iltasyazilim
FD Üye
Arkadaşlar yazarken imla hatası yaptıysam affoluna
Namazın Farzları
Namazın farzları on ikidir Yedisi namazın dışında, beşi namazın içindedir
Namazın dışındakilere namazın şartları, içindekilere de namazın rükünleri denir
Namazın şartları tamam olmadıkça, namaz sahih olmaz
Namazın Şartları
1 Guslü gerektiren bir hâl olursa, yıkanmak; yoksa, abdest almak; su bulunmadığı veya meşru bir mazeret olduğu zaman teyemmüm etmek
2 Bedeni, elbiseyi, namaz kılınacak yeri her türlü pisliklerden temizlemek
3 Açılması, görülmesi şer’an caiz olmayan edep yerlerini örtmek
4 Kıbleye (Kâbe’ye) karşı dönmek,
5 Kılınacak namaz, hangi vaktin namazı ise onu kılmaya niyet etmek
6 Namazı vakti girince kılmak
7 Kıbleye döndükten sonra, namaza,Alalhü Ekber diyerek başlamak
·Namaz Allahû Teala’ya yapılan en büyük ibadet ve niyazdır
·Allah’ın huzuruna çıkılırken maddimanevi, görünürgörünmez bütün pisliklerden, kirlerden bedenimizi, elbisemizi, namaz kılacağımız yeri temizlemek şarttır
·Kadın erkek her müslümanın karanlıkta ve tek başına da olsa, namaz için örtünmeleri farzdır Erkeklerin örtmeye mecbur oldukları edep yerleri göbek altından diz kapaklarına kadardır
·Kadınlar namazda yüz, el ve ayaklardan başka her yerlerini örterler
·Namazda kıbleye dönmek farzdır Zaruret olmadıkça, namaz içinde göğsü kıbleden başka tarafa çevirmek namazı bozar
·Kıblenin hangi tarafta olduğunu tayinde şüpheye düşen ve şüphesini gideremeyen kimse, en çok kıble sandığı tafa dönüp namazını kılar
·Namaz içinde kıblenin farkına varırsa, yüzünü o cihete çevirerek namazı tamamlar
·Her namazın belli bir vakti vardır Vakit girmeden namaz kılınamaz
·Namaza başlarken niyet etmek de farzdır Niyetsiz namaz sahih olmaz
· Niyet, namaza başlamadan önce, kılınacak namazın farzlarından hangisi olduğunun hatıra getirilerek Alalh rızası için edâsının ve vakti çıkmış ise kazasının kastedilmesidirBunu ayrıca dil ile de söylemek müstehabdır
· Cemaatle kılınırken imama uymaya da niyetlenmek icabet eder
· Farz ve vacip olmayan namazlarda, “Alalh rızası için namaz kılmaya şeklinde niyetlenmek kafidir
· Niyetle namaza giriş tekbiri arasında namazla ilgisi olmayan hiçbir şeyle uğraşmamak, hemen Alalhü Ekber diyerek namaza girmek lazımdır
· Namaza Allah’ı anarak başlamak farz, tekbir ile başlamak ayrıca vaciptir Tekbir alınırken baş dik tutulur, parmaklar sıkılmamak ve avuç içleri kıbleye karşı gelmek üzere başparmak uçları kulaklarının yumuşağına değecek kadar eller kaldırılır; tekbir bitince, eller yanlara bırakılmadan sağ el sol elin üzerine gelmek suretiyle göbeğin altında bağlanır
Kadınlar ellerini, parmaklarının uçları omuz başına gelecek kadar kaldırır ve göğüsleri üzerine bağlarlar
Namaza giriş tekbiri ayakta ve yavaşça alınır Bu tekbirden sonra namazı bozan bir şey yapmak haramdır
Namazın Rükünleri
1 Namazda ayakta durmak (kıyam)
2 Namazda Kur’an okumak (kıraat)
3 Kur’an okuduktan sonra eğilmek (rükû)
4 Secdeye kapanmak
5 Namazın sonunda oturmak
·Namazda ayakta durmak, namaza giriş tekbirini tekbirini aldıktan sonra sağ elin avucunun sol elin üstüne gelmesi, serçe ve başparmaklarla sol elin bileğinin tutulması suretiyle ellerin göbeğin altında bağlanıp ayak üzeri kıbleye karşı durmaktır
·Kıyamda ayaklar kıbleye karşı düz ve araları dört parmak kadar açık tutulur
·Kadınlar, sağ ellerini sol elleri üzerine koyarak göğüsleri üzerinde bağlarlar Erkekler gibi iki parmaklarıyla bileklerini tutmazlar
·Ayakta durmaya gücü yeten her müslümanın farz ve vacip namazlarla sabah namazının sünnetini ayakta dikilerek kalmaları farzdır
·Nafile namazlar oturularak kılınabilirse de sevabı az olur
·Ayakta duramayanlarla ayakta idrarlarını tutamayanlar veya secdeden âciz olanlar namazı oturarak kılarlar
·Namazda Kur’an okumak, farz namazların birinci ve ikinci rekatlarında; vacip ve nafile namazların her rekatında farzdır
·Bunun için kadın erkek her müslümanın Kur’an’dan en az uzunca bir ayet veya üç kısa ayet ezberlemeleri farz, Fatiha suresini ve başka bir sureyi ezberlemeleri vaciptir
·Farz namazların birinci ve ikinci rekâtlarında ve nafilelerin her rekatında Fatiha’dan sonra kısa bir süre veya onun kadar ayet okumak vaciptir
·Sabah, akşam ve yatsı namazlarının birinci ve ikinci rekâtlarında, Cuma ve bayram namazlarında, Ramazan’da vitir ve teravih namazlarında imamın Kur’an’ı açıktan ve bunlardan başkasında da gizli okuması vaciptir
·Birinci rekâtta Kur’an’dan evvel “Sübhaneke yi okumak, yalnız kılınırken Sübhaneke’den sonra “Eûzü besmele çekmek, ikinci rekata kalkınca yalnız besmele çekmek, Her rekatta besmeleden sonra okunan Fatiha’nın sonunda “âmin demek sünnettir
·Ayakta Kur’an okuduktan sonra eğilmek farzdır Namazın rükünlerindendir
·Bu da, el parmakları açık (kadınlarda kapalı) ellerin içi diz kapaklarının üzerinde ve baş ile sırt dümdüz (kıdanlarda biraz meyillice) olduğu halde eğilip en az üç kere Sübhâne Rabbiye’l Azim diyecek kadar durmaktır
·Eğilirken ve diğer rükünlere geçilirken Allahü Ekber demek sünnettir
·Eğildikten sonra doğrulurken imamın Semiallahü limen hamideh , cemaatinde Rabbena leke’lhamd demesi ve yalnız başına kılımırken, her ikisinin de söylenmesi sünnettir
·Doğrulunca, Rabbena leke’lhamd diyecek kadar ayakta durmak sünnettir
·Buna vacip ve hatta farz diyenler de olmuştur
·Namazda iyice doğrulmak lâzımdır
·Peygamberimiz (sav) doğruldukları zaman epeyce durulardı
·Rükûdan doğrulduktan sonra secdeye varmak da farzdır, namazın rükûnudur
·Secde, ayak parmaklarının uçlarıyla dizlerin, ellerin içlerinin, alın ve burnun yere gelmek üzere başı yere koymaktır
·Bir rekatta iki secde farzdır
·Allahü Ekber diyerek secdeye varılırken, ilk önce dizlerin; sonra ellerin; sonra iki el arasında başın yere konulması sünnettir
·Ellerin üzerinde secde etmek mekruhtur
·Secdede alnı yere koymak farzdır, alınla burnu yere koymak ayrıca vaciptir Yalnız alınla secde etmek tahrimen mekruhtur
·Alınla burnu, yerin katılığını hissedecek kadar secde mahallinde kuvvetlice bastırmak lazımdır
·Secde edilirken ayakalrı yerden kaldırmak caiz değildir
·Secdede dirsekleri yanlardan açık tutmak, kolları yana yapıştırmamaki uylukları karından uzakça tutmak (erkekler için) sünnettir(Kadınlar dirseklerini yanlarına yapıştırırlar)
·Secdede üç kere Sübhane Rabbiye’la’lâ demek sünnettir Üçten eksik olursa mekruhtur Secdeden Allahü Ekber diyerek doğrulunca Sübhanallah diyecek kadar durmak sünnettir
Vacip ve hatta farz diyenlerde vardır
Bunda da çok dikkatli olmak lazımdır
·İkinci secdeden Allahü Ekber denilerek ilk önce baş kaldırılır, sonra eller dizlerin üzerine konulup yere ilişmeden ve hiç oturmaksızın ikinci rekata kalkılır
·Meşru bir mazeret olduğu takdirde yere ilişmek caizdir
·Namazların sonunda Ettahiyyatü okuyacak kadar oturmak farzdır, namazın rükünlerindendir
·Erkekler sol ayaklarının yanlarını yere döşeyerek üzerlerine oturur, sağ ayaklarının parmaklarını kıbleye doğru dikerler, parmak uçları diz kapaklarıyla beraber olmak üzere eller uyluklar üzerine konur
