iltasyazilim
FD Üye
Musevi Bayramları Hakında Bilgi
musevilerin dini bayramları
musevilik musevi bayramları
TuBişvat
Tarımsal takvimin birincil günü olan TuBişvat Bayramı'nda ağaç fidanlarının dikilmesi gelenek haline gelmiştir Museviler'in Ağaç Bayramıolarak kutladığı bu bayram (2001'de 8 Şubat), Beraha las Frutasolarak da bilinir Bu günde meyve yeme geleneği hâlâ sürmektedir
Purim
Musevilerin, bir takım ülkelerde karnaval boyutları şampiyon bu bayramından bir gün önce, özellikle Ester ismini taşıyanlar oruç miktar Mordehay'ın yeğeni Ester, Kral Ahaşveroş tarafından beğenilerek kraliçe ilan edilir Kralın veziri Aman, önünde diz çökmeyi reddeden Yahudi kavmini imha etmek için kralı ikna etmeye çalışır Kraliçe Ester, bu durumu durdurmak için kavminin üç gün baştan başa oruç tutmasını ister Kendisi de oruç tuttuktan daha sonra kralın huzuruna çıkarak Yahudilerin öldürülmesini engeller Böylece Adar ayının 14 günü bayram bildiri edilir (2001'de 9 Mart)
Pesah
Pesahkelimesinin sözlük karşılığı üzerinden devretmek, atlamaktır İsrailoğulları'nın yüzyıllar önce Mısır'daki esaretten kurtulmaları anısına kutlanır Tanrı, İbraniler'e ızdırap eden Mısır halkını cezalandırmak için her ailenin ilk çocuğuna yıkım yağdırdığında Museviler'in evlerini atlamıştı Bu anıyı korumak için Musevi ailelerin ilk erkek evladı, Pesah Bayramı arefesinde oruç miktar (2001'de 8 Nisan) Bugün hâlâ süren Pesah Bayramı'nda hamursuz(Matsa) yeme geleneğinin kökü de bu olaya dayanır İsrailoğulları Mısır'dan çıkarken, hazırladıkları hamurların mayalanmasına zaman kalmamış, bu yüzden yolda hamursuzdiye anılan mayasız bir ekmek yemek yemek zorunda kalmışlardır
Lag Laomer
Lag Laomer'in Musevilerde tanrısal bir gün olarak kabul edilmesi çoğu tarihi olaya dayanır Bunların en önemlisi takriben 19 yüzyıl önce, zamanın en kayda değer bilginlerinden Rabi Akiva'nın yetiştirdiği değerli öğrencilerin çoğunun hayatına mal olan ve Omerdönemi başında ortaya meydana çıkan bir salgının, bu dönemin 33 gününde bir anda son bulmasıdır Bu tarihi durum anısına, Omerdöneminin ilk 32 gününde nikah vs hiçbir kutlama yapılmaz 33 gün olan Lag Laomer'de ise morali düzelmek, evlenmek caizdir (2001'de 11 Mayıs)
Şavuot
Turfandalar Günüya da Hasat Bayramıolarak da kabul edilen Şavuot, birincil tahılın toplanmasıyla başlayıp 7 hafta daha sonra buğday hasadı ile sona eren 50 jurnal dönemin sonunda kutlanır (2001'de 28 Mayıs) Musevilerin bu bayramının manâlı özelliği Hz Musa'ya 10 Emirin bu günde verilmiş olmasıdır
Tişa BeAv
Birinci Beth Amikdaş'ın Babilliler, İkinci Beth Amikdaş'ın ise Romalılar tarafından yıkıldığı gün olan Av ayının 9'u (2001'de 29 Temmuz), Museviler'in ağıt günü olarak kabul edilir ve iki günbatımı arasında oruç tutulur
Roş Aşana
