iltasyazilim
FD Üye
Nasrettin Hocanın Türk Toplumundaki Yeri,
Nasrettin Hocanın Türk Toplumundaki Yeri ve Önemi
Nasreddin Hoca ’nın toplumumuzdaki önemi, yaşadığı olaylarla değil, lüzum kendisinin, gerekse halkın onun ağzından söylediği gülmecelerdeki mana, hiciv ve alay unsurlarının inceliğiyle ölçülür
Onun olduğu ileri sürülen gülmecelerin incelenmesinden, bunlarda geçen sözcüklerin açıklanışından ortaya çıkardığına kadar o, muhakkak bir dönemin yok Anadolu halkının yaşama biçimini, güldürü unsurunu, alay ve eğlenme türünü, övgü ve yergi becerisini dile getirmiştir Onunla alakalı gülmeceleri yaratıcı unsurların asıl noktası sevgi, yergi, övgü, alaya alma Gülünç duruma düşürme, kendi kendiyle çelişkiye sürükleme, Şeriat ’ın katılıkları karşı fazla ince ve iğneli bir söyleyişle yumuşaklığı kabullenmedir O, bunları söylerken bilgin, bilgisiz, açıkgöz, sakin, vurdumduymaz, utangaç, atak, şaşkın, açıkgöz, korkak, atılgan gibi çelişik niteliklere bürünür Bilhassa karşısındakinin durumuyla çelişki içinde bulunma, gülmecelerinin egemen unsurudur Bu unsurlar Anadolu insanının, belirli olaylar karşısındaki tutumun yansıtan, us ürünlerini oluşturur Nasreddin Öğretmen, halkın duygularını yansıtan, bir gülmece odağı olarak ortaya çıkarılır Söyletilen birey, söyletenin ağzını kullanır, bu nedenle millet Nasreddin Hoca ’nın diliyle kendi sesini duyurur *
Nasrettin Hocanın Türk Toplumundaki Yeri ve Önemi
Nasreddin Hoca ’nın toplumumuzdaki önemi, yaşadığı olaylarla değil, lüzum kendisinin, gerekse halkın onun ağzından söylediği gülmecelerdeki mana, hiciv ve alay unsurlarının inceliğiyle ölçülür
Onun olduğu ileri sürülen gülmecelerin incelenmesinden, bunlarda geçen sözcüklerin açıklanışından ortaya çıkardığına kadar o, muhakkak bir dönemin yok Anadolu halkının yaşama biçimini, güldürü unsurunu, alay ve eğlenme türünü, övgü ve yergi becerisini dile getirmiştir Onunla alakalı gülmeceleri yaratıcı unsurların asıl noktası sevgi, yergi, övgü, alaya alma Gülünç duruma düşürme, kendi kendiyle çelişkiye sürükleme, Şeriat ’ın katılıkları karşı fazla ince ve iğneli bir söyleyişle yumuşaklığı kabullenmedir O, bunları söylerken bilgin, bilgisiz, açıkgöz, sakin, vurdumduymaz, utangaç, atak, şaşkın, açıkgöz, korkak, atılgan gibi çelişik niteliklere bürünür Bilhassa karşısındakinin durumuyla çelişki içinde bulunma, gülmecelerinin egemen unsurudur Bu unsurlar Anadolu insanının, belirli olaylar karşısındaki tutumun yansıtan, us ürünlerini oluşturur Nasreddin Öğretmen, halkın duygularını yansıtan, bir gülmece odağı olarak ortaya çıkarılır Söyletilen birey, söyletenin ağzını kullanır, bu nedenle millet Nasreddin Hoca ’nın diliyle kendi sesini duyurur *