iltasyazilim
FD Üye
Müslümanların Anadoluya Seferleri Hakkında Veri
Resmi tarih Anadolu ’ya ilk Müslüman akınlarının Selçuklular ile başladığını söyler Tuğrul ve Çağrı beylerin Anadolu ’ya yaptıkları akınlar ardından Anadolu ayrıca Türkleşmeye hem de İslamlaşmaya başladığı bahis edilir Malazgirt Savaşı bir dönüm noktası olmuş ve Anadolu ’nun kapıları artık Müslümanlara açılmıştır
Olağan tarih kaynakları bu iddiaların tersine Anadolu ’ya birincil Müslüman akınlarının Selçuklular Anadolu ’ya gelmeden 400 sene önce başladığını ve İslamlaşmanın Rumlar, Ermeniler, Süryaniler, Kürtler, Araplar ve Abbasiler dönemi ile birlikte Türkler arasında arttığını söylüyor
İslam tarihçilerinden Belazuri, Fütü ’ül Büldan adlı eserinde Anadolu ’ya ilk akının Hz Ömer döneminde başladığını ve Anadolu ’da ilk Müslüman köyünün bu dönemde kurulduğunu bildiriyor Umayrb Sad ’ın Anadolu ’ya ilk seferi düzenlediğini söyleyen Belazuri, Antakya bölgesinin müslümnlar tarfından fethedilerek bir Müslüman mahallesinin oluşturulduğunu belirtiyor
Alışılmış dönemin en büyük tarihçilerinden kabul edilen İbn ’ül Tutsak de, El Kamil Fi ’l tarih adlı eserinde Anadolu ’ya birincil Müslüman akınının Hz Ömer döneminde Muaviye göre gerçekleştirildiğini söylemekte Mardin, Urfa, Cizre ve Diyarbakır ’ın fethedildiğini ve bu bölgede yaşayanlardan bazılarının İslam dinine geçtiklerini ifade ediyor
Fransız tarihçi Helene Ahrweiler, “L ’Asia Mineure et les İnvasions Arabes adlı eserinde Hz Ömer ’in vefatı ile yerine geçen Hz Osman döneminde Anadolu ’ya Arap akınlarının arttığını Müslümanların Kayseri ve Çorum ’a dek geldiklerini ve bu bölgelerde süratli bir İslamlaşmanın başladığını söylüyor Ahrweiler ’in bu iddiasını destekleyen kanıtlardan birisi Emeviler döneminde başlayan İstanbul kuşatmalarında Bizans kroniklerine tarafından Anadolu ’daki Müslüman köylülerin Arap savaşçılara takviye etmesidir
HZ ÖMER DONANMAYA KARŞI ÇIKMIŞTI
Şam valisi Muaviye, Hz Ömer ’e Bizansa karşısında düzenlenen seferler için deniz filosu kurulmasını istemiş Ama Hz Ömer, donanmanın İslam ordusunun gücünü azaltacağı endişesiyle karşı çıkmıştı E W Brooks Hz Ömer ’in donanmaya aleyhinde çıkmasının bir diğer nedeni de Hz Ömer ’in yeni fethedilen yerlerde İslam ’ın halk müziği göre kolay bir şekilde benimsenmesini sağlamaktı Fethedilen yerlerin iskan edilmesinde güçlükler yaşanıyor, bir çöl halkının oturmuş hayata ahenk sağlaması için zamana gereksinim vardı Gemi ve tayfalar tedarik edilse bile bu gemilerin korunacağı limanlar yapılması gerekliydi Alman tarihçi Wellhausen “Geschicte des İslams adlı eserinde birincil halifelerin İstanbul ’u ele geçirmek gibi bir amaçlarının olmadığını iddia etse de Hz Osman ’ın Muaviye ’ye deniz filosu kurması yönünde emir vermesi ve ilk deniz fetihlerini Doğu Akdeniz ’e yönlendirmesi bu iddiayı zayıflatmaktadır
Hz Ömer zamanında Anadolu ’ya fetihler iki koldan yapılmış Hatay Adana kolu ve Mardin Diyarbakır kolu Bilhassa kuzey Anadolu ’ya fetihler yapılmayıp Anadolu ’nun iç kesimleri fethedilmeye çalışılmıştır
Hz Osman döneminde donanmaın kuruması ile fetih siyasetinde de bir değişikliğe gidilerek Anadolu ’daki fetih hareketleri Antalya, Malatya üzerinden sürdürülmüş, Maltya ’da bir ordugah kurulmuştur
ÇUKUROVA SAVAŞILMADAN ALINDI
