iltasyazilim
FD Üye
Nasrettin Hocanın Espri Anlayışı nedir
Nasrettin Hocanın Mizahı
Nasrettin Hocanın Mizah Anlayışı hakkında bilgi
Tarihsel süreç içinde, çelimsiz, güçlünün karşı kaldığında, öfkesini, ya kin şeklinde içine atmış veya becerebildiği tek eylem olan mizahla dışa vurabilmiştir
Bu bağlamda, mizah, güçsüzün güçlüye karşısında durabilmesini sağlayan tek eylem biçimi olarak göze çarpmaktadır
Bu dönemde, tarikat büyüklerinin çağdaşı olarak yetişen ve yol göstericilik kimliğini mizahi bir tavırla sergileyen NASRETTİN ÖĞRETMEN, hiçbir tarikat tarafından benimsenmemesine ve hiçbir çözüm yolu önermemesine karşın, halktan yandan duruşuyla halk müziği aralarında benimsenen, varlığını sürdürebilen büyük bir isim olarak halen aramızdadır
Tarikat büyükleri gibi bir çözüm yolu önermeden, fakat, halktan yandan duruşunu ayrıcalıklı bir tavırla kanıtlayan Nasrettin Hoca ’nın mizahı, o dönemin kültür, sosyal geleneklerinden olan akilmentlik veya danişmentlik motifine bağlı olarak ortaya çıkmıştır Fakat, Nasrettin Öğretmen, mizahi kişiliğiyle akilmentlik kurumundan farklı kalmasını bilmiş ve hatta akilmentlik motifiyle alay ederek hakiki ününü toplamıştır
Halktan yanlamasına duruşuyla benimsenen ve önemsenen Nasrettin Hoca mizahı, halkın mizahı olma şansını yakalayarak insanlar aralarında folklorik kimlik kazandığından halen yaşayan espri konumundadır
Bir diğer anlatımla Nasrettin Hoca mizahı, halkın sorunlarıyla beslenen ve birlikte yürüyen, toplumsal kültüre, eğitime yük veren, güler yüzle önemli olmasını bilen Türk halkının mizahıdır
Günümüzde, Nasrettin Öğretmen mizahının folklorik zenginliği, dilimize:
Parayı veren düdüğü çalar
Yorgan gitti ağız dalaşı bitti
Deneyimsiz bülbül böyle öter
Ye kürküm ye
Sen de haklısın
Kavaktan öte yol gider
El elin eşeğini türkü okuyarak arar
İpe un sermek
Bilenler bilmeyenlere anlatsın
Geç yiğidim geç
Damdan düşen halden anlar, gibi deyim ve yükümler kazandırmıştır
Tek şahsi mizah kavramını yıkarak zinde bir toplumsal mizah yaratan Nasrettin Öğretmen, yaşadığı çağdan günümüze dek Türk halkının, toplumun sorunlarını, aile içi kavgalarını, geçimini sağlama sıkıntılarını, toplumsal hayat ilişkilerindeki yanlış tutumları, mizahın realist aynasından ustalıkla yansıtmayı başarmıştır Fakat bu başarı, başka ulusların toplumsal sorunlarına da uyduğundan Nasrettin Hoca mizahı, evrensel bir ebat kazanmıştır
Nasrettin Öğretmen mizahındaki abartısızlık ve tabiilik, öylesine halkın kendisi anlamına gelmiştir Ancak bir anlamda halk, Nasrettin Hoca ile özdeşleşmiştir
Kaynak:SEZER ODABAŞIOĞLU *
Nasrettin Hocanın Mizahı
Nasrettin Hocanın Mizah Anlayışı hakkında bilgi
Tarihsel süreç içinde, çelimsiz, güçlünün karşı kaldığında, öfkesini, ya kin şeklinde içine atmış veya becerebildiği tek eylem olan mizahla dışa vurabilmiştir
Bu bağlamda, mizah, güçsüzün güçlüye karşısında durabilmesini sağlayan tek eylem biçimi olarak göze çarpmaktadır
Bu dönemde, tarikat büyüklerinin çağdaşı olarak yetişen ve yol göstericilik kimliğini mizahi bir tavırla sergileyen NASRETTİN ÖĞRETMEN, hiçbir tarikat tarafından benimsenmemesine ve hiçbir çözüm yolu önermemesine karşın, halktan yandan duruşuyla halk müziği aralarında benimsenen, varlığını sürdürebilen büyük bir isim olarak halen aramızdadır
Tarikat büyükleri gibi bir çözüm yolu önermeden, fakat, halktan yandan duruşunu ayrıcalıklı bir tavırla kanıtlayan Nasrettin Hoca ’nın mizahı, o dönemin kültür, sosyal geleneklerinden olan akilmentlik veya danişmentlik motifine bağlı olarak ortaya çıkmıştır Fakat, Nasrettin Öğretmen, mizahi kişiliğiyle akilmentlik kurumundan farklı kalmasını bilmiş ve hatta akilmentlik motifiyle alay ederek hakiki ününü toplamıştır
Halktan yanlamasına duruşuyla benimsenen ve önemsenen Nasrettin Hoca mizahı, halkın mizahı olma şansını yakalayarak insanlar aralarında folklorik kimlik kazandığından halen yaşayan espri konumundadır
Bir diğer anlatımla Nasrettin Hoca mizahı, halkın sorunlarıyla beslenen ve birlikte yürüyen, toplumsal kültüre, eğitime yük veren, güler yüzle önemli olmasını bilen Türk halkının mizahıdır
Günümüzde, Nasrettin Öğretmen mizahının folklorik zenginliği, dilimize:
Parayı veren düdüğü çalar
Yorgan gitti ağız dalaşı bitti
Deneyimsiz bülbül böyle öter
Ye kürküm ye
Sen de haklısın
Kavaktan öte yol gider
El elin eşeğini türkü okuyarak arar
İpe un sermek
Bilenler bilmeyenlere anlatsın
Geç yiğidim geç
Damdan düşen halden anlar, gibi deyim ve yükümler kazandırmıştır
Tek şahsi mizah kavramını yıkarak zinde bir toplumsal mizah yaratan Nasrettin Öğretmen, yaşadığı çağdan günümüze dek Türk halkının, toplumun sorunlarını, aile içi kavgalarını, geçimini sağlama sıkıntılarını, toplumsal hayat ilişkilerindeki yanlış tutumları, mizahın realist aynasından ustalıkla yansıtmayı başarmıştır Fakat bu başarı, başka ulusların toplumsal sorunlarına da uyduğundan Nasrettin Hoca mizahı, evrensel bir ebat kazanmıştır
Nasrettin Öğretmen mizahındaki abartısızlık ve tabiilik, öylesine halkın kendisi anlamına gelmiştir Ancak bir anlamda halk, Nasrettin Hoca ile özdeşleşmiştir
Kaynak:SEZER ODABAŞIOĞLU *