötü davranma içten mu?, yaygın Hristiyan geleneklerini şeytaniolarak adlandırması müttefikler edinmesini zora sokmuştur yine de Sebastian Castellio idama mahkûm etmiştir ve tüm olaylar sebebiyle Calvin'in sert eleştirmeni olmuştur
Davada Procureur General, kulağa acayip gelen araştırma biçiminde suçlamalarda bulunmuştur En acayip olanlardan bir tanesine, acaba evlenmiş mi, belki evlenmedim diye yanıt verirse, neden diye sorulmalı, yaşı dikkate alındığında, kendini evlenmemek için mükemmel tutmuş Bu zina ile ilgili suçlamaya Mal Varlığı, fıtığın onu çok önceden bu biçim günahı yapamaz ayla getirdiğini söylemiştir Daha kavgacı öteki bir soru ise: öğretisinin zararlı olduğunu bilmiyor mu, Yahudileri ve Türkleri sevdiği göz önüne alındığında, ve ola ki Hristiyan kiliselerinin tuttuğu öğretiyi ve dini çürütmek ve reddetmek için Kuran ve insanların din konularında sakınmaları gerektiği öteki saygısızlığı bozan kitaplarla üstüne çalışmamışsa, Aziz Paul'ün öğretisine karşı
Calvin Servet'in iğrenç küfürlerisebebiyle ölümü hakettiğini düşünüyor olmasına karşın, gerçi merhamete eğimli olması nedeniyle ateşle olacağını düşünmüyordu 8 Calvin bu duygularını Farel'e Servet'in yakalanışından takriben bir hafta daha sonra yazdığı mektup ile dile getirmiştir, benzer mektupta Mal Varlığı ile arasında olan bir değiş tokuştan bahsetmiştir Calvin şu şekilde yazmıştır:
…Servet'in tanınmasından sonradan, tutuklanacağını düşünmüştüm Dostum Nicolas onu vefat cezasına çarptırdı, lex talionisde emniyet ayarladı Takip eden gün kırk yazılmış itham ile delil ileri sürdü Birincil ilk kez onlardan kaçınmaya çalıştı Bundan nedeniyle biz çağrıldık Hayâsızca bana hakaret etti, yarı iğrenç birşeymişim gibi gözünü dikip baktı Ona hakettiği gibi cevap verdim…adamın küstahlığı sebebiyle hiçbir şey söylemedim; lakin bu onun deliliğiydi, ilahiliğe şeytanın sahip olduğunu utanmadan söylüyordu; evet çoğu tanrı birey olarak fena olabilir, mademki tanrı ile büyük ölçüde odun ve taş gibi eşyalarla iletişime geçilebiliyor Bundan Böyle onun için ölüm cezasının geldiğine inanıyorum; fakat cezanın acısız olmasını özlem ediyorum 9
Servet'in Cenevre vatandaşı olmaması nedeniyle ve yasal olarak en kötü ihtimalle sürgüne gönderilebileceği için, öteki İsviçre kantonlarıyla (Zürih, Bern, Basel, Schaffhausen) görüştüler, bunlar evrensel olarak mahkûmiyetini ve idamını isteyenlerdi 10 Protestan dünyasında Basel bu kitabın satışını yasaklamıştır Martin Luther yazımını ağır terimlerle ayıplamıştır Mal Varlığı ve Philip Melanchthon'un ayrıntılarıyla karşıt fikirleri vardı Birçok Protestan Reformcu Mal Varlığı'i tehlikeli bir köktenci olarak görmekteydi ve dini bağımsızlık fikri henüz yoktu Katolik dünyası da onu ölüme mahkûm etmişti Libertinler olarak adlandırılan idamı fikrine aleyhinde çıkanlar, Hristiyanlık dünyasının öfkesini üzerlerine çekmişlerdi 24 Ekim'de Mal Varlığı teslise ve