Kadınların sol yanlarına oturup ayaklarını sağ yandan çıkarmaları müstehabdır
·Namaz sonunda oturulunca “Ettahiyyatü okumak vacip, arkasından Allahümme salli, Allahümme bârik salavatlarını ve bunun arkasından da Rabbena Atina duasını veya başka bir me’sur duayı okumak sünnettir
Evvela sağ ve sonra sol tarafa –yüzün beyazı görünecek kadar başı çevirerek Esselamü aleykum ve rahmetullah diyerek selam vermek vaciptir
·Selam verdikten sonra: Allahümme ente’sselamü ve min ke’sselamü tebarekte yâ ze’lcelali ve’likram demek sünnettir
·Kılınan namaz dört rekatlı farz ise, birinci oturuşta Ettahiyyatü okunduktan sonra Alalhü ekber diyerek üçüncü rekata kalkılır, yalnız besmele ve Fatiha okunup rükû ve secdeler yapılıp oturulur, Ettahiyyatü, salevât ve dua okunarak selam verilir
·Kılınan namaz vitir namazı ise, üçüncü rekâtında; dört rekatlı te’kidli sünnet ise, üçüncü ve dördüncü rekâtlarında dahi Fatiha’dan sonra bir süre veya üç kısa ayet veya onun kadar uzunca bir ayet okunur
·Te’kidsiz sünnetlerin ilk oturuşunda Ettahiyyatü’den sonra salavat, üçüncü rekâta kalkılınca da evvela Sübhaneke ve “Euzu besmele okunur, sonra Fatiha’ya geçilir
Namazın Vacipleri
Namazın vacipleri, namazın farzlarını tamamlar
Vacip bile bile terk edilirse, namazı yeniden kılmak ve yanılarak terk edildiği zaman da yanılma secdesi yapmak lazım gelir
Namazın vacipleri:
1 Namaza Allahü ekber sözüyle başlamak
2 Her rekatın başında Fatiha suresini okumak
3 Fatiha’yı tamam okumak
4 Fatiha’ya bir sûre veya ayet eklemek
5 Fatiha’yı sûreden veya ayetten önce okumak
6 Nafile namazların her rekatında ve farzların birinci ve ikinci rekatlarında Fatiha ile beraber sûre veya ayet okuması
7 Sabah, akşam, yatsı namazlarının birinci ve ikinci rekatlarında ve Cuma, bayram, teravih ve vitir namazlarında imamın Fatiha ve sureleri açıktan, öğle ve ikindide içindne okumak
8 Cemaatin susup imamı dinlemesi,
9 Vitir namazında kunut duası okumak
10 Secdede burnu alınla birlikte yere koymak
11 İki secdeyi biribiri ardınca yapmak
12 Rüku ve secdelerden iyice doğrulmak
13 Üç ve dört rekatlı namazların ikinci rekatlarından sonra oturmak
14 Oturuşlarda Ettahiyyatü okumak
15 Ettahiyyatüyü tam okumak
16 İlk oturuşta Ettahiyyatü’den sonra üçüncü rekata kalkmak,
17 Namaz sonunda selam vermek
18 Namazda yanılınca yanılma secdesi yapmak
19 Namazda secde ayeti okununca secde etmek namazın vaciplerindendir
Namazın Sünnetleri
Namazın sünnetleri, namazın vaciplerini tamamlar Sünnetler terk edilmekle namaz bozulmadığı gibi, yanılma secdesini de gerektirmez
Fakat sünneti bile bile terk etmek mekruhturNamazın sünnetleri:
12 Allahü ekber diyerek namaza başlanırken, kunut ve bayram namazı tekbirleri alınırken avuç ayaları ön tarafa olmak üzere başparmakları, uçları kulakların yumuşaklarına (kadınlar omuzlarına) değecek kadar elleri kaldırmak
3 Eller kaldırılırken, eller açık, parmaklar tabii hallerinde bulunmak,
4 Namaza giriş tekbirini imamınkine yakın almak
5 6 Namaza giriş tekbirinden sonra, sağ elin içi sol elin üstüne gelmek (erkeklerde ayrıca serçe ve başparmaklarla sol elin bileği tutulmak) suretiyle elleri yanlara salmadan göbeğin altından (kadınlarda göğüslerin üstünden) bağlamak
7 Namaza başlayınca, içten Sübhaneke okumak,
8 9 Euzu ve besmele çekmek
10 Fatiha sonunda, okuyan ve işitenin gizlice “amin demek
11 Eğilirken Alalhü ekber demek
12 Eğilince üç kere sübhane Rabbiye’lazim demek
13 Doğrulurken Semiallahü limen hamideh ve arkasından Rabbena leke’lhamd demek
14 Ayakta iken iki ayağın arasını dört parmak kadar açık bulundurmak
15 Eğilmiş duruken dizleri ellerle tutmak
16 Dizler tutulurken, parmakları açık, dizleri dik, sırtı dümdüz, başı dosdğru tutmak (kadınlar ellerini dizlerini üzerine kor, parmakları ayrı bulunduramazlar, dizlerini bükük ve arkalarını meyilli tutarlar)
17 Eğildikten sonra doğrulup kalkmak,
18 Secdeye varılırken evvela dizleri, sonra elleri, daha sonra yüzü yere koymak,
19 Secdelere varırken de secdelerden kalkarken de Allahü ekber demek
20 Secdelerde el ayalarının yere ve parmakların birbirine yapışık bulunması
21 Secdelerde başı iki eller arasında yere koyup elleri yüzden uzak bulundurmamak
22 Secdelerde üçer defa Sübhane Rabbiye’la’la demek
23 Secdede erkeklerin karınlarını uyluklarından, dirseklerini yanlarından ve kollarını yerden uzak tutması (kadınların secdede alçalıp kolarını yanlarına bitiştirmesi ve karınlarını uyluklarına yapıştırması)
24 Doğrulurken elleri uylukları üzerine koymak,
25 Gerek secdeden doğrulurken ve gerek oturulunca, erkeklerin sıol ayağını yere yayıp üzerine oturması ve sağ ayaklarını, parmakları kıbleye doğru gelmek üzere dikmesi (kadınların kaynakları üzerine oturup ayaklarını yatık olarak sağ taraftan çıkarması)
26 Ettahiyyatü’yü gizli okumak
27 Rekatı ikiden fazla olan farzları ilk iki rekatından sonrakilerde Fatiha okumak
28 Son oturuşta Ettahiyyatü’den sonra Allahümme salli ve barik’i ve daha sonra malum dualardan birini okumak
29 Selam verirken başı evvela sağa ve sola çevirmek
30 Selamda Esselamü aleyküm ve rahmetullah demek
31 Tek başına kılınan namazlarda selam verilirken melekleri; cemaatle kılınırken; imamın selamında meleklerle beraber camaati; cemaatinde imam ve cemaati kast etmesi
İmamın tekbirleri ve Semialalhü limen hamideh’i açıktan alması,
Fatiha’ya zam olunacak surenin, sabah ve öğle namazlarında uzun, ikindi ve yatsı namazlarında uzun surelerin orta uzunluktakilerden,akşam namazında ise kısa surelerin uzançalarından okunması
Sabah namazının birinci rekatını ikinci rekatından üçte bir veya üçte iki kadar uzatmak
Tahiyyatta şehadet kelimesi okunacağı sırada Lâ İlâhe denilirken sağ elin başparmağıyla orta parmağın halkalanıp diğerleri bükülmek suretiyle şehadet parmağı kaldırmak ve illallah denirken indirmek de namazın sünnetlerindendir
Namazın Müstehabları
·Namaza duranların, Alalh’ın huzurunda bulunduklarını düşünerek ona göre derlenip topralanarak, ayakta dikilirken secde yerine eğilince, ayakların üzerine; secdede burun ucuna; oturulunca kucağa ve selamda omuz başlarına bakması
·Öksürmek, geğirmek ve esnemek gibi şeyleri ekden geldiği kadar yapmamaya ve önlemeye çalışmak
·İkamette Hayye ale’lfelah denirken imam ve cemaatin namaza kalkması
·Kad kameti’ssalah denirken imamın namaza başlaması,
·Namaza durulurken, niyeti dil ile de yapmakNamazın müstehablarından ve adabındandır
Namazda İşlenmesi Mekruh Olan Şeyler
Mekruhlar, harama ve helale yakın olmak üzere ikiye ayrılırlar, işlenen mekruhun harama yakın mı yoksa helale yakın mı olduğu da vacibe veya sünnet ve müstehaba karşı oluşuna göre ayırt edilir
Namazda mekruh olan hareketler haram ve helale yakın olanları karışık olarak şöyle sıralanır:
1 Namazda elbise ile oynamak
2 Namazda bedenle oynamak
3 Parmak çıtlatmak
4 Ellerin parmaklarını birbirne çatmak
5 Secde yerindeki kumları, taşları düzeltmek
6 Elleri böğüre koymak
7 Göz ile değil de boyunla dönüp bakmak
8 Tükürük bırakmak
