Giydirmek ve mutlu etmek dışında sosyal problemlere dikkat çekip insanlarda farkındalık yaratmayı görev bilen moda dünyasının önde gelen marka ve tasarımcıları İlkbahar/Yaz 2021 koleksiyonlarını deniz canlılarına adayarak artan deniz kirliliğinin küresel bir sorun olduğunu ve kirliliğin aynı hızla devam ettiği takdirde sularda balık çeşitlerine ve deniz canlılarına rastlayamayacağımızı göstermek istediler.
Versace’den Burberry’ye Marine Serre’den Iris Van Herpen’e birçok marka koleksiyon parçalarına işledikleri deniz yıldızı, balıklar, deniz kabukları, istiridyelerle okyanuslarda görmeyi özlediğimiz canlı çeşitliliğinin resmini en estetik ve canlı haliyle karşımıza çıkarırken koleksiyon hikayeleriyle de deniz kirliliğinin nasıl bir ekolojik felakete yol açacağı konusunda uyardılar.
2021 yaz modasına ilham veren tüm deniz canlılarının kendi doğal ortamlarında nefes almaya devam etmesi dileğiyle...
TEMİZ BİR GEZEGEN İÇİN
Çarpıcı renkleriyle dikkat çeken deniz yıldızı kollarıyla bu defa denizlerin derinliğini değil Versace’nin tüm koleksiyonunu sarıyor. Versace’nin İlkbahar/Yaz 2021 defilesinde deniz yıldızı baskılı mini elbiseleri, kısa üstleri, ceketleri ve şapkalarıyla podyumda yürüyen ıslak saçlı modeller tıpkı deniz yıldızları gibi denizin dibinden gün yüzüne çıkmışa benziyorlar. Bu arada Versace’nin ilhamını deniz canlılarında ilk defa aramadığını, 1992 yılında Gianni Versace’nin “Tresor de la Mer” (Denizin Mücevheri) isimli bir koleksiyona imza attığını da hatırlayalım.
Burberry’nin kreatif direktörü Riccardo Tisci ise önce denizaltında ardından da karada devam eden, bir deniz kızıyla köpekbalığının aşkını yansıtıyor yaz koleksiyonunda. Hem renklerde hem de kesimlerde kendini belli eden bu aşk okyanus mavisinin farklı tonlarını gömleklere, trençkotlara ve botlara taşıyor. Tisci su imgesiyle arınmanın altını çizerken defilenin gerçekleştiği orman ve mavinin kullanımıyla da temiz bir gezegen hayalini dile getiriyor
DENİZLER YENİDEN MAVİ OLMALI!
Atletik siluetleri fütüristik bir bakış açısıyla yorumlayan Marine Serre ekolojik duyarlılığıyla öne çıkan vizyoner bir tasarımcı. Kendisi okyanuslardan çıkarılan plastiklerden elde edilen kumaşlar kullanıyor. “Maree Noire” isimli 2020 yaz koleksiyonunda simsiyah kıyafetlerle dünyayı tehdit eden çevre katliamından bahseden Serre İlkbahar/Yaz 2021 koleksiyonunda ise geri dönüştürülmüş kumaşların yanı sıra deniz kabukları, yalancı inciler ve deniz kenarına atılmış alüminyum içecek kutularının atıklarından yapılmış aksesuarlara yer veriyor.
2050 yılında denizlerde balıktan çok plastik olacağı bilgisi doğrultusunda tasarımlar yapan Barrus London kurucusu Neslişah Yılmaz’ın “Denizler Yeniden Mavi Olmalı” sloganıyla ürettiği “Yeniden Mavi/Blue Again” koleksiyonunda tam tamına 1300 şişeyi okyanustan kurtarmış olduğunu hatırlatalım.
Türk tasarımcılardan söz açılmışken yaz koleksiyonunu İznik Gölü çevresinde gerçekleştiren Raisa Vanessa’dan da bahsedelim. Altın deniz kabukları ile parlak payetlere eşlik eden altın kalın zincirlerin, her modelde yavaş yavaş birleşir gibi yerlerini deniz kabuklarından oluşan elbiselere bırakışı estetik bir görünüme imza atıyor. Tasarımcılar bu koleksiyonla doğayla buluştuklarını anlatıyorlar.
MARKALAR DENİZ TEMİZLİĞİ İÇİN ÇALIŞIYOR
Geçtiğimiz yıl “Sensory Seas” başlıklı koleksiyonunda denizdeki organizmalarla insanın sinir sistemi arasındaki ilişkiye odaklanan Iris Van Herpen, bu yıl da okyanuslardaki plastik atıkları azaltmak adına çalışmalar yürüten çevre örgütü Parley for the Oceans ile işbirliği yaparak geri dönüştürülmüş plastikten üretilmiş mozaik bir elbise tasarladı. Parley for the Oceans’la güçlerini birleştiren tek marka Iris Van Herpen değil. Doğada yok olması yüz yıllar alan plastik kirliliğinde geri dönüşü olmayan bir noktaya gelmemize çok az kaldı. Buradan yola çıkarak çeşitli çalışmalar yapan adidas 2024’ten itibaren yalnızca geri dönüştürülmüş polyester kullanımı planlıyor. adidas 2015’te plajlar ve kıyı topluluklarından toplanan geri dönüştürülmüş plastik atıklardan yapılan ilk koşu ayakkabısını yaratmak için Parley for the Oceans ile ortaklık kurdu. Okyanusların kirlenmesini önlemek adına tamamen geri dönüştürülmüş malzemelerden üretilen Adidas PRIMEBLUE ile PRIMEGREEN 2020 başlarında lanse edildi. Bu ürünler için sürdürülebilir ve yüksek performanslı iki yeni iplik kullanıldı. İşbirliği hâlâ devam ediyor.
SON SÖZ
İlkbahar/Yaz 2021 sezonu deniz yıldızından deniz kabuklarına, balıklardan incilere, mercanlardan ahtapotlara, deniz kızlarından deniz analarına devasa bir moda okyanusunun derinliklerine davet ediyor bizi. İlhamını bir yandan denizde ararken giderek artan kirliliğin bu güzelliklerin sonunu getirme riski taşıdığı mesajını da veriyor. Ayrıca birçok marka sadece görsel bir farkındal��k yaratmaktan öte kullandığı sürdürülebilir materyallerle deniz kirliliğini önlemek için de mücadele veriyor.
Yazı: Selin Miloşyan Fotoğraflar: IMAXTREE.COM
ELLE Türkiye Haziran 2021 sayısından alınmıştır.
Deniz yıldızı baskılı mayo, 3756 TL,
VERSACE / NET-A-PORTER
Andromeda kolye, 3250 TL,
THE NINON
Marmare dalga formlu elbise, 1650 TL, MYBESTFRIENDS
Aqua Light koleksiyonu Turtle kolye, 48.150 TL,
Bee Goddess
Midye desenli mayo, 750 TL,
NUR KARATE
Altın kaplama Ammon kolye, 325 TL,
BODHITA
Desenli Etek, 699 TL,
Fabrika
Deniz kabuğu figürlü broş, 129 TL,
İPEKYOL
Deniz yıldızı ve istiridye desenli gömlek elbise, 450 TL,
MODA POSİTANO