iltasyazilim
FD Üye
Kitap gönderilen peygambere Resul denir Nebi, kendinden önce gelen Resulün dinini beyanname eden peygamberdir Yeni din getirmeyip, önceki dine ağırlama eden peygamberlere Nebi denir Her resul, nebidir; lakin her nebi resul değildir Peygamber kelimesi Fars ’çadır, resul ya da nebi anlamında kullanılır Kur ’anı kerimin bir çok yerinde Peygamber efendimize Resul deniyor, ara sıra Nebi diye de geçiyor Nebi denmesi Resul olmasına mani değildir Yani bir resule nebi denmesi onun resul olmadığını göstermezÖrnek olarak; Genel kurmay başkanına bazen general, subay ya da asker denmesine benzer
Emirleri beyanat etmekte ve insanları, Allahü teâlânın dinine çağırmakta, Resul ile Nebi aralarında bir ayrılık yoktur Ankebut suresinin, (Ona İbrahim ’e İsmail ’den sonra İshak ve Yakub ’u da bağışladık Nebiliği ve kitapları Tevrat ’ı, İncil ’i, Zebur ’u, Kur'anı, onun soyundan gelenlere verdik) mealindeki 27 âyetinde, İbrahim aleyhisselamın soyundan gelenlere nebilik verildiği gibi kitap verilen resuller de vardır (Beydavi, Medarik, Celaleyn)
Kitap sahibi resullerden misal verilecek olursa: Hazreti Musa resul idi İşte âyeti kerime mealleri:
(Musa, «Ey Firavun, kesinlikle ben âlemlerin Rabbi tarafından gönderilmiş bir resulüm» dedi) Araf 104 (Sırf bu âyet bile, onların yalanını çıkarmaya yeter Hazreti Musa ’ya Tevrat indi, yani kitap gönderildi Bunun için kendisine resul deniyor Peygamber efendimize de kitap gönderildiği için bir çok âyette resul deniyor Resul denilince nebi de içine girdiği için daha fazla resul tabiri geçiyor Kelimei şehadette de Resul deniyor Nebilik daha yüksek olsa idi o geçer idi
(Musa'yı mucizelerimizle Firavun ve topluluğuna gönderdik Musa, Ben âlemlerin Rabbinin resulüyümdedi) Zuhruf 46 (Bu âyette de, Hazreti Musa ’nın resul olduğunu açıkça bildiriyor)
Hazreti Musa da, Peygamber efendimiz gibi, ayrıca resul, ayrıca de nebi idi İşte âyeti kerime meali:
(Kitapta Musa'yı da lahza; muhakkak o, muhlis bir kul ve resul olan nebi idi) Meryem 51
Hazreti İsa da, kendisine kitap gönderilen resul idi İşte âyeti kerime meali:
(Meryem'in oğlu Mesih İsa ama bir Resuldür) Maide 75
(“Biz, Allah'ın Resulü olan Meryem oğlu İsa'yı öldürdükdemeleri nedeniyle onları Yahudileri lanetledik, rahmetimizden kovduk) Nisa 157
Kitap sahibi resul olan Musa aleyhisselam, kardeşi Harun ’un da kendisine vezir yani asistan olmasını istedi İşte âyeti kerime meali:
(Ya rabbi, ailemden kardeşim Harun ’u bana vezir yap, beni onunla destekle, onu görevimde iki taraflı kıl!) Taha 2932
Allahü teâlâ, onun bu duasını kabul ederek buyuruyor oysa:
(Allah, “Ey Musa! İstediğin sana verildi dedi) Taha 36
(Biz, Musa‘ya Kitab verdik, kardeşi Harun ’u da ona vezir yardımcı yaptık) Furkan 35
Kitap bahşedilen resul olan Hazreti Musa ’dır Hazreti Harun ise onun veziri, yani yardımcısıdır Yardımcısı daha üstün olur mu hiç? Hazreti Musa Resul iken, Hazreti Harun da nebi oldu İşte âyeti kerime meali:
(Rahmetimizden, kardeşi Harun ’u bir nebi olarak ona bağışladık) Meryem 53
Hazreti Harun, Musa aleyhisselamın getirdiği dini, yani Museviliği tebliğ eden bir nebi idi
(Zekeriyya mihrabda namaz kılarken melekler ona, Allah sana, Kelimullahı İsa ’yı doğrulayıcı, efendi, nefsine hakim ve salihlerden bir nebi olarak Yahya'yı müjdelerdiye seslendiler) Ali İmran 39 (Hazreti İsa ’nın kitap gönderilen bir resul olduğu yukarıdaki âyetlerde bildirildi Hazreti Yahya ise, Hazreti İsa ’nın getirdiği dini, yani İseviliği tebliğ eden bir nebi idi)
Bu örnekler de açıkça kendisine kitap verilen peygamberlere Resul denir Resullerin getirdiği dini tebliğ edenlere de Nebi denir Her resul bununla birlikte nebidir Peygamber efendimizden daha sonra, nebi gelmeyecektir Bir âyet meali şöyledir:
(O, Allah ’ın resulü ve nebilerin sonuncusudur) Ahzab 40
Nebi gelmeyince, Resul hiç gelmez Çünkü resullük makamı, nebilikten daha özel ve yüksektir Bu âyetlerden sonradan, bu konudaki hadisi şerifleri bildirelim:
(Nübüvvet ve risalet sona ermiştir Benden sonra nebi de, resul de yoktur) Tirmizi
(Nebiler benimle son buldu) Müslim
(Resullerin ilki Âdem ve sonuncusu Muhammed ’dir) Hakim, Taberani
(Övünmek için söylemiyorum hakikati bildiriyorum, ben mürsellerin Nebi ve resul olarak gönderilen peygamberlerin efendisiyim Hepsinin sonuncusu ve şefaat edicilerin ilkiyim) Darimi
(Diğer nebilere göre benim durumum şu misale benzer Bir kimse, hoş bir ev yapar, ama bir kerpici noksandır Ziyarete gelen halk müziği, evi beğenir Yalnız Şu boşluğa da bir kerpiç konsaydıderler İşte ben o kerpicim Hatemünnebiyyinyani nebilerin sonuncusu, tamamlayıcısıyım) Buhari, Müslim
(Ya Ali, Musa ’nın yanında Harun nasıl idiyse, sen de, benim yanımda öylesin Fakat, benden daha sonra nebi gelmeyecektir) Buhari, Müslim,Tirmizi, İbni Mace, İmamı Ahmed, Taberani
Peygamber efendimiz, yalnızca zamanının ve Arabistan ’ın yok, kıyamete dek bütün insanların, bütün dünyanın resulüdür Bir âyet meali şöyledir:
(Biz seni tüm insanlara ama müjdeci ve uyarıcı olarak gönderdik; lakin insanların birçok bilmez) Sebe 8 Bir hadisi şerif meali: (Ben tüm insanlara gönderildim) Müslim
(Size, âyetlerimizi okuyacak, sizi her kötülükten arıtacak, size kitabı ve hikmeti öğretecek ve bilmediklerinizi bildirecek aranızdan, bir resul gönderdik) Bekara 151 (Bu âyet de kitabın nebiye yok, resule geldiğini göstermektedir)
Kur'anı kerimde, Resulullahın son nebi olduğu bildirildikten sonra, İslam binasının tamamlandığı şöyle açıklanıyor:
(Bugün size dininizi ikmal ettim, üzerinize nimetimi tamamladım ve sizin için din olarak İslam ’ı beğendim) Maide 3
Allahü teâlâ, son nebi ve son resulünü gönderip dinini tamamladığına ve dinde eksik kalmadığına kadar artık diğer din ve başka peygamber çağırmak, Kur ’lahzaı kerimi inkâr olur
Nisa suresinin, (Kıssalarını sana bildirmediğimiz resuller de gönderdik) mealindeki 64 âyeti, resul sayısının Kur ’anı kerimde bildirilmediğini göstermektedir Hadisi şerifte buyuruluyor fakat:
(Nebiler 124 bin, resuller ise 313 cins) Hakim
Bu hadisi şerif de, kitap getiren resullerin nebilere tarafından daha eksik olduğunu göstermektedir Nebilerin fazla olması, resullerin dinlerini yaymalarından dolayıdır *
Emirleri beyanat etmekte ve insanları, Allahü teâlânın dinine çağırmakta, Resul ile Nebi aralarında bir ayrılık yoktur Ankebut suresinin, (Ona İbrahim ’e İsmail ’den sonra İshak ve Yakub ’u da bağışladık Nebiliği ve kitapları Tevrat ’ı, İncil ’i, Zebur ’u, Kur'anı, onun soyundan gelenlere verdik) mealindeki 27 âyetinde, İbrahim aleyhisselamın soyundan gelenlere nebilik verildiği gibi kitap verilen resuller de vardır (Beydavi, Medarik, Celaleyn)
Kitap sahibi resullerden misal verilecek olursa: Hazreti Musa resul idi İşte âyeti kerime mealleri:
(Musa, «Ey Firavun, kesinlikle ben âlemlerin Rabbi tarafından gönderilmiş bir resulüm» dedi) Araf 104 (Sırf bu âyet bile, onların yalanını çıkarmaya yeter Hazreti Musa ’ya Tevrat indi, yani kitap gönderildi Bunun için kendisine resul deniyor Peygamber efendimize de kitap gönderildiği için bir çok âyette resul deniyor Resul denilince nebi de içine girdiği için daha fazla resul tabiri geçiyor Kelimei şehadette de Resul deniyor Nebilik daha yüksek olsa idi o geçer idi
(Musa'yı mucizelerimizle Firavun ve topluluğuna gönderdik Musa, Ben âlemlerin Rabbinin resulüyümdedi) Zuhruf 46 (Bu âyette de, Hazreti Musa ’nın resul olduğunu açıkça bildiriyor)
Hazreti Musa da, Peygamber efendimiz gibi, ayrıca resul, ayrıca de nebi idi İşte âyeti kerime meali:
(Kitapta Musa'yı da lahza; muhakkak o, muhlis bir kul ve resul olan nebi idi) Meryem 51
Hazreti İsa da, kendisine kitap gönderilen resul idi İşte âyeti kerime meali:
(Meryem'in oğlu Mesih İsa ama bir Resuldür) Maide 75
(“Biz, Allah'ın Resulü olan Meryem oğlu İsa'yı öldürdükdemeleri nedeniyle onları Yahudileri lanetledik, rahmetimizden kovduk) Nisa 157
Kitap sahibi resul olan Musa aleyhisselam, kardeşi Harun ’un da kendisine vezir yani asistan olmasını istedi İşte âyeti kerime meali:
(Ya rabbi, ailemden kardeşim Harun ’u bana vezir yap, beni onunla destekle, onu görevimde iki taraflı kıl!) Taha 2932
Allahü teâlâ, onun bu duasını kabul ederek buyuruyor oysa:
(Allah, “Ey Musa! İstediğin sana verildi dedi) Taha 36
(Biz, Musa‘ya Kitab verdik, kardeşi Harun ’u da ona vezir yardımcı yaptık) Furkan 35
Kitap bahşedilen resul olan Hazreti Musa ’dır Hazreti Harun ise onun veziri, yani yardımcısıdır Yardımcısı daha üstün olur mu hiç? Hazreti Musa Resul iken, Hazreti Harun da nebi oldu İşte âyeti kerime meali:
(Rahmetimizden, kardeşi Harun ’u bir nebi olarak ona bağışladık) Meryem 53
Hazreti Harun, Musa aleyhisselamın getirdiği dini, yani Museviliği tebliğ eden bir nebi idi
