Profösör
Super Mod
- Katılım
- Ocak 11, 2022
- Mesajlar
- 3,752
- Etkileşim
- 29
- Puan
- 38
- Yaş
- 36
- Konum
- Rusya
- Web sitesi
- bilgilihocam.com
- F-D Coin
- 125
Araç satın alırken araç sahibinin aracıyla ilgili övgü dolu sözlerini bazen tebessüm ile karşılarız. Karga yavrusunu şahin zanneder misali motoru bitmek üzere olan araçlar bile sahibinin gözünde yağı-suyu tamsa sorunsuz binilebilecek araçlardır.
Araçları övmek için kullanılan sözel ifadelerden bıkanlar, aracın motorunun performansı ile ilgili elle tutulur, sayısal veriler istemektedirler.
Örneğin motorun ömrü ne kadar kaldı, motor performansı ne durumda, motor parçaları ne kadar yıpranmış gibi şeylerin sayısal karşılığını görmek isteriz.
Motor performansını ölçen iki adet test bulunmaktadır.
Yukarıda açıklandığı gibi dyno testinde sadece X birim güç üretmesi gereken motorun aslında kaç birim güç ürettiği, bunun tekerleklere ne kadar yansıdığı ölçülür.
Bazen araçta 200-300 TL’lik basit bir arıza bile yüzde 80 çıkacak performansın %40 çıkmasına sebep olabilmekte veya önceden %60 çıkmış araca ufak birkaç işlem ile %90 çıkması sağlanabilmektedir.
İşin daha ilginci yıpranmış, parçaları aşınmış, motoru yağ yakan araçlarda dyno test sonuçları oldukça yüksek, hatta %100’ün üzerinde çıkabilmektedir. Yani motor yağ yakınca gücünde artış olabilmektedir. Halbuki yağ yakan bir motor genelde ömrü az kalmış motordur.
Yukarıda açıklanan nedenlerle dyno testinde motor performansının %70 çıkması fazla bir anlam ifade etmemektedir. Dyno testi sonuçları ancak aracın durumuna göre “iyi yorumlanırsa” bir anlam taşımaktadır. Aksi takdirde boş rakamlardan ibrettir.
Oto ekspertiz yaptırdığınızda boya ve parça değişimi gibi bilgilerin yanında motorla ilgili bir bilgi vermek için motor performans yüzdesi de verilmekte olup bu yüzde bilgisini fazla ciddiye almamak gerekir.
Bununla birlikte Dyno testi ile ölçülen performans bilgisi %70-90 civarında ise genel olarak aracın motoruyla alakalı bir sorun olmadığı varsayımı yapılabilir.
Motorun iyi çalışıp çalışmadığı dyno testinden çıkan motor performans yüzdesinden ziyade motorda sarsıntı, üfleme, vuruntu var mı, performans sorunu var mı, egzoz dumanında gariplik var mı gibi kriterlerden daha iyi anlaşılmaktadır.
Motor kompresyon testi sonuçları ise dyno testine göre daha güvenilir sonuçlar vermekte olup kompresyon testi sonuçları yüzde cinsinden değil, basınç cinsinden ölçülmektedir.
Kompresyon testi, silindirlerdeki sıkıştırma miktarının basınç biriminden ölçülmesidir. Kompresyon testinde elde edilecek sonuçlara göre araç motorunda bir sorun olup olmadığı, sorun var ise hangi parçada olabileceği hakkında fikir edinmek mümkündür.
Bununla birlikte oto ekspertiz raporundaki ölçüm dyno testi ile yapılmakta olup fazla güvenilir değildir. Araçla test sürüşü yaptığınızda ciddi bir sorunla karşılaşmazsanız ekspertiz raporunda motor performansının yüzde 70 yazmasını fazla takmayınız.
Özetle; ekspertiz raporunda motor performansı yüzde 70 yazmasının motor ömrüyle bir alakası yoktur, test sürüşünden memnun iseniz bu rakamı ciddiye almayınız.
Araçları övmek için kullanılan sözel ifadelerden bıkanlar, aracın motorunun performansı ile ilgili elle tutulur, sayısal veriler istemektedirler.
Örneğin motorun ömrü ne kadar kaldı, motor performansı ne durumda, motor parçaları ne kadar yıpranmış gibi şeylerin sayısal karşılığını görmek isteriz.
