namaz kılarken nicin kıbleye donulur,
namazda kıble kıblenin anlamı
Namaz kılarken kıbleye donmenin anlamı
Kıble Arapcada yon ve yonelme demektir İslamda muslumanların namaz kılarken yoneldikleri Kabe yonunu dile getirir
Hz Muhammed (sav) Mekke'de Kabe'ye doğru, Kabe'yi araya alarak ya da doğrudan Beytu'lMakdis'e yonelerek namaz kılıyordu Hicretten sonra Medine'de yaklaşık onyedi ay yine Beytu'lMakdis'e doğru durarak namaz kıldı Ancak;
Biz senin yuzunun goğe doğru cevrilip durduğunu goruyoruz Elbette seni hoşlanacağın bir kıbleye dondureceğiz (Bundan boyle) yuzunu Mescidu'lHaram tarafına cevir Nerede olursanız yuzlerinizi o yone cevirin(elBakara, 2144) ayetinin gelişinden sonra kıble Kabe'ye cevrildi
Gorulmesi durumunda kıbleyi doğrudan Kabe belirler İslam bilginleri bu konuda sozbirliği icindedirler Kabe'nin gorulmemesi durumunda kıblenin nasıl belirleneceği konusunda ise başlıca uc goruş ortaya cıkmıştır İmam Ebu Hanife'ye gore esas olan Kabe'nin bulunduğu yondur Namaz kılan muslumanın Kabe yonunde durması yeterlidir Cunku ozellikle uzak mesafelerde Kabe'yi tam karşıya alabilmek mumkun değildir
İmam Şafii ve Ahmed b Hanbel kıblenin yonu değil, Kabe'nin bizzat kendisi olduğunu, bu nedenle nerede olunursa olunsun bizzat Kabe'ye yonelinmesi gerektiğini savunurlar Bu bilginlere gore Kabe'nin tam karşıya alınmaması durumunda namaz gecerli olmaz İmam Malik'in savunduğu ucuncu goruş temelde imam Ebu Hanife'nin goruşuyle aynıdır Buna gore Mescidu'lHaram icinde bulunanların kıblesi Kabe, Harem bolgesi icinde bulunanların kıblesi Mescidu'l Haram, diğer yerlerdeki muslumanların kıblesi de Harem bolgesidir
Kıbleye yonelmek namazın farzlarındandır
Herhangi bir yone doğru kılınan namaz gecerli değildir Kıbleye yonelerek namaza duran kişi daha sonra yonunu değiştirirse namazı bozulur Yalnız yuzun kıbleden cevrilmesi ise mekruh olmakla birlikte namazı bozmaz Kıblenin kesin bicimde bilinmemesi durumunda namaz kılacak kişinin kıbleyi tesbit etmek icin araştırma yapması gerekir Gerekli araştırmadan sonra kıble olarak belirlediği yonde namazını kılar Bu durumda yon yanlış bile olsa namaz gecerlidir
Ancak namaz sırasında yonunun yanlış olduğunu oğrenirse kıbleye yonelmesi gerekir Araştırma yapılmadan kılınan namazda yanlış yone durulduğu anlaşılırsa namaz yeniden kılınır Araba, vapur, tren, ucak gibi ulaşım araclarında namaza başlanırken kıbleye donulur, aracın hareketi nedeniyle kıbleden sapılması namazı bozmaz Savaş gibi hayati tehlikenin sozkonusu olduğu durumlarda kıbleye yonelme farz olmaktan cıkar Bu tur durumlarda herhangi bir yone doğru kılınan namaz gecerlidir
Namazdaki gibi farz olmamakla birlikte diğer bazı durumlarda da Kabe'ye, eş deyişle kıbleye yonelmek Hz Peygamber (s as)'in sunneti gereği gelenekleşmiştir Namaz dışındaki dua ve ibadetlerde, Hac gorevinin gereklerinden olan ihrama girilmesi sırasında, cemrelere taş atarken kıbleye donulmesi gerekir Cenazeler gomulurken sağ yanlarına yatırılarak yuzleri kıblene cevrilir Hayvanlar da kesilirken kıbleye doğru yatırın Tum bunlar mu'minin ibadet ve fiillerinde Allah'a yonelişini, O'nun hoşnutluğunu arayışını simgeler Buna karşılık bazı yakışıksız durumlarda kıbleye yonelmekten kacınılmalıdır Sozgelimi abdest bozulurken kıbleye yonelinmemesi, sırt donulmemesi gerekir Hz Peygamber (sas)'in, Biriniz kazayı hacet istediği zaman, kıbleyi ne karşısına alsın, ne de arkasına (Medine'ni) doğusuna ya da batısına doğru donun(Nesai), anlamındaki soz ve davranışlarından kaynaklanan bu tutum, Allah'ı cirkinliklerden tenzihe yonelik bir tutumdur
