Nesh Nedir?
Nesh sonradan gelen bir şer'i hukum ile onceki hukmu yururlukten kaldırmaktır EbU Muslim elisfahani Ne onunden, ne arkasından kendisine batıl gelmezmealindeki ayeti kerime'ye dayanarak İslam dininde nesh yoktur diyor CumhUru ulemaya gore neshin vukuu mumkundur ve vaki olmuştur Nesh'in vukuuna delalet eden cok ayet bulunduğu gibi cok hadis de vardır Birkac misal verelim:
1Peygamber (sa) Medinei Munevvere'ye hicret ettikten sonra Allah'ın emriyle birbucuk yıla yakın muslumanlar Beytu'lMakdis'e doğru namaz kıldılar Fakat Peygamber (sa) dunyada ilk mabed olarak inşa edilen ve İbrahim elHalil (sa) tarafından yeniden bina edilen Kabe'yi cok sevdiğinden kıble olması icin başını goğe katdırarak Allah'a yalvarıp durdu Cenabı Hakk da Peygamber (sa)'in bu icten gelen duasını kabul buyurup şu ayeti kerimeyi inzal buyurdu: Goğe doğru yuzunun donuşunu goruyoruz Bunun icin hoşuna gidecek bir kıbleye doğru yuzunu cevirteceğiz Mescidu'lHaram'a doğru yuzunu cevir Ve boylece Beytu'lMakdis kıble olmaktan cıktı
2İslam'ın ilk gunlerinde bir kadın, kocası vefat ettiğinde bir yıla kadar iddet beklerdi Eşlerini bırakıp olenler bir yıla kadar evlerde kalıp iddet beklemeleri ve faydalanmaları icin vasiyet etsinler Sonra bir sene kadarhukmunu kaldırıp dort ay on gune indiren ve onceki ayeti kerimeyi nesh eden şu ayeti celile nazil oldu: Eşlerini bırakıp olenlerin eşleri dort ay on gun bekleyeceklerdir
3Muslumanlar cok az oldukları zamanlarda bir muslumanın on kafire karşı savaş sahasında sebat etmesi icin Allah'ın emri vardı Cenabı Hak şoyle buyuruyor: Sizden sabreden yirmi kişi olursa ikiyuz kişiyi mağlup edebilir Muslumanlar coğaldıktan sonra bir muslumanın iki kafire karşı sebat etmesini emredip onceki ayeti kerimeyi nesh eden şu ayeti kerime nazil oldu: Allah sizdeki gucsuzluğu bildi Bunun icin sizden sabreden yuz kişi olursa ikiyuz kişiyi mağlup edebilir
Ayet, ayeti ve hadisi neshedebildiği gibi, hadis, ayet ve hadisi neshedebilir Cunku din ve ahkam ile ilgili bulunan Peygamber'in hadisleri yine vahye dayanır Mesela Kur'anı Kerim namaz kılınmasını emrediyor Ama bu namaz kac vakittir Ve her birisi kacar rekattır Her rekatta ne kadar rukU, ne kadar sucUd vardır, butun bunları ayeti kerime değil, hadis beyan etmiştir Ve bunu inkar etmek de kufurdur Yine ayeti kerimeler zekatın verilmesini emrediyor Ama neyin zekatı, kacta kac verileceğini belirten ayeti kerime değil, hadisi nebevidir Zina eden erkek ile zina mealindeki Ayeti nesheden hadis icin misal: eden kadının her birisine yuzer değnek vurunuzayeti kerime evli olsun, bekar olsun zina cinayetini işleyen kimsenin cezasının yuz değnek olduğunu ifade ediyor Sonra Peygamber (sa) zina eden kimse evli olduğu takdirde recm edilmesini emrediyor Ve boylelikle hadis ayetin umumi hukmunu kaldırıp nesh ediyor
Alıntıdır
Nesh sonradan gelen bir şer'i hukum ile onceki hukmu yururlukten kaldırmaktır EbU Muslim elisfahani Ne onunden, ne arkasından kendisine batıl gelmezmealindeki ayeti kerime'ye dayanarak İslam dininde nesh yoktur diyor CumhUru ulemaya gore neshin vukuu mumkundur ve vaki olmuştur Nesh'in vukuuna delalet eden cok ayet bulunduğu gibi cok hadis de vardır Birkac misal verelim:
1Peygamber (sa) Medinei Munevvere'ye hicret ettikten sonra Allah'ın emriyle birbucuk yıla yakın muslumanlar Beytu'lMakdis'e doğru namaz kıldılar Fakat Peygamber (sa) dunyada ilk mabed olarak inşa edilen ve İbrahim elHalil (sa) tarafından yeniden bina edilen Kabe'yi cok sevdiğinden kıble olması icin başını goğe katdırarak Allah'a yalvarıp durdu Cenabı Hakk da Peygamber (sa)'in bu icten gelen duasını kabul buyurup şu ayeti kerimeyi inzal buyurdu: Goğe doğru yuzunun donuşunu goruyoruz Bunun icin hoşuna gidecek bir kıbleye doğru yuzunu cevirteceğiz Mescidu'lHaram'a doğru yuzunu cevir Ve boylece Beytu'lMakdis kıble olmaktan cıktı
2İslam'ın ilk gunlerinde bir kadın, kocası vefat ettiğinde bir yıla kadar iddet beklerdi Eşlerini bırakıp olenler bir yıla kadar evlerde kalıp iddet beklemeleri ve faydalanmaları icin vasiyet etsinler Sonra bir sene kadarhukmunu kaldırıp dort ay on gune indiren ve onceki ayeti kerimeyi nesh eden şu ayeti celile nazil oldu: Eşlerini bırakıp olenlerin eşleri dort ay on gun bekleyeceklerdir
3Muslumanlar cok az oldukları zamanlarda bir muslumanın on kafire karşı savaş sahasında sebat etmesi icin Allah'ın emri vardı Cenabı Hak şoyle buyuruyor: Sizden sabreden yirmi kişi olursa ikiyuz kişiyi mağlup edebilir Muslumanlar coğaldıktan sonra bir muslumanın iki kafire karşı sebat etmesini emredip onceki ayeti kerimeyi nesh eden şu ayeti kerime nazil oldu: Allah sizdeki gucsuzluğu bildi Bunun icin sizden sabreden yuz kişi olursa ikiyuz kişiyi mağlup edebilir
Ayet, ayeti ve hadisi neshedebildiği gibi, hadis, ayet ve hadisi neshedebilir Cunku din ve ahkam ile ilgili bulunan Peygamber'in hadisleri yine vahye dayanır Mesela Kur'anı Kerim namaz kılınmasını emrediyor Ama bu namaz kac vakittir Ve her birisi kacar rekattır Her rekatta ne kadar rukU, ne kadar sucUd vardır, butun bunları ayeti kerime değil, hadis beyan etmiştir Ve bunu inkar etmek de kufurdur Yine ayeti kerimeler zekatın verilmesini emrediyor Ama neyin zekatı, kacta kac verileceğini belirten ayeti kerime değil, hadisi nebevidir Zina eden erkek ile zina mealindeki Ayeti nesheden hadis icin misal: eden kadının her birisine yuzer değnek vurunuzayeti kerime evli olsun, bekar olsun zina cinayetini işleyen kimsenin cezasının yuz değnek olduğunu ifade ediyor Sonra Peygamber (sa) zina eden kimse evli olduğu takdirde recm edilmesini emrediyor Ve boylelikle hadis ayetin umumi hukmunu kaldırıp nesh ediyor
Alıntıdır