Ne kadar malı olan zekat verir?
1 Senenin ekseri zamanında, cayırda parasız otlayan dort ayaklı hayvanlar: Yılın yarıdan fazlasında parasız cayırda otlayan hayvanlar, uretmek icin, sutu icin olursa, bunlara «Saime» hayvan denir Saime hayvan sayısı, nisap miktarı olduktan bir yıl sonra, zekatı verilir Yun icin, yuk taşımak icin binmek icin olursa, saime denilmez ve zekat lazım olmaz Deve, sığır gibi başka cinsten saime hayvanlar, birbirlerine ve diğer ticaret eşyasına eklenmezler
Hayvanların Zekat Nisabı: Koyun ve keci 40 adet olunca, bir tanesi zekat olarak verilir Sığırın nisabı 30 dur Manda da sığır gibidir Devenin nisabı beştir Beş devesi olan, bir koyun verir Atın nisabı yoktur Binmek ve yuk icin olmayan her at icin, bir miskal (4,8 gram) altın verilir
2Altın, gumuş ve kağıt paralar: Altın ile gumuşun oniki ayardan ziyadesi, para olarak kullanılsın, kadınların susu gibi, halal olarak kullanılsın, erkeklerin altın yuzuk takması gibi, haram olarak kullanılsın, ev, yiyecek, kefen satın almak icin saklanılsın, kılıc ve altın diş gibi ihtiyac eşyası olsalar bile, nisaba katılıp zekatı verilecektir Hac, adak ve keffaret icin saklanan paraların zekatı verilir Cunku kul borcu değildirler
Senetli veya iki şahitli olan yahut itiraf olunan alacak, iflas edende ve fakirlerde de olsa nisaba katılır Ele gecince, gecmiş yılların zekatı da verilir
Altın ile gumuşun ağırlığı ve ticaret eşyasının mal oluş kıymeti nisap miktarı olduktan itibaren bir hicri sene (354 gun) elde kalırsa yıl sonunda elde bulunanın, kırkta birini ayırıp musluman fakirlere vermek farzdır Altının nisabı 20 miskal, yani 96 gramdır Gumuşun nisabı da 672 gramdır
Kağıt paraların; bakır ve her turlu madeni paraların kıymeti 200 dirhem (672 gr) gumuş veya 20 miskal (96 gr) altın olduğu zaman bu paranın zekatını vermek lazımdır Ticaret niyeti ile kullanması şart değildir ve değeri kadar altın verilir Kağıt paraların nisapları, carşıda bulunan en ucuz altın para ile hesap edilir Cunku bunlar, şimdi altın karşılığı senetlerdir ve kağıt parcaları olup, kendi kıymetleri azdır Nisap miktarı olamaz Altın karşılığı olan itibari kıymetleri, hukumetler tarafından konmuştur Her zaman değişmektedir
3 Ticaret icin alınıp, ticaret icin saklanılan (Ticaret eşyası): Eşyanın ticaret niyeti ile satın alınması lazımdır Oşur vermesi lazım gelen topraklardan hasıl olan ve miras olarak ele gecen veya hediye, vasiyet gibi kabul edince mulk olan şeylerde, ticarete niyet edilse de bunlar ticaret malı olmaz Cunku ticaret niyeti, alış verişte olur
Canlı cansız her mal, mesela yerden, denizden cıkarılmış tuzlar, oksitler, petrol ve benzerleri, ticaret eşyası olurlar Alan ile gumuş her ne niyetle olursa olsun hep ticaret eşyasıdır
Ticaret eşyasının zekatı, altın nisabına gore verilir İhtiyac eşyasından ve kul borcları cıkarıldıktan sonra kalanın kırkta biri (yuzde ikibucuk) zekat olarak verilir
4 Yağmur suyu veya nehir suyu ile sulanan, haraclı olmayan butun topraklardan (Oşurlu toprak olmasa bile) ve vakıf topraktan cıkan şeyler: Bunların zekatına «Oşur» denir Oşur vermek, Kur'anı kerimde, En'am sUresinin yuzkırkbirinci ayetinde emir edilmiş, onda birinin verilmesi de Peygamber Efendimiz tarafından bildirilmiştir Oşur, mahsUlun onda biridir Harac ise, beşte bir, dortte bir, ucte bir, yarıya kadar olabilir Bir topraktan, ya oşur veya harac vermek lazımdır Kul borcu olan, borcunu duşmez Oşrunu tam verir
Her sebze ve meyve, az olsun, cok olsun, mahsul topraktan alındığı zaman, onda birini veya kıymeti kadar altını veya gumuşu, musluman fakirlere vermek farzdır Hayvan gucu ile veya dolap, motor ile sulanan yerdeki mahsul elde edilince, yirmide biri verilir İster onda biri, ister yirmide biri olsun, hayvan, tohum, alet, gubre, ilac ve işci masraflarını duşmeden evvel, vermek lazımdır Bir sa'dan (1 sa 3,5 kg) fazla mahsulun, toprağın sahibi cocuk, deli, kole olsa da, oşru verilir Oşru vermiyenden hukumet zorla alır Ne kadar olursa olsun, ev bahcesindeki meyve ve sebzeler icin ve odun, ot ve saman icin oşur verilmez Balın (fenni tesisat yapılsa dahi), pamuğun, cayın, tutunun, dağdaki ağac meyvelerinin, mesela zeytinlerin, uzumlerin onda biri, oşur verilir Zift, petrol ve tuz icin oşur yoktur Oşru verilmeyen mahsulu yemek haramdır Yedikten sonra da oşrunu vermek lazımdır