yeni doğan vaftizine karşı çıktığı için yakılarak ölüm cezasına çarptırılmıştır Calvin'in William Farel'e 8 Eylül 1553'de yazdığı mektupla Servet'in ateş yerine kılıçla infaz edilmesi isteğine, Farel fazla müsamahası nedeniyle onu azarlayarak cevap vermiştir 11 27 Ekim 1553'de Miguel Servet Cenevre'nin hemen dışındaki bir kazıkta yakılmıştır Söylenti olarak, Engizisyoncularına: Ben yanacağım, fakat bu sadece bir olay Tartışmamıza ebediyette devam edeceğizdediği söylenmektedir Tarihçiler son kelimelerini: İsa, Baki ve Ezeli Tanrı'nın Oğlu, bana merhamet etbiçiminde kaydetmişlerdir
Calvin hiçbir vakit Mal Varlığı'in ölümün ile ilgili ilişkisinden dolayı pişmanlık çektiğini belirlenmiş etmemiştir Yaşamının sonlarına içten, Marquis de Poët'e yazdığı bir mektupta: Onur, haysiyet ve zenginlik senin gayretlerinin ödülü olmalı; ama bütün bunların üzerinde bize karşısında ayaklanmalarına sebep olan aşağılıkların ülkesinden kurtulmakta başarısız olma Bu canavarlar değil edilmeli, İspanyol Miguel Servet'i değil ettiğim gibi
Çağdaş ilişkisi
Teslisi reddinden ve dalalet sebebiyle yakılarak infaz edilmesi sebebiyle, Servet birincil Üniteryen şehit kabul edilmektedir Ama fikirleri Üniteryenler ve Universalistlerin birleşmesi ve odaklarını değiştirmeleri sonucu oluşan çağdaş Üniteryen Universalizm ile ilgili değildir Bir kaç bilgin Sabellianizm veya Arianizm ile daha çok müşterek noktası olduğu veya kendisine has bir teolojisi olduğu konusunda ısrarcı olmaktadırlar aynı zamanda Amerika Birleşmiş Devletleri'ndeki Üniteryen Universalizm kiliseleri ve toplulukları onun arkasından isimlendirilmişlerdir *
Miguel Mal Varlığı hayat hikayesi
Miguel Servet (29 Eylül 1511 – 27 Ekim 1553), (Michael Servetus ya da, ana hali olan İspanyolca Serveto) teolog, doktor ve hümanisttir Çoğu bilim dalı ile ilgilenmiştir bunlar: astronomi ve meteoroloji; coğrafya, hukuk, İncil üstüne incelemeler, matematik, vücut yapısı ve hekimliktir Tarihte çalıştığı bu konulardan, bilhassa hekimlik ve teoloji konusunda bilinmektedir
Erken yaşamı ve eğitimi
Miguel Servet Villanueva de Sijena, Huesca, İspanya'da 1511'de (muhtemelen 29 Eylül'de) doğmuştur ama belli bir tescil yoktur Bazı kaynaklar Mal Varlığı'in 1509'da doğduğu iddialarından nedeniyle daha erken tarihler vermektedir Baba kadar ataları Aragonya Pireneleri'nde yer alan Serveto isimli mezradan gelmektedirler, ailenin soyismi de buradan gelmektedir Anne tarafı ise Monzón bölgesinden gelen Yahudi dininden dönme bir soydan gelmektedir 1524'de, yakındaki Sijena kraliyet manastırında noter olan babası Antonio Mal Varlığı (öteki ismiyle Revés, anagramı) genç Miguel'i yüksekokula göndermiştir, büyük ihtimalle Lérida'da yer alan Zaragoza Üniversitesi Servet'in iki erkek kardeşi vardır, bir parça başına babası gibi noter olmuştur ve diğeri Katolik rahibi olmuştur Mal Varlığı diller konusunda yetenekliydi, Latince, Yunanca ve İbranice eğitimi görmüştür Onbeş yaşında, Miguel Juan de Quintana isimli bir Fransiskan frerinin hizmetine girmiştir, ve Kitabı Mukaddes'in tümünü vaktinde bulunan el yazmalarından ana dillerinde okumuştur daha sonra 1526'da Toulouse Üniversitesi'ne hukuk eğitimi almak için gitmiştir Orada Protestan öğrencilerle kuytu toplantılar yapması ve aktiviteler düzenlemesi konusunda kesin olmayan durumuna düşmüştür