9 Ka’dede kaynakları yere koyup dizleri dikerek oturmak
10 Erkeklerin secdelerde kollarını yere yayması
11 Erkeklerin kolları açık olarak namaza durması,
12 Gömlek giymeye kadir iken, erkeklerin namazı yalnız şalvar veya peştemalle kılması
13 İşaretle selam almak
14 Özürsüz iken bağdaş kurarak durmak
15 Erkeklerin namazda saçlarını toplayıp tepeye veya enseye alması
16 Başa mendil veya sarık dolayıp tepeyi açık bırakmak
17 Secdeye giderken elbiseyi önden veya arkadan kaldırmak veya yen veya etek çemrenmiş olarak namaza durmak
18 Namazda zaruret olmadığı halde elbiseyi başa ve omuzlara veya yalnız omuzlara alıp eteklerini salıvermek
19 Namazda elleri bile çıkaracak yer bırakmamak üzere elbiseye,ihrama bürünmek
20 Namazda buruntuyu sağ koltuğun altından alarak iki ucunu sol omuz üzerine yahut sol koltuktan dolaştırılarak iki ucu sağ omuz üzerine atmak, omuzlardan birini açık bırakmak
21 Kıraati kıyamın dışında yapmak, rükûda iken tamamlamak
22 İntikal tekbir ve zikirlerini intikal tamamlandıktan sonra yapmak ve mesela rüküa giderken alınacak tekbiri rükua vardıktan sonra almak, rükudan doğrulurken söylenecek Semialalhü limen hamideh’i rükudan doğrulduktan sonra söylemek
23 Nafile namazların her çift rekatında, birinciyi ikincisinden uzun yapmak
24 Bütün namazlarda ikinci rekatı, birinci reakattan üç veya daha çok ayetle uzatmak
25 Farzın bir tek reaktında bir sureyi iki kere okumak
26 Ezberinde başka sure varken bir sureyi iki rekatta bile bile okumak
27 Gerek bir rekatta, gerek iki rekatta olsun okunan surenin veya ayetin üstündeki sureyi veya ayeti okumak
28 İki rekatta okunan iki sure arasını uzun olmayan bir sure ile ayırmak
29 Bir surenin ayetinden bir veya birkaç ayet geçerek başka ayete atlamak
30 Farz namazlarda bir rekatta iki sure arasını aradan bir veya birkaç sure atlayarak cem etmek
31 Namazda güzel kokulu bir şeyi bile bile koklamak
32 33Elbise veya yelpaze ile bir veya iki kere rüzgarlanmak
34 Secdede ve secdeden başkasından elin veya ayağın parmaklarını kıbleden başka tarafa çevirmek
35 Elleri, rükuda dizler; kadede uyluklar; kıyamda sağ eli sol el üzerine koymayı terk etmek
36 Namazda esnemek
37 Namazda gözleri yummak
38 Gözleri göğe veya tavana dikmek
39 Gerinmek
40 Namaza aykırı ufacık bir harekette bulunmak
41 42Mecbur olmadıkça, kehle tutup öldürmek
43 Namazda ağzı ve burnu örtülü bulundurmak
44 Ağızda, kıraate mani olacak veya kalbi meşgul edecek erimez bir şey bulundurmak
45 Sıcak veya soğuk yahut yerin serinliği gibi zaruret olmaksızın secdeyi sarığın dolamı üzerine yapmak
46 Burunda bir özür yokken secdeleri yalnız alınla yapmak
47 Yol üzerinde namaza durmak
48 Hamamda namaz kılmak
49 Ayak yolunda namaz kılmak
50 Kabristanda ve benzerlerinde namaz kılmak
51 Başkasına ait olan ve sahibinin rızası bulunmayan yerde namaz kılmak
52 Pisliğe yakın bir yerde namaz kılmak
53 İdrar veya dışkı sıkıntısı varken namaz kılmak
54 Yel sıkıntısı varken namaz kılmak
55 Bedende veya elbisede veya namaz kılınacak yerde namaza mani olmayacak derecede pislik bulunduğu halde namaz kılmak
56 Namazı eski püskü, kirli paslı elbise ile kılmak
57 Allah’a karşı tezellül ve tazarru için değil de ihmallikten veya sıcaktan dolayı başı serin tutmak için başı açık oalrak namaz kılmak
58 Yenmek üzere yemek hazırlanmışken namaza durmak
59 60Ziynet ve süs gibi kalbi meşgul eden,oyun,çalgı gibi ibadet huzurunu bozan şeylerin önünde yanında namaz kılmak
61 62 Okunan ayetleri rüku ve sücud tesbihlerini ellerin parmaklarını yumarak saymak
63 Bir zaruret yokken imamın tamamı ile mihrabın içine girerek namaz kıldırması
64 65İmamın bir zira’ miktarı yüksek yahut o miktar alçak bir yerde bulunması
66 Öndeki safta açık yer bulunduğu halde arkasındaki safta namaza durmak
67 Canlı bir varlık resminin bulunduğu şey üzerine secde yapmak
68 Üzerinde canlı bir varlık resmi bulunan elbiseyi giyinmiş oalrak namaz kılmak
69 Namaz kılanın başının üstünde yahut arka tarafında yahut ön veya yan taraflarında, sağında solunda canlı bir varlık resmi bulunması
70 71Namaz kılanın önünde,içinde kor, köz olan tandır ve ocağın bulunması
72 Namaz kılanın önünde uyur kimselerin bulunması
73 74Namaz kılanın alnından, kendisine zarar vermeyen tozu,toprağı ve teri silmesi
75 Namazda okunması vacip veya mesnun olan sureler müstesna olmak üzere herhangi bir sureyi tayin ve kıraate devamla, başka sureleri ihmal etmek
76 İmamın, muktediyi fetih zorunda bırakması
77 Önden geçileceği besbelli olan yerde öne bir sütre konulmadan namaza durmak
78 Secdeye varırken elleri, özürsüz olarak dizlerden evvel yere indirmek ve kalkarken de dizleri ellerden evvel kaldırmak
79 Rükuda başı yukarı dikmek veya aşağı eğmek
80 Besmeleyi, Amin’i, Sübhaneke ve Eûzu’yü açıktan okumak
81 Rüku veya sücud tesbihlerini terk etmek yahut üçten az yapmak
82 Rükûa varırken yahut rükûdan kalkarken el kaldırmak
83 Farz namazda özürsüz olarak duvara veya âsâya dayanıp durmak
84 Araya bir engel koymadan insanın yüzüne doğru yönelerek namaz kılmak
85 Zaruret olmadığı halde kucağa çocuk alıp namaza durmak
86 Gasp edilmiş elbiseyi giyip namaz kılmak
87 Camide yer tayin ederek namazı hep orada kılmak
88 İmamdan evvel eğilmek veya secdeye varmak
89 Zaruret olmaksızın ipek elbise ile namaz kılmak
90 İmamdan evvel doğrulmak veya secdeden kalkmaknamazın mekruhlarından ve namazda çekinilmesi gereken hareketlerdir
Namazda Mekruh Olmayan Şeyler
1 Namazda çözülen kuşağı bağlamak
2 Meşgul etmemek şartıyla boyuna kılıç vb takılı olması
3 Cepken giyenlerin, kollarını geçirmeksizin namaza durması
4 Mushafa veya kılıca karşı namaz kılmak
5 Muma veya kandile veyahut fanusa karşı namaz kılmak
6 Başın secdede üzerine gelmemesi şartıyla üzerinde canlı resim bulunan yaygıda namaz kılmak
7 Namazda yılan,akrep gibi tehlikeli hayvanları öldürmek
8 Rükuda vücuda yapışan elbiseyi,azanın belli olmaması için azıcık hareketle silkmek ve elbiseyi tozdan topraktan sakınmak
9 Gerektiğinde, yüz çevirmeksizin göz ucuyla bakmak
10 Yer pek ve sert olunca namazı döşek ve yaygı üzerinde kılmak
11 Sıcaklıktan veya soğukluktan veya zarar verici şeylerden korunmak için bir bez serip onun üzerinde secde yapmak
12 Nafile namazların iki rekatında da aynı sureyi okumakmekruh olmaz
Namazı Bozan ve Bozmayan Şeyler
·Namazın farzlarından, şartlarından birisini terk etmek namazı bozar
·Namazda kasten veya unutarak veya yanılarak veya namazı bozacağını bilemeyerek veya uyuklayarak konuşmak namazı bozarKonuşmak namazı bozduğu gibi sehiv, tilavet ve şükür secdesini de bozar
Konuşmanın azı çoğu birdir
·Namazda insanların konuşmalarına benzer şekilde dua etmek, insanlardan istenilmesi ve elde edilmesi mümkün olan bir şeyi Allah’tan istemek namazı bozar
Mesela Allahümme’tımnî keza “Ey Allah’ım ! beni şöyle giyindir, kuşandır diye dua edilmez Kur’anı Kerim’de ve hadisi şeriflerde geçen duaları namaz içinde okumak namazı bozmaz
