iltasyazilim
FD Üye
Alıntı:
Muta Nikahı kıyamete kadar haram mıdır? İbni Abbas'dan gelen bir rivayete göre zaruret halinde cevaz olduğu söyleniyor, doğru mudur?
İlk zamanlarda muta nikahına cevaz verilmiş, daha sonra neshedilmiş olduğundan, sahabeler arasında farklı görüşler ortaya çıkmıştır Hz Peygamber (asm)’in buna dair ruhsat verdiğini bilen, ama daha sonra neshedildiğinden haberi olamayan bazı sahabîler, bunun cevazına hükmetmişler Ancak, neshedilip hükmünün ortadan kaldırıldığını öğrenen sahabiler ise bunun haram olduğu yönünde görüş beyan etmişlerdir
Bazı sahabilerin daha sonra bu nikahın yasaklandığını öğrenince eski fikrinden vazgeçtiği bilinmektedir Bunlardan biri de İbn Abbas olduğuna dair rivayetler vardır İbnü Abbas, mut'a nikâhının uzun zaman nesh edilmediğini söylüyordu Bilahare mensuh olduğunu kabul ederek ilân etti Bir gün İbn alZubeyr ile İbn Abbas arasında mut'a nikâhı hususunda ihtilaf oldu İbnü Zübeyr İbn Abbas'a ta'rizen: Ne oldu, bazı kimselerin gözü kör olduğu gibi basireti de kapandı Resûlullah'ın mut'a nikâhına cevaz verdiğini söylüyorlardedi Bundan anlaşılıyor ki İbn Abbas neshden yani Muta nikahının haram kılındığından habersizdi, nesh durumunu öğrenince görüşünden döndü Nitekim Said bin Cübeyr'den şöyle rivayet edilmiştir: İbn Abbas bir gün bir hutbe okudu, dedi ki: Mut'a nikâhı leş, kan ve domuz eti gibidir(bk elFıkh ala'lMezâhib alarba'a VI 9093)
Mut’a nikahına iznin verildiği yerlerin hepsinde bir zorunluluk söz konusudur Buharî ve Müslim’in rivayet ettiği şu hadisi şerif de bunu göstermektedir Abdullah b Mesud anlatıyor: “Biz Resulüllah (asm) ile birlikte –yanımızda kadınlar olmadığı halde gazada bulunuyorduk Hz Peygamber (asm)’e ‘kendimizi hadım edelim mi?’dedik, buna izin vermedi Sonra bir elbise karşılığında belli bir süreye kadar kadınlarla evlenmemize müsaade etti’ İbn Mesud daha sonra “Ey iman edenler! Allah’ın size helal kıldığı tertemiz şeyleri kendinize haram kılmayın (Maide, 587) mealindeki ayeti okudu(Neylu’lEvtar, 6545)
Mut’a nikahının kıyamet gününe kadar neshedildiğine dair bir çok rivayet vardır Bunlardan biri şöyledir:
Ey insanlar, ben size kadınlarla mut`a yapmanız konusunda izin vermiştim Şüphesiz Allah, onu kıyamet gününe kadar haram kılmıştır Kimin yanında (mut`a nikahı ile tuttuğu) kadın varsa, onu serbest bıraksın Onlara verdiklerinizden hiçbir şey geri almayınız(Müslim, Nikâh, 19, 22, 24; İbn Mâce, Nikâh, 44; Dârimî, Nikâh, 16; Ahmed b Hanbel, Müsned, III, 406) Bu neshin Mekke fethinde, Veda haccında yasaklandığına dair rivayetler de vardır (bk Neylu’lEvtar, 6546)
İbn Münzir’in belirttiği gibi, İlk zamanlarda yukarıda açıkladığımız sebeplerden ötürü mut’a nikahının caiz olduğunu gösteren alimler olmakla beraber, daha sonra bu nikahın haram olduğu hususunda Şialar hariç İslam alimleri arasında icma hasıl olmuştur(Neylu’lEvtar, 6548) Mut’a nikahı konusunda geniş bilgi için bk İbn Hacer, Fethu’lBârî,9166174
İslam alimlerinin büyük çoğunluğunun kabul ettiği görüşe göre, önce izin verilen muta nikahı daha sonra neshedilip cevaz hükmü ortadan kaldırılmış ve kıyamete kadar kesin olarak haram kılınmıştır Durum böyle olunca, artık ilk zamanlardaki cevaz şartı gibi görünen “zorunluluk üzerinde durmanın bir anlamı yoktur Çünkü bu gün hiçbir zorunluluk böyle bir yolu
Selam ve dua ile
Sorularla İslamiyet
Muta Nikahı kıyamete kadar haram mıdır? İbni Abbas'dan gelen bir rivayete göre zaruret halinde cevaz olduğu söyleniyor, doğru mudur?