Kilikya olarak bilinen Çukurova bölgesi Müslüman Arapların eline savaş yapmadan geçmişti Ermeni patricisi Theodoros Rştuni, Arap akınlarına karşı direnmenin siyasi açıdan içten görmediği için Bizanslılara ödedikleri vergiden daha eksik ödeyecekleri sözünü alarak Müslümanlara teslim ettiler aynı zamanda bölgedeki Bizans garnizonlarında kaldırılmasına yardımcı Ermeniler, Müslüman Arapların Anadolu ’daki tebaası haline geldiler Ermeni tarihçi Serbos, Müslümanların Bizanslılardan daha iyi baylar olduğunu söyleyerek Arapların gelmesi ile Anadolu ’da barışma döneminin başladığını açıklama etmiştir
ILK İSLAM ORDULARI HALİFELER DÖNEMİNDE İSTANBUL'A GELDİ
Hz Osman döneminde Ermeiye, Gürcistan bölgelerinin İslam ordularının eline geçtiğini belirten İbnül Esir, Kafkasya ’ya fetihlerin bu dönemde başladığını bildirir İstanbul kuşatmaları Emeviler döneminde başlamasına rağmen Ilk Kez Belazuri elde etmek üzere erken dönem tarihçileri bir abluka olmamasına rağmen buluş amaçlı Muaviye ve 20 bin kişilik Müslüman ordusunun İstanbul surları önlerine geldiğini söylemektedir Ermeni tarihçi Serbos, Histoire D ’Heraclius adlı eserinde İslam tarihçileriyle aynı fikirde olup Hz Osman zamanında İslam ordularının Kadıköy ’e dek geldiğini açıklama eder
ILK TERSANE FİNİKEDE KURULDU
Müslüman Araplar birincil tersaneyi İskenderi ’ye de, ikinci tersaneyi de Trablus ’ta yapmışlar, Anadolu ’da ise ilk tersane yeri olarak Finike ’yi seçmişlerdir Gemi yapımında kullanılan servi ağaçlarının Finike ’de bolca bulunması tersanenin burada kurulmasını sağladığı gibi İslam donanmasının en kayda değer limanı da Finike olmuş, Anadolu, Kafkasya ve Akdeniz ’e yapılan seferler buradan yönlendirilmiştir
Hz Ali döneminde Müslümanlar arasında yaşanan iç karışıklar, Anadolu ’ya fetih hareketlerini sekteye uğratsa da öncelikle Ermeniler, Süryaniler ve Kürtler Müslümanlara tabi kalmaya devam etmişlerdir *
Resmi tarih Anadolu ’ya ilk Müslüman akınlarının Selçuklular ile başladığını söyler Tuğrul ve Çağrı beylerin Anadolu ’ya yaptıkları akınlar ardından Anadolu ayrıca Türkleşmeye hem de İslamlaşmaya başladığı bahis edilir Malazgirt Savaşı bir dönüm noktası olmuş ve Anadolu ’nun kapıları artık Müslümanlara açılmıştır
Olağan tarih kaynakları bu iddiaların tersine Anadolu ’ya birincil Müslüman akınlarının Selçuklular Anadolu ’ya gelmeden 400 sene önce başladığını ve İslamlaşmanın Rumlar, Ermeniler, Süryaniler, Kürtler, Araplar ve Abbasiler dönemi ile birlikte Türkler arasında arttığını söylüyor
İslam tarihçilerinden Belazuri, Fütü ’ül Büldan adlı eserinde Anadolu ’ya ilk akının Hz Ömer döneminde başladığını ve Anadolu ’da ilk Müslüman köyünün bu dönemde kurulduğunu bildiriyor Umayrb Sad ’ın Anadolu ’ya ilk seferi düzenlediğini söyleyen Belazuri, Antakya bölgesinin müslümnlar tarfından fethedilerek bir Müslüman mahallesinin oluşturulduğunu belirtiyor
Alışılmış dönemin en büyük tarihçilerinden kabul edilen İbn ’ül Tutsak de, El Kamil Fi ’l tarih adlı eserinde Anadolu ’ya birincil Müslüman akınının Hz Ömer döneminde Muaviye göre gerçekleştirildiğini söylemekte Mardin, Urfa, Cizre ve Diyarbakır ’ın fethedildiğini ve bu bölgede yaşayanlardan bazılarının İslam dinine geçtiklerini ifade ediyor
Fransız tarihçi Helene Ahrweiler, “L ’Asia Mineure et les İnvasions Arabes adlı eserinde Hz Ömer ’in vefatı ile yerine geçen Hz Osman döneminde Anadolu ’ya Arap akınlarının arttığını Müslümanların Kayseri ve Çorum ’a dek geldiklerini ve bu bölgelerde süratli bir İslamlaşmanın başladığını söylüyor Ahrweiler ’in bu iddiasını destekleyen kanıtlardan birisi Emeviler döneminde başlayan İstanbul kuşatmalarında Bizans kroniklerine tarafından Anadolu ’daki Müslüman köylülerin Arap savaşçılara takviye etmesidir