·Namaz içinde bir tanıdığa saygı niyetiyle lisanla selam vermek veya verilen selamı almak veya el sıkışmak suretiyle selamlaşmak namazı bozarVerilen selama, namazda el veya başla mukabele etmek veya istenilen bir şey için başla, gözle, kaşla işarette bulunmak namazı bozmaz
·Fakat namaz kılana “İleri git veya “Yanında namaz kılacak kimseye yer ver denilip o da bu isteği yerine getirmek üzere hareket etse namazı bozulur
Çünkü Allah’tan başkasının emrine boyun eğmiş olurAmma kendiliğinden biraz çekilerek, saffa sokulacak kimseye yer vermesi namazı bozmaz
·Aksıran bir kimseye namaz içinde Yerhamükellah! Diyerek dua etmek namazı bozar
·Cenabı Hakk’ın şeriki olup olmadığından sorana, namazda Lâ ilahe illallah diyerek cevap vermek namazı bozar
Bir felaket haberi karşısında namazda İnna lillahi ve inna ileyhi raciun ayetini okumak namazı bozar
·Şaşılacak birhaber karşıısnda La ilahe illallah yahut Sübhanallah! Demek namazı bozar
·Sorulan veya aranan veya istenilen bir şeyi cevaplamak maksadıyla Kur’anı Kerim’den ayet okumak namazı bozar Eğer cevap vermek maksadıyla değil de, namazda bulunduğu anlatılmak maksadıyla okunursa, namaz bozulmaz
·Namazda “Allah ismi işitilince cevap maksadıyla celle celalüh veya Peygamberimiz’in ismi işitilince, yine cevap maksadıyla sallallahu aleyhi ve selem demek namazı bozar
·Fakat sadece bir senâ ve salevat maksadıyla söylenmiş olursa namazı bozmaz Bu, namaza aykırı düşmeyen bir zikir kabilinden olmuş olur
·Namaz kılan, kendisini çağırana veya içeriye girmek isteyene, namazda bulunduğunu anlatmak için kıraati açıktan okursa namazı bozulmaz
·Namazda özürsüz yere öksürük çıkarmak namazı bozarÖzürlü olursa sayılmaz
Sesi düzeltmek ve güzelleştirmek yahut imamına hatasını anlatıp doğrultmak yahut kendisinin namazda bulunduğunu bildirmek için yapılan öksürük çıkarma, özürlülük cümlesinden sayılmıştır
·Namazda tozu üflemek iin “hüf! bir şeyden bezginlik göstermek için “üf! demek namazı bozar
·Namazda “ah uhh! diyerek inlemek namazı bozar “Ah! Uhh Off demek namazı bozar
·Harfler hasıl olacak şekilde ses salınarak ağlamak namazı bozarKendisini tutamayacak derecede şiddetli hastalıktan ileri gelen âh u enin de namazı bozmaz
·Namazda , huşu eseri olarak değil de, şmamın sesinin ve nağmesinin güzelliğinden kendisini tutamayarak ağlayan kimsenin namazı bozulur
·Bir rekatta birbiri ardınca vücudun bir yerini üç kere kaşımak namazı bozar Bir kere veya art arda iki kere veya ayrı ayrı rekatlarda birer ikişer kere kaşımak namazı bozmaz El kaldırmaksızın bir yeri birkaç kere kaşımak da bir kere kaşıma sayılır
·Namazda özürsüz yere, biribiri ardınca, hiç durmadan en az üç adım atmak namazı bozar
·Birinin çarpmasıyla namaz yerinden iradesi dışında üç adım kadar yürütmüş olmak da namazı bozar
Namaz kılınan yerden tutulup çıkarlımak da böyledir
·Namazda tekrarlanmamak üzere baştan düşen takyeyi veya sarığı bir el ile başa koymak, ameli kesîri gerektiriyorsa namazı bozar(Namaz içinde namaza ait ve namazı ıslah ve tamamlamak için olmayan her amel kesir sayılır ve namazı bozar) gerektirmiyorsa bozmaz
·Namazda, ağız dışından susam tanesi kadar da olsa, bir şey yemek namazı bozar
·Namazda, dişler arasındaki nohut büyüklüğünde olan bir kırıntıyı yemek namazı bozar
·Kırıntı susam tanesi kadar olursa namazı bozmazFakat bu da birden yenilmeyip yutulmayıp çiğneye çiğneye yenirse namaz ameli kesir ile bozulmuş olur
·Ağızda bulunan şeker parçasının, namazda çiğnenmediği halde tadı boğaza gitse namazı bozar
Fakat namazdan önce yenmiş olan bir şeyin tadı tükürükle boğaza gitse namaz bozulmaz
·Namazda bir şey çiğnemek ve gevelemek namazı bozar
·Namazda sakız çiğnemek namazı bozar
·Namazda bir şey içmek namazı bozar
·Baş, semaya kaldırılıp ağza düşecek dolu tanesi veya yağmur damlası mideye inse namaz bozulur
·Teyemmümle namaza durmuş olan kimsenin, suyu görüp kullanmaya gücü yetmesi halinde namazı bozulur
·Teyemmümle namaz kıldıran imama uyanın suyu görmesi ve imamın da kullanmaya gücü yetmesi halinde de hüküm aynıdır
·Teyemmümü mubah kılan özür, namaz içinde ortadan kalkarsa namaz bozulur
·Mesh müddeti namaz içinde sona ererse namaz bozulur
·Üzerinden mesh edilen mest, namazda iken, ayaktan çıkarılınca namaz bozulur
·Tertip sahibi olan bir kimsenin namazda ister kendisinin , ister imamın geçmiş bir namazını hatırlamasıyla namaz bozulur
·Abdesti bozulan imamın, imamlığa elverişli bulunmayan bir kimseyi mihraba geçirmesi halinde namaz bozulur
·Namazda özürsüz olarak göğsü kıbleden başka tarafa çevirmek namazı bozar Fakat herhangi bir yerinden kan çıktığı ve abdest bozulduğu sanılarak göğüs kıbleden çevrilecek olsa, mescidden dışarı çıkmadıkça namaz bozulmaz
·Sabah namazını kılarken güneş doğarsa namaz bozulur
·Bayram namazını kılarken güneş zevale erer, gökte tam dikilirse namaz bozulur
·Cuma namazı kılınırken ikindi vakti girerse namaz bozulur
·Kırık iyileşerek namaz içinde tahta sargı düşerse namaz bozulur
·Özür sahibinin özrü namaz içinde ortadan kalkarsa namaz bozulur
·Namazda bayılmakla namaz bozulur
·Namazda çıldırmakla namaz bozulur
·İmamın arkasında erkek kadın yan yana bir hizada namaza durmakla namaz bozulur Ancak erkek kadının geri durması için işaret eder de kadın geri durmamış olursa, kadının namazı bozulmuş, erkeğin namazı bozulmamış olur
·Namazda abdest bozulup abdest bozulup yenileneceği sırada avret mahalli açılmakla namaz bozulur
·Namazda abdest bozulup abdest almaya gidilirken yahut abdest alınıp namazı tamamlamaya gelinirken kıraat etmekle namaz bozulur
·Namazda abdest bozulduktan sonra bir rükün eda edecek kadar bir müddet özürsüz yere bekleyip durmakla namaz bozulur
·Namazda burundan gelen su, kan ile abdest de bozulduğu sanılarak mescidden dışarı çıkmakla namaz bozulur Mescid tabiri camiye, eve ve arsaya şamildir
·Mescid veya mescid hükmündeki yerler dışında kalan kırda namaz kılınırken, abdest bozuldu sanılarak saflar veya önde bulunan sütre geçilmekle namaz bozulur
·Abdestsiz olunduğu veya mesh müddetinin çıktığı yahut geçmiş namaz veya namaza mani bir pislik bulunduğu sanılarak namaza durulan yerden ayrılmakla namaz bozulurÇünkü namazdan onu ıslah için değil, terk etmek üzere mufarakat edilmiş oluyor
·Namaz kılanın namazda kendi imamından başkasının takıldığı yeri okuyup açmakla namazı bozulur
Çünkü bunda zaruretsiz yere namaz dışındakine öğretmek vardırFakat kendi imamının yanıldığı tutulduğu yerde ona fatihlik etmesi namazı bozmaz
·Eğer bunu namazda olmayandan işitip de imamına fatihlik ederse hepsinin namazı boşa gider
·Namazın tekbirinde hemzeyi uzatmakla namaz bozulur
·Ezberinde bulunmayan sûre veya ayeti namazda, mushafın veya levhadan yazılı olduğu yerden okumakla namaz bozulur
Namazda göze ilişen bir kitaba veya levhaya ne yazıldığını anlamak için sadece bakıvermek namazı bozmaz, edebe aykırı hareket edilmiş olur Okunamaz olursa namazı bozar
·Namazda avret mahalli açılmak veya namaza mani olacak derecede bir pislikle bir rükun etmek veya edecek kadar bir zaman geçirmekle namaz bozulur
·Namazda uyuklayarak eda edilmiş olan rükun uyanılınca iade edilmezse namaz bozulur
