iltasyazilim
FD Üye
Tartışma nedir?
Bahis nasıl yapılır?
Münazara, Okulda münazara gerçekleştirmek
Bir tümce olarak dile getirilen bir tezle bir antitezin iki ayrı grup yani ayrı iki taraf aralarında ve bir hakem kurulu karşı tartışılmasına bahis adı verilir Bu nesil tartışmalar, aslında us ve laf yarışmasıdır Münazarada kullanılan dil ve üslup edepli ve seviyeli olmalıdır Bu ölçü kaçırıldığında bahis çatışmaya dönüşür fakat çatışmada sertlik, kabalık ve laf cambazlığı blunur Bu sebeple tartışılan konularda tartışmacılar ister yanlış şeyler dile getirsin isterse fikrimize iyice aykırı şeyler söylesin konuşmacıya müdahale etmeden sıramız geldiğinde kendi düşüncemizi söylemeliyiz Tartışma genelde eğitim kurumlarında öğrencilerin yeteneğini ve toplum önünde düzenli, soğuk kanlı konuşma alışkanlığını keza karşı fikre saygı duyma düşüncesini edinmeleri nedeniyle düzenlenir
Sınıfta yapılan bir münazarada gruplar üç ya da dörder öğrenciden oluşabilir Münazaranın konusu ve tarihi daha evvelden belirlenir Öğretmenlerden meydana gelen jüri üyeleri yani hakemler seçilir Jüri, her iki taraftaki konuşmacıların zamanını, sırasını, değerlendirmesini ve konuşmacıların denetlenmesini sağlar Grubu meydana getiren konuşmacılar kendi aralarında bir grup başkanı seçerler Grup başkanları bedensel görünümlerinden hitabe yeteneğine değin her konuda iyi olmalıdır Başkanlar konuşmacıların en titiz ve en atak üyesi olmalıdır Çünkü başkanlar, karşısında tarafı tedbirli bir şekilde dinleyecek, gerektiği vakit anekdot tutacak ve savunmaya başladığında aleyhinde grubun yanlışlarını düzeltecek, düşüncelerini çürütecek, kendi düşüncelerini ağırbaşlı ve soğuk kanlılıkla savunmaya başlayacaktır Bilindiği üzre ilk olarak tartışmacılar konuyla ilgili tüm konuşmaları yaptıktan daha sonra en son ve en büyük devir başkanlara düşmektedir
Münazara iki asıl bölümden oluşur Ilk bölüm konuyu başlatan kişilerden meydana gelen konuşma bölümüdür Tavır bölümünde konuyu olumlu veya olumsuz olarak savunan tartışmaclar yer alır Bu birim için her iki gruptan seçilen yani konuyu olumlu veya negatif savunan 2 veya 4 kişi seçilir Bu bölümün birinci konuşmacısı birincil grubun olumlu düşüncesini savunan birincil tartışmacıdır sonradan ikinci grupta negatif düşünceyi savunan birinci konuşmacıyla münazaraya devam edilir En sonda üçüncü ve dördüncü şahısların konuşmalarıyla bu bölüm biter
Münazarada son bölümü ise savunma bölümü oluşturur Savunma bölümünde her iki gruptan konuyu en iyi biçimde ve etkin savunabilecek iki konuşmacı seçilir Seçilen bu kişiler konuyu bir sonuca bağlayacak konuşmacılardır
Münazaralarda hakemlerin (jüri) konuyu en iyi şekilde savunanı belirlemede şu hususlara uyarı etmesi gerekmektedir
* Tartışmacıların konuyu açma, genişletme, örnekleme ve toparlama yeteneklerinin ölçülmesi
* Tartışmacıların tonlaması, vurgulama ve konuyu metne bakmadan sunuşunun göz önüne alınması ve ölçülmesi
* Tartışmacıların sözcükleri doğru bir şekilde kullanması, anlatım biçimlerinin ve cümle kuruluşlarının değerlendirilmesi
* Tartışmacıların gövde dilini içten bir şekilde kullanıp kullanmadıkların değerlendirilmesi
NOT: Münazaralarda başlıca hedef; seçilen konunun dürüst ya da yanlış olması değil, düşüncesini en iyi biçimde savunan grubu seçmektir Buradaki niyet ise karşı taraftaki grubu tavır yeteneği ile yenmektir *
Bahis nasıl yapılır?
