iltasyazilim
FD Üye
Muharrem ayının fazileti ve bu ayda ve bilhassa 10 Muharrem ’de oruç tutmanın hükmü nedir?
“Muharrem derin saygı edilen anlamındadır Bu ay, Hz Peygamber (sas) göre Allah ’ın ayı diye nitelendirilmiştir (Müslim, Sıyâm, 202; Ebû Dâvûd, Savm 55; Tirmizî, Savm, 40) Bu niteleme Muharrem ayının faziletine, ilahî feyz ve bereketinin bolluğuna işarettir Resûlullah (sas) bir hadisinde şöyle buyurmuştur: “Ramazan ’dan sonra en faziletli oruç, Allah ’ın ayı olan Muharrem ’de tutulan oruçtur Farz namazlardan sonradan en erdemli namaz da gece namazıdır (Müslim, Sıyâm, 202203; Ebû Dâvûd, Savm, 55; Tirmizî, Savm, 40) Muharrem ’in onuncu günü âşûrâ günüdür Bu gün oruç tutmak da bazı âlimlere kadar sünnettir (Serahsî, elMebsût, III, 92) Zira Resûlullah (sas), âşûrâ gününde oruç tutmuş ve bunu müslümanlara tavsiye etmiştir (Buhârî, Savm, 69) Hz Peygamber (sas) Medine ’ye gelince, yahudilerin âşûrâ gününde oruç tuttuklarını görmüş ve “Bu gün neden oruç tutuyorsunuz? diye sormuştu “Bu, uğurlu bir gündür Allah, o günde Benî İsrâil ’i düşmanlarından kurtardı (Şükür olarak) Hz Mûsâ o gün oruç tuttu dediklerinde Resûlullah da (sas) “Ben Mûsâ ’ya sizden daha layığım (yakınım) buyurup o gün oruç tuttu ve müslümanlara da tutmalarını nasihat etti (Buhârî, Savm, 69; Müslim, Sıyâm, 127128) Hz Peygamber (sas) ’in bu günde oruç tutulmasını özendirme eden diğer hadisleri de vardır Bir hadiste, “Âşûrâ günü orucunun önceki yılın günahlarına keffâret olacağını zannederim (Tirmizî, Savm, 48) buyurmuştur Diğer bir hadiste de âşûrâ orucuna sinyâl ederek “Ramazan orucundan daha sonra en fazîletli oruç Allah ’ın ayı olan Muharrem ayında tutulan oruçtur (Tirmizî, Savm, 40) buyurmuştur Ancak, Hz Peygamber (sas) ’in yahudilere muhalefet için ertesi sene âşûrâ orucunu Muharrem ’in dokuzuncu günü de tutacağını söylemesi (Ebû Dâvûd, Savm, 66); bu orucun Muharrem ayının dokuzuncu ve onuncu ya da onuncu ve on birinci günlerinde tutulmasının daha doğru olacağına muhabere etmektedir (Bkz İbn Hanbel, elMüsned, IV, 52; Abdürrezzâk, elMusannef, IV, 287) Şu da bilinmelidir ancak, Ramazan orucu farz kılınınca Hz Peygamber (sas), isteyenlerin âşûrâ orucu tutup isteyenlerin tutmayabileceğini belirtmiştir (Buhârî, Savm, 69; Müslim, Sıyâm, 113126) *
“Muharrem derin saygı edilen anlamındadır Bu ay, Hz Peygamber (sas) göre Allah ’ın ayı diye nitelendirilmiştir (Müslim, Sıyâm, 202; Ebû Dâvûd, Savm 55; Tirmizî, Savm, 40) Bu niteleme Muharrem ayının faziletine, ilahî feyz ve bereketinin bolluğuna işarettir Resûlullah (sas) bir hadisinde şöyle buyurmuştur: “Ramazan ’dan sonra en faziletli oruç, Allah ’ın ayı olan Muharrem ’de tutulan oruçtur Farz namazlardan sonradan en erdemli namaz da gece namazıdır (Müslim, Sıyâm, 202203; Ebû Dâvûd, Savm, 55; Tirmizî, Savm, 40) Muharrem ’in onuncu günü âşûrâ günüdür Bu gün oruç tutmak da bazı âlimlere kadar sünnettir (Serahsî, elMebsût, III, 92) Zira Resûlullah (sas), âşûrâ gününde oruç tutmuş ve bunu müslümanlara tavsiye etmiştir (Buhârî, Savm, 69) Hz Peygamber (sas) Medine ’ye gelince, yahudilerin âşûrâ gününde oruç tuttuklarını görmüş ve “Bu gün neden oruç tutuyorsunuz? diye sormuştu “Bu, uğurlu bir gündür Allah, o günde Benî İsrâil ’i düşmanlarından kurtardı (Şükür olarak) Hz Mûsâ o gün oruç tuttu dediklerinde Resûlullah da (sas) “Ben Mûsâ ’ya sizden daha layığım (yakınım) buyurup o gün oruç tuttu ve müslümanlara da tutmalarını nasihat etti (Buhârî, Savm, 69; Müslim, Sıyâm, 127128) Hz Peygamber (sas) ’in bu günde oruç tutulmasını özendirme eden diğer hadisleri de vardır Bir hadiste, “Âşûrâ günü orucunun önceki yılın günahlarına keffâret olacağını zannederim (Tirmizî, Savm, 48) buyurmuştur Diğer bir hadiste de âşûrâ orucuna sinyâl ederek “Ramazan orucundan daha sonra en fazîletli oruç Allah ’ın ayı olan Muharrem ayında tutulan oruçtur (Tirmizî, Savm, 40) buyurmuştur Ancak, Hz Peygamber (sas) ’in yahudilere muhalefet için ertesi sene âşûrâ orucunu Muharrem ’in dokuzuncu günü de tutacağını söylemesi (Ebû Dâvûd, Savm, 66); bu orucun Muharrem ayının dokuzuncu ve onuncu ya da onuncu ve on birinci günlerinde tutulmasının daha doğru olacağına muhabere etmektedir (Bkz İbn Hanbel, elMüsned, IV, 52; Abdürrezzâk, elMusannef, IV, 287) Şu da bilinmelidir ancak, Ramazan orucu farz kılınınca Hz Peygamber (sas), isteyenlerin âşûrâ orucu tutup isteyenlerin tutmayabileceğini belirtmiştir (Buhârî, Savm, 69; Müslim, Sıyâm, 113126) *