MAsım Köksalİslam İlmihali
Namazın Farzları
Namazın farzları on ikidir Yedisi namazın dışında, beşi namazın içindedir
Namazın dışındakilere namazın şartları, içindekilere de namazın rükünleri denir
Namazın şartları tamam olmadıkça, namaz sahih olmaz
Namazın Şartları
1 Guslü gerektiren bir hâl olursa, yıkanmak; yoksa, abdest almak; su bulunmadığı veya meşru bir mazeret olduğu zaman teyemmüm etmek
2 Bedeni, elbiseyi, namaz kılınacak yeri her türlü pisliklerden temizlemek
3 Açılması, görülmesi şer’an caiz olmayan edep yerlerini örtmek
4 Kıbleye (Kâbe’ye) karşı dönmek,
5 Kılınacak namaz, hangi vaktin namazı ise onu kılmaya niyet etmek
6 Namazı vakti girince kılmak
7 Kıbleye döndükten sonra, namaza,Alalhü Ekber diyerek başlamak
·Namaz Allahû Teala’ya yapılan en büyük ibadet ve niyazdır
·Allah’ın huzuruna çıkılırken maddimanevi, görünürgörünmez bütün pisliklerden, kirlerden bedenimizi, elbisemizi, namaz kılacağımız yeri temizlemek şarttır
·Kadın erkek her müslümanın karanlıkta ve tek başına da olsa, namaz için örtünmeleri farzdır Erkeklerin örtmeye mecbur oldukları edep yerleri göbek altından diz kapaklarına kadardır
·Kadınlar namazda yüz, el ve ayaklardan başka her yerlerini örterler
·Namazda kıbleye dönmek farzdır Zaruret olmadıkça, namaz içinde göğsü kıbleden başka tarafa çevirmek namazı bozar
·Kıblenin hangi tarafta olduğunu tayinde şüpheye düşen ve şüphesini gideremeyen kimse, en çok kıble sandığı tafa dönüp namazını kılar
·Namaz içinde kıblenin farkına varırsa, yüzünü o cihete çevirerek namazı tamamlar
·Her namazın belli bir vakti vardır Vakit girmeden namaz kılınamaz
·Namaza başlarken niyet etmek de farzdır Niyetsiz namaz sahih olmaz
· Niyet, namaza başlamadan önce, kılınacak namazın farzlarından hangisi olduğunun hatıra getirilerek Alalh rızası için edâsının ve vakti çıkmış ise kazasının kastedilmesidirBunu ayrıca dil ile de söylemek müstehabdır
· Cemaatle kılınırken imama uymaya da niyetlenmek icabet eder
· Farz ve vacip olmayan namazlarda, “Alalh rızası için namaz kılmaya şeklinde niyetlenmek kafidir
· Niyetle namaza giriş tekbiri arasında namazla ilgisi olmayan hiçbir şeyle uğraşmamak, hemen Alalhü Ekber diyerek namaza girmek lazımdır
· Namaza Allah’ı anarak başlamak farz, tekbir ile başlamak ayrıca vaciptir Tekbir alınırken baş dik tutulur, parmaklar sıkılmamak ve avuç içleri kıbleye karşı gelmek üzere başparmak uçları kulaklarının yumuşağına değecek kadar eller kaldırılır; tekbir bitince, eller yanlara bırakılmadan sağ el sol elin üzerine gelmek suretiyle göbeğin altında bağlanır
Kadınlar ellerini, parmaklarının uçları omuz başına gelecek kadar kaldırır ve göğüsleri üzerine bağlarlar
Namaza giriş tekbiri ayakta ve yavaşça alınır Bu tekbirden sonra namazı bozan bir şey yapmak haramdır
Namazın Rükünleri
1 Namazda ayakta durmak (kıyam)
2 Namazda Kur’an okumak (kıraat)
3 Kur’an okuduktan sonra eğilmek (rükû)
4 Secdeye kapanmak
5 Namazın sonunda oturmak
·Namazda ayakta durmak, namaza giriş tekbirini tekbirini aldıktan sonra sağ elin avucunun sol elin üstüne gelmesi, serçe ve başparmaklarla sol elin bileğinin tutulması suretiyle ellerin göbeğin altında bağlanıp ayak üzeri kıbleye karşı durmaktır
·Kıyamda ayaklar kıbleye karşı düz ve araları dört parmak kadar açık tutulur
·Kadınlar, sağ ellerini sol elleri üzerine koyarak göğüsleri üzerinde bağlarlar Erkekler gibi iki parmaklarıyla bileklerini tutmazlar
·Ayakta durmaya gücü yeten her müslümanın farz ve vacip namazlarla sabah namazının sünnetini ayakta dikilerek kalmaları farzdır
·Nafile namazlar oturularak kılınabilirse de sevabı az olur
·Ayakta duramayanlarla ayakta idrarlarını tutamayanlar veya secdeden âciz olanlar namazı oturarak kılarlar
·Namazda Kur’an okumak, farz namazların birinci ve ikinci rekatlarında; vacip ve nafile namazların her rekatında farzdır
·Bunun için kadın erkek her müslümanın Kur’an’dan en az uzunca bir ayet veya üç kısa ayet ezberlemeleri farz, Fatiha suresini ve başka bir sureyi ezberlemeleri vaciptir
·Farz namazların birinci ve ikinci rekâtlarında ve nafilelerin her rekatında Fatiha’dan sonra kısa bir süre veya onun kadar ayet okumak vaciptir
·Sabah, akşam ve yatsı namazlarının birinci ve ikinci rekâtlarında, Cuma ve bayram namazlarında, Ramazan’da vitir ve teravih namazlarında imamın Kur’an’ı açıktan ve bunlardan başkasında da gizli okuması vaciptir
·Birinci rekâtta Kur’an’dan evvel “Sübhaneke yi okumak, yalnız kılınırken Sübhaneke’den sonra “Eûzü besmele çekmek, ikinci rekata kalkınca yalnız besmele çekmek, Her rekatta besmeleden sonra okunan Fatiha’nın sonunda “âmin demek sünnettir
·Ayakta Kur’an okuduktan sonra eğilmek farzdır Namazın rükünlerindendir
·Bu da, el parmakları açık (kadınlarda kapalı) ellerin içi diz kapaklarının üzerinde ve baş ile sırt dümdüz (kıdanlarda biraz meyillice) olduğu halde eğilip en az üç kere Sübhâne Rabbiye’l Azim diyecek kadar durmaktır
·Eğilirken ve diğer rükünlere geçilirken Allahü Ekber demek sünnettir
·Eğildikten sonra doğrulurken imamın Semiallahü limen hamideh , cemaatinde Rabbena leke’lhamd demesi ve yalnız başına kılımırken, her ikisinin de söylenmesi sünnettir
·Doğrulunca, Rabbena leke’lhamd diyecek kadar ayakta durmak sünnettir
·Buna vacip ve hatta farz diyenler de olmuştur
·Namazda iyice doğrulmak lâzımdır
·Peygamberimiz (sav) doğruldukları zaman epeyce durulardı
·Rükûdan doğrulduktan sonra secdeye varmak da farzdır, namazın rükûnudur
·Secde, ayak parmaklarının uçlarıyla dizlerin, ellerin içlerinin, alın ve burnun yere gelmek üzere başı yere koymaktır
·Bir rekatta iki secde farzdır
·Allahü Ekber diyerek secdeye varılırken, ilk önce dizlerin; sonra ellerin; sonra iki el arasında başın yere konulması sünnettir
·Ellerin üzerinde secde etmek mekruhtur
·Secdede alnı yere koymak farzdır, alınla burnu yere koymak ayrıca vaciptir Yalnız alınla secde etmek tahrimen mekruhtur
·Alınla burnu, yerin katılığını hissedecek kadar secde mahallinde kuvvetlice bastırmak lazımdır
·Secde edilirken ayakalrı yerden kaldırmak caiz değildir
·Secdede dirsekleri yanlardan açık tutmak, kolları yana yapıştırmamaki uylukları karından uzakça tutmak (erkekler için) sünnettir(Kadınlar dirseklerini yanlarına yapıştırırlar)
·Secdede üç kere Sübhane Rabbiye’la’lâ demek sünnettir Üçten eksik olursa mekruhtur Secdeden Allahü Ekber diyerek doğrulunca Sübhanallah diyecek kadar durmak sünnettir
Vacip ve hatta farz diyenlerde vardır
Bunda da çok dikkatli olmak lazımdır
·İkinci secdeden Allahü Ekber denilerek ilk önce baş kaldırılır, sonra eller dizlerin üzerine konulup yere ilişmeden ve hiç oturmaksızın ikinci rekata kalkılır
·Meşru bir mazeret olduğu takdirde yere ilişmek caizdir
·Namazların sonunda Ettahiyyatü okuyacak kadar oturmak farzdır, namazın rükünlerindendir
·Erkekler sol ayaklarının yanlarını yere döşeyerek üzerlerine oturur, sağ ayaklarının parmaklarını kıbleye doğru dikerler, parmak uçları diz kapaklarıyla beraber olmak üzere eller uyluklar üzerine konur
