Mnemonik Us Teknikleri Nedir mnemonik oyunlar düşünce teknikleri nelerdir mnemonik oyunları akıl teknikleri nedir Mnemonik Hafıza Teknikleri Hatırlamanın En Enerjik Yolu Mnemonik Zihin Teknikleri Londra’da 1993 yılının Ağustos ayında II Dünya Fikir Şampiyonası yapılmıştı Bu şampiyonasının birincisi 2 dakika aralıklarla sunulan 100 sayıyı hafızasına almış ve sade 30 dakika içersinde 1002 adet çift sayı üretmişti Aynı şampiyonanın ikincisi 1000 kişinin ismini 15 dakikada öğrenmiş ve sırasıyla sayabilmiştir Bir diğer yarışan ise Blackpoll´daki otellere ait olan 15 bin telefon numarasını ezberden söyleyebilmiştir Bu halk bu dek bilgiyi hafızalarına nasıl almışlar? Nasıl anımsama güçlerini bu dek geliştirmişler? Bu sorulara verilecek tek bir yanıt vardır: “Bu ırk beyinlerinin varolan gücünün farkındadır ve beyinlerini ilerletmek için çeşitli teknik ve egzersizleri yapmaktadırlar Hatırlamaya yardımı olan teknikler, stratejiler “mnemonik teknikler olarak ifade edilmektedir Mnemonik kelimesi eski Yunan´da düşünce tanrıçası olan “mnemosyne den gelmektedir En fazla kullanılan ve uygulanan mnemonik tekniklerden bahsetmeden önce bu tekniklerin uygulanması sırasında uyarı edilecek ilkelerden dile getirmek gerekir Nedir düşünce teknikleri uygulanırken dikkat edilmesi gereken ilkeler: 1 Anlamlı Ülkü Getirin 2 Belirli Biz Düzende Hafızanıza Alın 3 Çağrışım Kurun 4 Soyutları Somuta Çevirin 5 Zihinde Canlandırın (Düş Gücü Kullanın), Ütopik olan hayaller kurabilirsiniz 6 Uyarı ve ilgi odaklayın yani kurulan çağrışımlar mümkün olduğunca muhabere olmalı Bu şekilde hafızaya kaydedilen bilgiler daha kolay hatırlanır Kullanılan Akıl Teknikleri ve Tatbik Örnekleri Us teknikleri konusunda uzmanlık kazanmış kişilerin ve araştırmacıların kullandıkları bazı akıl tekniklerini ve nasıl uygulayabileceğinizi öğrenmeye ne dersiniz? 1 Akrostiş Metodu: Akrostiş metodu, hafızaya gücenmek istenen cümlelerin birincil harfleri kullanarak manalı ya da uyaklı, hafızada daha daimi olan diğer bir sözcük veya cümle oluşturma işidir Burada iki asıl sözcük karşımıza çıkıyor; anlamlı ve kafiyeli Bir Takım akrostişe edilmiş kelimeler amaçsız olabilir, ama uyaklı ve hafızada daimi bir özelliğe sahiptir örneğin; “SSK , “MEB gibi Bazı akrostişe edilmiş kelimeler ise manalı olabilmektedir Mesela “SENİ akrostişi gibi Dilekçe Örneği: Dil bilgisi dersinde önad fiiller konusu vardır önad filer şunlardır; an (en), ası (esi), maz (mez), ar (er), dık (düşey), acak (ecek), mış (miş) Bunları şu şekilde hafızanıza kaydedebilirsiniz: “Anası mezar dikecekmiş sonradan öğretmen size sıfat fiilleri yazılıda sorunu şu şekilde hafızanızdan çıkarıp kullanacaksınız; An ası mez ar dik ecek miş 2 Bağlama Metodu: Bu metotla hafızaya gücüne gitmek istenen bilgilerin sunulan sırasına kadar hafızaya alınması bu metodun başlıca noktasını oluşturmaktadır Bu metot uygulanırken iki basamak kullanılır: 1 Listelenen bilgilerin her maddesinin görsel şekli oluşturulur 2 Her maddenin görsel şekliyle bir sonraki madde aralarında temas kurulur Böyle her bir madde birbiriyle görsel olarak bağlanacak ve zincir oluşturulacaktır Bu metotla hafızaya içerlemek istenen bilgiler