nicebayan
FD Üye
- Katılım
- Ara 24, 2016
- Mesajlar
- 94,678
- Etkileşim
- 2
- Puan
- 38
- Yaş
- 36
- Web sitesi
- nicebayan.com
- F-D Coin
- 90
Namazla ilgili Kur'an Ayetleri
Şüphesiz Ki namaz hayasızlıktan ve kötülükten alıkoyar
Ankebût sûresi (29), 45
Âyeti kerîmenin tamamının anlamı şöyledir: Sana vahyedilen kitabı oku ve namazı kıl Şüphesiz Ki namaz hayasızlıktan ve kötülükten alıkoyar Allah'ı anmak kesinlikle en büyük ibadettir Allah yaptıklarınızı bilir
Namazlara, özellikle orta namaza devam ediniz
Bakara sûresi (2), 238
Beş süre namazı eksiksiz kılmak ve bunu ara vermeksizin yapmak gerekir Çünkü âyetteki muhafaza kelimesi namazların eksiksiz, en mükemmel şekilde ve zamanında kılınması gibi özellikleri kapsamına alır Hem tüm rükünlerini ve şartlarını da yerine getirerek namaz kılmamız icap eder Zira âyetin devamındaki Allah için boyun eğerek kalkın namaza durunemri bunu gerektirir Burada geçen kunut tabiri, taati, huşûu, boyun eğmeyi ve ayakta durmayı ifade eder ki, dilimizde buna an durmak denir
Eğer tövbe ederler, namazı kılarlar, zekâtı verirlerse onları özgür bırakın
Tevbe sûresi (9), 5
Bu ayetin tamamının anlamı şöyledir: Haram ayları çıkınca Allah'a iki taraflı koşanları nerede bulursanız öldürün; onları yakalayın, hapsedin ve her gözcülük yapma yerinde oturup onları bekleyin Eğer tövbe ederler, namazı kılarlar, zekâtı verirlerse onları özgürlük bırakın Çünkü Allah bağışlayan, esirgeyendir
Cuma namazı kılınınca yeryüzüne dağılın ve Allah'ın lütfundan isteyin Allah'ı fazla zikredin oysa kurtuluşa eresiniz
Cum'a sûresi (62), 10
Cuma namazından önce ve sonra kılınacak sünnet namazlar hakkında 101 numaralı hadiste veri verilmiştir Bu âyeti kerîmenin bulunduğu Cuma sûresinin dokuzuncu âyetinde cuma ezanı okununca, işi gücü bırakıp Allah'ı anmak üzere cuma namazı kılınması gerektiği belirtilmekte, açıklamakta olduğumuz yukarıdaki onuncu âyette de cuma namazını kıldıktan sonradan herkesin en ince ayrıntısına kadar hür olduğu, dilediği şekilde hareket edebileceği ifade edilmektedir Diğer bir söyleyişle, cuma namazını kılan kimsenin bu görevini yerine getirmiş olduğu, belki ticaretinin başına dönmek istiyorsa dönebileceği, ilim öğrenmek istiyorsa yeniden kitaplarının başına oturabileceği, ibadet etmek istiyorsa dilediği şekilde ibadet edebileceği, hatta dinlenmek istiyorsa dinlenebileceği ortaya konmaktadır Âyeti kerîmedeki yeryüzüne dağılınifadesi emin bir dikte değildir Artık herkesin dilediğini yapmakta serbest olduğu yönünde bir açıklamadır
Gecenin bir bölümünde de uyanıp kalk ve sana bilerek almak üzere, nâfile namaz kıl; ola ki bu sâyede Rabbin seni övgüye değerinde bir makama ulaştırır
İsrâ sûresi (17), 79
Âyeti kerîmede Peygamber Efendimiz'den, gecenin bir kısmında uykudan kalkması ve namaz kılması istenmektedir Arapçada geceleyin uykudan uyanarak namaz kılmaya teheccüt dendiği için bu namaza da teheccüt namazı adı verilmiştir
Peygamber Efendimiz bütün gece uyumayıp namaz kılan sahâbîlerini ikaz etmiş, bunun vücudu bitkin düşüreceğini dikkate alarak bütün gece ibadet etmeyi dürüst bulmamıştır 152 numaralı hadiste geniş bir şekilde ele alındığı üzere, Resûli Ekrem sallallahu aleyhi ve sellem genç sahâbîsi Abdullah İbni Amr İbni Âs'ın kendini hırpalarcasına ibadet etmesini yasaklamıştır
Vücutları yatak yüzü görmez
Secde sûresi (32), 16
Vücutlarının yatak yüzü görmediği açıklanmış kimseler, geceleyin kalkıp Allah rızâsı için ibadet eden, namaz kılan, dua eden kimselerdir Bu âyeti kerîmenin tamamı şöyledir:
Korkuyla ve ümitle Rablerine yalvarıp ibadet ettikleri için vücutları yatak yüzü görmez Kendilerine verdiğimiz nimetlerden Allah yolunda harcarlar
Geceleri kalkıp ibadet eden kimselerin mükâfatı yukarıdaki âyetin devamında (17 numaralı âyette) şöyle belirtilmektedir:
Yaptıklarına karşılık olarak onlar için kendilerini mutlu edecek ne hoş nimetler hazırlanıp saklandığını bilemezler
Geceleri öyle az uyurlar
Zâriyât sûresi (51), 17
Âyeti kerîmenin baş göre itibaren cenneti kazanmış muttakî insanların özellikleri sayılmakta, bu özelliklerden birinin, dünyada iken geceleri teheccüt namazı kılmak için pek az uyumaları, zamanlarını Allah'a ibadet ve dua ile geçirmeleri olduğu belirtilmektedir Bir sonraki âyette onların bu ibadetlerinin seher vakitlerine değin devam ettiğine işaretle seher vakitlerinde bağışlanma dilediklerisöylenmektedir
