Forumda yenilikler devam etmektedir , çalışmalara devam ettiğimiz kısa süre içerisinde güzel bir görünüme sahip olduk daha iyisi için lütfen çalışmaların bitmesini bekleyiniz. Tıkla ve Git
x

nefis ve terbiyesi....

nefis ve terbiyesi....
0
132

iltasyazilim

FD Üye
Katılım
Ara 25, 2016
Mesajlar
0
Etkileşim
17
Puan
38
Yaş
36
F-D Coin
14
Hz Âişe (ranh) Resûlullah’a (sav), “İnsan rabbini ne zaman tanır? diye sorduğunda, Peygamber Efendimiz, “Nefsini tanıdığı zaman; zira nefsini bilen rabbini bilir buyurmuştur (Aclûnî)
Nefsi emmare (kötülüğü emreden nefis) ile mücadele iki yolla olur:
1 Riyazet
2 Mücahede


Nefs, Arapça bir kelime olup birçok manayı ihtiva eder: Ruh, akıl, insanın bedeni, bir şeyin cevheri, kulun kötü huyları ve çirkinkötü his ve huyların mahalli olan latife veya cismi latif olarak vb tanımlanmıştır

İmam Gazalî nefsi, insanın zatı ve mahiyeti olarak tanımlamış ve şöyle demiştir: “Eğer bu nefis, süflî (aşağılık) arzularak karşı gelir ve kötülük yaptığı zaman sahibini kınarsa, buna nefsi levvame (sahibini kınayan, sorgulayan nefs) denir Bu nefs kötülüklerden arındığında da ona, nefsi mutmainne denir

Allah Teâlâ insanda üç şey yaratmıştır: Akıl, kalp (ruhani) ve nefs Bunlar görülmez Varlıklarını eserleri ile, yaptıkları işlerle anlarız Bunlar, madde değildir, yer kaplamazlar; en, boy, derinlik gibi unsurları yoktur

İnsanın en büyük düşmanı nefsidir Daha sonra kötü arkadaş ve şeytan gelir Kötü arkadaş ve şeytan da nefse tesir ederek insana zarar vermeye çalışırlar Bu sebeple nefsin, emmarelikten (kötülüğü emredici vasfından) temizlenmesi gerekir

Şeytan, verdiği vesveseye insanın uymadığını görünce, bundan vazgeçer, başka bir vesvese verir Âlimler, şeytanı köpeğe benzetmiştir Köpek kovalanınca kaçar ise de, başka taraftan yine gelir Nefsi emmare ise kaplan gibidir, saldırması ancak onu öldürmekle biter Nefsimiz de ölünceye kadar yakamızı bırakmaz Bunun için nefsi tanımak ve zararlarından korunmak gerekir

Hz Âişe (ranh) Resûlullah’a (sav), “İnsan rabbini ne zaman tanır? diye sorduğunda, Peygamber Efendimiz, “Nefsini tanıdığı zaman; zira nefsini bilen rabbini bilir buyurmuştur (Aclûnî)

Nefsi emmare (kötülüğü emreden nefis) ile mücadele iki yolla olur:

1 Riyazet
2 Mücahede

Riyazet, nefsin arzularını yapmamak demektir Mücahede ise, nefsin istemediği şeyleri yapmaktır Nefsimiz, iyilik ve ibadet etmemizi istemez Nefse, günahlardan kaçmak, ibadet etmekten daha güç gelir Onun için bazı büyükler günahtan kaçınmanın daha sevap olduğunu söylemişlerdir

Nefs, dünya zevklerine, lezzetlerine düşkündür Bunların iyi, fena, faydalı, zararlı olduklarını düşünmez Onun arzuları dinimizin emirlerine uygun olmaz İslam’ın yasak ettiği şeyleri çiğnemek nefsi kuvvetlendirir Nefis fena, zararlı şeyleri, iyi gösterip, kalbi aldatır Kalbe bunları yaptırarak, zevklerine kavuşmak için çalışır Kalbin nefse aldanmaması için, kalbi kuvvetlendirmek ve nefsi zayıflatmak gerekir

Aklı kuvvetlendirmek, dini bilgileri okuyup öğrenmekle olduğu gibi kalbin kuvvetlenmesi yani temizlenmesi de, dinimizin emir ve yasaklarına uymakla olur Bunun içir de ihlas gereklidir İhlas işleri, ibadetleri, Allah Teâlâ emrettiği için yapmaktır

