namazda başka şeyler duşunmek
huşu ile namaz kılmak
namazda başka şeyler duşunmeyi nasıl engelleriz
Namazda dunya işlerini duşunmek ihlas noksanlığından ileri gelir Buna sebep olan eksiklikleri gidermeye calışmalıdır Her iş, Allah rızası icin yapılırsa, ihlas elde edilir Namaza başlarken, Allahu tealayı gorur gibi, edeple namaza başlamalı ki, namaz hakiki namaz olsun Eğer beden namazda, kalb başka yerde olursa, o namaz sahih olsa da, makbul bir namaz olmaz Bunun icin, “La havle vela kuvvete illa billahil aliyyil’azim dedikten sonra, namaza başlamak faydalıdır İslam Ahlakı kitabında da deniyor ki:
İmama uyunca, imam Fatihayı okurken, (Sağımda Cennet ve solumda Cehennem, ensemde Azrail aleyhisselam, karşımda Beytullah, onumde kabir ve ayağımın altında sırat, acaba benim sualim kolay olur mu? Ettiğim ibadet, ahirette başıma tac, yanıma yoldaş ve kabrimde ışık olur mu? Yoksa kabul olmayıp, eski bez gibi yuzume vurulur mu?) diye tefekkur etmelidir
Mumin, Allah’tan korkup rahmetinden umidini kesmemesi ve hatalarından dolayı utanması lazımdır Namazda bu sıfatlardan ayrılıyorsa, fikri dağınık ve vesvese mevcut demektir Gormek, duşunmeye sebeptir Bu bakımdan insanı meşgul edecek şeyleri, gozun gorduğu yerlerden kaldırmalı Namazı loş bir karanlıkta kılmalıdır Nakışlı seccade yerine, duz olanlar tercih edilmeli Kıble duvarı sade olmalı, herhangi bir resim asılı olmamalı Sağa sola veya karşıya bakmamalı
Namaza başlarken, Allah’ın huzuruna durduğunu, bu huzurda gafil olmanın tehlikesini duşunmeli ve kıyametin korkunc manzarasını hatırlamalı Kalbi meşgul eden, dunyevi istek ve arzulardır Nefse ceza verip, bunlardan kurtarmak gerekir Ebu Talha hazretleri, bahcede namaz kılarken bir kuş daldan dala konup namazını şaşırtınca, koca bahcesini sadaka olarak verdi Namazının noksanına kefaret olsun diye boyle yaptı Nefsi ceşitli şekilde cezalandırarak kalbi toparlamaya calışmalıdır Tam huzura kavuşamıyorum diye, mucadeleyi bırakmamalı Bir bardak dolu zeytinyağına ne kadar su konursa, o kadar zeytinyağı dokulur Cunku zeytinyağı, suya gore hafif olduğu icin suyun ustune cıkar İkisi birleşmez Dunya sevgisi ile ahiretin kalbdeki himmeti, zeytinyağı ile su gibidir Bardak su ile dolu olunca, zeytinyağı orada bulunmaz Dunya sevgisi, kalbi kaplamışsa, vesveseden kurtulmak mumkun olmaz Dunya sevgisi ne kadar azsa, kalb huzuru o kadar fazlalaşır Demek ki, kalbi toparlayabilmek icin, dunyanın faydasız şeyleri peşinden koşmamalı İlim ve ihlasla amel etmeye calışmalı, goze carpan ve kalbi meşgul eden şeyleri ortadan kaldırmalıdır
Namazda manasını biliyorsanız, okuduğunuzu duşunmek, iyi olur Kendini Rabbinin huzurunda duşunmek ve o huzurda nasıl olması gerekiyorsa, oyle bulunmak cok iyidir Kendinin son namazı olduğunu, son amelinin bu olduğunu, yahut kendini sırat uzerinde duşunup kendini toparlamak, kibriya, azamet ve celali huzurunda, kendini kartal pencesindeki serce, yahut efendisinden kacmış, yakalanıp tekrar efendisinin huzuruna goturulmuş kole gibi bilmek, yahut her an nimetleri icinde bulunduğu, her an kendisine muhtac olduğu hakiki nimet sahibinin huzurunda nasıl durulursa, oyle durmak, hic olmazsa, general karşısına cıkan bir er gibi bulunmak, namazda kalbi toparlamaya yardım eder Dunyaya onem vermemek, işlerini mesele ve duşunce vesilesi yapmamak, geldiği gibi gider, ne olduysa oyle olur gibi, dunya hakkında hoşgorulu olup, namazda hep Rabbi ile olmak muhimdir gibi duşunceye sahip olmak faydalı olur
