Forumda yenilikler devam etmektedir , çalışmalara devam ettiğimiz kısa süre içerisinde güzel bir görünüme sahip olduk daha iyisi için lütfen çalışmaların bitmesini bekleyiniz. Tıkla ve Git
x

Son konular

Neden Unutuyoruz

Neden Unutuyoruz
0
177

ahmet0135

FD Üye
Katılım
Nis 13, 2018
Mesajlar
3,753
Etkileşim
89
Puan
48
F-D Coin
0
Psikologların bozucu etki kurallarıyla ilgilenmeleri bunların sınırlı uygulama değerlerinden dolayı değil, unutmadaki onemli rollerinden dolayıdır Bu kurallar kısmen de olsa, nicin unuttuğumuzu acıklamaktadır Cunku bize unutmamızın, oğrendiklerimizin hatırlamak istediklerimiz uzerindeki bozucu etkisine bağlı olduğunu gosterir Fakat, acaba bu kurallar unutmanın ne kadarını acıklayabilir?

Kuramsal acıdan, unutmanın iki nedeni olabilir Bunlardan biri bozucu etki, diğeri ise bellekteki cozulmedir Her iki goruş de kuram olarak sunulmuştur, ikincisi bazen sızankova hipotezi(leakybucket hypothesis) adıyla anılır (Miller, 1956) ilk bakışta bu kuram daha cekici gelmektedir; cunku, coğu kimse unutmanın doğal olarakkendiliğinden meydana geldiğini kabul eder Oysa yapılan deneyler, bozucu etkinin unutmada onemli bir rolu olduğunu, dolayısıyla unutmanın sadece bellek izinin silinmesi olamayacağını gostermiştir (Underwood, 1957)

Bu durumda, unutmayı acıklarken etkenlerden her birine ne kadar ağırlık verebiliriz?Soz konusu kuramlar, deneysel olarak karşılaştırılamaz Cunku, laboratuvarda bile bozucu etkiden tamamen arınık bir durum duzenleme olanağımız yoktur Denekler, deneyden once bazı faaliyetler yapmışlardır; ve bunlardan bazıları deneyde soz konusu olan faaliyete benzer olabilir (ileri doğru bozucu etki) Aynı şekilde, oğrenme işlemiyle hatırlama işlemi arasında da bu tur faaliyetler yer alabilir (geriye doğru bozucu etki) Psikologlar, sadece bozucu etkiyi en aza indirmeye veya meydana geldiğinde ne olcude olduğunu tayin etmeye calışabilirler

Geriye doğru bozucu etkiyi azaltmanın bir yolu, deneklerin bir malzemeyi oğrenmeleri ile hatırlama testi arasında uyumalarını sağlamaktır Bu yolla yapılan eski bir deney, bu gun psikolojide klasikleşmiştir (Jenkins ve Daltenbach, 1924) Deneklere laboratuvardaki yatağa yatmadan once, 10 anlamsız heceden oluşan bir liste oğretilmiştir Uykuya dalmalarından itibaren 1, 2, 4 ve 8 saat gibi değişik sureler sonunda uyandırılan deneklerin hatırda tutma miktarı, hatırlama tekniğiyle saptanmıştır

Aynı deneklere daha sonra, ilkine eşdeğerde başka bir liste oğretilip, bu sefer 1, 2, 4 ve 8 saatlik normal, gunluk faaliyetlerinden sonra hatırlama miktarları yine aynı yontemle olculmuştur Uykudan sonraki hatırlamanın cok daha iyi olduğu gorulmuştur Her iki koşulda da hatırlama miktarı ilk bir kac saat icinde hızla azalmıştır Daha sonra, gunluk faaliyetlerine devam eden denekler icin hemen hemen sıfıra kadar duşen hatırlama, uyuyan deneklerde %50 civarında kalmıştır

Bu tur araştırmalar, cozulme kuramlarının aleyhine kanıt olarak kullanılmış, bozucu etkiye dayanan acıklamaları ise desteklemiştir Fakat yukarıda sozu edilen deney, sadece geriye doğru bozucu etkiyi ele almış, ileriye doğru bozucu etkiyi kapsamamıştır