görsel olarak öyküleştirilir Bu Nedenle sağ beyin etkin hale kazanç ve bilgiler hafızaya kaydedilmiş olur Gerektiğinde ise tekrar aynı sırayla zihne çağrılarak kullanılır Dilekçe Örneği: Bu metodu kullanarak Marmara Bölgesi’nde yetişen tarım ürünlerini sırayla hafızamıza alalım Marmara Bölgesi’nde yetişen tarım ürünleri; zeytin, pamuk, tütün, şeker pancarı Bu metodu kullanarak şu şekilde hafızaya alabilirsiniz; “Evde akşam uyurken karşınıza bir anda iri, ejderhaya benzeşen bir kedi çıktı Kedi size sert sert bakarak mar, mar (Marmara) diye sesler çıkarıyor Ondan pek korktunuz ama hemencecik evden dışarı çıkarak tarım malzemelerinin bulunduğu dolabın içerisine girdin Dolabın içerisi çok karanlıktı bu nedenle yerde bulunan zeytinleri görmeyerek dengenizi kaybettiniz ve kafanızı dolabın içindeki pamuğa çarptınız Kafanızdan musluktan boşalırcasına kan akmaya başladı Kanın durdurmak için kafanızı dolapta bulunan tütün ile sardınız O sırada acıdan bayıldınız Uyandığınızda kendinizi şekerpancarı ekili olan tarlada Okuduğunuz bu paragrafı gözlerinizi kapatarak zihninizde anlamlandırın Olayı yaşayın Şu Anda Marmara Bölgesi’nde yetişen tarım ürünlerini bir kağıda yazın Hepsi hafızanızda yok mi? 3 Ikâmetgâh Metodu: En eski hatırlama hafızaya alma tekniği budur MÖ 500 yılan kadar uzanan bir hikayesi vardır Bu metotta iyi bilinen sabit yerler ile hatırlanmak istenen bilgiler birbirine bağlanır sonra bu değişmez yerlerde dolaşılır Bu metotta iki kayda değer ilke vardır; 1 Aşina mesken yerleri doğal bir şekilde ve mantıklı bir sırada ezberlenir Yani her sayı bir yerle isimlendirilir 2 Hatırlanmak istenen data yürüyüşe çıkarılarak yerlerine yerleştirilir Başvuru Formu Örneği: 1 Evre: Yürüyüş yapağınız yerleşim yerlerini doğal, bildiğimiz tarzda ezberliyorsunuz Bunun için bir yerden bir yere bu arada uğradığınız yerler olarak da düzenlerseniz daha kolay ezberlersiniz Evden okula bu arada uğradığınız yerler a) konut b) market c) park 2 Faz: Hatırlanacak bilgiler belirlenir ve yürüyüş yapacağınız yerler ile bağlantı kurulur Hatırlanacak kelimeler (Edebiyat dersinde öğretilen ve paragraf sorularının temelini oluşturan maddeler): a) öyküleme (öykü etme), b) tasvir (tanım etme) c) yorumlama 3 Safha: Evden okula giderken uğradığınız yerlerin tanesine hatırlamak istediğiniz bilgiyi yerleştireceksiniz Bunu da fikir teknikleri ilkeleri doğrultusunda yapacaksınız A Yürüyüş yapılan yer “konut, hafızaya gücüne gitmek istenen veri ise “öyküleme (öykü etme) arasında garip çarpıcı bir çağrışım (hayal) kurulacak Evde sabahtan kahvaltısı yaparken babanızın size hayat hikayesini (öyküleme) anlattığını düşünebilirsiniz B yürüyüş yapılan yer “market, hafızaya alınmak istenen data ise “betimleme (betimleme etme) arasında ilginç çarpıcı bir çağrışım (hayal) kurulacak Marketin sahibi olan ihtiyar bir amcanın size okuduğu sınıfı tanım ettiğini hayal edebilirsiniz C yürüyüş yapılan yer “park, hafızaya içerlemek istenen veri ise “yorumlama arasında acayip çarpıcı bir çağrışım (hayal) kurulacak Parkın yanından geçerken kocaman bir çocuğun yolunuzu kestiğini ve size buradan geçmemenizi söylediğini Bunun nedenini sorduğunuzda