nicebayan
FD Üye
- Katılım
- Ara 24, 2016
- Mesajlar
- 94,678
- Etkileşim
- 2
- Puan
- 38
- Yaş
- 36
- Web sitesi
- nicebayan.com
- F-D Coin
- 90
Nesh Nedir?
Nesh sonra gelen bir şer'i hüküm ile önceki hükmü yürürlükten kaldırmaktır Ebû Müslim elisfahanî Ne önünden, ne peşinde kendisine batıl gelmezmealindeki âyeti kerime'ye dayanarak İslâm dininde nesh yoktur diyor Cumhûru ulemâya kadar neshin vukuu mümkündür ve vaki olmuştur Nesh'in vukuuna delalet eden fazla âyet bulunduğu gibi çok hadîs de vardır Birkaç misâl verelim:
1Peygamber (sa) Medinei Münevvere'ye hicret ettikten sonradan Allah'ın emriyle birbuçuk yıla yakın müslümanlar Beytü'lMakdis'e içten namaz kıldılar Fakat Peygamber (sa) dünyada birincil mabed olarak inşa edilen ve İbrahim elHalil (sa) göre yeniden bina edilen Kabe'yi çok sevdiğinden kıble olması için başını göğe katdırarak Allah'a yalvarıp durdu Cenâbı Hakk da Peygamber (sa)'in bu samimi duasını kabul buyurup şu âyeti kerimeyi inzal buyurdu: Göğe doğru yüzünün dönüşünü görüyoruz Bunun için hoşuna gidecek bir kıbleye doğru yüzünü çevirteceğiz Mescidü'lHaram'a içten yüzünü çevir Ve böylece Beytü'lMakdis kıble olmaktan çıktı
2İslâm'ın ilk günlerinde bir bayan, kocası ölüm ettiğinde bir yıla dek iddet beklerdi Eşlerini bırakıp ölenler bir yıla değin evlerde kalıp iddet beklemeleri ve faydalanmaları için vasiyet etsinler Sonradan bir yıl değinhükmünü kaldırıp dört ay on güne indiren ve önceki âyeti kerîmeyi nesh eden şu âyeti celîle nazil oldu: Eşlerini bırakıp ölenlerin eşleri dört ay on gün bekleyeceklerdir
3Müslümanlar fazla eksik oldukları zamanlarda bir müslümanın on kafire aleyhinde savaş sahasında sebat etmesi için Allah'ın emri vardı Cenâbı Hak şöyle buyuruyor: Sizden sabreden yirmi kişi olursa ikiyüz kişiyi mağlup edebilir Müslümanlar çoğaldıktan daha sonra bir müslümanın iki kafire aleyhinde sebat etmesini emredip önceki âyeti kerîmeyi nesh eden şu âyeti kerîme nazil oldu: Allah sizdeki güçsüzlüğü bildi Bunun için sizden sabreden yüz birey olursa ikiyüz kişiyi mağlup edebilir
Ayet, âyeti ve hadîsi neshedebildiği gibi, hadîs, âyet ve hadîsi neshedebilir Çünkü din ve ahkâm ile ilgili bulunan Peygamber'in hadîsleri yine vahye dayanır Meselâ Kur'ânı Kerîm namaz kılınmasını emrediyor Lakin bu namaz kaç vakittir Ve her birisi kaçar rekâttır Her rekâtta ne dek rükû, ne değin sücûd vardır, bütün bunları âyeti kerîme yok, hadîs beyân etmiştir Ve bunu inkâr etmek de küfürdür Yine âyeti kerîmeler zekâtın verilmesini emrediyor Lakin neyin zekâtı, kaçta kaç verileceğini gösteren âyeti kerime yok, hadîsi nebevidir Zina eden erkek ile zina mealindeki Ayeti nesheden hadîs için misal: eden kadının her birisine yüzer değnek vurunuzâyeti kerîme evli olsun, bekar olsun zina cinayetini işleyen kimsenin cezasının yüz değnek olduğunu ifâde ediyor Sonra Peygamber (sa) zina eden kimse evli olduğu takdirde recm edilmesini emrediyor Ve böylelikle hadîs âyetin umumî hükmünü kaldırıp nesh ediyor