Musevilerde yeniyıl bayramı olarak kutlanan Roş Aşana (2001de 18 Eylül), Tanrı'nın huzurunda tüm günahlardan arınılan gündür Bu günde arkadaş ve akrabaların yeni yılları kutlanır Dargınlıklar biter Biraraya gelen aileler, aile reisinin söylediği Kiduşile yeni yıla girerler
Yom Kipur
Dini bayramlar aralarında özel yeri olan Yom Kipur'da (Büyük Oruç Günü), Museviler iki gün batımı arasında aralıksız oruç tutup dua eder (2001'de 27 Eylül) Oruca başlanan gece Kal Nidre(Adaklar) okunur, yerine getirilmeyen vaatlerden ötürü Tanrı'dan af dilenilir
Sukot
Museviler kadar, İsrailoğulları'nın yüzyıllar önce çölü geçerken çardaklarda yatıp kalkmalarının anısına kutlanır (2001'de 2 Ekim) Hasat Bayramıolarak da tanıdık Sukot'un en manâlı simgeleri, Suka (çardak) ile Lulav adı bahşedilen ve farklı alanlara yönlendirilmiş bitkilerden oluşan bir demettir Lulav'ın bayram günü sabahleyin duasında elde tutulması Sukot'un bir özelliğidir
Hanuka
Asırlar önce Matatyau Ahaşmonay ve beş oğlu, Kudüs şehrinde eski Yunanlılar göre kapatılan Tanrısal Mabed'in (Beth Amikdas) her tarafta açılmasını sağlarlar sırası gelmişken mabeddeki kandilin (Menora) yakılması için sadece bir jurnal yağ bulunabilir Oysa bir mucize gerçekleşir ve gaz lambası sekiz gün boyunca hiç sönmeden yanar Museviler'in, Kislev ayının 25 günü (2001'de 10 Aralık) başlayan Hanuka (Işık) Bayramı, bu olaya dayanır Sekiz gün baştan başa her gün mum sayısı birer tane artırılarak yakılan Hanukiya (dokuz kollu şamdan), bayramın manâlı bir simgesidir *
musevilerin dini bayramları
musevilik musevi bayramları
TuBişvat
Tarımsal takvimin birincil günü olan TuBişvat Bayramı'nda ağaç fidanlarının dikilmesi gelenek haline gelmiştir Museviler'in Ağaç Bayramıolarak kutladığı bu bayram (2001'de 8 Şubat), Beraha las Frutasolarak da bilinir Bu günde meyve yeme geleneği hâlâ sürmektedir
Purim
Musevilerin, bir takım ülkelerde karnaval boyutları şampiyon bu bayramından bir gün önce, özellikle Ester ismini taşıyanlar oruç miktar Mordehay'ın yeğeni Ester, Kral Ahaşveroş tarafından beğenilerek kraliçe ilan edilir Kralın veziri Aman, önünde diz çökmeyi reddeden Yahudi kavmini imha etmek için kralı ikna etmeye çalışır Kraliçe Ester, bu durumu durdurmak için kavminin üç gün baştan başa oruç tutmasını ister Kendisi de oruç tuttuktan daha sonra kralın huzuruna çıkarak Yahudilerin öldürülmesini engeller Böylece Adar ayının 14 günü bayram bildiri edilir (2001'de 9 Mart)
Pesah
Pesahkelimesinin sözlük karşılığı üzerinden devretmek, atlamaktır İsrailoğulları'nın yüzyıllar önce Mısır'daki esaretten kurtulmaları anısına kutlanır Tanrı, İbraniler'e ızdırap eden Mısır halkını cezalandırmak için her ailenin ilk çocuğuna yıkım yağdırdığında Museviler'in evlerini atlamıştı Bu anıyı korumak için Musevi ailelerin ilk erkek evladı, Pesah Bayramı arefesinde oruç miktar (2001'de 8 Nisan) Bugün hâlâ süren Pesah Bayramı'nda hamursuz(Matsa) yeme geleneğinin kökü de bu olaya dayanır İsrailoğulları Mısır'dan çıkarken, hazırladıkları hamurların mayalanmasına zaman kalmamış, bu yüzden yolda hamursuzdiye anılan mayasız bir ekmek yemek yemek zorunda kalmışlardır