HZ ÖMER DONANMAYA KARŞI ÇIKMIŞTI
Şam valisi Muaviye, Hz Ömer ’e Bizansa karşısında düzenlenen seferler için deniz filosu kurulmasını istemiş Ama Hz Ömer, donanmanın İslam ordusunun gücünü azaltacağı endişesiyle karşı çıkmıştı E W Brooks Hz Ömer ’in donanmaya aleyhinde çıkmasının bir diğer nedeni de Hz Ömer ’in yeni fethedilen yerlerde İslam ’ın halk müziği göre kolay bir şekilde benimsenmesini sağlamaktı Fethedilen yerlerin iskan edilmesinde güçlükler yaşanıyor, bir çöl halkının oturmuş hayata ahenk sağlaması için zamana gereksinim vardı Gemi ve tayfalar tedarik edilse bile bu gemilerin korunacağı limanlar yapılması gerekliydi Alman tarihçi Wellhausen “Geschicte des İslams adlı eserinde birincil halifelerin İstanbul ’u ele geçirmek gibi bir amaçlarının olmadığını iddia etse de Hz Osman ’ın Muaviye ’ye deniz filosu kurması yönünde emir vermesi ve ilk deniz fetihlerini Doğu Akdeniz ’e yönlendirmesi bu iddiayı zayıflatmaktadır
Hz Ömer zamanında Anadolu ’ya fetihler iki koldan yapılmış Hatay Adana kolu ve Mardin Diyarbakır kolu Bilhassa kuzey Anadolu ’ya fetihler yapılmayıp Anadolu ’nun iç kesimleri fethedilmeye çalışılmıştır
Hz Osman döneminde donanmaın kuruması ile fetih siyasetinde de bir değişikliğe gidilerek Anadolu ’daki fetih hareketleri Antalya, Malatya üzerinden sürdürülmüş, Maltya ’da bir ordugah kurulmuştur
ÇUKUROVA SAVAŞILMADAN ALINDI
Kilikya olarak bilinen Çukurova bölgesi Müslüman Arapların eline savaş yapmadan geçmişti Ermeni patricisi Theodoros Rştuni, Arap akınlarına karşı direnmenin siyasi açıdan içten görmediği için Bizanslılara ödedikleri vergiden daha eksik ödeyecekleri sözünü alarak Müslümanlara teslim ettiler aynı zamanda bölgedeki Bizans garnizonlarında kaldırılmasına yardımcı Ermeniler, Müslüman Arapların Anadolu ’daki tebaası haline geldiler Ermeni tarihçi Serbos, Müslümanların Bizanslılardan daha iyi baylar olduğunu söyleyerek Arapların gelmesi ile Anadolu ’da barışma döneminin başladığını açıklama etmiştir
ILK İSLAM ORDULARI HALİFELER DÖNEMİNDE İSTANBUL'A GELDİ
Hz Osman döneminde Ermeiye, Gürcistan bölgelerinin İslam ordularının eline geçtiğini belirten İbnül Esir, Kafkasya ’ya fetihlerin bu dönemde başladığını bildirir İstanbul kuşatmaları Emeviler döneminde başlamasına rağmen Ilk Kez Belazuri elde etmek üzere erken dönem tarihçileri bir abluka olmamasına rağmen buluş amaçlı Muaviye ve 20 bin kişilik Müslüman ordusunun İstanbul surları önlerine geldiğini söylemektedir Ermeni tarihçi Serbos, Histoire D ’Heraclius adlı eserinde İslam tarihçileriyle aynı fikirde olup Hz Osman zamanında İslam ordularının Kadıköy ’e dek geldiğini açıklama eder
ILK TERSANE FİNİKEDE KURULDU
Müslüman Araplar birincil tersaneyi İskenderi ’ye de, ikinci tersaneyi de Trablus ’ta yapmışlar, Anadolu ’da ise ilk tersane yeri olarak Finike ’yi seçmişlerdir Gemi yapımında kullanılan servi ağaçlarının Finike ’de bolca bulunması tersanenin burada kurulmasını sağladığı gibi İslam donanmasının en kayda değer limanı da Finike olmuş, Anadolu, Kafkasya ve Akdeniz ’e yapılan seferler buradan yönlendirilmiştir
Hz Ali döneminde Müslümanlar arasında yaşanan iç karışıklar, Anadolu ’ya fetih hareketlerini sekteye uğratsa da öncelikle Ermeniler, Süryaniler ve Kürtler Müslümanlara tabi kalmaya devam etmişlerdir *