iltasyazilim
FD Üye
Muharrem ayına özgü bir namaz ve oruç var mıdır?
Kutsal gün ve gecelerde farz, vacip hükmünde bağlayıcı özel bir ibadet şekli yoktur Sahih kaynaklarda Muharrem ayına özel bir beyhude namazın olduğuna dair herhangi bir rivayet mevcut değildir Mübarek gün ve gecelerde kaza namazları olanların ilk olarak kaza namazlarını kılmaları uygun olur Ayrıca Kur ’an okumak, dinî eserlerden faydalı hale getirmek, zikir ve salavatla meşgul elde etmek da unutulmamalıdır Muharrem ayı içerisinde oruç tutmak ise, müstehabtır Bu ayın başında, ortasında, sonunda ya da 13, 14, 15 ’inci günlerinde ya da 9, 10 ya da 10 ve 11 ’inci günlerinde oruç tutulabilir Resûli Ekrem (sas) şöyle buyurmuşlardır: “Ramazan orucu dıştan en erdemli oruç, Allah ’ın ayı muharremde tutulan oruçtur Farzlar haricen en faziletli namaz da gece namazıdır (Müslim, Sıyâm, 202203; Ebû Dâvûd, Savm 55; Tirmizî, Salât, 212; Nesâî, Kıyâmü ’lleyl 6) Muharrem ayının onuncu gününe de, âşûrâ günü denmektedir Resûlullah (sas), “Âşûrâ günü orucunun önceki yılın (minik) günahlarına keffâret olacağını umarım buyurarak (Tirmizî, Savm, 48), ümmetine bu günde oruç tutmayı öğüt etmişlerdir Âşûrâ günü oruç tutmakla ilgili olarak İbn Abbâs (ra) şöyle anlatıyor: “Resûlullah (sas) Medine ’ye gelince, Yahûdilerin âşûre günü oruç tuttuklarını fark etti Onlara: ‘Bu da ne (neden oruç tutuyorsunuz)? ’ diye sordu ‘Bu, salih (bahtı açık) bir gündür Allah, o günde İsrâiloğullarını düşmanlarından kurtardı (Şükür olarak) Mûsâ o gün oruç tuttu ’ dediler Resûlullah (sas) da, ‘Ben Mûsâ ’ya sizden daha layığım (yakınım) ’ buyurup o gün oruç tuttu ve müslümanlara da tutmalarını nasihat etti (Buhârî, Savm, 69; Müslim, Sıyâm 127; Ebû Dâvûd, Savm, 65) Hz Peygamber (sas) döneminde Yahûdiler yalnızca Muharrem ayının 10 (âşûrâ) gününde oruç tuttuklarından, onlarınkine benzememesi için öncesine ya da sonuna bir gün ek edilerek oruç tutulmasını nasihat etmiştir Bir Takım rivayetlerde ise bir öncesine ve bir sonrasına ek ederek üç gün oruç tutulmasını öğüt etmiştir (Müttekî, Kenzü ’lummâl, VIII, 570) Böylece âşûrâ günü oruç tutulurken önemli olan âşûrâ gününü yalnız tutmamaktır Bir önceki veya sonraki günü ilaveyle iki gün oruç tutulabileceği gibi her ikisini de ek ederek üç gün de tutulabilir *
Kutsal gün ve gecelerde farz, vacip hükmünde bağlayıcı özel bir ibadet şekli yoktur Sahih kaynaklarda Muharrem ayına özel bir beyhude namazın olduğuna dair herhangi bir rivayet mevcut değildir Mübarek gün ve gecelerde kaza namazları olanların ilk olarak kaza namazlarını kılmaları uygun olur Ayrıca Kur ’an okumak, dinî eserlerden faydalı hale getirmek, zikir ve salavatla meşgul elde etmek da unutulmamalıdır Muharrem ayı içerisinde oruç tutmak ise, müstehabtır Bu ayın başında, ortasında, sonunda ya da 13, 14, 15 ’inci günlerinde ya da 9, 10 ya da 10 ve 11 ’inci günlerinde oruç tutulabilir Resûli Ekrem (sas) şöyle buyurmuşlardır: “Ramazan orucu dıştan en erdemli oruç, Allah ’ın ayı muharremde tutulan oruçtur Farzlar haricen en faziletli namaz da gece namazıdır (Müslim, Sıyâm, 202203; Ebû Dâvûd, Savm 55; Tirmizî, Salât, 212; Nesâî, Kıyâmü ’lleyl 6) Muharrem ayının onuncu gününe de, âşûrâ günü denmektedir Resûlullah (sas), “Âşûrâ günü orucunun önceki yılın (minik) günahlarına keffâret olacağını umarım buyurarak (Tirmizî, Savm, 48), ümmetine bu günde oruç tutmayı öğüt etmişlerdir Âşûrâ günü oruç tutmakla ilgili olarak İbn Abbâs (ra) şöyle anlatıyor: “Resûlullah (sas) Medine ’ye gelince, Yahûdilerin âşûre günü oruç tuttuklarını fark etti Onlara: ‘Bu da ne (neden oruç tutuyorsunuz)? ’ diye sordu ‘Bu, salih (bahtı açık) bir gündür Allah, o günde İsrâiloğullarını düşmanlarından kurtardı (Şükür olarak) Mûsâ o gün oruç tuttu ’ dediler Resûlullah (sas) da, ‘Ben Mûsâ ’ya sizden daha layığım (yakınım) ’ buyurup o gün oruç tuttu ve müslümanlara da tutmalarını nasihat etti (Buhârî, Savm, 69; Müslim, Sıyâm 127; Ebû Dâvûd, Savm, 65) Hz Peygamber (sas) döneminde Yahûdiler yalnızca Muharrem ayının 10 (âşûrâ) gününde oruç tuttuklarından, onlarınkine benzememesi için öncesine ya da sonuna bir gün ek edilerek oruç tutulmasını nasihat etmiştir Bir Takım rivayetlerde ise bir öncesine ve bir sonrasına ek ederek üç gün oruç tutulmasını öğüt etmiştir (Müttekî, Kenzü ’lummâl, VIII, 570) Böylece âşûrâ günü oruç tutulurken önemli olan âşûrâ gününü yalnız tutmamaktır Bir önceki veya sonraki günü ilaveyle iki gün oruç tutulabileceği gibi her ikisini de ek ederek üç gün de tutulabilir *