Namazla ilgili Kur'an Ayetleri
Şuphesiz ki namaz hayasızlıktan ve kotulukten alıkoyar
AnkebUt sUresi (29), 45
Ayeti kerimenin tamamının anlamı şoyledir: Sana vahyedilen kitabı oku ve namazı kıl Şuphesiz ki namaz hayasızlıktan ve kotulukten alıkoyar Allah'ı anmak elbette en buyuk ibadettir Allah yaptıklarınızı bilir
Namazlara, ozellikle orta namaza devam ediniz
Bakara sUresi (2), 238
Beş vakit namazı eksiksiz kılmak ve bunu ara vermeksizin yapmak gerekir Cunku ayetteki muhafaza kelimesi namazların eksiksiz, en mukemmel şekilde ve vaktinde kılınması gibi ozellikleri kapsamına alır Ayrıca butun rukunlerini ve şartlarını da yerine getirerek namaz kılmamız icap eder Zira ayetin devamındaki Allah icin boyun eğerek kalkın namaza durunemri bunu gerektirir Burada gecen kunut tabiri, taati, huşUu, boyun eğmeyi ve ayakta durmayı ifade eder ki, dilimizde buna an durmak denir
Eğer tovbe ederler, namazı kılarlar, zekatı verirlerse onları serbest bırakın
Tevbe sUresi (9), 5
Bu ayetin tamamının anlamı şoyledir: Haram ayları cıkınca Allah'a ortak koşanları nerede bulursanız oldurun; onları yakalayın, hapsedin ve her gozetleme yerinde oturup onları bekleyin Eğer tovbe ederler, namazı kılarlar, zekatı verirlerse onları serbest bırakın Cunku Allah bağışlayan, esirgeyendir
Cuma namazı kılınınca yeryuzune dağılın ve Allah'ın lutfundan isteyin Allah'ı cok zikredin ki kurtuluşa eresiniz
Cum'a sUresi (62), 10
Cuma namazından once ve sonra kılınacak sunnet namazlar hakkında 101 numaralı hadiste bilgi verilmiştir Bu ayeti kerimenin bulunduğu Cuma sUresinin dokuzuncu ayetinde cuma ezanı okununca, işi gucu bırakıp Allah'ı anmak uzere cuma namazı kılınması gerektiği belirtilmekte, acıklamakta olduğumuz yukarıdaki onuncu ayette de cuma namazını kıldıktan sonra herkesin tamamen serbest olduğu, dilediği şekilde hareket edebileceği ifade edilmektedir Diğer bir soyleyişle, cuma namazını kılan kimsenin bu gorevini yerine getirmiş olduğu, şayet ticaretinin başına donmek istiyorsa donebileceği, ilim oğrenmek istiyorsa tekrar kitaplarının başına oturabileceği, ibadet etmek istiyorsa dilediği şekilde ibadet edebileceği, hatta dinlenmek istiyorsa dinlenebileceği ortaya konmaktadır Ayeti kerimedeki yeryuzune dağılınifadesi kesin bir emir değildir Artık herkesin dilediğini yapmakta serbest olduğu yonunde bir acıklamadır
Gecenin bir bolumunde de uyanıp kalk ve sana mahsus olmak uzere, nafile namaz kıl; ola ki bu sayede Rabbin seni ovguye değer bir makama ulaştırır
İsra sUresi (17), 79
Ayeti kerimede Peygamber Efendimiz'den, gecenin bir kısmında uykudan kalkması ve namaz kılması istenmektedir Arapcada geceleyin uykudan uyanarak namaz kılmaya teheccut dendiği icin bu namaza da teheccut namazı adı verilmiştir
Peygamber Efendimiz butun gece uyumayıp namaz kılan sahabilerini ikaz etmiş, bunun vucudu yorgun duşureceğini dikkate alarak butun gece ibadet etmeyi doğru bulmamıştır 152 numaralı hadiste geniş bir şekilde ele alındığı uzere, ResUli Ekrem sallallahu aleyhi ve sellem genc sahabisi Abdullah İbni Amr İbni As'ın kendini hırpalarcasına ibadet etmesini yasaklamıştır
Vucutları yatak yuzu gormez
Secde sUresi (32), 16
Vucutlarının yatak yuzu gormediği belirtilen kimseler, geceleyin kalkıp Allah rızası icin ibadet eden, namaz kılan, dua eden kimselerdir Bu ayeti kerimenin tamamı şoyledir:
Korkuyla ve umitle Rablerine yalvarıp ibadet ettikleri icin vucutları yatak yuzu gormez Kendilerine verdiğimiz nimetlerden Allah yolunda harcarlar
Geceleri kalkıp ibadet eden kimselerin mukafatı yukarıdaki ayetin devamında (17 numaralı ayette) şoyle belirtilmektedir:
Yaptıklarına karşılık olarak onlar icin kendilerini mutlu edecek ne guzel nimetler hazırlanıp saklandığını bilemezler
Geceleri pek az uyurlar
Zariyat sUresi (51), 17
Ayeti kerimenin baş tarafından itibaren cenneti kazanmış muttaki insanların ozellikleri sayılmakta, bu ozelliklerden birinin, dunyada iken geceleri teheccut namazı kılmak icin pek az uyumaları, zamanlarını Allah'a ibadet ve dua ile gecirmeleri olduğu belirtilmektedir Bir sonraki ayette onların bu ibadetlerinin seher vakitlerine kadar devam ettiğine işaretle seher vakitlerinde bağışlanma dilediklerisoylenmektedir
