Namazda eller nasıl bağlanır
Namazda ellerin bağlanması
Namazda elleri bağlamak
Namazda ellerin bağlanması sunnettir Bu bakımdan eller yana salınarak kılınan namaz gecerlidir Ehli Sunnet mezheplerinden Hanefi, Şafii ve Hanbeli mezhebine gore namazda ellerin bağlanması sunnettir Maliki mezhebine gore ise ellerin yana salınması sunnettir Caferilere gore de eller yana salınarak namaz kılınır
Malikiler dışındaki cumhura gore; tekbirden sonra, namaz kılan kişinin sağ elini sol eli ve bileği uzerine koyması sunnettir Cunku Vail b Hucr'dan rivayet edildiğine gore, kendisi Hz Peygamber (as)'in, namaza girince ellerini kaldırdığını ve tekbir aldığını, sonra elbisesine burunerek sağ elini sol eli, bileği ve pazusu uzerine koyduğunu gorduğunu nakletmiştir (1)
Kabisa b Hulb'un babasından rivayet ettiğine gore şoyle demiştir: Resulullah (as) bize imam olurdu, namazda sol elini sağ eliyle tutardı (2)
Sehl b Saad (ra) şoyle rivayet etmiştir: insanlar sağ ellerini namaz kılarken sol kolları uzerine koymakla emrolunurlardı(3)
İbni Mes'ud'dan da şoyle rivayet edilmiştir: Hz Peygamber (as) birine uğramış, o da sol elini sağ eli uzerine koymuş olarak namaz kılıyordu Adamın sağ elini alıp sol eli uzerine koydu(4)
Hanbeliler ile Şafiilere gore, elleri bağlamanın şekli şoyledir: Sağ el sol elin bileği uzerine, yahut ona yakın bir yere konur Bunun dayandığı delil daha once de gecmiş bulunan İbni Hacer'in hadisidir Biliyoruz ki bilek, kolun başparmağı takib eden eklem tarafıdır Fakat Hanefi'lere gore, sağ elin ic kısmı, sol elin ust kısmı uzerine konur Bu durumda baş parmak ile kucuk parmak bilek uzerinde halka yapılır Kadınlara gelince iki elini goğsu uzerine halka yapmaksızın koyarlar Cunku bu durum kadınların tesetturleri ile ahenk teşkil eder
Hanefiler ile Hanbelilere gore ise, namaz kılan kişi iki elini gobeğin altına koyar Cunku Hz Ali (ra)'den rivayet edildiğine gore şoyle demiştir: Sağ elin sol el uzerine gobeğin altına konması sunnettendir(5) Bundan kastedilen Hz Peygamber (as)'in sunnetidir
Şafıilerde mustehap olan, iki elin sola meyilli olarak, kadınlarda goğus uzerine ve erkeklerde gobeğin ustune konmasıdır Cunku insanın kalbi soldadır Dolayısıyla eller en şerefli uzuv uzerine konulmuş olur Bunun bir dayanağı da daha once gecmiş bulunan Vail b Hucr'un hadisidir: Resulullah (as)'ın namaz kılarken iki ellerinden birini diğeri uzerine koyduğunu gordumBunu Ibni Huzeyme'den rivayet edilen başka bir hadis de kuvvetlendirmektedir
Malikilere gore, namazda iki elin vakarlı bir bicimde salıverilmesi menduptur Kuvvetle bırakılması değil Eller on taraftan bırakılmaz Cunku bu durum huzurlu olmaya aykırıdır Nafile namazlarda ellerin goğus uzerinde bağlanması ve tutulması caizdir Cunku bu namazlarda zaruretsiz olarak bir yere dayanmak caizdir Fakat farz namazlarda kabz mekruhtur Cunku bu durum bir yere dayanmak gibidir Bunu bir yere dayanmak icin değil de sunnet olduğu icin yaparsa mekruh değildir Bunun gibi her hangi bir şeyi kastetmeksizin yaparsa yine mekruh değildir
Bana gore doğru olan goruş cumhurun goruşudur Bu da sağ elin sol el uzerine konulmasıdır Sunnet olmayan işlerle savaşmak icin Maliki mezhebinin tespit etmiş olduğu gercekle de birleşmektedir Bu da bir yere dayanmaktır Yahut fasit ve bozuk bir inancla savaşmak icin tespit ettiği hususa aykırıdır Bu da halktan birilerinin bu durumun vacip olduğunu zannetmesidir