Kadınların sol yanlarına oturup ayaklarını sağ yandan çıkarmaları müstehabdır
·Namaz sonunda oturulunca “Ettahiyyatü okumak vacip, arkasından Allahümme salli, Allahümme bârik salavatlarını ve bunun arkasından da Rabbena Atina duasını veya başka bir me’sur duayı okumak sünnettir
Evvela sağ ve sonra sol tarafa –yüzün beyazı görünecek kadar başı çevirerek Esselamü aleykum ve rahmetullah diyerek selam vermek vaciptir
·Selam verdikten sonra: Allahümme ente’sselamü ve min ke’sselamü tebarekte yâ ze’lcelali ve’likram demek sünnettir
·Kılınan namaz dört rekatlı farz ise, birinci oturuşta Ettahiyyatü okunduktan sonra Alalhü ekber diyerek üçüncü rekata kalkılır, yalnız besmele ve Fatiha okunup rükû ve secdeler yapılıp oturulur, Ettahiyyatü, salevât ve dua okunarak selam verilir
·Kılınan namaz vitir namazı ise, üçüncü rekâtında; dört rekatlı te’kidli sünnet ise, üçüncü ve dördüncü rekâtlarında dahi Fatiha’dan sonra bir süre veya üç kısa ayet veya onun kadar uzunca bir ayet okunur
·Te’kidsiz sünnetlerin ilk oturuşunda Ettahiyyatü’den sonra salavat, üçüncü rekâta kalkılınca da evvela Sübhaneke ve “Euzu besmele okunur, sonra Fatiha’ya geçilir
Namazın Vacipleri
Namazın vacipleri, namazın farzlarını tamamlar
Vacip bile bile terk edilirse, namazı yeniden kılmak ve yanılarak terk edildiği zaman da yanılma secdesi yapmak lazım gelir
Namazın vacipleri:
1 Namaza Allahü ekber sözüyle başlamak
2 Her rekatın başında Fatiha suresini okumak
3 Fatiha’yı tamam okumak
4 Fatiha’ya bir sûre veya ayet eklemek
5 Fatiha’yı sûreden veya ayetten önce okumak
6 Nafile namazların her rekatında ve farzların birinci ve ikinci rekatlarında Fatiha ile beraber sûre veya ayet okuması
7 Sabah, akşam, yatsı namazlarının birinci ve ikinci rekatlarında ve Cuma, bayram, teravih ve vitir namazlarında imamın Fatiha ve sureleri açıktan, öğle ve ikindide içindne okumak
8 Cemaatin susup imamı dinlemesi,
9 Vitir namazında kunut duası okumak
10 Secdede burnu alınla birlikte yere koymak
11 İki secdeyi biribiri ardınca yapmak
12 Rüku ve secdelerden iyice doğrulmak
13 Üç ve dört rekatlı namazların ikinci rekatlarından sonra oturmak
14 Oturuşlarda Ettahiyyatü okumak
15 Ettahiyyatüyü tam okumak
16 İlk oturuşta Ettahiyyatü’den sonra üçüncü rekata kalkmak,
17 Namaz sonunda selam vermek
18 Namazda yanılınca yanılma secdesi yapmak
19 Namazda secde ayeti okununca secde etmek namazın vaciplerindendir
Namazın Sünnetleri
Namazın sünnetleri, namazın vaciplerini tamamlar Sünnetler terk edilmekle namaz bozulmadığı gibi, yanılma secdesini de gerektirmez
Fakat sünneti bile bile terk etmek mekruhturNamazın sünnetleri:
12 Allahü ekber diyerek namaza başlanırken, kunut ve bayram namazı tekbirleri alınırken avuç ayaları ön tarafa olmak üzere başparmakları, uçları kulakların yumuşaklarına (kadınlar omuzlarına) değecek kadar elleri kaldırmak
3 Eller kaldırılırken, eller açık, parmaklar tabii hallerinde bulunmak,
4 Namaza giriş tekbirini imamınkine yakın almak
5 6 Namaza giriş tekbirinden sonra, sağ elin içi sol elin üstüne gelmek (erkeklerde ayrıca serçe ve başparmaklarla sol elin bileği tutulmak) suretiyle elleri yanlara salmadan göbeğin altından (kadınlarda göğüslerin üstünden) bağlamak
7 Namaza başlayınca, içten Sübhaneke okumak,
8 9 Euzu ve besmele çekmek
10 Fatiha sonunda, okuyan ve işitenin gizlice “amin demek
11 Eğilirken Alalhü ekber demek
12 Eğilince üç kere sübhane Rabbiye’lazim demek
13 Doğrulurken Semiallahü limen hamideh ve arkasından Rabbena leke’lhamd demek
14 Ayakta iken iki ayağın arasını dört parmak kadar açık bulundurmak
15 Eğilmiş duruken dizleri ellerle tutmak
16 Dizler tutulurken, parmakları açık, dizleri dik, sırtı dümdüz, başı dosdğru tutmak (kadınlar ellerini dizlerini üzerine kor, parmakları ayrı bulunduramazlar, dizlerini bükük ve arkalarını meyilli tutarlar)
17 Eğildikten sonra doğrulup kalkmak,
18 Secdeye varılırken evvela dizleri, sonra elleri, daha sonra yüzü yere koymak,
19 Secdelere varırken de secdelerden kalkarken de Allahü ekber demek
20 Secdelerde el ayalarının yere ve parmakların birbirine yapışık bulunması
21 Secdelerde başı iki eller arasında yere koyup elleri yüzden uzak bulundurmamak
22 Secdelerde üçer defa Sübhane Rabbiye’la’la demek
23 Secdede erkeklerin karınlarını uyluklarından, dirseklerini yanlarından ve kollarını yerden uzak tutması (kadınların secdede alçalıp kolarını yanlarına bitiştirmesi ve karınlarını uyluklarına yapıştırması)
24 Doğrulurken elleri uylukları üzerine koymak,
25 Gerek secdeden doğrulurken ve gerek oturulunca, erkeklerin sıol ayağını yere yayıp üzerine oturması ve sağ ayaklarını, parmakları kıbleye doğru gelmek üzere dikmesi (kadınların kaynakları üzerine oturup ayaklarını yatık olarak sağ taraftan çıkarması)
26 Ettahiyyatü’yü gizli okumak
27 Rekatı ikiden fazla olan farzları ilk iki rekatından sonrakilerde Fatiha okumak
28 Son oturuşta Ettahiyyatü’den sonra Allahümme salli ve barik’i ve daha sonra malum dualardan birini okumak
29 Selam verirken başı evvela sağa ve sola çevirmek
30 Selamda Esselamü aleyküm ve rahmetullah demek
31 Tek başına kılınan namazlarda selam verilirken melekleri; cemaatle kılınırken; imamın selamında meleklerle beraber camaati; cemaatinde imam ve cemaati kast etmesi
İmamın tekbirleri ve Semialalhü limen hamideh’i açıktan alması,
Fatiha’ya zam olunacak surenin, sabah ve öğle namazlarında uzun, ikindi ve yatsı namazlarında uzun surelerin orta uzunluktakilerden,akşam namazında ise kısa surelerin uzançalarından okunması
Sabah namazının birinci rekatını ikinci rekatından üçte bir veya üçte iki kadar uzatmak
Tahiyyatta şehadet kelimesi okunacağı sırada Lâ İlâhe denilirken sağ elin başparmağıyla orta parmağın halkalanıp diğerleri bükülmek suretiyle şehadet parmağı kaldırmak ve illallah denirken indirmek de namazın sünnetlerindendir
Namazın Müstehabları
·Namaza duranların, Alalh’ın huzurunda bulunduklarını düşünerek ona göre derlenip topralanarak, ayakta dikilirken secde yerine eğilince, ayakların üzerine; secdede burun ucuna; oturulunca kucağa ve selamda omuz başlarına bakması
·Öksürmek, geğirmek ve esnemek gibi şeyleri ekden geldiği kadar yapmamaya ve önlemeye çalışmak
·İkamette Hayye ale’lfelah denirken imam ve cemaatin namaza kalkması
·Kad kameti’ssalah denirken imamın namaza başlaması,
·Namaza durulurken, niyeti dil ile de yapmakNamazın müstehablarından ve adabındandır
Namazda İşlenmesi Mekruh Olan Şeyler
Mekruhlar, harama ve helale yakın olmak üzere ikiye ayrılırlar, işlenen mekruhun harama yakın mı yoksa helale yakın mı olduğu da vacibe veya sünnet ve müstehaba karşı oluşuna göre ayırt edilir
Namazda mekruh olan hareketler haram ve helale yakın olanları karışık olarak şöyle sıralanır:
1 Namazda elbise ile oynamak
2 Namazda bedenle oynamak
3 Parmak çıtlatmak
4 Ellerin parmaklarını birbirne çatmak
5 Secde yerindeki kumları, taşları düzeltmek
6 Elleri böğüre koymak
7 Göz ile değil de boyunla dönüp bakmak
8 Tükürük bırakmak
9 Ka’dede kaynakları yere koyup dizleri dikerek oturmak