(Zekeriyya mihrabda namaz kılarken melekler ona, Allah sana, Kelimullahı İsa ’yı doğrulayıcı, efendi, nefsine hakim ve salihlerden bir nebi olarak Yahya'yı müjdelerdiye seslendiler) Ali İmran 39 (Hazreti İsa ’nın kitap gönderilen bir resul olduğu yukarıdaki âyetlerde bildirildi Hazreti Yahya ise, Hazreti İsa ’nın getirdiği dini, yani İseviliği tebliğ eden bir nebi idi)
Bu örnekler de açıkça kendisine kitap verilen peygamberlere Resul denir Resullerin getirdiği dini tebliğ edenlere de Nebi denir Her resul bununla birlikte nebidir Peygamber efendimizden daha sonra, nebi gelmeyecektir Bir âyet meali şöyledir:
(O, Allah ’ın resulü ve nebilerin sonuncusudur) Ahzab 40
Nebi gelmeyince, Resul hiç gelmez Çünkü resullük makamı, nebilikten daha özel ve yüksektir Bu âyetlerden sonradan, bu konudaki hadisi şerifleri bildirelim:
(Nübüvvet ve risalet sona ermiştir Benden sonra nebi de, resul de yoktur) Tirmizi
(Nebiler benimle son buldu) Müslim
(Resullerin ilki Âdem ve sonuncusu Muhammed ’dir) Hakim, Taberani
(Övünmek için söylemiyorum hakikati bildiriyorum, ben mürsellerin Nebi ve resul olarak gönderilen peygamberlerin efendisiyim Hepsinin sonuncusu ve şefaat edicilerin ilkiyim) Darimi
(Diğer nebilere göre benim durumum şu misale benzer Bir kimse, hoş bir ev yapar, ama bir kerpici noksandır Ziyarete gelen halk müziği, evi beğenir Yalnız Şu boşluğa da bir kerpiç konsaydıderler İşte ben o kerpicim Hatemünnebiyyinyani nebilerin sonuncusu, tamamlayıcısıyım) Buhari, Müslim
(Ya Ali, Musa ’nın yanında Harun nasıl idiyse, sen de, benim yanımda öylesin Fakat, benden daha sonra nebi gelmeyecektir) Buhari, Müslim,Tirmizi, İbni Mace, İmamı Ahmed, Taberani
Peygamber efendimiz, yalnızca zamanının ve Arabistan ’ın yok, kıyamete dek bütün insanların, bütün dünyanın resulüdür Bir âyet meali şöyledir:
(Biz seni tüm insanlara ama müjdeci ve uyarıcı olarak gönderdik; lakin insanların birçok bilmez) Sebe 8 Bir hadisi şerif meali: (Ben tüm insanlara gönderildim) Müslim
(Size, âyetlerimizi okuyacak, sizi her kötülükten arıtacak, size kitabı ve hikmeti öğretecek ve bilmediklerinizi bildirecek aranızdan, bir resul gönderdik) Bekara 151 (Bu âyet de kitabın nebiye yok, resule geldiğini göstermektedir)
Kur'anı kerimde, Resulullahın son nebi olduğu bildirildikten sonra, İslam binasının tamamlandığı şöyle açıklanıyor:
(Bugün size dininizi ikmal ettim, üzerinize nimetimi tamamladım ve sizin için din olarak İslam ’ı beğendim) Maide 3
Allahü teâlâ, son nebi ve son resulünü gönderip dinini tamamladığına ve dinde eksik kalmadığına kadar artık diğer din ve başka peygamber çağırmak, Kur ’lahzaı kerimi inkâr olur
Nisa suresinin, (Kıssalarını sana bildirmediğimiz resuller de gönderdik) mealindeki 64 âyeti, resul sayısının Kur ’anı kerimde bildirilmediğini göstermektedir Hadisi şerifte buyuruluyor fakat:
(Nebiler 124 bin, resuller ise 313 cins) Hakim
Bu hadisi şerif de, kitap getiren resullerin nebilere tarafından daha eksik olduğunu göstermektedir Nebilerin fazla olması, resullerin dinlerini yaymalarından dolayıdır *