Motor performansını ölçen iki adet test bulunmaktadır.
- Dyno testi
- Kompresyon testi
- Dyno testi motorda üretilen gücün, olması gereken güce olan oranını ölçmek için kullanılır. Örneğin 90 beygir bir motor kaç beygir güç üretiyor bunu ölçer.
Dyno testi
Dyno testi yüzde cinsinden sonuç verir. Bu yüzde motorun ömrü veya yıpranma oranı değildir. Yani bir motor %70 çıkarsa, motorun ömrü %70 kalmış manasına gelmez. Veya motorda bugüne kadar %30 yıpranma olmuş manasına gelmez.Yukarıda açıklandığı gibi dyno testinde sadece X birim güç üretmesi gereken motorun aslında kaç birim güç ürettiği, bunun tekerleklere ne kadar yansıdığı ölçülür.
Bazen araçta 200-300 TL’lik basit bir arıza bile yüzde 80 çıkacak performansın %40 çıkmasına sebep olabilmekte veya önceden %60 çıkmış araca ufak birkaç işlem ile %90 çıkması sağlanabilmektedir.
İşin daha ilginci yıpranmış, parçaları aşınmış, motoru yağ yakan araçlarda dyno test sonuçları oldukça yüksek, hatta %100’ün üzerinde çıkabilmektedir. Yani motor yağ yakınca gücünde artış olabilmektedir. Halbuki yağ yakan bir motor genelde ömrü az kalmış motordur.
Yukarıda açıklanan nedenlerle dyno testinde motor performansının %70 çıkması fazla bir anlam ifade etmemektedir. Dyno testi sonuçları ancak aracın durumuna göre “iyi yorumlanırsa” bir anlam taşımaktadır. Aksi takdirde boş rakamlardan ibrettir.
Oto ekspertiz yaptırdığınızda boya ve parça değişimi gibi bilgilerin yanında motorla ilgili bir bilgi vermek için motor performans yüzdesi de verilmekte olup bu yüzde bilgisini fazla ciddiye almamak gerekir.
Bununla birlikte Dyno testi ile ölçülen performans bilgisi %70-90 civarında ise genel olarak aracın motoruyla alakalı bir sorun olmadığı varsayımı yapılabilir.
Motorun iyi çalışıp çalışmadığı dyno testinden çıkan motor performans yüzdesinden ziyade motorda sarsıntı, üfleme, vuruntu var mı, performans sorunu var mı, egzoz dumanında gariplik var mı gibi kriterlerden daha iyi anlaşılmaktadır.
Motor kompresyon testi sonuçları ise dyno testine göre daha güvenilir sonuçlar vermekte olup kompresyon testi sonuçları yüzde cinsinden değil, basınç cinsinden ölçülmektedir.
Kompresyon testi
Kompresyon testi, silindirlerdeki sıkıştırma verimini ölçer. Aracın yaşı gereği motor parçalarının zamanla yıpranması veya motorun hararet yaptığı zamanlarda bazı parçaların aşınması-yıpranması gibi sebeplerle silindirlerdeki sıkıştırma verimi düşmektedir.Kompresyon testi, silindirlerdeki sıkıştırma miktarının basınç biriminden ölçülmesidir. Kompresyon testinde elde edilecek sonuçlara göre araç motorunda bir sorun olup olmadığı, sorun var ise hangi parçada olabileceği hakkında fikir edinmek mümkündür.
Oto ekspertiz raporunda motor performansı yüzde 70 ne demek ?
Oto ekpertiz işleminde aşağıdaki hususlar raporlanır:- Motor performans yüzdesi
- Araçta boyalı parçaların tespiti
- Arıza tespiti (genel)
- Frenlerin kontrolü
- Amortisörlerin kontrolü
- Yanal kayma
- Akü ölçümü
- Lastik basınç ölçümü
- Lastik diş derinliği
Bununla birlikte oto ekspertiz raporundaki ölçüm dyno testi ile yapılmakta olup fazla güvenilir değildir. Araçla test sürüşü yaptığınızda ciddi bir sorunla karşılaşmazsanız ekspertiz raporunda motor performansının yüzde 70 yazmasını fazla takmayınız.
Özetle; ekspertiz raporunda motor performansı yüzde 70 yazmasının motor ömrüyle bir alakası yoktur, test sürüşünden memnun iseniz bu rakamı ciddiye almayınız.