Niyet “azmetmek, kesin olarak irade etmek, kastetmek demektir Daha acık bir ifadeyle kalbin bir şeye karar vermesi, hangi işin ne icin yapıldığının acıklıkla farkında olunması demektir Namaz hususunda niyet Allah icin safiyetle namaz kılmayı istemek ve hangi namazın kılınacağını bilmektir
Namazın gecerli olması icin niyetin gerekli olduğunda İslam bilginleri ittifak etmişlerdir Ancak coğunluk bunu sıhhat şartı sayarken, Şafiiler ve bazı Malikiler rukun sayarlar Kalpten gecirilen ile dil ile soylenen birbirine uymuyor ise, kalpten gecirilene itibar edilir Malikiler'e gore ise dil ile soylenmesi caiz ise de soylenmemesi daha iyidir
Hanefi mezhebine gore farz namazlar, vitir namazı, adak namazı ve bayram namazları icin belirleme şarttır Mesela bugunku sabah namazınadiye niyet edilir Fakat vakit icerisinde, o vaktin hangi vakit olduğunu bilmek kaydıyla bu vaktin farzını kılmayadiye niyet edilmesi de yeterlidir Fakat cuma namazında, vaktin namazına niyet etmek yeterli olmaz, cunku vakit cuma vakti değil, oğle namazının vaktidir
Nafile namazlar icin namazın ilk sunnetini veya son sunnetini kılmaya niyet ettimdiye niyet edilir Bununla birlikte, ister muekked isterse gayri muekked olsun nafile namazlarda, namazın sunnetinidiye bir belirleme yapmak şart değildir; sadece namaz kılmaya niyet edilmesi yeterlidir, fakat belirleme yapılması daha iyi olur Ozellikle teravih namazı kılarken, teravih namazınaveya vaktin sunnetinediye niyet edilmesi daha ihtiyatlı bir tutum olur Cemaate yetişip de imamın farzı mı yoksa teravihi mi kıldırdığını bilmeyen bir kimse, farza niyet ederek imama uyar Eğer imam farzı kıldırmakta ise, uyan kişinin farzı sahih olur; imam teravihi kıldırmakta imişse, uyan kişinin kıldığı namaz nafile olur, fakat yatsının farzından once olduğu icin teravih namazı yerine gecmez
Namazın gecerli olması icin niyetin gerekli olduğunda İslam bilginleri ittifak etmişlerdir Ancak coğunluk bunu sıhhat şartı sayarken, Şafiiler ve bazı Malikiler rukun sayarlar Kalpten gecirilen ile dil ile soylenen birbirine uymuyor ise, kalpten gecirilene itibar edilir Malikiler'e gore ise dil ile soylenmesi caiz ise de soylenmemesi daha iyidir
Hanefi mezhebine gore farz namazlar, vitir namazı, adak namazı ve bayram namazları icin belirleme şarttır Mesela bugunku sabah namazınadiye niyet edilir Fakat vakit icerisinde, o vaktin hangi vakit olduğunu bilmek kaydıyla bu vaktin farzını kılmayadiye niyet edilmesi de yeterlidir Fakat cuma namazında, vaktin namazına niyet etmek yeterli olmaz, cunku vakit cuma vakti değil, oğle namazının vaktidir
Nafile namazlar icin namazın ilk sunnetini veya son sunnetini kılmaya niyet ettimdiye niyet edilir Bununla birlikte, ister muekked isterse gayri muekked olsun nafile namazlarda, namazın sunnetinidiye bir belirleme yapmak şart değildir; sadece namaz kılmaya niyet edilmesi yeterlidir, fakat belirleme yapılması daha iyi olur Ozellikle teravih namazı kılarken, teravih namazınaveya vaktin sunnetinediye niyet edilmesi daha ihtiyatlı bir tutum olur Cemaate yetişip de imamın farzı mı yoksa teravihi mi kıldırdığını bilmeyen bir kimse, farza niyet ederek imama uyar Eğer imam farzı kıldırmakta ise, uyan kişinin farzı sahih olur; imam teravihi kıldırmakta imişse, uyan kişinin kıldığı namaz nafile olur, fakat yatsının farzından once olduğu icin teravih namazı yerine gecmez