Forumda yenilikler devam etmektedir , çalışmalara devam ettiğimiz kısa süre içerisinde güzel bir görünüme sahip olduk daha iyisi için lütfen çalışmaların bitmesini bekleyiniz. Tıkla ve Git
x

Nefs-İ EmmÂre

Nefs-İ EmmÂre

iltasyazilim

FD Üye
Katılım
Ara 25, 2016
Mesajlar
0
Etkileşim
17
Puan
38
Yaş
36
F-D Coin
58
NEFSİ EMMÂRE



Kötülüğü ve şerri şiddetle emreden nefis Allah Teâlâ, Kur'anı Kerim'de Yusuf (as)'ın dilinden nefsin kötülükleri işlemeyi, heva ve hevesi doğrultusunda Allah'ın emirlerine muhalefet etmeyi arzuladığını ve sahibini buna yönelmek için zorladığını bildirmektedir: (Yusuf), nefsimi temize çıkaramam Çünkü Rabbimin acıyıp koruduğu hariç, nefis aşırı şekilde kötülüğü emredicidir(Yusuf 1253)

Gerçekte insan nefsi tek bir şeydir Ancak o çeşitli sıfatlarla nitelenmektedir Dünyaya olan bağlılıklardan kurtulup ilâhî âleme yöneldiği zaman nefis, nefsi mutmainneolarak adlandırılır Şehvete tabi olup üzerine gazap hakim olduğu zaman da nefis, sahibine kötülükleri işlemeyi emreder Bu nefsin tabiatından olan bir durumdur (Fahreddin erRâzî, Tefsirul Kebîr, XVIII, 157)

Taberî; kötülüğü emreden nefis, insanların tamamına ait olan nefistirdemektedir Onun arzusunun Allah Teâlâ'nın rızası olmayan şeylere yönelmek olduğunu ve Allah'ın kullarından rahmet etmeyi dilediği kimselerin dışında kalanların nefsin bu yönlendirmesinden kurtulamayacağını söylemektedir (İbn Cerir etTaberî, Tefsir, Mısır 1968, XIII, 1)

Râzî, ayetteki Rabbımın acıyıp koruduğu müstesnaifadesine dayanarak, taat ve imanın Allah Teâlâ'dan geldiğini ve nefsin, O'nun rahmeti olmadan kötülüklerden vazgeçmesinin sözkonusu olmadığını söylemektedir (Râzî, aynı yer)

Nefsi emmârenin, Yusuf (as) tarafından kullanılış tarzı, iyi ve kötü bûtûn insanların nefislerinin kötü şeylere yönelme istidadında olduğunu ortaya koymaktadır Çünkü bir peygamber olan ve bu sebeple günahlardan temizlenmiş bulunan Yusuf (as)

Ben nefsimi temize çıkarmıyorum Çünkü nefis kötülüğü emredicidirdiyor Dolayısıyla kötülüğü şiddetli arzulama, nefsin tabiatındandır Ancak Allah'ın emirlerine yönelen ve böylece ilahi rahmetin gölgesi altına sığınan kimseler, nefsin arzuladığı şeyleri işlemekten sakınırlar İyiliğe yönelen kimselerin üzerinde nefsin yaptırım gücü azalır Belirli bir aşamadan sonra ise, kalbe yönlendirici hiç bir tesiri olmayan gelip geçici düşüncelerden ibaret kalır Zira Yusuf (as) Mısır azizinin karısının kendisini çağırdığı zaman onun çağrısına cevap vermemiş ve böyle bir kötülükten Allah'a sığınmıştı Ve aslında nefsinin, tabiatından kaynaklanan bir özelliği olarak bu çağrıya cevap vermesini telkin ettiğini itiraf etmektedir: Ben nefsimi temize çıkarmıyorumAncak bu sadece bir dürtü olarak kaldığı ve Rabbine sığınıp bu dürtüye iltifat etmediği için bir zararının dokunması sözkonusu olmamıştır

Bazı müfessirlerin, Bununla beraber ben nefsimi temize çıkarmıyorum Çünkü nefis kötülüğü emredicidirsözünü azizin karısına atfetmeleri, durumu değiştirmez (bk İbn Kesir, Tefsirul Kur'anilAzim, İstanbul 1985, IV, 320) Zira Allah Teâlâ, sarfedilmiş olan bu sözü Hz Muhammed (sas)'e ayet olarak gönderirken, nefsin tabiatında kötülük işlemeye meylin var olduğunu da bildirmiş olmaktadır

 

Similar threads

Nefsini Tanımak Allah'ın Kuran'da, insan hakkında verdiği önemli bilgilerden biri de onun nefis sahibiolduğudur Arapça'da insanın kendisianlamına gelen nefs, benlik kelimesiyle de tanımlanabilir Rabbimiz Kuran'da, insan nefsinin iki tarafı olduğunu bildirmiştir Buna göre insanın içinde...
Cevaplar
0
Görüntüleme
76
Nefislerini eğitmek isteyenler, nefse asla acımamak, destekçi çıkmamak ve yandaş olmamak gerektiğini unutmamalıdırlar Nefsin, insanı alt edebilecek, kendine ait bir gücü yoktur Nefisteki kötülükleri etkisiz hale getirebilmek, inanan ve gerçekten isteyen bir insan için çok kolaydır Ancak...
Cevaplar
0
Görüntüleme
79
Nefse mertebeler verilebilir Bununla kastedilen, nefsin terbiye edildikçe mertebece olgunlaşabileceğidir Fakat, nefis bir makamda sabit durmaz Bu mertebeler arasında gider gelir Yükselişler, düşüşler yaşar İnsan her zaman alayı illiyyin ile esfeli safilin arasında uçsuz bucaksız bir merenin...
Cevaplar
0
Görüntüleme
107
Nefis Daima Kötülüğü Emreder Nefsi emmâre sürekli olarak kötülüğü emreder Bu özellikte olan bir nefse, zararlarını anlatmak için dünya aklı yeterli gelmez Çünkü bu nefis, özelliği gereği iyilikten anlamaz Bunun için de insana ahiret aklı lazımdır Akıl, beyne konulmuş İlâhî bir nurdur Beyin bu...
Cevaplar
0
Görüntüleme
151
NEFS TEZKİYESİ VE RUHUN ALAHA TESLİMİ 15 Basamak 1Nefsi Emmare Mürşidine ulaştıktan sonra kişi zikre başlıyor “Allah, Allah, Allah, Allah diyerek Allah’ın ismiyle zikrediyor Allah’ın katından rahmetle fazl ve rahmetle salavat adlı iki grup nur gelir Rahmetle fazl birinci grup, rahmetle...
Cevaplar
0
Görüntüleme
122
858,465Konular
981,146Mesajlar
29,533Kullanıcılar
TUNCAMMSon üye
Üst Alt