İslam’ın emir ve yasaklarına uymak, kalbi kuvvetlendirdiği gibi nefsi zayıflatır Bu sebeple nefis, kalbin dinimize uymasını istemez Aklına uymayıp, nefsine uyanlar bu sebeple yoldan çıkmaktadır Allah Teâlâ’nın, kullarının ibadetlerine ihtiyacı olmadığı için, kulların işleyeceği günahlar da O’na zarar vermez
İmamı Gazali hazretleri buyuruyor ki:

İnsanda kötü vasıfları toplayan nefisle cihad etmek, onu kırmak gerekir Hadisi şerifte, “Senin en büyük düşmanın, seni çepeçevre kuşatan nefsindir buyrulmuştur Peygamber Efendimiz bir savaştan dönünce de, “Küçük cihaddan büyük cihada döndük buyurdu Eshabı kiram, “Ya Resulallah büyük cihad nedir? diye sual edince, Peygamber Efendimiz, “Nefisle cihaddır buyurdu (Deylemi)

Nefis, baş olmak sevdasındadır Başkasının emri altına girmeyi kabullenemez Dinin bütün emir ve yasakları nefsi ezmek, taşkınca isteklerini önlemek içindir Dine uyuldukça nefsin istekleri azalır Nefs, temizlenmedikçe, üstünlük sevdasından vazgeçmez

Nefsi temizlemek için en tesirli ilaç, kelimei tevhidi söylemek, zikre devam etmektir Zaten sadatı kiremın zikir ve vird üzerinde bu denli ehemmiyetle durmasının nedeni de budur

Nefsi kötülüklerden temizlemelidir Hadisi şerifte buyuruldu ki: “En üstün cihad, nefs ile yapılan cihaddır İNeccar

Muhammed Masum hazretleri buyuruyor ki: Gençlik, ömrün en kıymetli zamanıdır İnsanın sıhhatli, kuvvetli olduğu zamandır Bu zaman, her gün geçiyor, azalıyor, ihtiyarlık yaklaşıyor Yazıklar olsun ki, en şerefli, en lüzumlu iş olan, marifetullahı kazanmayı, hayal olan ömrün sonuna bırakıyoruz En şerefli olan zamanlarını, en zararlı, en kötü şey olan nefsin arzularına kavuşmak için sarf ediyoruz Peygamber Efendimiz, “Yarın yaparım diyen, aldandı buyurdu Allah Teâlâ, insanları ve cinleri kendi rızasına, sevgisine kavuşmak için yarattı Nefislerimizin arzuları peşinde koşan bizler, ne zaman aklımızı başımıza toplayacağız? İnsanın, Allah Teâlânın marifetine kavuşmasına mani olan en kuvvetli düşman nefsin arzularıdır Bu arzular bitip tükenmez Hepsi de çok zararlıdır Maksudun, mabudundur, buyuruluyor Maksadın, arzun ne ise, mabudun da odur “Nefslerinin arzularını ilah edinenler âyeti kerimesi, bunun vesikasıdır

Nefse uymaktan kurtulmak, dünya nimetlerinin en büyüğüdür Çünkü nefs, Allahü teâlâ ile kul arasında en büyük perdedir (Ebu Bekir Tamistani)

İbadetlerin en kıymetlisi, nefse uymamaktır (Sehl b Abdullah Tüsteri)

Her işte, nefsin arzularına uymak, nefse tapınmak olur Nefsine uyan, küfre girebilir veya haram işlemeye başlar

Hadisi şeriflerde buyuruldu ki:

“Hasislik, nefse uymak ve kendini beğenmek felakete sürükler Taberânî

“Akıllılık alâmeti, nefse hakim olmak ve öldükten sonra gerekenleri hazırlamaktır Ahmaklık alameti, nefse uyup, Allah’tan af ve merhamet beklemektir Tirmizi

Büyüklerden biri buyuruyor ki:

İslamiyet, nefsin arzusu olan şehvet ve gazabın yok edilmesini değil, her ikisine hakim olup, dine uygun kullanılmasını emreder Süvarinin atını ve avcının köpeğini yok etmesi değil, bunları terbiye ederek, kendilerinden faydalanması gerektiği gibidir Yani, şehvet ve gazap, avcının köpeği ve süvarinin atı gibidir Bu ikisi olmadıkça, ahiret nimetleri avlanamaz Fakat, bunlardan faydalanmak için, terbiye ederek, dine uygun kullanılmaları gerekir Riyazet, bu iki sıfatı yok etmek için değil, terbiye edip dine uymalarını sağlamak içindir