10 Erkeklerin secdelerde kollarını yere yayması
11 Erkeklerin kolları açık olarak namaza durması,
12 Gömlek giymeye kadir iken, erkeklerin namazı yalnız şalvar veya peştemalle kılması
13 İşaretle selam almak
14 Özürsüz iken bağdaş kurarak durmak
15 Erkeklerin namazda saçlarını toplayıp tepeye veya enseye alması
16 Başa mendil veya sarık dolayıp tepeyi açık bırakmak
17 Secdeye giderken elbiseyi önden veya arkadan kaldırmak veya yen veya etek çemrenmiş olarak namaza durmak
18 Namazda zaruret olmadığı halde elbiseyi başa ve omuzlara veya yalnız omuzlara alıp eteklerini salıvermek
19 Namazda elleri bile çıkaracak yer bırakmamak üzere elbiseye,ihrama bürünmek
20 Namazda buruntuyu sağ koltuğun altından alarak iki ucunu sol omuz üzerine yahut sol koltuktan dolaştırılarak iki ucu sağ omuz üzerine atmak, omuzlardan birini açık bırakmak
21 Kıraati kıyamın dışında yapmak, rükûda iken tamamlamak
22 İntikal tekbir ve zikirlerini intikal tamamlandıktan sonra yapmak ve mesela rüküa giderken alınacak tekbiri rükua vardıktan sonra almak, rükudan doğrulurken söylenecek Semialalhü limen hamideh’i rükudan doğrulduktan sonra söylemek
23 Nafile namazların her çift rekatında, birinciyi ikincisinden uzun yapmak
24 Bütün namazlarda ikinci rekatı, birinci reakattan üç veya daha çok ayetle uzatmak
25 Farzın bir tek reaktında bir sureyi iki kere okumak
26 Ezberinde başka sure varken bir sureyi iki rekatta bile bile okumak
27 Gerek bir rekatta, gerek iki rekatta olsun okunan surenin veya ayetin üstündeki sureyi veya ayeti okumak
28 İki rekatta okunan iki sure arasını uzun olmayan bir sure ile ayırmak
29 Bir surenin ayetinden bir veya birkaç ayet geçerek başka ayete atlamak
30 Farz namazlarda bir rekatta iki sure arasını aradan bir veya birkaç sure atlayarak cem etmek
31 Namazda güzel kokulu bir şeyi bile bile koklamak
32 33Elbise veya yelpaze ile bir veya iki kere rüzgarlanmak
34 Secdede ve secdeden başkasından elin veya ayağın parmaklarını kıbleden başka tarafa çevirmek
35 Elleri, rükuda dizler; kadede uyluklar; kıyamda sağ eli sol el üzerine koymayı terk etmek
36 Namazda esnemek
37 Namazda gözleri yummak
38 Gözleri göğe veya tavana dikmek
39 Gerinmek
40 Namaza aykırı ufacık bir harekette bulunmak
41 42Mecbur olmadıkça, kehle tutup öldürmek
43 Namazda ağzı ve burnu örtülü bulundurmak
44 Ağızda, kıraate mani olacak veya kalbi meşgul edecek erimez bir şey bulundurmak
45 Sıcak veya soğuk yahut yerin serinliği gibi zaruret olmaksızın secdeyi sarığın dolamı üzerine yapmak
46 Burunda bir özür yokken secdeleri yalnız alınla yapmak
47 Yol üzerinde namaza durmak
48 Hamamda namaz kılmak
49 Ayak yolunda namaz kılmak
50 Kabristanda ve benzerlerinde namaz kılmak
51 Başkasına ait olan ve sahibinin rızası bulunmayan yerde namaz kılmak
52 Pisliğe yakın bir yerde namaz kılmak
53 İdrar veya dışkı sıkıntısı varken namaz kılmak
54 Yel sıkıntısı varken namaz kılmak
55 Bedende veya elbisede veya namaz kılınacak yerde namaza mani olmayacak derecede pislik bulunduğu halde namaz kılmak
56 Namazı eski püskü, kirli paslı elbise ile kılmak
57 Allah’a karşı tezellül ve tazarru için değil de ihmallikten veya sıcaktan dolayı başı serin tutmak için başı açık oalrak namaz kılmak
58 Yenmek üzere yemek hazırlanmışken namaza durmak
59 60Ziynet ve süs gibi kalbi meşgul eden,oyun,çalgı gibi ibadet huzurunu bozan şeylerin önünde yanında namaz kılmak
61 62 Okunan ayetleri rüku ve sücud tesbihlerini ellerin parmaklarını yumarak saymak
63 Bir zaruret yokken imamın tamamı ile mihrabın içine girerek namaz kıldırması
64 65İmamın bir zira’ miktarı yüksek yahut o miktar alçak bir yerde bulunması
66 Öndeki safta açık yer bulunduğu halde arkasındaki safta namaza durmak
67 Canlı bir varlık resminin bulunduğu şey üzerine secde yapmak
68 Üzerinde canlı bir varlık resmi bulunan elbiseyi giyinmiş oalrak namaz kılmak
69 Namaz kılanın başının üstünde yahut arka tarafında yahut ön veya yan taraflarında, sağında solunda canlı bir varlık resmi bulunması
70 71Namaz kılanın önünde,içinde kor, köz olan tandır ve ocağın bulunması
72 Namaz kılanın önünde uyur kimselerin bulunması
73 74Namaz kılanın alnından, kendisine zarar vermeyen tozu,toprağı ve teri silmesi
75 Namazda okunması vacip veya mesnun olan sureler müstesna olmak üzere herhangi bir sureyi tayin ve kıraate devamla, başka sureleri ihmal etmek
76 İmamın, muktediyi fetih zorunda bırakması
77 Önden geçileceği besbelli olan yerde öne bir sütre konulmadan namaza durmak
78 Secdeye varırken elleri, özürsüz olarak dizlerden evvel yere indirmek ve kalkarken de dizleri ellerden evvel kaldırmak
79 Rükuda başı yukarı dikmek veya aşağı eğmek
80 Besmeleyi, Amin’i, Sübhaneke ve Eûzu’yü açıktan okumak
81 Rüku veya sücud tesbihlerini terk etmek yahut üçten az yapmak
82 Rükûa varırken yahut rükûdan kalkarken el kaldırmak
83 Farz namazda özürsüz olarak duvara veya âsâya dayanıp durmak
84 Araya bir engel koymadan insanın yüzüne doğru yönelerek namaz kılmak
85 Zaruret olmadığı halde kucağa çocuk alıp namaza durmak
86 Gasp edilmiş elbiseyi giyip namaz kılmak
87 Camide yer tayin ederek namazı hep orada kılmak
88 İmamdan evvel eğilmek veya secdeye varmak
89 Zaruret olmaksızın ipek elbise ile namaz kılmak
90 İmamdan evvel doğrulmak veya secdeden kalkmaknamazın mekruhlarından ve namazda çekinilmesi gereken hareketlerdir
Namazda Mekruh Olmayan Şeyler
1 Namazda çözülen kuşağı bağlamak
2 Meşgul etmemek şartıyla boyuna kılıç vb takılı olması
3 Cepken giyenlerin, kollarını geçirmeksizin namaza durması
4 Mushafa veya kılıca karşı namaz kılmak
5 Muma veya kandile veyahut fanusa karşı namaz kılmak
6 Başın secdede üzerine gelmemesi şartıyla üzerinde canlı resim bulunan yaygıda namaz kılmak
7 Namazda yılan,akrep gibi tehlikeli hayvanları öldürmek
8 Rükuda vücuda yapışan elbiseyi,azanın belli olmaması için azıcık hareketle silkmek ve elbiseyi tozdan topraktan sakınmak
9 Gerektiğinde, yüz çevirmeksizin göz ucuyla bakmak
10 Yer pek ve sert olunca namazı döşek ve yaygı üzerinde kılmak
11 Sıcaklıktan veya soğukluktan veya zarar verici şeylerden korunmak için bir bez serip onun üzerinde secde yapmak
12 Nafile namazların iki rekatında da aynı sureyi okumakmekruh olmaz
Namazı Bozan ve Bozmayan Şeyler
·Namazın farzlarından, şartlarından birisini terk etmek namazı bozar
·Namazda kasten veya unutarak veya yanılarak veya namazı bozacağını bilemeyerek veya uyuklayarak konuşmak namazı bozarKonuşmak namazı bozduğu gibi sehiv, tilavet ve şükür secdesini de bozar
Konuşmanın azı çoğu birdir
·Namazda insanların konuşmalarına benzer şekilde dua etmek, insanlardan istenilmesi ve elde edilmesi mümkün olan bir şeyi Allah’tan istemek namazı bozar
Mesela Allahümme’tımnî keza “Ey Allah’ım ! beni şöyle giyindir, kuşandır diye dua edilmez Kur’anı Kerim’de ve hadisi şeriflerde geçen duaları namaz içinde okumak namazı bozmaz
·Namaz içinde bir tanıdığa saygı niyetiyle lisanla selam vermek veya verilen selamı almak veya el sıkışmak suretiyle selamlaşmak namazı bozarVerilen selama, namazda el veya başla mukabele etmek veya istenilen bir şey için başla, gözle, kaşla işarette bulunmak namazı bozmaz