Lag Laomer
Lag Laomer'in Musevilerde tanrısal bir gün olarak kabul edilmesi çoğu tarihi olaya dayanır Bunların en önemlisi takriben 19 yüzyıl önce, zamanın en kayda değer bilginlerinden Rabi Akiva'nın yetiştirdiği değerli öğrencilerin çoğunun hayatına mal olan ve Omerdönemi başında ortaya meydana çıkan bir salgının, bu dönemin 33 gününde bir anda son bulmasıdır Bu tarihi durum anısına, Omerdöneminin ilk 32 gününde nikah vs hiçbir kutlama yapılmaz 33 gün olan Lag Laomer'de ise morali düzelmek, evlenmek caizdir (2001'de 11 Mayıs)
Şavuot
Turfandalar Günüya da Hasat Bayramıolarak da kabul edilen Şavuot, birincil tahılın toplanmasıyla başlayıp 7 hafta daha sonra buğday hasadı ile sona eren 50 jurnal dönemin sonunda kutlanır (2001'de 28 Mayıs) Musevilerin bu bayramının manâlı özelliği Hz Musa'ya 10 Emirin bu günde verilmiş olmasıdır
Tişa BeAv
Birinci Beth Amikdaş'ın Babilliler, İkinci Beth Amikdaş'ın ise Romalılar tarafından yıkıldığı gün olan Av ayının 9'u (2001'de 29 Temmuz), Museviler'in ağıt günü olarak kabul edilir ve iki günbatımı arasında oruç tutulur
Roş Aşana
Musevilerde yeniyıl bayramı olarak kutlanan Roş Aşana (2001de 18 Eylül), Tanrı'nın huzurunda tüm günahlardan arınılan gündür Bu günde arkadaş ve akrabaların yeni yılları kutlanır Dargınlıklar biter Biraraya gelen aileler, aile reisinin söylediği Kiduşile yeni yıla girerler
Yom Kipur
Dini bayramlar aralarında özel yeri olan Yom Kipur'da (Büyük Oruç Günü), Museviler iki gün batımı arasında aralıksız oruç tutup dua eder (2001'de 27 Eylül) Oruca başlanan gece Kal Nidre(Adaklar) okunur, yerine getirilmeyen vaatlerden ötürü Tanrı'dan af dilenilir
Sukot
Museviler kadar, İsrailoğulları'nın yüzyıllar önce çölü geçerken çardaklarda yatıp kalkmalarının anısına kutlanır (2001'de 2 Ekim) Hasat Bayramıolarak da tanıdık Sukot'un en manâlı simgeleri, Suka (çardak) ile Lulav adı bahşedilen ve farklı alanlara yönlendirilmiş bitkilerden oluşan bir demettir Lulav'ın bayram günü sabahleyin duasında elde tutulması Sukot'un bir özelliğidir
Hanuka
Asırlar önce Matatyau Ahaşmonay ve beş oğlu, Kudüs şehrinde eski Yunanlılar göre kapatılan Tanrısal Mabed'in (Beth Amikdas) her tarafta açılmasını sağlarlar sırası gelmişken mabeddeki kandilin (Menora) yakılması için sadece bir jurnal yağ bulunabilir Oysa bir mucize gerçekleşir ve gaz lambası sekiz gün boyunca hiç sönmeden yanar Museviler'in, Kislev ayının 25 günü (2001'de 10 Aralık) başlayan Hanuka (Işık) Bayramı, bu olaya dayanır Sekiz gün baştan başa her gün mum sayısı birer tane artırılarak yakılan Hanukiya (dokuz kollu şamdan), bayramın manâlı bir simgesidir *