Şuphesiz ki namaz hayasızlıktan ve kotulukten alıkoyar
AnkebUt sUresi (29), 45
Ayeti kerimenin tamamının anlamı şoyledir: Sana vahyedilen kitabı oku ve namazı kıl Şuphesiz ki namaz hayasızlıktan ve kotulukten alıkoyar Allah'ı anmak elbette en buyuk ibadettir Allah yaptıklarınızı bilir
Namazlara, ozellikle orta namaza devam ediniz
Bakara sUresi (2), 238
Beş vakit namazı eksiksiz kılmak ve bunu ara vermeksizin yapmak gerekir Cunku ayetteki muhafaza kelimesi namazların eksiksiz, en mukemmel şekilde ve vaktinde kılınması gibi ozellikleri kapsamına alır Ayrıca butun rukunlerini ve şartlarını da yerine getirerek namaz kılmamız icap eder Zira ayetin devamındaki Allah icin boyun eğerek kalkın namaza durunemri bunu gerektirir Burada gecen kunut tabiri, taati, huşUu, boyun eğmeyi ve ayakta durmayı ifade eder ki, dilimizde buna an durmak denir
Eğer tovbe ederler, namazı kılarlar, zekatı verirlerse onları serbest bırakın
Tevbe sUresi (9), 5
Bu ayetin tamamının anlamı şoyledir: Haram ayları cıkınca Allah'a ortak koşanları nerede bulursanız oldurun; onları yakalayın, hapsedin ve her gozetleme yerinde oturup onları bekleyin Eğer tovbe ederler, namazı kılarlar, zekatı verirlerse onları serbest bırakın Cunku Allah bağışlayan, esirgeyendir
Cuma namazı kılınınca yeryuzune dağılın ve Allah'ın lutfundan isteyin Allah'ı cok zikredin ki kurtuluşa eresiniz
Cum'a sUresi (62), 10
Cuma namazından once ve sonra kılınacak sunnet namazlar hakkında 101 numaralı hadiste bilgi verilmiştir Bu ayeti kerimenin bulunduğu Cuma sUresinin dokuzuncu ayetinde cuma ezanı okununca, işi gucu bırakıp Allah'ı anmak uzere cuma namazı kılınması gerektiği belirtilmekte, acıklamakta olduğumuz yukarıdaki onuncu ayette de cuma namazını kıldıktan sonra herkesin tamamen serbest olduğu, dilediği şekilde hareket edebileceği ifade edilmektedir Diğer bir soyleyişle, cuma namazını kılan kimsenin bu gorevini yerine getirmiş olduğu, şayet ticaretinin başına donmek istiyorsa donebileceği, ilim oğrenmek istiyorsa tekrar kitaplarının başına oturabileceği, ibadet etmek istiyorsa dilediği şekilde ibadet edebileceği, hatta dinlenmek istiyorsa dinlenebileceği ortaya konmaktadır Ayeti kerimedeki yeryuzune dağılınifadesi kesin bir emir değildir Artık herkesin dilediğini yapmakta serbest olduğu yonunde bir acıklamadır
Gecenin bir bolumunde de uyanıp kalk ve sana mahsus olmak uzere, nafile namaz kıl; ola ki bu sayede Rabbin seni ovguye değer bir makama ulaştırır
İsra sUresi (17), 79
Ayeti kerimede Peygamber Efendimiz'den, gecenin bir kısmında uykudan kalkması ve namaz kılması istenmektedir Arapcada geceleyin uykudan uyanarak namaz kılmaya teheccut dendiği icin bu namaza da teheccut namazı adı verilmiştir
Peygamber Efendimiz butun gece uyumayıp namaz kılan sahabilerini ikaz etmiş, bunun vucudu yorgun duşureceğini dikkate alarak butun gece ibadet etmeyi doğru bulmamıştır 152 numaralı hadiste geniş bir şekilde ele alındığı uzere, ResUli Ekrem sallallahu aleyhi ve sellem genc sahabisi Abdullah İbni Amr İbni As'ın kendini hırpalarcasına ibadet etmesini yasaklamıştır
Vucutları yatak yuzu gormez
Secde sUresi (32), 16
Vucutlarının yatak yuzu gormediği belirtilen kimseler, geceleyin kalkıp Allah rızası icin ibadet eden, namaz kılan, dua eden kimselerdir Bu ayeti kerimenin tamamı şoyledir:
Korkuyla ve umitle Rablerine yalvarıp ibadet ettikleri icin vucutları yatak yuzu gormez Kendilerine verdiğimiz nimetlerden Allah yolunda harcarlar
Geceleri kalkıp ibadet eden kimselerin mukafatı yukarıdaki ayetin devamında (17 numaralı ayette) şoyle belirtilmektedir:
Yaptıklarına karşılık olarak onlar icin kendilerini mutlu edecek ne guzel nimetler hazırlanıp saklandığını bilemezler
Geceleri pek az uyurlar
Zariyat sUresi (51), 17
Ayeti kerimenin baş tarafından itibaren cenneti kazanmış muttaki insanların ozellikleri sayılmakta, bu ozelliklerden birinin, dunyada iken geceleri teheccut namazı kılmak icin pek az uyumaları, zamanlarını Allah'a ibadet ve dua ile gecirmeleri olduğu belirtilmektedir Bir sonraki ayette onların bu ibadetlerinin seher vakitlerine kadar devam ettiğine işaretle seher vakitlerinde bağışlanma dilediklerisoylenmektedir