Namazda başı ortmek veya sarık kullanmak gerekir mi? Baş acık namaz kılınabilir mi? Takke ile baş ortulse, sarığın yerine gecer mi?
Hz Peygamber (sas) ve Ashabı Kiram, İslam oncesinde olduğu gibi İslam’dan sonra da gunluk hayatlarında, yoresel imkan ve şartlar gereği sarıkla başlarını ortmuşlerdir Peygamberimiz (sas) gunluk kıyafeti ile namazlarını kılmış, ibadet icin ozel giysiler edinmemiştir Mesela takke uzerine sarık sardığı gibi (Tirmizi, Libas, 12, 42), sarıksız takke ve takkesiz sarık kullandığı da olmuştur (Kenzu’lummal, 7121, Hadis No, 1828418286)
Bazı İslam bilginleri Peygamberimiz’in (sas) bu fiili uygulamalarını goz onune alarak namazda erkeklerin başını ortmesini sunnet kabul etmişler, dolayısıyla baş acık namaz kılmanın mekruh olacağını soylemişlerdir (İbn Abidin, Haşiyetu Reddi’lmuhtar, I, 639641)
Diğer bazıları ise bunu orf gereği kabul ettiklerinden başı acık namaz kılmakta bir sakınca olmadığını belirtmişlerdir Bunlara gore Hz Peygamber (sas) ve Ashabı Kiram, İslam oncesinde olduğu gibi İslam’dan sonra da sarığı, gunluk normal bir giysi olarak kullanmışlardır (Tirmizi, Libas, 12) Hz Peygamber (sas)’in yeni musluman olanlara emir veya tavsiye ettiği ozel bir sarık şekli olmamış, bu hususta oluşan orf ne ise oyle devam edilmiştir Dolayısıyla onlar, Tirmizi’nin rivayet ettiği, “Muşriklerle aramızdaki fark, başlıkların uzerine sarık sarmaktır (Tirmizi, Libas, 42) hadisi bağlayıcı nitelikte gorulmemiştir
Sonuc olarak, Hz Peygamber (sas) o donemin orf ve adeti gereği sarığı kullanmıştır Ancak takkenin uzerine sarılmasını onermek suretiyle muşriklerin kullandığından farklı bir tarz geliştirmiş ve Muslumanların bu konuda duyarlı olmalarını istemiştir Bunu dikkate alan bazı alimler, namazda başın kapatılmasını sunnet kabul etmişler ve baş acık namaz kılmayı mekruh gormuşlerdir Bu nedenle namaz kılarken başın takke, sarık vb bir şeyle ortunmesi evladır Ancak baş acık bir halde namaz kılmak da caizdir
Hz Peygamber (sas) ve Ashabı Kiram, İslam oncesinde olduğu gibi İslam’dan sonra da gunluk hayatlarında, yoresel imkan ve şartlar gereği sarıkla başlarını ortmuşlerdir Peygamberimiz (sas) gunluk kıyafeti ile namazlarını kılmış, ibadet icin ozel giysiler edinmemiştir Mesela takke uzerine sarık sardığı gibi (Tirmizi, Libas, 12, 42), sarıksız takke ve takkesiz sarık kullandığı da olmuştur (Kenzu’lummal, 7121, Hadis No, 1828418286)
Bazı İslam bilginleri Peygamberimiz’in (sas) bu fiili uygulamalarını goz onune alarak namazda erkeklerin başını ortmesini sunnet kabul etmişler, dolayısıyla baş acık namaz kılmanın mekruh olacağını soylemişlerdir (İbn Abidin, Haşiyetu Reddi’lmuhtar, I, 639641)
Diğer bazıları ise bunu orf gereği kabul ettiklerinden başı acık namaz kılmakta bir sakınca olmadığını belirtmişlerdir Bunlara gore Hz Peygamber (sas) ve Ashabı Kiram, İslam oncesinde olduğu gibi İslam’dan sonra da sarığı, gunluk normal bir giysi olarak kullanmışlardır (Tirmizi, Libas, 12) Hz Peygamber (sas)’in yeni musluman olanlara emir veya tavsiye ettiği ozel bir sarık şekli olmamış, bu hususta oluşan orf ne ise oyle devam edilmiştir Dolayısıyla onlar, Tirmizi’nin rivayet ettiği, “Muşriklerle aramızdaki fark, başlıkların uzerine sarık sarmaktır (Tirmizi, Libas, 42) hadisi bağlayıcı nitelikte gorulmemiştir
Sonuc olarak, Hz Peygamber (sas) o donemin orf ve adeti gereği sarığı kullanmıştır Ancak takkenin uzerine sarılmasını onermek suretiyle muşriklerin kullandığından farklı bir tarz geliştirmiş ve Muslumanların bu konuda duyarlı olmalarını istemiştir Bunu dikkate alan bazı alimler, namazda başın kapatılmasını sunnet kabul etmişler ve baş acık namaz kılmayı mekruh gormuşlerdir Bu nedenle namaz kılarken başın takke, sarık vb bir şeyle ortunmesi evladır Ancak baş acık bir halde namaz kılmak da caizdir