alıntı
Namazda ellerin bağlanması
Namazda elleri bağlamak
Namazda ellerin bağlanması sunnettir Bu bakımdan eller yana salınarak kılınan namaz gecerlidir Ehli Sunnet mezheplerinden Hanefi, Şafii ve Hanbeli mezhebine gore namazda ellerin bağlanması sunnettir Maliki mezhebine gore ise ellerin yana salınması sunnettir Caferilere gore de eller yana salınarak namaz kılınır
Malikiler dışındaki cumhura gore; tekbirden sonra, namaz kılan kişinin sağ elini sol eli ve bileği uzerine koyması sunnettir Cunku Vail b Hucr'dan rivayet edildiğine gore, kendisi Hz Peygamber (as)'in, namaza girince ellerini kaldırdığını ve tekbir aldığını, sonra elbisesine burunerek sağ elini sol eli, bileği ve pazusu uzerine koyduğunu gorduğunu nakletmiştir (1)
Kabisa b Hulb'un babasından rivayet ettiğine gore şoyle demiştir: Resulullah (as) bize imam olurdu, namazda sol elini sağ eliyle tutardı (2)
Sehl b Saad (ra) şoyle rivayet etmiştir: insanlar sağ ellerini namaz kılarken sol kolları uzerine koymakla emrolunurlardı(3)
İbni Mes'ud'dan da şoyle rivayet edilmiştir: Hz Peygamber (as) birine uğramış, o da sol elini sağ eli uzerine koymuş olarak namaz kılıyordu Adamın sağ elini alıp sol eli uzerine koydu(4)
Hanbeliler ile Şafiilere gore, elleri bağlamanın şekli şoyledir: Sağ el sol elin bileği uzerine, yahut ona yakın bir yere konur Bunun dayandığı delil daha once de gecmiş bulunan İbni Hacer'in hadisidir Biliyoruz ki bilek, kolun başparmağı takib eden eklem tarafıdır Fakat Hanefi'lere gore, sağ elin ic kısmı, sol elin ust kısmı uzerine konur Bu durumda baş parmak ile kucuk parmak bilek uzerinde halka yapılır Kadınlara gelince iki elini goğsu uzerine halka yapmaksızın koyarlar Cunku bu durum kadınların tesetturleri ile ahenk teşkil eder
Hanefiler ile Hanbelilere gore ise, namaz kılan kişi iki elini gobeğin altına koyar Cunku Hz Ali (ra)'den rivayet edildiğine gore şoyle demiştir: Sağ elin sol el uzerine gobeğin altına konması sunnettendir(5) Bundan kastedilen Hz Peygamber (as)'in sunnetidir
Şafıilerde mustehap olan, iki elin sola meyilli olarak, kadınlarda goğus uzerine ve erkeklerde gobeğin ustune konmasıdır Cunku insanın kalbi soldadır Dolayısıyla eller en şerefli uzuv uzerine konulmuş olur Bunun bir dayanağı da daha once gecmiş bulunan Vail b Hucr'un hadisidir: Resulullah (as)'ın namaz kılarken iki ellerinden birini diğeri uzerine koyduğunu gordumBunu Ibni Huzeyme'den rivayet edilen başka bir hadis de kuvvetlendirmektedir
Malikilere gore, namazda iki elin vakarlı bir bicimde salıverilmesi menduptur Kuvvetle bırakılması değil Eller on taraftan bırakılmaz Cunku bu durum huzurlu olmaya aykırıdır Nafile namazlarda ellerin goğus uzerinde bağlanması ve tutulması caizdir Cunku bu namazlarda zaruretsiz olarak bir yere dayanmak caizdir Fakat farz namazlarda kabz mekruhtur Cunku bu durum bir yere dayanmak gibidir Bunu bir yere dayanmak icin değil de sunnet olduğu icin yaparsa mekruh değildir Bunun gibi her hangi bir şeyi kastetmeksizin yaparsa yine mekruh değildir
Bana gore doğru olan goruş cumhurun goruşudur Bu da sağ elin sol el uzerine konulmasıdır Sunnet olmayan işlerle savaşmak icin Maliki mezhebinin tespit etmiş olduğu gercekle de birleşmektedir Bu da bir yere dayanmaktır Yahut fasit ve bozuk bir inancla savaşmak icin tespit ettiği hususa aykırıdır Bu da halktan birilerinin bu durumun vacip olduğunu zannetmesidir
alıntı