*
Şüphesiz Ki namaz hayasızlıktan ve kötülükten alıkoyar
Ankebût sûresi (29), 45
Âyeti kerîmenin tamamının anlamı şöyledir: Sana vahyedilen kitabı oku ve namazı kıl Şüphesiz Ki namaz hayasızlıktan ve kötülükten alıkoyar Allah'ı anmak kesinlikle en büyük ibadettir Allah yaptıklarınızı bilir
Namazlara, özellikle orta namaza devam ediniz
Bakara sûresi (2), 238
Beş süre namazı eksiksiz kılmak ve bunu ara vermeksizin yapmak gerekir Çünkü âyetteki muhafaza kelimesi namazların eksiksiz, en mükemmel şekilde ve zamanında kılınması gibi özellikleri kapsamına alır Hem tüm rükünlerini ve şartlarını da yerine getirerek namaz kılmamız icap eder Zira âyetin devamındaki Allah için boyun eğerek kalkın namaza durunemri bunu gerektirir Burada geçen kunut tabiri, taati, huşûu, boyun eğmeyi ve ayakta durmayı ifade eder ki, dilimizde buna an durmak denir
Eğer tövbe ederler, namazı kılarlar, zekâtı verirlerse onları özgür bırakın
Tevbe sûresi (9), 5
Bu ayetin tamamının anlamı şöyledir: Haram ayları çıkınca Allah'a iki taraflı koşanları nerede bulursanız öldürün; onları yakalayın, hapsedin ve her gözcülük yapma yerinde oturup onları bekleyin Eğer tövbe ederler, namazı kılarlar, zekâtı verirlerse onları özgürlük bırakın Çünkü Allah bağışlayan, esirgeyendir
Cuma namazı kılınınca yeryüzüne dağılın ve Allah'ın lütfundan isteyin Allah'ı fazla zikredin oysa kurtuluşa eresiniz
Cum'a sûresi (62), 10
Cuma namazından önce ve sonra kılınacak sünnet namazlar hakkında 101 numaralı hadiste veri verilmiştir Bu âyeti kerîmenin bulunduğu Cuma sûresinin dokuzuncu âyetinde cuma ezanı okununca, işi gücü bırakıp Allah'ı anmak üzere cuma namazı kılınması gerektiği belirtilmekte, açıklamakta olduğumuz yukarıdaki onuncu âyette de cuma namazını kıldıktan sonradan herkesin en ince ayrıntısına kadar hür olduğu, dilediği şekilde hareket edebileceği ifade edilmektedir Diğer bir söyleyişle, cuma namazını kılan kimsenin bu görevini yerine getirmiş olduğu, belki ticaretinin başına dönmek istiyorsa dönebileceği, ilim öğrenmek istiyorsa yeniden kitaplarının başına oturabileceği, ibadet etmek istiyorsa dilediği şekilde ibadet edebileceği, hatta dinlenmek istiyorsa dinlenebileceği ortaya konmaktadır Âyeti kerîmedeki yeryüzüne dağılınifadesi emin bir dikte değildir Artık herkesin dilediğini yapmakta serbest olduğu yönünde bir açıklamadır
Gecenin bir bölümünde de uyanıp kalk ve sana bilerek almak üzere, nâfile namaz kıl; ola ki bu sâyede Rabbin seni övgüye değerinde bir makama ulaştırır
İsrâ sûresi (17), 79
Âyeti kerîmede Peygamber Efendimiz'den, gecenin bir kısmında uykudan kalkması ve namaz kılması istenmektedir Arapçada geceleyin uykudan uyanarak namaz kılmaya teheccüt dendiği için bu namaza da teheccüt namazı adı verilmiştir
Peygamber Efendimiz bütün gece uyumayıp namaz kılan sahâbîlerini ikaz etmiş, bunun vücudu bitkin düşüreceğini dikkate alarak bütün gece ibadet etmeyi dürüst bulmamıştır 152 numaralı hadiste geniş bir şekilde ele alındığı üzere, Resûli Ekrem sallallahu aleyhi ve sellem genç sahâbîsi Abdullah İbni Amr İbni Âs'ın kendini hırpalarcasına ibadet etmesini yasaklamıştır
Vücutları yatak yüzü görmez
Secde sûresi (32), 16
Vücutlarının yatak yüzü görmediği açıklanmış kimseler, geceleyin kalkıp Allah rızâsı için ibadet eden, namaz kılan, dua eden kimselerdir Bu âyeti kerîmenin tamamı şöyledir:
Korkuyla ve ümitle Rablerine yalvarıp ibadet ettikleri için vücutları yatak yüzü görmez Kendilerine verdiğimiz nimetlerden Allah yolunda harcarlar
Geceleri kalkıp ibadet eden kimselerin mükâfatı yukarıdaki âyetin devamında (17 numaralı âyette) şöyle belirtilmektedir:
Yaptıklarına karşılık olarak onlar için kendilerini mutlu edecek ne hoş nimetler hazırlanıp saklandığını bilemezler
Geceleri öyle az uyurlar
Zâriyât sûresi (51), 17
Âyeti kerîmenin baş göre itibaren cenneti kazanmış muttakî insanların özellikleri sayılmakta, bu özelliklerden birinin, dünyada iken geceleri teheccüt namazı kılmak için pek az uyumaları, zamanlarını Allah'a ibadet ve dua ile geçirmeleri olduğu belirtilmektedir Bir sonraki âyette onların bu ibadetlerinin seher vakitlerine değin devam ettiğine işaretle seher vakitlerinde bağışlanma dilediklerisöylenmektedir
*