İleriye doğru bozucu etkiyi incelemek icin daha değişik bir deney deseni gerekir, orneğin, deneklere anlamsız hecelerden oluşan tek bir listenin oğretildiğini ve 24 saat sonra hatırlamanın olculduğunu farzedin Genellikle o zamana kadar listenin %65'i unutulmuş olur Bu yuksek unutma miktarı, deneğin oğrenmeyle hatırlama arasında yaptığı şeylerin etkisiyle acıklanamaz Cunku, deneğin laboratuvar dışındaki faaliyetleri, deneydeki faaliyetlerinden o kadar farklıdır ki, bozucu etkinin cok az olması beklenir Ancak, bir de deneğin daha onceki sozel oğrenmeleri vardır Yıllar boyunca yapılan bu sozel oğrenmeler, deneyde ileri doğru bozucu etki yaratmış olabilir

Psikologlar bu olasılığı doğrudan doğruya test edemezler Cunku, bozucu etki yapabilecek daha onceki oğrenmeyi dakik şekilde olcemezler Buna karşılık deneyciler, deneklere iki veya daha fazla liste oğretirler (Underwood, 1957); sonra da, bir listenin hatırlanmasının daha once oğrenilen liste sayısından ne derecede etkilendiğine bakarlar Bu tur deney sonucları onceki oğrenmenin guclu bir etken olduğunu gostermektedir Daha once oğrenilen liste sayısı ne kadar coksa, test edilen listenin hatırlanması o kadar azdır

Şu halde, hatırda tutma buyuk olcude, yeni oğrenilen malzeme uzerinde ileriye doğru bozucu etki yapan eski oğrenmelerin varlığına bağlıdır Bu bulguya laboratuvar dışına genelleyecek olursak eski oğrenmelerin, ozellikle iyice yerleşmiş alışkanlıkların, sozel malzemenin hatırlanmasında bozucu etki kaynağı olacağı sonucuna varabiliriz Bu olayın, unutmanın %100'unu acıklayıp acıklamadığını bilemiyoruz; hic bir zaman da oğrenemeyebiliriz Mevcut bilgilere gore yapılacak bir tahminle, insanların unutmaları, buyuk olcude onceki oğrenmelerine, fakat bir olcude de sonraki oğrenmelerine bağlıdır
 

Similar threads

Kelebeklerin omru Kelebeklerin omru neden 24 saat ? Bu yaşam suresinden ne anladığımıza bağlıdır Yaşamayı, doğmak, yaşamak ve olmek şeklinde tarif edersek kelebekler aylarca yaşarlar Kırlarda ve bahcelerde ucuşarak ince, zarif ve guzel renklerle bezenmiş kanatlarıyla yapraklara konan, bizim...
Cevaplar
0
Görüntüleme
146
Psikologların bozucu tesir kurallarıyla ilgilenmeleri bunların sınırlı kullanım değerlerinden nedeniyle yok, unutmadaki kayda değer rollerinden dolayıdır Bu kurallar kısmen de olsa, neden unuttuğumuzu açıklamaktadır Çünkü bize unutmamızın, öğrendiklerimizin yâd etmek istediklerimiz üzerindeki...
Cevaplar
0
Görüntüleme
92
Bellek Ne Demektir, Bellek Tipleri nelerdir Bellek Ceşitleri hakkında bilgi Belleğin Tanımı; Duyum ve algılarla kazanılan bilgilerin beyinde saklanması, gerektiğinde de hatırlanması şeklinde gercekleşen zihinsel bir işlevdir Bellek, uzun sureli bellek ve kısa sureli bellek olarak ikiye...
Cevaplar
0
Görüntüleme
400
Unutmanın Nedenleri Öğrenmenin tersi olan bir bellek işlevidir Yani, öğrenilenlerin zihinde her tarafta canlandırılamamasıdır Unutmayla ilgili değişik kuramlar ileri sürülmüştür Unutmanın tanımlanması ve türleri kuramların bu konudaki görüşlerine tarafından belirlenir Fizyolojik temellere...
Cevaplar
0
Görüntüleme
64
Bellek Ne Demektir, Hafıza Tipleri nelerdir Hafıza Çeşitleri hakkında data Belleğin Tanımı; Duyum ve algılarla kazanılan bilgilerin beyinde saklanması, gerektiğinde de hatırlanması şeklinde gerçekleşen zihinsel bir işlevdir Bellek, uzun süreli bellek ve kısa süreli bellek olarak ikiye...
Cevaplar
0
Görüntüleme
128
858,506Konular
982,998Mesajlar
33,104Kullanıcılar
droleSon üye
Üst Alt