İlk zamanlarda muta nikahına cevaz verilmiş, daha sonra neshedilmiş olduğundan, sahabeler arasında farklı görüşler ortaya çıkmıştır Hz Peygamber (asm)’in buna dair ruhsat verdiğini bilen, ama daha sonra neshedildiğinden haberi olamayan bazı sahabîler, bunun cevazına hükmetmişler Ancak, neshedilip hükmünün ortadan kaldırıldığını öğrenen sahabiler ise bunun haram olduğu yönünde görüş beyan etmişlerdir
Bazı sahabilerin daha sonra bu nikahın yasaklandığını öğrenince eski fikrinden vazgeçtiği bilinmektedir Bunlardan biri de İbn Abbas olduğuna dair rivayetler vardır İbnü Abbas, mut'a nikâhının uzun zaman nesh edilmediğini söylüyordu Bilahare mensuh olduğunu kabul ederek ilân etti Bir gün İbn alZubeyr ile İbn Abbas arasında mut'a nikâhı hususunda ihtilaf oldu İbnü Zübeyr İbn Abbas'a ta'rizen: Ne oldu, bazı kimselerin gözü kör olduğu gibi basireti de kapandı Resûlullah'ın mut'a nikâhına cevaz verdiğini söylüyorlardedi Bundan anlaşılıyor ki İbn Abbas neshden yani Muta nikahının haram kılındığından habersizdi, nesh durumunu öğrenince görüşünden döndü Nitekim Said bin Cübeyr'den şöyle rivayet edilmiştir: İbn Abbas bir gün bir hutbe okudu, dedi ki: Mut'a nikâhı leş, kan ve domuz eti gibidir(bk elFıkh ala'lMezâhib alarba'a VI 9093)
Mut’a nikahına iznin verildiği yerlerin hepsinde bir zorunluluk söz konusudur Buharî ve Müslim’in rivayet ettiği şu hadisi şerif de bunu göstermektedir Abdullah b Mesud anlatıyor: “Biz Resulüllah (asm) ile birlikte –yanımızda kadınlar olmadığı halde gazada bulunuyorduk Hz Peygamber (asm)’e ‘kendimizi hadım edelim mi?’dedik, buna izin vermedi Sonra bir elbise karşılığında belli bir süreye kadar kadınlarla evlenmemize müsaade etti’ İbn Mesud daha sonra “Ey iman edenler! Allah’ın size helal kıldığı tertemiz şeyleri kendinize haram kılmayın (Maide, 587) mealindeki ayeti okudu(Neylu’lEvtar, 6545)
Mut’a nikahının kıyamet gününe kadar neshedildiğine dair bir çok rivayet vardır Bunlardan biri şöyledir:
Ey insanlar, ben size kadınlarla mut`a yapmanız konusunda izin vermiştim Şüphesiz Allah, onu kıyamet gününe kadar haram kılmıştır Kimin yanında (mut`a nikahı ile tuttuğu) kadın varsa, onu serbest bıraksın Onlara verdiklerinizden hiçbir şey geri almayınız(Müslim, Nikâh, 19, 22, 24; İbn Mâce, Nikâh, 44; Dârimî, Nikâh, 16; Ahmed b Hanbel, Müsned, III, 406) Bu neshin Mekke fethinde, Veda haccında yasaklandığına dair rivayetler de vardır (bk Neylu’lEvtar, 6546)
İbn Münzir’in belirttiği gibi, İlk zamanlarda yukarıda açıkladığımız sebeplerden ötürü mut’a nikahının caiz olduğunu gösteren alimler olmakla beraber, daha sonra bu nikahın haram olduğu hususunda Şialar hariç İslam alimleri arasında icma hasıl olmuştur(Neylu’lEvtar, 6548) Mut’a nikahı konusunda geniş bilgi için bk İbn Hacer, Fethu’lBârî,9166174
İslam alimlerinin büyük çoğunluğunun kabul ettiği görüşe göre, önce izin verilen muta nikahı daha sonra neshedilip cevaz hükmü ortadan kaldırılmış ve kıyamete kadar kesin olarak haram kılınmıştır Durum böyle olunca, artık ilk zamanlardaki cevaz şartı gibi görünen “zorunluluk üzerinde durmanın bir anlamı yoktur Çünkü bu gün hiçbir zorunluluk böyle bir yolu
Selam ve dua ile
Sorularla İslamiyet