iltasyazilim
FD Üye
Nasrettin Hocanın Edebiyatımızdaki Yeri
Nasrettin Hocanın Türk Edebiyatındaki Önemi
Nasrettin Öğretmen insanlar dilinde, duygu ve inceliği taşıyan, gülmece türünün öncüsü olmuştur Onun Türk edebiyatındaki yeri ve önemi, yaşadığı olaylarla yok, gerek kendisinin, gerekse halkın onun ağzından söylediği gülmecelerdeki anlam, yergi ve alay unsurlarının inceliğiyle ölçülür
Nasreddin Öğretmennın değeri, yaşadığı olaylarla yok, gerek kendisinin, gerek halkın onun ağzından söylediği gülmecelerdeki amaç, taşlama ve alay öğelerinin inceliğiyle ölçülür Onun olduğu ileri sürülen gülmecelerin incelenmesinden, bunlarda geçen sözcüklerin açıklanışından anlaşıldığına kadar o, emin bir dönemin yok Anadolu halkının yaşama biçimini, güldürü öğesini, alay ve eğlenme türünü, övgü ve hiciv becerisini dile getirmiştir
Onun olduğu ileri sürülen gülmecelerin incelenmesinden, bunlarda geçen sözcüklerin açıklanışından anlaşıldığına tarafından o, belirlenmiş bir dönemin değil Anadolu halkının yaşama biçimini, güldürü unsurunu, alay ve eğlenme türünü, övgü ve hiciv becerisini dile getirmiştir
Onunla ilgili gülmeceleri yaratıcı unsurların belli başlı noktası sevgi, yergi, övgü, alaya alma ; komik duruma düşürme, kendi kendiyle çelişkiye sürükleme; Şeriatın katılıkları aleyhinde fazla ince ve iğneli bir söyleyişle yumuşaklığı kabullenmedir
O, bunları söylerken bilgin, bilgisiz, uyanık, sakin, vurdumduymaz, çekingen, hamle, baş döndürücü, uyanık, ürkek, atılgan gibi çelişik niteliklere bürünür Özellikle karşısındakinin durumuyla çelişki içinde katılmak, gülmecelerinin başat unsurudur
Bu unsurlar Anadolu insanının, emin olaylar karşısındaki tutumun yansıtan, akıl ürünlerini oluşturur Nasrettin Hoca, halkın duygularını yansıtan, bir gülmece odağı olarak ortaya çıkarılır *
Nasrettin Hocanın Türk Edebiyatındaki Önemi
Nasrettin Öğretmen insanlar dilinde, duygu ve inceliği taşıyan, gülmece türünün öncüsü olmuştur Onun Türk edebiyatındaki yeri ve önemi, yaşadığı olaylarla yok, gerek kendisinin, gerekse halkın onun ağzından söylediği gülmecelerdeki anlam, yergi ve alay unsurlarının inceliğiyle ölçülür
Nasreddin Öğretmennın değeri, yaşadığı olaylarla yok, gerek kendisinin, gerek halkın onun ağzından söylediği gülmecelerdeki amaç, taşlama ve alay öğelerinin inceliğiyle ölçülür Onun olduğu ileri sürülen gülmecelerin incelenmesinden, bunlarda geçen sözcüklerin açıklanışından anlaşıldığına kadar o, emin bir dönemin yok Anadolu halkının yaşama biçimini, güldürü öğesini, alay ve eğlenme türünü, övgü ve hiciv becerisini dile getirmiştir
Onun olduğu ileri sürülen gülmecelerin incelenmesinden, bunlarda geçen sözcüklerin açıklanışından anlaşıldığına tarafından o, belirlenmiş bir dönemin değil Anadolu halkının yaşama biçimini, güldürü unsurunu, alay ve eğlenme türünü, övgü ve hiciv becerisini dile getirmiştir
Onunla ilgili gülmeceleri yaratıcı unsurların belli başlı noktası sevgi, yergi, övgü, alaya alma ; komik duruma düşürme, kendi kendiyle çelişkiye sürükleme; Şeriatın katılıkları aleyhinde fazla ince ve iğneli bir söyleyişle yumuşaklığı kabullenmedir
O, bunları söylerken bilgin, bilgisiz, uyanık, sakin, vurdumduymaz, çekingen, hamle, baş döndürücü, uyanık, ürkek, atılgan gibi çelişik niteliklere bürünür Özellikle karşısındakinin durumuyla çelişki içinde katılmak, gülmecelerinin başat unsurudur
Bu unsurlar Anadolu insanının, emin olaylar karşısındaki tutumun yansıtan, akıl ürünlerini oluşturur Nasrettin Hoca, halkın duygularını yansıtan, bir gülmece odağı olarak ortaya çıkarılır *