iltasyazilim
FD Üye
Göz değmesine karşı nazar boncuğu takmak caiz midir?
Nazarın mahiyeti ve keyfiyeti kesin olarak bilinmemekle beraber, bir takım kimselerin bakışlarıyla negatif etkiler meydana getirebildikleri dinen de kabul edilmektedir Bir hadisi şerifte: “Nazardan Allah ’a sığının, çünkü nazar (göz değmesi) haktır (İbn Mâce, Tıb, 32) buyrulmaktadır Rasûlullah ’ın (sav) nazar değmesine karşısında Âyete ’lKürsî ile İhlas ve Muavvizeteyn (Felâk, Nâs) sûrelerini okuduğu; ashabına da bunları okumalarını öğüt ettiği; bunlardan kurtulmak için hem aracısız Allah Teâlâ ’ya yakardığı rivayet edilmektedir (Buhârî, Tıb, 32, 38; Tirmizî, Tıb 16; İbn Mâce, Tıb 32, 36; Tecrîd Tercemesi, XII, 90) Nazar konusunda Hz Peygamber ’in tavsiyelerini uyguladıktan sonra sonucu ulu Allah ’tan beklemek İslam inancının gereğidir Dinimizde nihai etkiyi Allah ’tan başkasına atfeden davranış, tutum ve inanışlar yasaklanmıştır Bu sebeple nazar boncuğu ve güya şeylerin, bunlardan medet ümit etmek nedeniyle boyuna ya da herhangi bir yere takılması caiz değildir Bu nesil davranışlarda bulunanlar hakkında Rasûlullah (sav) “Kim nazarlık takarsa Allah onun işini tamama erdirmesin (İbn Hanbel, Müsned, XXVIII, 623) buyurmuştur Diğer bir hadiste ise nazarlık takan ve nazarlığa koruyucu etki atfeden kimsenin Allah ’a müşterek koşmuş olacağı açıklama edilmiştir (İbn Hanbel, Müsned, XXVIII, 637) Nazardan korunmak için böyle hurafeleri terk edip Hz Peygamber ’in öğrettiği duaları yerine getirmek gerekir (Buhârî, Tıb 38; Tirmizî, Tıb 16; İbn Mâce, Tıb 32; Tecrîd Tercemesi, XII, 90)) Bu çerçevede Felak ve Nâs sureleri yanında Hz Peygamber ’in torunlarına yaptığı şu dua da okunmalıdır: “Her türlü iblis ve zehirli hayvanlardan ve tüm kem gözlerden Allah ’ın eksiksiz kelimelerine sığınırım (İbn Mâce, Tıb, 36) *
Nazarın mahiyeti ve keyfiyeti kesin olarak bilinmemekle beraber, bir takım kimselerin bakışlarıyla negatif etkiler meydana getirebildikleri dinen de kabul edilmektedir Bir hadisi şerifte: “Nazardan Allah ’a sığının, çünkü nazar (göz değmesi) haktır (İbn Mâce, Tıb, 32) buyrulmaktadır Rasûlullah ’ın (sav) nazar değmesine karşısında Âyete ’lKürsî ile İhlas ve Muavvizeteyn (Felâk, Nâs) sûrelerini okuduğu; ashabına da bunları okumalarını öğüt ettiği; bunlardan kurtulmak için hem aracısız Allah Teâlâ ’ya yakardığı rivayet edilmektedir (Buhârî, Tıb, 32, 38; Tirmizî, Tıb 16; İbn Mâce, Tıb 32, 36; Tecrîd Tercemesi, XII, 90) Nazar konusunda Hz Peygamber ’in tavsiyelerini uyguladıktan sonra sonucu ulu Allah ’tan beklemek İslam inancının gereğidir Dinimizde nihai etkiyi Allah ’tan başkasına atfeden davranış, tutum ve inanışlar yasaklanmıştır Bu sebeple nazar boncuğu ve güya şeylerin, bunlardan medet ümit etmek nedeniyle boyuna ya da herhangi bir yere takılması caiz değildir Bu nesil davranışlarda bulunanlar hakkında Rasûlullah (sav) “Kim nazarlık takarsa Allah onun işini tamama erdirmesin (İbn Hanbel, Müsned, XXVIII, 623) buyurmuştur Diğer bir hadiste ise nazarlık takan ve nazarlığa koruyucu etki atfeden kimsenin Allah ’a müşterek koşmuş olacağı açıklama edilmiştir (İbn Hanbel, Müsned, XXVIII, 637) Nazardan korunmak için böyle hurafeleri terk edip Hz Peygamber ’in öğrettiği duaları yerine getirmek gerekir (Buhârî, Tıb 38; Tirmizî, Tıb 16; İbn Mâce, Tıb 32; Tecrîd Tercemesi, XII, 90)) Bu çerçevede Felak ve Nâs sureleri yanında Hz Peygamber ’in torunlarına yaptığı şu dua da okunmalıdır: “Her türlü iblis ve zehirli hayvanlardan ve tüm kem gözlerden Allah ’ın eksiksiz kelimelerine sığınırım (İbn Mâce, Tıb, 36) *