Alıntıdır *
Nesh sonra gelen bir şer'i hüküm ile önceki hükmü yürürlükten kaldırmaktır Ebû Müslim elisfahanî Ne önünden, ne peşinde kendisine batıl gelmezmealindeki âyeti kerime'ye dayanarak İslâm dininde nesh yoktur diyor Cumhûru ulemâya kadar neshin vukuu mümkündür ve vaki olmuştur Nesh'in vukuuna delalet eden fazla âyet bulunduğu gibi çok hadîs de vardır Birkaç misâl verelim:
1Peygamber (sa) Medinei Münevvere'ye hicret ettikten sonradan Allah'ın emriyle birbuçuk yıla yakın müslümanlar Beytü'lMakdis'e içten namaz kıldılar Fakat Peygamber (sa) dünyada birincil mabed olarak inşa edilen ve İbrahim elHalil (sa) göre yeniden bina edilen Kabe'yi çok sevdiğinden kıble olması için başını göğe katdırarak Allah'a yalvarıp durdu Cenâbı Hakk da Peygamber (sa)'in bu samimi duasını kabul buyurup şu âyeti kerimeyi inzal buyurdu: Göğe doğru yüzünün dönüşünü görüyoruz Bunun için hoşuna gidecek bir kıbleye doğru yüzünü çevirteceğiz Mescidü'lHaram'a içten yüzünü çevir Ve böylece Beytü'lMakdis kıble olmaktan çıktı
2İslâm'ın ilk günlerinde bir bayan, kocası ölüm ettiğinde bir yıla dek iddet beklerdi Eşlerini bırakıp ölenler bir yıla değin evlerde kalıp iddet beklemeleri ve faydalanmaları için vasiyet etsinler Sonradan bir yıl değinhükmünü kaldırıp dört ay on güne indiren ve önceki âyeti kerîmeyi nesh eden şu âyeti celîle nazil oldu: Eşlerini bırakıp ölenlerin eşleri dört ay on gün bekleyeceklerdir
3Müslümanlar fazla eksik oldukları zamanlarda bir müslümanın on kafire aleyhinde savaş sahasında sebat etmesi için Allah'ın emri vardı Cenâbı Hak şöyle buyuruyor: Sizden sabreden yirmi kişi olursa ikiyüz kişiyi mağlup edebilir Müslümanlar çoğaldıktan daha sonra bir müslümanın iki kafire aleyhinde sebat etmesini emredip önceki âyeti kerîmeyi nesh eden şu âyeti kerîme nazil oldu: Allah sizdeki güçsüzlüğü bildi Bunun için sizden sabreden yüz birey olursa ikiyüz kişiyi mağlup edebilir
Ayet, âyeti ve hadîsi neshedebildiği gibi, hadîs, âyet ve hadîsi neshedebilir Çünkü din ve ahkâm ile ilgili bulunan Peygamber'in hadîsleri yine vahye dayanır Meselâ Kur'ânı Kerîm namaz kılınmasını emrediyor Lakin bu namaz kaç vakittir Ve her birisi kaçar rekâttır Her rekâtta ne dek rükû, ne değin sücûd vardır, bütün bunları âyeti kerîme yok, hadîs beyân etmiştir Ve bunu inkâr etmek de küfürdür Yine âyeti kerîmeler zekâtın verilmesini emrediyor Lakin neyin zekâtı, kaçta kaç verileceğini gösteren âyeti kerime yok, hadîsi nebevidir Zina eden erkek ile zina mealindeki Ayeti nesheden hadîs için misal: eden kadının her birisine yüzer değnek vurunuzâyeti kerîme evli olsun, bekar olsun zina cinayetini işleyen kimsenin cezasının yüz değnek olduğunu ifâde ediyor Sonra Peygamber (sa) zina eden kimse evli olduğu takdirde recm edilmesini emrediyor Ve böylelikle hadîs âyetin umumî hükmünü kaldırıp nesh ediyor
Alıntıdır *