ise size tanımlama yapmaya başladığınız düş edebilirsiniz 4 Asma Metodu (RakamŞekil Metodu): Asma metodu 17 yüzyılın ortalarında Henry Herdson tarafından geliştirilmiştir Yerleşim sisteminin devamı olarak ortaya çıkmıştır Bu metotla hafızaya gücenmek istenen bilgiler maddi olan nesnelere akli asılır Bu metotta rakamlar benzediği bazı nesneler ile temsilcilik edilir Mesela; 1 sayısı kaleme benzediği için kalemle özdeşleştirilebilir 2 sayısı kuğuya benzediği için kuğuyla özdeşleştirilir 3 sayısı martıya benzediği için martıyla özdeşleştirilir Sizde örnektekilerden öbür olarak size o sayıyı çağrıştıracak benzeşmeler kurabilirsiniz Oluşturduğunuz benzeşmeleri (özdeşleşmeleri) ise ezberlemeniz gerekir Sayıların benzediği nesnelere kadar bir özdeşlik kuracağınız için ezberlemesi de hiç kuşkusuz daha basit olacaktır Bu metot az ve öz bilgiyi hafızaya edinmek için kullanılması gereken bir yöntemdir 5 Fonetik Alfabe Metodu: Buraya kadar size dört adet çeşitli akıl tekniklerinden bahsettik diğer taraftan öyle bir teknik var fakat hepsinin en muhteşemi ve en kullanışlısı olarak görülmektedir Bu metotla hafızaya bilgileri fazla kolay ve kuytu bir şekilde alabileceksiniz Bu yöntem hafıza uzmanları kadar da en fazla kullanılan yöntemdir Bu yönteme “fonetik alfabe metodu denmektedir Bu metodun temeli isminden de anlaşılabileceği gibi yeni bir alfabe oluşturmaya dayanır Bu alfabeye de “fonetik düşünce alfabesi ismi verilir Fonetik us metodu Wikelman´ın 1948 yılında alfabedeki harflerle sayıları eşleştirmesi sonunda keşfettiği rakamharf sistemine dayanmaktadır Bu hafıza tekniğinin öteki akıl tekniklerine göre daha ayrıcalıklı olmasının nedeni sayıların hatırlanmasında daha kullanışlı olmasıdır İsimlerin Hafızaya Alınması: İsimleri hafızaya alabilmek için şu ilkeleri uygulamalısınız; 1 Bugünden itibaren tanıştığınız herkesin ismini yâd etmek için her şeyi yapacağınıza söz verin 2 Ilk tanıştığınızda kişinin ismini doğru duymaya özen gösterin Hatta baştan etmelerini sağlayın Mümkünse ona anlamını sorun 3 Onunla konuşurken ismiyle hitap edin ve kesintisiz ismiyle hitap etmeye çalışın 4 Tanıştığınız kişinin ismiyle daha önce tanıştığınız bir kişiyi ya da nesneyi, materyali bağdaştırın 5 Kendinize bir defter tutun Tanıştığınız şahısların isimlerini o deftere yazın Hatta benzeşmelerini de yazın Yeni yeni isimlere karşısında deneyim edinin 6 İçinizden onun ismini baştan edin 7 Tanıştığınız kişinin yüzüne bakın ve onu çok iyi tanıdığınız ve isme karşılık gelen biriyle özdeşleştirin Yabancı dildeki bir sözcük ve anlamı nasıl hafızaya alınır? Hafızanıza alacağınız tanıdık olmayan dildeki kelimeyi belirliyorsunuz Yabancı dildeki kelimenin okunuşuyla, anlamı aralarında “kuvvetli fikir tekniklerinin ilkelerini uygulayarak bir çağrışım (temas, hikaye) kuruyorsunuz Nasıl mı? İngilizce´de “yemek kelimesinin karşılığı “eat dır Ve telaffuz edilirken “it şeklinde telaffuz edilir Şimdi bu kelimeyi ve anlamını hafızamıza alalım: “10 katlı evinizin balkonunda oturmuş yemek yerken sokaktan geçen bir itin zıplayarak yemeğinizi kapıp kaçtığını ve yediğini sonra it yemeğimi yedi diye bağırarak ağladığınızı hayal edebilirsiniz