·Fakat namaz kılana “İleri git veya “Yanında namaz kılacak kimseye yer ver denilip o da bu isteği yerine getirmek üzere hareket etse namazı bozulur
Çünkü Allah’tan başkasının emrine boyun eğmiş olurAmma kendiliğinden biraz çekilerek, saffa sokulacak kimseye yer vermesi namazı bozmaz
·Aksıran bir kimseye namaz içinde Yerhamükellah! Diyerek dua etmek namazı bozar
·Cenabı Hakk’ın şeriki olup olmadığından sorana, namazda Lâ ilahe illallah diyerek cevap vermek namazı bozar
Bir felaket haberi karşısında namazda İnna lillahi ve inna ileyhi raciun ayetini okumak namazı bozar
·Şaşılacak birhaber karşıısnda La ilahe illallah yahut Sübhanallah! Demek namazı bozar
·Sorulan veya aranan veya istenilen bir şeyi cevaplamak maksadıyla Kur’anı Kerim’den ayet okumak namazı bozar Eğer cevap vermek maksadıyla değil de, namazda bulunduğu anlatılmak maksadıyla okunursa, namaz bozulmaz
·Namazda “Allah ismi işitilince cevap maksadıyla celle celalüh veya Peygamberimiz’in ismi işitilince, yine cevap maksadıyla sallallahu aleyhi ve selem demek namazı bozar
·Fakat sadece bir senâ ve salevat maksadıyla söylenmiş olursa namazı bozmaz Bu, namaza aykırı düşmeyen bir zikir kabilinden olmuş olur
·Namaz kılan, kendisini çağırana veya içeriye girmek isteyene, namazda bulunduğunu anlatmak için kıraati açıktan okursa namazı bozulmaz
·Namazda özürsüz yere öksürük çıkarmak namazı bozarÖzürlü olursa sayılmaz
Sesi düzeltmek ve güzelleştirmek yahut imamına hatasını anlatıp doğrultmak yahut kendisinin namazda bulunduğunu bildirmek için yapılan öksürük çıkarma, özürlülük cümlesinden sayılmıştır
·Namazda tozu üflemek iin “hüf! bir şeyden bezginlik göstermek için “üf! demek namazı bozar
·Namazda “ah uhh! diyerek inlemek namazı bozar “Ah! Uhh Off demek namazı bozar
·Harfler hasıl olacak şekilde ses salınarak ağlamak namazı bozarKendisini tutamayacak derecede şiddetli hastalıktan ileri gelen âh u enin de namazı bozmaz
·Namazda , huşu eseri olarak değil de, şmamın sesinin ve nağmesinin güzelliğinden kendisini tutamayarak ağlayan kimsenin namazı bozulur
·Bir rekatta birbiri ardınca vücudun bir yerini üç kere kaşımak namazı bozar Bir kere veya art arda iki kere veya ayrı ayrı rekatlarda birer ikişer kere kaşımak namazı bozmaz El kaldırmaksızın bir yeri birkaç kere kaşımak da bir kere kaşıma sayılır
·Namazda özürsüz yere, biribiri ardınca, hiç durmadan en az üç adım atmak namazı bozar
·Birinin çarpmasıyla namaz yerinden iradesi dışında üç adım kadar yürütmüş olmak da namazı bozar
Namaz kılınan yerden tutulup çıkarlımak da böyledir
·Namazda tekrarlanmamak üzere baştan düşen takyeyi veya sarığı bir el ile başa koymak, ameli kesîri gerektiriyorsa namazı bozar(Namaz içinde namaza ait ve namazı ıslah ve tamamlamak için olmayan her amel kesir sayılır ve namazı bozar) gerektirmiyorsa bozmaz
·Namazda, ağız dışından susam tanesi kadar da olsa, bir şey yemek namazı bozar
·Namazda, dişler arasındaki nohut büyüklüğünde olan bir kırıntıyı yemek namazı bozar
·Kırıntı susam tanesi kadar olursa namazı bozmazFakat bu da birden yenilmeyip yutulmayıp çiğneye çiğneye yenirse namaz ameli kesir ile bozulmuş olur
·Ağızda bulunan şeker parçasının, namazda çiğnenmediği halde tadı boğaza gitse namazı bozar
Fakat namazdan önce yenmiş olan bir şeyin tadı tükürükle boğaza gitse namaz bozulmaz
·Namazda bir şey çiğnemek ve gevelemek namazı bozar
·Namazda sakız çiğnemek namazı bozar
·Namazda bir şey içmek namazı bozar
·Baş, semaya kaldırılıp ağza düşecek dolu tanesi veya yağmur damlası mideye inse namaz bozulur
·Teyemmümle namaza durmuş olan kimsenin, suyu görüp kullanmaya gücü yetmesi halinde namazı bozulur
·Teyemmümle namaz kıldıran imama uyanın suyu görmesi ve imamın da kullanmaya gücü yetmesi halinde de hüküm aynıdır
·Teyemmümü mubah kılan özür, namaz içinde ortadan kalkarsa namaz bozulur
·Mesh müddeti namaz içinde sona ererse namaz bozulur
·Üzerinden mesh edilen mest, namazda iken, ayaktan çıkarılınca namaz bozulur
·Tertip sahibi olan bir kimsenin namazda ister kendisinin , ister imamın geçmiş bir namazını hatırlamasıyla namaz bozulur
·Abdesti bozulan imamın, imamlığa elverişli bulunmayan bir kimseyi mihraba geçirmesi halinde namaz bozulur
·Namazda özürsüz olarak göğsü kıbleden başka tarafa çevirmek namazı bozar Fakat herhangi bir yerinden kan çıktığı ve abdest bozulduğu sanılarak göğüs kıbleden çevrilecek olsa, mescidden dışarı çıkmadıkça namaz bozulmaz
·Sabah namazını kılarken güneş doğarsa namaz bozulur
·Bayram namazını kılarken güneş zevale erer, gökte tam dikilirse namaz bozulur
·Cuma namazı kılınırken ikindi vakti girerse namaz bozulur
·Kırık iyileşerek namaz içinde tahta sargı düşerse namaz bozulur
·Özür sahibinin özrü namaz içinde ortadan kalkarsa namaz bozulur
·Namazda bayılmakla namaz bozulur
·Namazda çıldırmakla namaz bozulur
·İmamın arkasında erkek kadın yan yana bir hizada namaza durmakla namaz bozulur Ancak erkek kadının geri durması için işaret eder de kadın geri durmamış olursa, kadının namazı bozulmuş, erkeğin namazı bozulmamış olur
·Namazda abdest bozulup abdest bozulup yenileneceği sırada avret mahalli açılmakla namaz bozulur
·Namazda abdest bozulup abdest almaya gidilirken yahut abdest alınıp namazı tamamlamaya gelinirken kıraat etmekle namaz bozulur
·Namazda abdest bozulduktan sonra bir rükün eda edecek kadar bir müddet özürsüz yere bekleyip durmakla namaz bozulur
·Namazda burundan gelen su, kan ile abdest de bozulduğu sanılarak mescidden dışarı çıkmakla namaz bozulur Mescid tabiri camiye, eve ve arsaya şamildir
·Mescid veya mescid hükmündeki yerler dışında kalan kırda namaz kılınırken, abdest bozuldu sanılarak saflar veya önde bulunan sütre geçilmekle namaz bozulur
·Abdestsiz olunduğu veya mesh müddetinin çıktığı yahut geçmiş namaz veya namaza mani bir pislik bulunduğu sanılarak namaza durulan yerden ayrılmakla namaz bozulurÇünkü namazdan onu ıslah için değil, terk etmek üzere mufarakat edilmiş oluyor
·Namaz kılanın namazda kendi imamından başkasının takıldığı yeri okuyup açmakla namazı bozulur
Çünkü bunda zaruretsiz yere namaz dışındakine öğretmek vardırFakat kendi imamının yanıldığı tutulduğu yerde ona fatihlik etmesi namazı bozmaz
·Eğer bunu namazda olmayandan işitip de imamına fatihlik ederse hepsinin namazı boşa gider
·Namazın tekbirinde hemzeyi uzatmakla namaz bozulur
·Ezberinde bulunmayan sûre veya ayeti namazda, mushafın veya levhadan yazılı olduğu yerden okumakla namaz bozulur
Namazda göze ilişen bir kitaba veya levhaya ne yazıldığını anlamak için sadece bakıvermek namazı bozmaz, edebe aykırı hareket edilmiş olur Okunamaz olursa namazı bozar
·Namazda avret mahalli açılmak veya namaza mani olacak derecede bir pislikle bir rükun etmek veya edecek kadar bir zaman geçirmekle namaz bozulur
·Namazda uyuklayarak eda edilmiş olan rükun uyanılınca iade edilmezse namaz bozulur
MAsım Köksalİslam İlmihali