iltasyazilim
FD Üye
Nasrettin Hocanın Türk Toplumundaki Önemi
Nasrettin Hoca Niçin Kayda Değer
Nasrettin Hoca Neden Önemlidir
Nasreddin Hoca ’nın önemi, yaşadığı olaylarla değil, lüzum kendisinin, gerekse halkın onun ağzından söylediği gülmecelerdeki mana, yergi ve alay unsurlarının inceliğiyle ölçülür Onun olduğu ileri sürülen gülmecelerin incelenmesinden, bunlarda geçen sözcüklerin açıklanışından ortaya çıkardığına göre o, muhakkak bir dönemin değil Anadolu halkının yaşama biçimini, güldürü unsurunu, alay ve eğlenme türünü, iltifat ve taşlama becerisini dile getirmiştir Onunla alakalı gülmeceleri yaratıcı unsurların asıl noktası sevgi, hiciv, iltifat, alaya alma Gülünç duruma düşürme, kendi kendiyle çelişkiye sürükleme, Şeriat ’ın katılıkları karşısında fazla ince ve iğneli bir söyleyişle yumuşaklığı kabullenmedir O, bunları söylerken alim, bilgisiz, uyanık, sakin, vurdumduymaz, çekingen, saldırı, baş döndürücü, uyanık, korkak, atılgan gibi çelişik niteliklere bürünür Bilhassa karşısındakinin durumuyla çelişki içinde yeralma, gülmecelerinin baskın unsurudur Bu unsurlar Anadolu insanının, muhakkak olaylar karşısındaki tutumun yansıtan, zihin ürünlerini oluşturur Nasreddin Öğretmen, halkın duygularını yansıtan, bir gülmece odağı olarak ortaya çıkarılır Söyletilen kişi, söyletenin ağzını kullanır, böylece halk Nasreddin Öğretmen ’nın diliyle kendi sesini duyurur *
Nasrettin Hoca Niçin Kayda Değer
Nasrettin Hoca Neden Önemlidir
Nasreddin Hoca ’nın önemi, yaşadığı olaylarla değil, lüzum kendisinin, gerekse halkın onun ağzından söylediği gülmecelerdeki mana, yergi ve alay unsurlarının inceliğiyle ölçülür Onun olduğu ileri sürülen gülmecelerin incelenmesinden, bunlarda geçen sözcüklerin açıklanışından ortaya çıkardığına göre o, muhakkak bir dönemin değil Anadolu halkının yaşama biçimini, güldürü unsurunu, alay ve eğlenme türünü, iltifat ve taşlama becerisini dile getirmiştir Onunla alakalı gülmeceleri yaratıcı unsurların asıl noktası sevgi, hiciv, iltifat, alaya alma Gülünç duruma düşürme, kendi kendiyle çelişkiye sürükleme, Şeriat ’ın katılıkları karşısında fazla ince ve iğneli bir söyleyişle yumuşaklığı kabullenmedir O, bunları söylerken alim, bilgisiz, uyanık, sakin, vurdumduymaz, çekingen, saldırı, baş döndürücü, uyanık, korkak, atılgan gibi çelişik niteliklere bürünür Bilhassa karşısındakinin durumuyla çelişki içinde yeralma, gülmecelerinin baskın unsurudur Bu unsurlar Anadolu insanının, muhakkak olaylar karşısındaki tutumun yansıtan, zihin ürünlerini oluşturur Nasreddin Öğretmen, halkın duygularını yansıtan, bir gülmece odağı olarak ortaya çıkarılır Söyletilen kişi, söyletenin ağzını kullanır, böylece halk Nasreddin Öğretmen ’nın diliyle kendi sesini duyurur *