kaza kalan namazlar
Soru: Namaz hangi durumlarda kazaya bırakılır?
Cevap:
Bir kişinin namazı; ya uykuda, ya unuttuğu icin, ya da kılmasını imkansız hale getiren fiziki şartlardan dolayı kazaya kalabilir Bunların dışında namazı kazaya bırakmak haramdır Hanefi, Şafii ve Maliki mezhepleri boyle bir kişinin hem tevbe etmesi hem de kazaya kalan namazını kılması gerektiğini soylerler Hanbeli mezhebi ise bu kişinin tevbe edip, bir daha namazını kazaya bırakmaması gerektiği goruşundedir Onlar, yukarıdaki uc sebep dışında kılınamayan bir namazın kaza edilmesini caiz gormezler
İşin aslına gelince: Kuran ve sunnette namazın kazası diye bir şey yoktur Sadece uyuyan ve unutan kimseler uyandıklarında hatırladıklarında namazlarını vakitleri dışında kılabilirler Bu, onlar icin bir kaza değil; eda olur Nitekim Peygamber Efendimiz de bir defasında uyanamadıkları icin sabah namazını1 , bir defasında da (Hendek Savaşında) unuttukları icin ikindi namazını2 kılamamışlardı Bunun dışında kalan kimselerin gerek keyfi olarak gerekse gevşeklikten, tembellikten dolayı namazları vakit dışında kılmaları diye bir şey soz konusu değildir Bunlar buyuk bir gunah işlemişlerdir Tek yapacakları şey derhal tevbe istiğfar etmek ve bir daha asla namaz kacırmamaktır Zaten Peygamberimiz de uyuya kalıp kılamadıkları sabah namazından sonra yaptığı şu acıklamada keyfi olarak kılınmayan namazların kazasından bahsetmemiştir:
Dikkat edin! Sizin icin, bende bir ornek vardır (Sonra şoyle devam etti) Dikkat edin! Uyku sebebi ile namaz kacırmakta bir taksir yoktur Taksir ancak başka namazın vakti gelinceye kadar namazını kılmayan kimsede vardır Binaenaleyh bu uyuyup kalma işini kim yaparsa uyandığı zaman, o namazı kılıversin! Ama ertesi gun, o namazı her zamanki vaktinde kılsın!3
1Buhari, MevakitusSalat, 35; Muslim, Mesacid, 310313; Nesai, Mevakit, 55; Ahmed b Hanbel, 2428, 4441 ↑
2Buhari, MevakitusSalat, 36, 38, Ezan, 26, SalatulHavf, 4, Megazi, 29 ↑
3Muslim, Mesacid, 311 (681) ↑
Soru: Namaz hangi durumlarda kazaya bırakılır?
Cevap:
Bir kişinin namazı; ya uykuda, ya unuttuğu icin, ya da kılmasını imkansız hale getiren fiziki şartlardan dolayı kazaya kalabilir Bunların dışında namazı kazaya bırakmak haramdır Hanefi, Şafii ve Maliki mezhepleri boyle bir kişinin hem tevbe etmesi hem de kazaya kalan namazını kılması gerektiğini soylerler Hanbeli mezhebi ise bu kişinin tevbe edip, bir daha namazını kazaya bırakmaması gerektiği goruşundedir Onlar, yukarıdaki uc sebep dışında kılınamayan bir namazın kaza edilmesini caiz gormezler
İşin aslına gelince: Kuran ve sunnette namazın kazası diye bir şey yoktur Sadece uyuyan ve unutan kimseler uyandıklarında hatırladıklarında namazlarını vakitleri dışında kılabilirler Bu, onlar icin bir kaza değil; eda olur Nitekim Peygamber Efendimiz de bir defasında uyanamadıkları icin sabah namazını1 , bir defasında da (Hendek Savaşında) unuttukları icin ikindi namazını2 kılamamışlardı Bunun dışında kalan kimselerin gerek keyfi olarak gerekse gevşeklikten, tembellikten dolayı namazları vakit dışında kılmaları diye bir şey soz konusu değildir Bunlar buyuk bir gunah işlemişlerdir Tek yapacakları şey derhal tevbe istiğfar etmek ve bir daha asla namaz kacırmamaktır Zaten Peygamberimiz de uyuya kalıp kılamadıkları sabah namazından sonra yaptığı şu acıklamada keyfi olarak kılınmayan namazların kazasından bahsetmemiştir:
Dikkat edin! Sizin icin, bende bir ornek vardır (Sonra şoyle devam etti) Dikkat edin! Uyku sebebi ile namaz kacırmakta bir taksir yoktur Taksir ancak başka namazın vakti gelinceye kadar namazını kılmayan kimsede vardır Binaenaleyh bu uyuyup kalma işini kim yaparsa uyandığı zaman, o namazı kılıversin! Ama ertesi gun, o namazı her zamanki vaktinde kılsın!3
1Buhari, MevakitusSalat, 35; Muslim, Mesacid, 310313; Nesai, Mevakit, 55; Ahmed b Hanbel, 2428, 4441 ↑
2Buhari, MevakitusSalat, 36, 38, Ezan, 26, SalatulHavf, 4, Megazi, 29 ↑
3Muslim, Mesacid, 311 (681) ↑