1529'da Servet, o tarihlerde imparatorluk maiyetinde V Charles'ın günah çıkartan papazı olan Quintana ile Almanya ve İtalya'ya gitmiştir Ekim 1530'da Basel'da Johannes Oecolampadius'u ziyaret etmiştir, orada yaklaşık on ay kalmıştır ve olasılıkla hataları yer alan yerel matbaada onu desteklemiştir Bu tarihlerde çoktan inançlarını yaymaya başlamıştı Mayıs 1531'de Strazburg'da Martin Bucer ve Fabricius Capito ile tanışmıştır İki ay sonra Temmuz'da, De trinitatis erroribus (Teslisin Hataları Üzerine) kitabını yayımlamıştır Sonraki sene Dialogorum de Trinitate (Telhis Üstüne Diyaloglar) (1532) ve De Iustitia Regni Christi (İsa'nın Devrinin Adaleti) kitaplarını yayımlamıştır
Mal Varlığı teslisin Kitabı Mukaddes'in öğretilerindeki gibi olmadığı ve (Yunan) felsefecilerin aldatıcı öğretilerinden oluştuğunu düşünmektedir Yazmış olduğu bu kitaplarında bu fikrini anlatan bir teoloji kurmuştur Kendisini eski kilise pederlerinin sade ve güvenilir gospellerine dönüşte bir yol gösterici olarak görmüştür Kısmen teslisçi dogmanın çıkartılmasıyla Hristiyanlığın Museviliğe ve Müslümanlığa daha çekici geleceğini ummuştur
Servet Tanrı'nın alameti olan ve öbür ilahi bir kişi olmayan ilahi Logos'un, Tanrı'nın ruhunun Bakir Meryem'in rahmine geldiği süre bir insanda, İsa, birleştiğini iddia etmiştir Sadece hamile kalma anından sonradan, Oğul doğrusu üretilmişti Bundan dolayı, Oğul ezeli ve ölümsüz değildi, ama yalnızca oluştuğu Logos'tan ibaretti böylece, Mal Varlığı daima İsa'nın ezeli ve sonsuz Tanrı'nın Oğluolduğunu reddetmiştir, fakat basitçe ezeli ve sonsuz Tanrı'nın Oğluolarak tanımlamıştır Bu teoleoji, her ne kadar iyice benzersiz olsa bile, sıklıkla eski Hristiyanlık dalaletleri olan Adoptionizm, Sabellianizm veya Modalizm ile karşılaştırılmıştır Katolikler ve Protestanlar ve aynı gruplardan gelen şiddetli baskılar nedeniyle, Servet ikinci kitabındaki, Dialogues, bu ifadesini değiştirerek Logos'u İsa'nın bitişiği yapmıştır Bu onu İznik konsülüöncesi görüşe özdeş hale getirmiştir, lakin hâlâ dalaleti sebebiyle suçlanmaktadır çünkü teslis dogmasını ve üç ilahi kişinin bir Tanrı'da birleşmesini ısrarla reddetmektedir
Michel de Villeneuve (Villanuevalu Miguelanlamında) takma adını, bu çalışmaları sebebiyle Kilise'den gaddarlık görmemek için aldı 1533'de Paris'te Calvi Koleji'nde çalıştı Bir aradan sonradan, 1536'da Paris'e hekimlik konusunda kastetmek için dönmüştür Paris'te öğretmenleri arasında Sylvius, Fernel ve Guinter bulunmaktadır Öğretmenleri Miguel'i Vesalius ile birlekte teşrih konusunda en yetenekli yardımcıları olarak tanımlamışlardır