huşu ile namaz kılmak
namazda başka şeyler duşunmeyi nasıl engelleriz
Namazda dunya işlerini duşunmek ihlas noksanlığından ileri gelir Buna sebep olan eksiklikleri gidermeye calışmalıdır Her iş, Allah rızası icin yapılırsa, ihlas elde edilir Namaza başlarken, Allahu tealayı gorur gibi, edeple namaza başlamalı ki, namaz hakiki namaz olsun Eğer beden namazda, kalb başka yerde olursa, o namaz sahih olsa da, makbul bir namaz olmaz Bunun icin, “La havle vela kuvvete illa billahil aliyyil’azim dedikten sonra, namaza başlamak faydalıdır İslam Ahlakı kitabında da deniyor ki:
İmama uyunca, imam Fatihayı okurken, (Sağımda Cennet ve solumda Cehennem, ensemde Azrail aleyhisselam, karşımda Beytullah, onumde kabir ve ayağımın altında sırat, acaba benim sualim kolay olur mu? Ettiğim ibadet, ahirette başıma tac, yanıma yoldaş ve kabrimde ışık olur mu? Yoksa kabul olmayıp, eski bez gibi yuzume vurulur mu?) diye tefekkur etmelidir
Mumin, Allah’tan korkup rahmetinden umidini kesmemesi ve hatalarından dolayı utanması lazımdır Namazda bu sıfatlardan ayrılıyorsa, fikri dağınık ve vesvese mevcut demektir Gormek, duşunmeye sebeptir Bu bakımdan insanı meşgul edecek şeyleri, gozun gorduğu yerlerden kaldırmalı Namazı loş bir karanlıkta kılmalıdır Nakışlı seccade yerine, duz olanlar tercih edilmeli Kıble duvarı sade olmalı, herhangi bir resim asılı olmamalı Sağa sola veya karşıya bakmamalı
Namaza başlarken, Allah’ın huzuruna durduğunu, bu huzurda gafil olmanın tehlikesini duşunmeli ve kıyametin korkunc manzarasını hatırlamalı Kalbi meşgul eden, dunyevi istek ve arzulardır Nefse ceza verip, bunlardan kurtarmak gerekir Ebu Talha hazretleri, bahcede namaz kılarken bir kuş daldan dala konup namazını şaşırtınca, koca bahcesini sadaka olarak verdi Namazının noksanına kefaret olsun diye boyle yaptı Nefsi ceşitli şekilde cezalandırarak kalbi toparlamaya calışmalıdır Tam huzura kavuşamıyorum diye, mucadeleyi bırakmamalı Bir bardak dolu zeytinyağına ne kadar su konursa, o kadar zeytinyağı dokulur Cunku zeytinyağı, suya gore hafif olduğu icin suyun ustune cıkar İkisi birleşmez Dunya sevgisi ile ahiretin kalbdeki himmeti, zeytinyağı ile su gibidir Bardak su ile dolu olunca, zeytinyağı orada bulunmaz Dunya sevgisi, kalbi kaplamışsa, vesveseden kurtulmak mumkun olmaz Dunya sevgisi ne kadar azsa, kalb huzuru o kadar fazlalaşır Demek ki, kalbi toparlayabilmek icin, dunyanın faydasız şeyleri peşinden koşmamalı İlim ve ihlasla amel etmeye calışmalı, goze carpan ve kalbi meşgul eden şeyleri ortadan kaldırmalıdır
Namazda manasını biliyorsanız, okuduğunuzu duşunmek, iyi olur Kendini Rabbinin huzurunda duşunmek ve o huzurda nasıl olması gerekiyorsa, oyle bulunmak cok iyidir Kendinin son namazı olduğunu, son amelinin bu olduğunu, yahut kendini sırat uzerinde duşunup kendini toparlamak, kibriya, azamet ve celali huzurunda, kendini kartal pencesindeki serce, yahut efendisinden kacmış, yakalanıp tekrar efendisinin huzuruna goturulmuş kole gibi bilmek, yahut her an nimetleri icinde bulunduğu, her an kendisine muhtac olduğu hakiki nimet sahibinin huzurunda nasıl durulursa, oyle durmak, hic olmazsa, general karşısına cıkan bir er gibi bulunmak, namazda kalbi toparlamaya yardım eder Dunyaya onem vermemek, işlerini mesele ve duşunce vesilesi yapmamak, geldiği gibi gider, ne olduysa oyle olur gibi, dunya hakkında hoşgorulu olup, namazda hep Rabbi ile olmak muhimdir gibi duşunceye sahip olmak faydalı olur