namazda kıble kıblenin anlamı
Namaz kılarken kıbleye donmenin anlamı
Kıble Arapcada yon ve yonelme demektir İslamda muslumanların namaz kılarken yoneldikleri Kabe yonunu dile getirir
Hz Muhammed (sav) Mekke'de Kabe'ye doğru, Kabe'yi araya alarak ya da doğrudan Beytu'lMakdis'e yonelerek namaz kılıyordu Hicretten sonra Medine'de yaklaşık onyedi ay yine Beytu'lMakdis'e doğru durarak namaz kıldı Ancak;
Biz senin yuzunun goğe doğru cevrilip durduğunu goruyoruz Elbette seni hoşlanacağın bir kıbleye dondureceğiz (Bundan boyle) yuzunu Mescidu'lHaram tarafına cevir Nerede olursanız yuzlerinizi o yone cevirin(elBakara, 2144) ayetinin gelişinden sonra kıble Kabe'ye cevrildi
Gorulmesi durumunda kıbleyi doğrudan Kabe belirler İslam bilginleri bu konuda sozbirliği icindedirler Kabe'nin gorulmemesi durumunda kıblenin nasıl belirleneceği konusunda ise başlıca uc goruş ortaya cıkmıştır İmam Ebu Hanife'ye gore esas olan Kabe'nin bulunduğu yondur Namaz kılan muslumanın Kabe yonunde durması yeterlidir Cunku ozellikle uzak mesafelerde Kabe'yi tam karşıya alabilmek mumkun değildir
İmam Şafii ve Ahmed b Hanbel kıblenin yonu değil, Kabe'nin bizzat kendisi olduğunu, bu nedenle nerede olunursa olunsun bizzat Kabe'ye yonelinmesi gerektiğini savunurlar Bu bilginlere gore Kabe'nin tam karşıya alınmaması durumunda namaz gecerli olmaz İmam Malik'in savunduğu ucuncu goruş temelde imam Ebu Hanife'nin goruşuyle aynıdır Buna gore Mescidu'lHaram icinde bulunanların kıblesi Kabe, Harem bolgesi icinde bulunanların kıblesi Mescidu'l Haram, diğer yerlerdeki muslumanların kıblesi de Harem bolgesidir
Kıbleye yonelmek namazın farzlarındandır
Herhangi bir yone doğru kılınan namaz gecerli değildir Kıbleye yonelerek namaza duran kişi daha sonra yonunu değiştirirse namazı bozulur Yalnız yuzun kıbleden cevrilmesi ise mekruh olmakla birlikte namazı bozmaz Kıblenin kesin bicimde bilinmemesi durumunda namaz kılacak kişinin kıbleyi tesbit etmek icin araştırma yapması gerekir Gerekli araştırmadan sonra kıble olarak belirlediği yonde namazını kılar Bu durumda yon yanlış bile olsa namaz gecerlidir
Ancak namaz sırasında yonunun yanlış olduğunu oğrenirse kıbleye yonelmesi gerekir Araştırma yapılmadan kılınan namazda yanlış yone durulduğu anlaşılırsa namaz yeniden kılınır Araba, vapur, tren, ucak gibi ulaşım araclarında namaza başlanırken kıbleye donulur, aracın hareketi nedeniyle kıbleden sapılması namazı bozmaz Savaş gibi hayati tehlikenin sozkonusu olduğu durumlarda kıbleye yonelme farz olmaktan cıkar Bu tur durumlarda herhangi bir yone doğru kılınan namaz gecerlidir
Namazdaki gibi farz olmamakla birlikte diğer bazı durumlarda da Kabe'ye, eş deyişle kıbleye yonelmek Hz Peygamber (s as)'in sunneti gereği gelenekleşmiştir Namaz dışındaki dua ve ibadetlerde, Hac gorevinin gereklerinden olan ihrama girilmesi sırasında, cemrelere taş atarken kıbleye donulmesi gerekir Cenazeler gomulurken sağ yanlarına yatırılarak yuzleri kıblene cevrilir Hayvanlar da kesilirken kıbleye doğru yatırın Tum bunlar mu'minin ibadet ve fiillerinde Allah'a yonelişini, O'nun hoşnutluğunu arayışını simgeler Buna karşılık bazı yakışıksız durumlarda kıbleye yonelmekten kacınılmalıdır Sozgelimi abdest bozulurken kıbleye yonelinmemesi, sırt donulmemesi gerekir Hz Peygamber (sas)'in, Biriniz kazayı hacet istediği zaman, kıbleyi ne karşısına alsın, ne de arkasına (Medine'ni) doğusuna ya da batısına doğru donun(Nesai), anlamındaki soz ve davranışlarından kaynaklanan bu tutum, Allah'ı cirkinliklerden tenzihe yonelik bir tutumdur