Münazara, Okulda münazara gerçekleştirmek
Bir tümce olarak dile getirilen bir tezle bir antitezin iki ayrı grup yani ayrı iki taraf aralarında ve bir hakem kurulu karşı tartışılmasına bahis adı verilir Bu nesil tartışmalar, aslında us ve laf yarışmasıdır Münazarada kullanılan dil ve üslup edepli ve seviyeli olmalıdır Bu ölçü kaçırıldığında bahis çatışmaya dönüşür fakat çatışmada sertlik, kabalık ve laf cambazlığı blunur Bu sebeple tartışılan konularda tartışmacılar ister yanlış şeyler dile getirsin isterse fikrimize iyice aykırı şeyler söylesin konuşmacıya müdahale etmeden sıramız geldiğinde kendi düşüncemizi söylemeliyiz Tartışma genelde eğitim kurumlarında öğrencilerin yeteneğini ve toplum önünde düzenli, soğuk kanlı konuşma alışkanlığını keza karşı fikre saygı duyma düşüncesini edinmeleri nedeniyle düzenlenir
Sınıfta yapılan bir münazarada gruplar üç ya da dörder öğrenciden oluşabilir Münazaranın konusu ve tarihi daha evvelden belirlenir Öğretmenlerden meydana gelen jüri üyeleri yani hakemler seçilir Jüri, her iki taraftaki konuşmacıların zamanını, sırasını, değerlendirmesini ve konuşmacıların denetlenmesini sağlar Grubu meydana getiren konuşmacılar kendi aralarında bir grup başkanı seçerler Grup başkanları bedensel görünümlerinden hitabe yeteneğine değin her konuda iyi olmalıdır Başkanlar konuşmacıların en titiz ve en atak üyesi olmalıdır Çünkü başkanlar, karşısında tarafı tedbirli bir şekilde dinleyecek, gerektiği vakit anekdot tutacak ve savunmaya başladığında aleyhinde grubun yanlışlarını düzeltecek, düşüncelerini çürütecek, kendi düşüncelerini ağırbaşlı ve soğuk kanlılıkla savunmaya başlayacaktır Bilindiği üzre ilk olarak tartışmacılar konuyla ilgili tüm konuşmaları yaptıktan daha sonra en son ve en büyük devir başkanlara düşmektedir
Münazara iki asıl bölümden oluşur Ilk bölüm konuyu başlatan kişilerden meydana gelen konuşma bölümüdür Tavır bölümünde konuyu olumlu veya olumsuz olarak savunan tartışmaclar yer alır Bu birim için her iki gruptan seçilen yani konuyu olumlu veya negatif savunan 2 veya 4 kişi seçilir Bu bölümün birinci konuşmacısı birincil grubun olumlu düşüncesini savunan birincil tartışmacıdır sonradan ikinci grupta negatif düşünceyi savunan birinci konuşmacıyla münazaraya devam edilir En sonda üçüncü ve dördüncü şahısların konuşmalarıyla bu bölüm biter
Münazarada son bölümü ise savunma bölümü oluşturur Savunma bölümünde her iki gruptan konuyu en iyi biçimde ve etkin savunabilecek iki konuşmacı seçilir Seçilen bu kişiler konuyu bir sonuca bağlayacak konuşmacılardır
Münazaralarda hakemlerin (jüri) konuyu en iyi şekilde savunanı belirlemede şu hususlara uyarı etmesi gerekmektedir
* Tartışmacıların konuyu açma, genişletme, örnekleme ve toparlama yeteneklerinin ölçülmesi
* Tartışmacıların tonlaması, vurgulama ve konuyu metne bakmadan sunuşunun göz önüne alınması ve ölçülmesi
* Tartışmacıların sözcükleri doğru bir şekilde kullanması, anlatım biçimlerinin ve cümle kuruluşlarının değerlendirilmesi
* Tartışmacıların gövde dilini içten bir şekilde kullanıp kullanmadıkların değerlendirilmesi
NOT: Münazaralarda başlıca hedef; seçilen konunun dürüst ya da yanlış olması değil, düşüncesini en iyi biçimde savunan grubu seçmektir Buradaki niyet ise karşı taraftaki grubu tavır yeteneği ile yenmektir *