Kariyeri
Hekimlik konusundaki çalışmalarının arkasından hekimlik konusunda tatbik yapmaya başlamıştır Vienne başpiskoposu Palmier'in bireysel doktoru olmuştur ve hem Dauphiné vali vekili Guy de Maugiron'un da doktorluğu yapmıştır Lyon yakınlarında onbeş yıl baştan başa hekimlik yaparken, bir taraftan da Batlamyus'un Coğrafyası ile ilgili iki egzersiz yayımlamıştır Mal Varlığı Batlamyus ile ilgili ilk basımını ve kendi Kitabı Mukaddes basımını koruyucusu Hugues de la Porte'ye ithaf etmiştir, ve Batlamyus'un Coğrafyası'nın ikinci basımını diğer koruyucusu Başpiskopos Palmier'e ithaf etmiştir Lyon'da iken Symphorien Champier isimli bir insancıl doktor Mal Varlığı'in koruyucusuydu ve Servet'in burada farmakolojik cihazlar ile ilgili yazdıkları Champier'i Leonard Fuchs'a karşısında gözetmek içindi
Düzeltmen olarak çalışırken, bir taraftan da hekimlik ve farmakoloji ile ilgili birkaç kitap yayımlamıştır 1553'de antitrinitaryan görüşlerle ilgili Christianismi Restitutio isimli dini bir kitap yayımlamıştır Yıllar önce bir kopyasını John Calvin'e, ikisi aralarında yazışma açılmak için yollamıştır Bu yazışmalarda Mal Varlığı Michel de Villeneuvetakma adını kullanmıştır Calvin Servet'e, Senden ne dehşet ediyorum ne de seni küçümsüyorum; ne de sana eziyet etmek istiyorum; fakat senin sağlam bir öğretiyi büyük küstahlıkla aşağıladığını gözlemlediğim için, bir demir kadar sert olacağımbiçiminde cevap vermiştir Zamanla mektuplaşmaları Calvin sonlandırana kadar daha falza hararetlenmiştir 1 Calvin arkadaşı William Farel'e 13 Şubat 1546'da yazarken şu şekilde açıklama etmiştir: si venerit, modo valeat mea autoritas, vivum exire nunquam patiar(Olur Ya buraya gelirse, olur ya benim otoritemin bir anlamı varsa, onun canlı ayrılmasına katiyen müsade vermeyeceğim)
Hapsedilmesi ve idamı
16 Şubat 1553'de Servet Vienne'de iken, Cenevre'de yaşayan zengin bir tüccar ve Calvin'in çok iyi arkadaşı olan Guillaume Trie kadar, Lyon'da yaşamış Antoine Arneys isimli kuzenine yollanan mektupta kâfir olarak suçlanmıştır 2 Fransız Engizisyonu adına Matthieu Ory, Servetus ve Christianismi Restitutio kitabının yayımcısı Arnollet sorgulanmışlardır lakin bütün suçları inkâr ederek delil yetersizliğinden hür bırakılmışlardır Ory Antoine Arneys'den Guillaume Trie'ye daha artı kanıt belirtmesi için yazmasını istemiştir
26 Mart 1553'de Mal Varlığı'ten Calvin'e dışarı giden kitap ve mektuplar Guillaume Trie kadar Lyon'a yollanmıştır
4 Nisan 1553'de Mal Varlığı Roma Katolik yetkilileri tarafından tutuklanmıştır ve Vienne'de hapsedilmiştir 7 Nisan 1553'de hapisten kaçmıştır 17 Haziran 1553'de Fransız Engizisyonu tarafından dalalet suçundan mahkûm edilmiştir Mahkumiyeti Jehan Calvin kadar gönderilen 17 mektup ve Cenevre'deki vaiz tamamen gerçekleşmiştir ve kitapları ile birlikte yakılmaya mahkûm edilmiştir Heykeli ve kitapları yokluğunda yakılmıştır