İslam dini, rahat ve huzur içinde yaşamak için gereken şeylerden ve dünya lezzetlerinden faydalı olanları yasak etmiyor Bunların elde edilmesinde ve kullanılmasında, akla ve dine uymayı emrediyor

İslam dini, insanların dünyada da, ahirette de rahat ve huzur içinde yaşamasını emreder Bunun için, akla uymayı ister Nefse uymayı yasak eder Akıl yaratılmasaydı, insan hep nefsine uyar, felaketlere sürüklenirdi Nefs olmasaydı, insan, yaşaması ve medeni hayat için çalışmasında kusur ederdi Nefs ile cihad sevabından mahrum kalırdı
Seyyid Gavs Abdülhakim elBilvânisî Hazretleri, mürşidi Ahmed elHaznevî Hazretlerinin şöyle anlattığını zikrediyor:

Bir defasında Hazret Muhammed Diyâüddin ile birlikteydim Seyahatten dönüyorduk Kalabalık bir topluluk vardı Sâlikler, müritler, dervişler, sufiler, halifeler hep bir arada idi Hazret ise en öndeydi Ben arka taraftaydım Bir ara Hazret’in “Molla Ahmed!Molla Ahmed! diye seslendiğini işittim Atım dermansızdı, güçlükle yol alabiliyordu Hemen attan indim Koşarak Hazret’in yanına vardım Bana :

Molla Ahmed!Allah’a yemin ederim ki, kalbinde zerre kadar nefis alameti olan kişi yine de Allah’a yaklaşamamış demektir, dedi ve atını sürüp gitti

Özetleyecek olursak, bu konuda en güzel söz Sehl b Abdullah etTüsterî'nin şu sözüdür: Nefse, ihlastan daha ağır gelen bir şey yoktur, zira nefsin ihlastan hiç nasibi yoktur!
 

Similar threads

Sual: Kalb, yürek, gönül, nefs hakkında bilgi verir misiniz? CEVAP Kalb, göğsümüzün sol tarafındaki et parçası değildir Buna, yürek denir Yürek, hayvanlarda da bulunur Kalb, yürekte bulunan bir kuvvettir Görülmez Ampulde bulunan elektrik cereyanı gibidir Buna, gönül diyoruz Ampul yürek ise...
Cevaplar
0
Görüntüleme
146
Nefis terbiyesi ne demektir? Bir tarladan iyi mahsul almanın yolu, tarlanın iyi işlenmesinden geçer Eğer tarlaya iyi bir bakım yapılmazsa, yabani otlar ve dikenler her tarafı istila eder İşte, insanın nefsi de tarla gibidir Eğer terbiye edilmezse, kötü kabiliyetler boy gösterir Eğer iyi bir...
Cevaplar
0
Görüntüleme
77
Sual: İnsanların kötülemelerine, çekiştirmelerine, ayıplamalarına üzülmek caiz midir? CEVAP Küfri cühudiye sebep olan şeylerden birisi de, insanlardan utanmak ve başkalarının kötülemelerinden, ayıplamalarından korkmaktır Ebu Talibin küfrü böyledir Ebu Talib, Resulullah efendimizin Peygamber...
Cevaplar
0
Görüntüleme
78
Küfri cühudiye sebep olan şeylerden birisi de, insanlardan utanmak ve başkalarının kötülemelerinden, ayıplamalarından korkmaktır Ebu Talibin küfrü böyledir Ebu Talib, Resulullah efendimizin Peygamber olduğunu biliyordu İnsanların kötüleyeceklerinden korkarak ve ayıplayacaklarını düşünerek...
Cevaplar
0
Görüntüleme
94
1 Can Allahü teâlâ Kur'ânı kerîmde meâlen buyurdu ki: Her nefs, ölümü tadıcıdır (Âli İmrân sûresi: 185) 2 İnsanın kendisi, kişi, beden İnsan ben deyince, nefsini göstermektedir (İmâmı Rabbânî) 3 Hakîkat, cevher, asıl, öz İnsanda ve cinde şer, kötülük kuvveti Şerîate yâni dîne uymayan...
Cevaplar
0
Görüntüleme
153
858,500Konular
982,373Mesajlar
32,973Kullanıcılar
Üst Alt