1 Senenin ekseri zamanında, cayırda parasız otlayan dort ayaklı hayvanlar: Yılın yarıdan fazlasında parasız cayırda otlayan hayvanlar, uretmek icin, sutu icin olursa, bunlara «Saime» hayvan denir Saime hayvan sayısı, nisap miktarı olduktan bir yıl sonra, zekatı verilir Yun icin, yuk taşımak icin binmek icin olursa, saime denilmez ve zekat lazım olmaz Deve, sığır gibi başka cinsten saime hayvanlar, birbirlerine ve diğer ticaret eşyasına eklenmezler
Hayvanların Zekat Nisabı: Koyun ve keci 40 adet olunca, bir tanesi zekat olarak verilir Sığırın nisabı 30 dur Manda da sığır gibidir Devenin nisabı beştir Beş devesi olan, bir koyun verir Atın nisabı yoktur Binmek ve yuk icin olmayan her at icin, bir miskal (4,8 gram) altın verilir
2Altın, gumuş ve kağıt paralar: Altın ile gumuşun oniki ayardan ziyadesi, para olarak kullanılsın, kadınların susu gibi, halal olarak kullanılsın, erkeklerin altın yuzuk takması gibi, haram olarak kullanılsın, ev, yiyecek, kefen satın almak icin saklanılsın, kılıc ve altın diş gibi ihtiyac eşyası olsalar bile, nisaba katılıp zekatı verilecektir Hac, adak ve keffaret icin saklanan paraların zekatı verilir Cunku kul borcu değildirler
Senetli veya iki şahitli olan yahut itiraf olunan alacak, iflas edende ve fakirlerde de olsa nisaba katılır Ele gecince, gecmiş yılların zekatı da verilir
Altın ile gumuşun ağırlığı ve ticaret eşyasının mal oluş kıymeti nisap miktarı olduktan itibaren bir hicri sene (354 gun) elde kalırsa yıl sonunda elde bulunanın, kırkta birini ayırıp musluman fakirlere vermek farzdır Altının nisabı 20 miskal, yani 96 gramdır Gumuşun nisabı da 672 gramdır
Kağıt paraların; bakır ve her turlu madeni paraların kıymeti 200 dirhem (672 gr) gumuş veya 20 miskal (96 gr) altın olduğu zaman bu paranın zekatını vermek lazımdır Ticaret niyeti ile kullanması şart değildir ve değeri kadar altın verilir Kağıt paraların nisapları, carşıda bulunan en ucuz altın para ile hesap edilir Cunku bunlar, şimdi altın karşılığı senetlerdir ve kağıt parcaları olup, kendi kıymetleri azdır Nisap miktarı olamaz Altın karşılığı olan itibari kıymetleri, hukumetler tarafından konmuştur Her zaman değişmektedir
3 Ticaret icin alınıp, ticaret icin saklanılan (Ticaret eşyası): Eşyanın ticaret niyeti ile satın alınması lazımdır Oşur vermesi lazım gelen topraklardan hasıl olan ve miras olarak ele gecen veya hediye, vasiyet gibi kabul edince mulk olan şeylerde, ticarete niyet edilse de bunlar ticaret malı olmaz Cunku ticaret niyeti, alış verişte olur
Canlı cansız her mal, mesela yerden, denizden cıkarılmış tuzlar, oksitler, petrol ve benzerleri, ticaret eşyası olurlar Alan ile gumuş her ne niyetle olursa olsun hep ticaret eşyasıdır
Ticaret eşyasının zekatı, altın nisabına gore verilir İhtiyac eşyasından ve kul borcları cıkarıldıktan sonra kalanın kırkta biri (yuzde ikibucuk) zekat olarak verilir
4 Yağmur suyu veya nehir suyu ile sulanan, haraclı olmayan butun topraklardan (Oşurlu toprak olmasa bile) ve vakıf topraktan cıkan şeyler: Bunların zekatına «Oşur» denir Oşur vermek, Kur'anı kerimde, En'am sUresinin yuzkırkbirinci ayetinde emir edilmiş, onda birinin verilmesi de Peygamber Efendimiz tarafından bildirilmiştir Oşur, mahsUlun onda biridir Harac ise, beşte bir, dortte bir, ucte bir, yarıya kadar olabilir Bir topraktan, ya oşur veya harac vermek lazımdır Kul borcu olan, borcunu duşmez Oşrunu tam verir
Her sebze ve meyve, az olsun, cok olsun, mahsul topraktan alındığı zaman, onda birini veya kıymeti kadar altını veya gumuşu, musluman fakirlere vermek farzdır Hayvan gucu ile veya dolap, motor ile sulanan yerdeki mahsul elde edilince, yirmide biri verilir İster onda biri, ister yirmide biri olsun, hayvan, tohum, alet, gubre, ilac ve işci masraflarını duşmeden evvel, vermek lazımdır Bir sa'dan (1 sa 3,5 kg) fazla mahsulun, toprağın sahibi cocuk, deli, kole olsa da, oşru verilir Oşru vermiyenden hukumet zorla alır Ne kadar olursa olsun, ev bahcesindeki meyve ve sebzeler icin ve odun, ot ve saman icin oşur verilmez Balın (fenni tesisat yapılsa dahi), pamuğun, cayın, tutunun, dağdaki ağac meyvelerinin, mesela zeytinlerin, uzumlerin onda biri, oşur verilir Zift, petrol ve tuz icin oşur yoktur Oşru verilmeyen mahsulu yemek haramdır Yedikten sonra da oşrunu vermek lazımdır