İtalya'ya kaçma niyetinde olan Mal Varlığı, Calvin ve reformcularının suçlandığı Cenevre'de durmuştur 13 Ağustos 1553'de Cenevre'de Calvin kadar yürütülen bir vaaza katılmıştır Ayinin hemen ardından tanınmış ve yakalanmıştır 3 ve her yerde hapsedilmiş ve tüm malına el koyulmuştur
Calvin o tarihlerde Cenevre'de zayıflayan gücünü korumak için mücadele veriyordu Calvin'in hassas sağlığı ve devlete olan faydalılığı Servet'e kişisel olarak karşısında olduğunu kesin etmiyordu 4 Hem Calvin'in rakipleri Servet'i Cenevre Reformcuları'nın teokratik hükümetine karşı saldırmak için bahane olarak kullanmışlardır Servet'in davasının kışkırtıcısı olmak, Calvin için bir değişiklik şeref sorunu haline gelmiştir Mal Varlığı'in mahkûmiyeti için elindeki tüm gücünü kullanmıştı(5) Oysa Nicholas de la Fontaine Servet'in davasında ve yapılan suçlamalarda daha etkin rol oynamıştır
Miguel Mal Varlığı duruşmasında Nontrinitarianizmi dağıtmak ve vaizliğini yerine getirmek ve paedobaptizmkarşıtı (yeni doğan vaftizi) olmakla suçlanmıştır 6 Miguel Servet paedobaptizmi, Şeytanın icadı, bütün Hristiyanlığın yıkımı için şeytanca yalan söylemeolarak tanımlamıştır 7 Nedeni ne olursa olsun, öfke veya kötü davranma içten mu?, yaygın Hristiyan geleneklerini şeytaniolarak adlandırması müttefikler edinmesini zora sokmuştur yine de Sebastian Castellio idama mahkûm etmiştir ve tüm olaylar sebebiyle Calvin'in sert eleştirmeni olmuştur
Davada Procureur General, kulağa acayip gelen araştırma biçiminde suçlamalarda bulunmuştur En acayip olanlardan bir tanesine, acaba evlenmiş mi, belki evlenmedim diye yanıt verirse, neden diye sorulmalı, yaşı dikkate alındığında, kendini evlenmemek için mükemmel tutmuş Bu zina ile ilgili suçlamaya Mal Varlığı, fıtığın onu çok önceden bu biçim günahı yapamaz ayla getirdiğini söylemiştir Daha kavgacı öteki bir soru ise: öğretisinin zararlı olduğunu bilmiyor mu, Yahudileri ve Türkleri sevdiği göz önüne alındığında, ve ola ki Hristiyan kiliselerinin tuttuğu öğretiyi ve dini çürütmek ve reddetmek için Kuran ve insanların din konularında sakınmaları gerektiği öteki saygısızlığı bozan kitaplarla üstüne çalışmamışsa, Aziz Paul'ün öğretisine karşı
Calvin Servet'in iğrenç küfürlerisebebiyle ölümü hakettiğini düşünüyor olmasına karşın, gerçi merhamete eğimli olması nedeniyle ateşle olacağını düşünmüyordu 8 Calvin bu duygularını Farel'e Servet'in yakalanışından takriben bir hafta daha sonra yazdığı mektup ile dile getirmiştir, benzer mektupta Mal Varlığı ile arasında olan bir değiş tokuştan bahsetmiştir Calvin şu şekilde yazmıştır:
…Servet'in tanınmasından sonradan, tutuklanacağını düşünmüştüm Dostum Nicolas onu vefat cezasına çarptırdı, lex talionisde emniyet ayarladı Takip eden gün kırk yazılmış itham ile delil ileri sürdü Birincil ilk kez onlardan kaçınmaya çalıştı Bundan nedeniyle biz çağrıldık Hayâsızca bana hakaret etti, yarı iğrenç birşeymişim gibi gözünü dikip baktı Ona hakettiği gibi cevap verdim…adamın küstahlığı sebebiyle hiçbir şey söylemedim; lakin bu onun deliliğiydi, ilahiliğe şeytanın sahip olduğunu utanmadan söylüyordu; evet çoğu tanrı birey olarak fena olabilir, mademki tanrı ile büyük ölçüde odun ve taş gibi eşyalarla iletişime geçilebiliyor Bundan Böyle onun için ölüm cezasının geldiğine inanıyorum; fakat cezanın acısız olmasını özlem ediyorum 9
Servet'in Cenevre vatandaşı olmaması nedeniyle ve yasal olarak en kötü ihtimalle sürgüne gönderilebileceği için, öteki İsviçre kantonlarıyla (Zürih, Bern, Basel, Schaffhausen) görüştüler, bunlar evrensel olarak mahkûmiyetini ve idamını isteyenlerdi 10 Protestan dünyasında Basel bu kitabın satışını yasaklamıştır Martin Luther yazımını ağır terimlerle ayıplamıştır Mal Varlığı ve Philip Melanchthon'un ayrıntılarıyla karşıt fikirleri vardı Birçok Protestan Reformcu Mal Varlığı'i tehlikeli bir köktenci olarak görmekteydi ve dini bağımsızlık fikri henüz yoktu Katolik dünyası da onu ölüme mahkûm etmişti Libertinler olarak adlandırılan idamı fikrine aleyhinde çıkanlar, Hristiyanlık dünyasının öfkesini üzerlerine çekmişlerdi 24 Ekim'de Mal Varlığı teslise ve yeni doğan vaftizine karşı çıktığı için yakılarak ölüm cezasına çarptırılmıştır Calvin'in William Farel'e 8 Eylül 1553'de yazdığı mektupla Servet'in ateş yerine kılıçla infaz edilmesi isteğine, Farel fazla müsamahası nedeniyle onu azarlayarak cevap vermiştir 11 27 Ekim 1553'de Miguel Servet Cenevre'nin hemen dışındaki bir kazıkta yakılmıştır Söylenti olarak, Engizisyoncularına: Ben yanacağım, fakat bu sadece bir olay Tartışmamıza ebediyette devam edeceğizdediği söylenmektedir Tarihçiler son kelimelerini: İsa, Baki ve Ezeli Tanrı'nın Oğlu, bana merhamet etbiçiminde kaydetmişlerdir
Calvin hiçbir vakit Mal Varlığı'in ölümün ile ilgili ilişkisinden dolayı pişmanlık çektiğini belirlenmiş etmemiştir Yaşamının sonlarına içten, Marquis de Poët'e yazdığı bir mektupta: Onur, haysiyet ve zenginlik senin gayretlerinin ödülü olmalı; ama bütün bunların üzerinde bize karşısında ayaklanmalarına sebep olan aşağılıkların ülkesinden kurtulmakta başarısız olma Bu canavarlar değil edilmeli, İspanyol Miguel Servet'i değil ettiğim gibi
Çağdaş ilişkisi
Teslisi reddinden ve dalalet sebebiyle yakılarak infaz edilmesi sebebiyle, Servet birincil Üniteryen şehit kabul edilmektedir Ama fikirleri Üniteryenler ve Universalistlerin birleşmesi ve odaklarını değiştirmeleri sonucu oluşan çağdaş Üniteryen Universalizm ile ilgili değildir Bir kaç bilgin Sabellianizm veya Arianizm ile daha çok müşterek noktası olduğu veya kendisine has bir teolojisi olduğu konusunda ısrarcı olmaktadırlar aynı zamanda Amerika Birleşmiş Devletleri'ndeki Üniteryen Universalizm kiliseleri ve toplulukları onun arkasından isimlendirilmişlerdir *